РІЗНОМАНІТНІСТЬ ПЛАЗУНІВ. РОЛЬ ПЛАЗУНІВ В ЕКОСИСТЕМАХ. ЇХ ЗНАЧЕННЯ ДЛЯ ЛЮДИНИ

Про матеріал
Урок-подорож ознайомленні учнів із різноманітністю плазунів, що мешкають в Україні, з′ясуванні значення плазунів у природі та житті людини. Важливою умовою є розвиток вміння учнів працювати з науково-популярною літературою, формувати вміння спостерігати, аналізувати, зіставляти, складати таблиці та порівнювати представників рядів, сприяти природоохоронній та екологічній діяльності. Використання різних методів й методичних прийомів активізує пізнавальну діяльність на уроці.
Перегляд файлу

Розробки уроків до теми “Плазуни” (8 кл.) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробки уроків до теми “Плазуни” (8 кл.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробки уроків до теми “Плазуни” (8 кл.) 

 

 

 

                                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку:

РІЗНОМАНІТНІСТЬ ПЛАЗУНІВ. РОЛЬ ПЛАЗУНІВ В ЕКОСИСТЕМАХ. ЇХ ЗНАЧЕННЯ ДЛЯ ЛЮДИНИ

 

Мета:

  •     познайомити учнів з різноманітністю плазунів на планеті і особливу увагу звернути на плазунів, що мешкають на Україні.
  •     З′ясувати значення плазунів у природі та житті людини
  •     Розвивати вміння учнів працювати з науково – популярною літературою та готувати повідомлення з певної теми; уміння спостерігати, аналізувати, співставляти, логічно мислити.
  •     Продовжити формувати вміння складати таблиці та порівнювати представників рядів.
  •     Стимулювати пізнавальну активність.
  •     Виховувати бережливе ставлення до організмів які оточують людину. Сприяти природоохоронній та екологічній діяльності.

 

Обладнання: схеми, малюнки, таблиці, картинки плазунів, мультимедійний проектор, відеоматеріали про Слонову черепаху, Анаконду, гадюку, варана, Нільського крокодила.

 

Основні поняття та терміни: рептилії, ряд Черепахи,  ряд Крокодили, ряд Лускаті, підряд Ящірки, підряд Змії.

 

Тип уроку. Комбінований.

 

Методи і методичні прийоми:

1.Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.

2.Репродуктивний (актуалізація знань).

3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.

Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

4.Візуальний: складання таблиць, схематичних малюнків.

5.Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – вірші, музика.

6.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

 

Міжпредметні зв ́язки: географія, література.

 

 

Розум полягає не тільки у знанні,

     але й у вмінні застосовувати знання.

                                                                                                           Арістотель

 

Девіз: 

                                                                                   Думати колективно.

                                                                                  Діяти оперативно.

Сперечатись доказово

Це для всіх обов’язково!

 

Хід уроку

 

І. Організація класу. Створення психологічного настрою.  

Звертання уваги на епіграф та девіз уроку.  

 

1. Вправа «Чарівник»

Ручка кожного із вас на 1 хв перетвориться наавшу  «чарівну паличку», яка виконуватиме бажання, але не для вас. Ви буде бажати щось для вашого сусіда по парті.                                                 

 

2. Поетична хвилинка.

В природі – первинний зміст,

Вона незбагненно проста.

Ящірку схопиш за хвіст –

Залишить тобі хвоста.

Чи мудрість у жертві цій?

Звіриний інстинкт не спав,

Я вирвалась…

Питання:

  • Про яке явище йдеться у вірші?
  • Чим воно корисне тварині?

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

На  попередніх уроках  ми дізналися за якими ознаками тварин відносять до класу Плазуни.

Що це за ознаки? Давайте пригадаємо та пограємо у гру «Ромашка».

 

1. Питання для гри

  1. Який тип тварин ми вивчаємо?
  2. Чому плазуни належать до типу Хордові ?
  3. Яка друга назва плазунів?
  4. Які відділи тіла плазунів?
  5. Назвіть органи дихання плазунів?
  6. Які покриви мають плазуни?
  7. Для чого плазунам потрібні зуби?
  8. Яку роль відіграє слина плазунів?
  9. Чим закінчується травна система плазунів?

 

На столах у вас лежать листки контролю за допомогою яких будуть оцінюватися ваші знання за урок.

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

     Важко уявити іншу групу тварин, яка б викликала в людей почуття такої тривожної зацікавленості, а подекуди й страху, як змії та крокодили, а особливо вимерлі плазуни – динозаври. Існує багато легенд, міфів, розповідей про них. На Сході змію поважають, як мудру тварину. І мабудь ви знаєте, що за Східним календарем – є рік Змії.

     Згадайте біблійного змія, який спокусив Єву скуштувати заборонений плід, за що людей вигнали з Едему. Медуза Горгона, яка замість волосся на голові мала змій перетворювала всіх на каміння своїм поглядом. В казках велетенські змії і вогнедишні дракони постійно нападають на поселення людей і завдають горя та нещастя.  

     Тож перед нами постає проблемне запитання

 

  •     Чому плазуни не викликають симпатії у людини?

 

Щоб дати відповіді на запитання сьогодні на уроці ми здійснимо цікаву віртуальну подорож у світ рептилій, познайомимось з велетнями серед плазунів та тваринами, що мешкають на Україні. З′ясувати значення плазунів у природі та житті людини.

 

 

ІV . Оголошення теми та мети уроку.

Отже тема нашого уроку: Різноманітність плазунів Роль плаунів в екосистемах. Їх значення для людини.

(слайд 1,2)

 

 

V. Вивчення нового матеріалу.

Ваше завдання на протязі уроку заповнити таблицю. Зверніть увагу на схему «Класифікація плазунів»

 

Розповідь вчителя-

Плазуни досить різноманітні й нараховують близько 6000 видів, на території України - лише 21 вид. Вони зустрічаються майже на всіх континентах нашої планети.

(слайд 3)

Вчені поділяють їх на групи, тобто ряди за певними  ознаками. (слайд 4)

 

http://navigator.rv.ua/images/stories/osvitrivne/biologiya/plaz.jpg

 

 

Учитель.

Під час уроку ви почуєте повідомлення і побачите презентації дізнаєтеся багато цікавого.

  •     –Чи є зуби у черепахи?
  •     –Як відрізнити безногих ящірок від змій?
  •     –Хто швидко змінює колір шкіри?
  •     –Чим відрізняється вуж від гадюки?

 

 

 

 

Ознаки

Лускаті

Черепахи

Крокодили

Середовище існування

Поширені на всіх континентах, крім Антарктиди

Пустелях, степах, тропічних лісах, на гірських схилах у прісній і гірській воді

Більшість у прісних водоймах

Кількість видів

5700 видів

210 видів

22 види

Характерні особливості

На поверхні тіла рогові луски та щитки різної форми. Є види з двома парами кінцівок і без них.

Наявність панцира, зуби відсутні, добре розвинуті органи чуттів

Щільний шкірний покрив з рогових щитків; довгий стиснутий хвіст, між пальцями задніх кінцівок плавальні перетинки, ведуть нічний спосіб життя – очі і ніздрі виступають над поверхнею води, паща озброєна гострими зубами

Представники

Веретільниця, кримський гекон, мідянка, лісовий полоз, жовтопуз

Болотяна черепаха, слонова черепаха, степова черепаха, супова черепаха

Китайський алігатор, нільський крокодил, гребінчастий крокодил, гангський гавіал

 

 

Робота в групах

1.Працюють над завданням поставленим перед групами, використовуючи матеріали підручника, додаткову літературу.

2.Презентація знань учнів та складання опорного конспекту.

 

Усі групи працюють за таким планом:

1.Прочитати текст.

2.Поставити ключові питання.

3.Провести діалог.

4.Пояснити терміни, що зустрілися в тексті.

5.Запитання учням класу.

 

Правила роботи в групі:

1.Правило піднятої руки − це бажання виступити.

2.черговість виступів, дотримання якої виховує вміння уважно слухати повідомлення кожного учасника групи.

3.Висловлення мають бути зрозумілими для всіх.

 

 

Завдання для першої групи.

  1. Ряд Лускаті. Підряд Змії
  2. Ряд Лускаті. Підряд Ящірки

 

Завдання для другої групи.

  1. Ряд Черепахи.
  2. Чим утворений панцир черепах.

 

Завдання для третьої групи.

  1. Ряд Крокодили.
  2. Чому крокодилів вважають найбільш високоорганізованими плазунами?

 

 

Ряд Лускаті

Учитель.

     Найчисельніший серед плазунів  є ряд Лускаті. Він налічує понад 5700 сучасних видів. Його представники поширені на всіх континентах, крім Антарктиди. Деякі проникають навіть за полярне коло, живуть у горах на висоті до 5 тис.м над рівнем моря.  

     Найхарактернішою ознакою лускатих є рогові луски, які вкривають тіло тварини. Серед них є види з двома парами кінцівок і без них. Ряд включає підряди: Ящірки, Змії.

     Найбільш таємничими тваринами є змії (слайд 5). За те, що біблійний змій спокусив жінку скуштувати заборонений плід, Господь звелів усім зміям довіку повзати на череві. Та незважаючи на це, змії вважаються найбільш холоднокровними убивцями, які добре пристосовані до своєрідного способу життя.

 

Відповідь учнів

     Повіки у змій зрослися, стали прозорими, прикривають очі, наче годинникове скло. Погляд здається дивним, застиглим. Барабанна перетинка відсутня, тому змії глухі. За цими ознаками змії відрізняються від безногих ящірок. Хребет у них складається з великої кількості хребців (140 – 435), грудини немає, ребра закінчуються вільно – усе це забезпечує надзвичайну гнучкість тіла змій.

     Змії пересуваються, повзаючи й звиваючись усім тілом, при цьому вони спираються на кінці ребер і чіпляючись щитками, що є на череві, за не рівності ґрунту, випрямляють зігнуте тіло.

     Усі змії ковтають свою здобич цілою. (слайд 6) Кістки щелеп у них з’єднані розтяжними зв’язками і є рухомими. Зуби загнуті назад. Змія наче натягує свою голову на здобич, поступово ковтаючи її. Перед тим як з’їсти свою жертву, більшість змій вбивають її. Одні тварини, маючи особливі отруйні залози позаду очей, сполучені протоками з отруйними зубами – довгими іклами, кусають тварину, по борознах або канавах зуба отрута стікає в ранку і паралізує або вбиває жертву.

 

 

 

Розповідь вчителя

     Ми з вами прямуємо до річки Амазонка. Назву річці дали конкистадори Орельяни. Вони прийняли за жінок індіанців, волосся яких було заплетене в коси, і назвали річку  «річкою амазонок». (слайд 7)

     В цій місцевості живе найбільша в світі змія – Анаконда. Найбільша в світі змія — населяє всю тропічну Південну Америку. Середні розміри дорослої анаконди — 5-6 м, але іноді зустрічаються особини до 10 м довжиною.

     Винятковий за величиною достовірно виміряний екземпляр сягав 11 м 43 см.

(слайд 8, відео 1)

 

Учитель:

  •     Які змії найчастіше зустрічаються на території України?
  •     Як відрізнити отруйну змію від неотруйної?
  •     Перша допомога при укусах змій.

 

 

Повідомлення учня 1.

     Більшість змій отруйні та можуть становити небезпеку для людей.

На території України найчастіше зустрічаються вужі, мідянки, полози і гадюки. Гадюки є отруйними:

  • гадюка лісова і
  • гадюка степова.

Неотруйні змії – водяні й звичайні вужі, мідянка, чотирисмуговий, леопардовий, лісовий і жовточеревий полози.

Вужі відрізняються від змій:

  1. Забарвленням − у вужа тіло зверху темно-буре аж до чорного з різними відтінками, знизу світліше, на голові є дві оранжево-жовті або білуваті плями.
  2. Живуть вужі біля берегів річок, ставків, боліт.
  3. Добре плавають, швидко повзають по землі.
  4. Удень часто лежать на сонці.
  5. Живляться гризунами, ящірками, жабами, комахами.
  6. Отруйних зубів не мають.
  7. Розмножуються, відкладаючи білі, схожі на голубині, яйця в дуплах гнилих дерев, купах гнилого листя та інших теплих та вологих місцях. Зимують у глибоких щілинах землі, під корінням.
  8. Вужі корисні, і їх треба охороняти.

Гадюка

  1. Забарвлення − тіло сіре, бурувате або чорнувате. Жовтих плям на голові немає. Уздовж спини – чорна, зигзагоподібна смуга, яка переходить на голову, утворюючи малюнок у вигляді літери „Х”.
  2. На щелепах є отруйні зуби – своєрідні пристосування для нападу і захисту. Для гадюк характерна трикутна форма голови, різко відмежована від тулуба.
  3. Зіниці в них вертикальні, щілиноподібні, а в неотруйних змій – як правило, круглі.
  4. Гадюки зустрічаються найчастіше в лісах і горах.
  5. Удень вони гріються на сонечку, лежачи на пеньках або в купі хмизу, вночі полюють.
  6. Ловлять мишей, полівок, жаб, птахів.
  7. Наприкінці літа народжують 10 – 15 гадюченят.

 

Повідомлення учня 2.

Перша допомога при укусах змій.

Якщо вам зустрінеться в лісі змія, не чіпайте. Сама вона першою не нападе, але й провокувати її, дратуючи палицею, не треба. Якщо ж змія все-таки вкусила, то треба зробити такі дії:

  1.     відсмоктати отруту з рани, спльовуючи її (це не можна робити, якщо є ушкодження в ротовій порожнині);
  2.     після цього ранку дезінфікують (обробляють спиртовим розчином, йодом) і накладають на неї чисту пов’язку;
  3.     забезпечити потерпілому повний спокій у горизонтальному положенні (отрута в такому положенні всмоктується повільніше);
  4.     дати багато пити (лужної мінеральної води);
  5.     якнайшвидше доставити хворого до лікарні, де йому введуть проти отрутну сироватку.

Забороняється:

  1.      Накладати джгут на кінцівки вище місця укусу.
  2.      Припалювати місце укусу полум'ям, хімічними речовинами.
  3.      Розрізати ранку.

     Не забувайте, що змія кусає, лише захищаючись. Ходіть у лісі обережно, з палицею. Взуйте міцне взуття, одягніть брюки, що не обтягують ноги, заправте їх у взуття.

     Змії активні в теплий період року (квітень — листопад). Треба знати

особливості поведінки отруйних змій.

  •     Кобра. Здатна робити викиди на 1/3 довжини тіла. Характерна загрозлива поза: піднята передня частина тіла, роздутий «капюшон», шипіння.

 

  •     Гадюка. Перед нападом зигзагоподібне згинає тіло.

 

  •     Ефа. Скручується в розетку, у центрі якої знаходиться голова з малюнком, що нагадує хрест або птаха в польоті.

 

  •     Щитомордник. Трясе кінчиком хвоста.

 

Як визначити чи отруйна змія, яка вас укусила?

  •     Неотруйна. Залишає сліди від зубів у вигляді серпоподібних дужок (напівовал з дрібних крапок).
  •     Отруйна. У передній частині цього напівовалу є дві ранки (сліди отруйних зубів), з яких витікає кров.

Учитель:

Я думаю, що всі ми будемо пам’ятати ці застереження.

 

Розповідь вчителя.

Ящірки — найчисленніша група сучасних плазунів, широко розповсюджена.

     На даний час відомо близько 4000 видів різноманітних ящірок. (слайд 9)

 

Повідомлення учня 3.

     Для ящірок характерні дві добре розвинуті пари кінцівок, на очах – рухомі верхні та нижні повіки, по боках голови знаходяться барабанні перетинки. Більшість ящірок мають рухомі повіки і миготливу перетинку на очах, ці ознаки дають змогу відрізнити безногих ящірок від змій.

Ящірки добре бачать лише зблизька, реагуючи тільки на рухому живу здобич. На відстані кількох метрів можуть не помітити навіть людину.

     Чують ящірки добре, але реагують тільки на важливі для них сигнали: тріск гілок, шурхіт сухого листя. На інші звуки не звертають уваги. А для варанів хвіст є органом захисту, завдяки якому вони відлякують ворогів.

 

Розповідь вчителя.

     Ми потрапили на острів Комодо, один із Зондських островів. (слайд10).

Загалом  дракони фантастичні створіння. В природі немає таких тварин, але так називають велетенських варанів, що живуть в наші дні на островах Комодо. Вважають, що на всіх островах, де вони живуть, їх приблизно 5000 особей. (слайд 11, відео 2)

 

Повідомлення учня 4.

     До ящірок належать також ігуани, (слайд 9) які різноманітні не тільки за формою, а й за середовищем життя. Більшість з цих ящірок дуже рухливі. Деревні види швидко бігають по стовбурах і гілках дерев завдяки довгим ногам з кігтями і здійснюють стрибки з гілки на гілку, а деякі наземні здатні пробігати на задніх лапах на великій швидкості значну відстань.

     Своєрідну групу становлять геконові. На території України поширений кримський гекон – дрібна ящірка зі своєрідною будовою кінцівок: пальці в неї мають розширення з щетинками, що дають їм змогу утримуватися на скелях, стінах будівель, стелі помешкань, стовбурах дерев.

    

Питання для учнів.

  •     Як називають людину, яка часто змінює свої погляди залежно від ситуації?

Так хамелеон. Познайомимося з цими тваринами.

 

Серед сучасних плазунів хамелеон є найсвоєріднішим. Це дуже химерна тварина. Вона має здатність дуже швидко змінювати колір шкіри, саме через це і отримала назву „хамелеон” – так у грецькій міфології називаються істоти, які швидко змінюють свій зовнішній вигляд.

 

Повідомлення учня 5. (слайд 12)

     Забарвлення хамелеонів змінюється надзвичайно швидко під впливом різних чинників:

  • освітлення,
  • температури,
  • вологи,
  • роздратування,
  • переляку.

     Усі хамелеони – мешканці тропічних лісів Африки, Азії, особливо багато їх на острові Мадагаскар. У Європі вони зустрічаються тільки в південній Іспанії.

     Тіло в хамелеонів сплющене з боків, голова трикутна – має вигляд шолома з гострими гребенем і горбами на морді. Ноги довгі й тонкі, закінчуються п’ятьма пальцями з гострими кігтями. Кисті й стопи перетворилися на своєрідні клешні, якими тварина хапається за гілки, вони добре пристосовані до лазіння по деревах. За допомогою спірально закрученого хвоста тварина може міцно триматися за дерева. Очі в неї незвичайні – великі, товсті й опуклі. А рухаються вони незалежно одне від одного й одночасно можуть дивитися одне вгору, а друге – вниз.

     Хамелеон полює на комах за допомогою язика, який дуже довгий, приблизно дорівнює довжині тулуба і голови і на кінці липкий. Побачивши комаху, він блискавично викидає язик і затягує жертву в рот. Переважна більшість хамелеонів усе життя проводять на деревах і на землю спускаються дуже рідко. Узимку вони перебувають устані заціпеніння, сховавшись у розщілинах дерев або скель. До хамелеонів належить близько 90 видів.

 

Учитель.

     До плазунів належить дуже давня група тварин – черепахи. (слайд 13)

 

Повідомлення учня 6.

     Характерною ознакою є кістковий панцир, у якому міститься тулуб, можуть ховатися голова, кінцівки та хвіст Панцир має верхню та нижню половину.

     Верхня половина складається з кісткових пластинок, з якими зливаються ребра і більша частина хребта.

     Нижня половина утворена шкірними пластинами, з якими зливаються грудина та ключиці. Ззовні панцир вкритий роговими щитками. Кістковий панцир унеможливлює розширення грудної клітки, а отже, дихання в черепах відбувається дуже в’яло – їм доводиться не вдихати повітря, а ніби заковтувати його, подібно до того, як це робить жаба. У момент небезпеки черепаха ховає шию, голову і кінцівки під панциром.

     Живуть ці тварини в пустелях, степах, тропічних лісах, на гірських схилах, у прісній і морській воді. Переважна більшість черепах – водні мешканці: з 225 видів 173 живуть у воді.

     Голова в черепах яйцеподібна, розміщена на довгій шиї, зуби відсутні, сильні щелепи вкриті роговими „чохлами” з гострими, ріжучими краями.    Тварини мають добре розвинуті органи чуттів: зору, нюху, смаку. Проте слух дещо гірший, зовсім глухими вважають слонових черепах.

      Кінцівки в черепах короткі. Між пальцями в прісноводних черепах є плавальні перетинки, а кінцівки морських видів перетворилися на величезні могутні ласти. Коли черепаха загрібає ними воду, то нагадує птаха, що летить у повітрі. Під час плавання тварини швидкі і маневрені.

     Але  ряд черепахи нараховує 225 видів (слайд 13). В Україні можна зустріти болотну та степову. черепах.

 

Розповідь вчителя

Зараз ми побуваємо на Галапагоських островах (слайд 14). Галапагос – назва архіпелагу походить від іспанської назви черепахи – Galapagos. Острови відомі великою кількістю та різноманітністю видів черепах.

     Найбільшим представником цього острова є Слонова черепаха (слайд 15, видео 3)

 

Розповідь вчителя

     До плазунів належать тварини, які з’явилися 150 млн. років тому, в часи динозаврів і дожили до наших днів. Ці тварини – крокодили. Вони займають особливе  положення серед сучасних плазунів, будучи найбільш близькими родичами вимерлих динозаврів, яких пережили майже на 60 млн. років. Ряд особливостей організації крокодилів, і в першу чергу досконалість нервової, кровоносної та дихальної систем, дозволяє вважати  їх найбільш високоорганізованими із усіх сучасних плазунів. (слайд 16)

 

 

Повідомлення учня 7.

     Крокодили мають довгий, сплюснутий з боків хвіст, за допомогою якого плавають і глушать здобич, є перетинки між пальцями задніх кінцівок і сплюснута голова з довгими щелепами. На передніх кінцівках по 5 пальців, на задніх – по 4. Ніздрі, що знаходяться на передньому кінці морди, і очі при підняті, розміщені на невеликих, піднятих над поверхнею голови горбиках. Крокодил підстерігає здобич, знаходячись під водою, виставивши наверх тільки ніздрі й очі. Зовнішні слухові отвори закриваються клапанами при зануренні під воду.

     Тіло, хвіст і кінцівки крокодилів укриті роговими щитками. Під ними на спині і на животі розвиваються кісткові пластинки, які щільно з’єднані з роговими щитками і утворюють панцир.

     Протягом життя зуби багаторазово міняються. Великі зуби однієї щелепи розміщені навпроти малих іншої, що дає змогу крокодилу надійно утримувати здобич.

     У головному мозку крокодилів сильно розвинений мозочок, що свідчить про досконалість координації рухів. Органи чуття також розвинені. Зіниці сильно розширюються. Крокодили володіють об’ємним зором і точно визначають відстань до предметів. Серце і легені мають складнішу будову, ніж в інших плазунів. Легені здатні вмістити великий запас повітря. Тому крокодили витримують під водою до 2 годин.      

      Жорстокий хижак „плаче” гіркими сльозами, але не через те, що йому шкода жертви, а через надмірну кількість солей у крові. Нирки в плазунів недосконалі, тому для виведення з організму зайвих солей у них розвинулися особливі залози, розміщені біля самісіньких очей. На суші вони повільні, але молоді особини здатні розвивати швидкість до 12 км/год. Крокодили відкладають на суходолі від 10 до 100 яєць розміром з куряче або гусяче яйце. Живуть крокодили 80 – 100 років.

Більшість крокодилів живуть у прісних водоймах, лише деякі переносять солону воду.

 

Розповідь вчителя

Річка Ніл. Довжина її становить 6671 км. Протікає через ряд озер та впадає у середземне море (слайд 20). Яскравим представником цієї річки є Нільський крокодил, що сягає в довжину до 5 метрів (іноді до 6 метрів).  (слайд 17, 18 відео 4). 

 

 

Учитель

  •     Яке ж значення плазунів в екосистемах та в житті людини?
  •     Які плазуни потребують охорони ?

 

Повідомлення учня 8.

 

 

VІ. Узагальнення та систематизація знань учнів.

На початку уроку перед вами було поставлене проблемне запитання, давайте спробуємо дати  на нього відповідь

  •     Чому плазуни не викликають симпатії у людини?

(використання методу «Мікрофон»)

 

Метод взаємних запитань і відповідей.

Перед кожною групою було поставлене завдання, підготувати  запитання для інших учнів, тож спробуйте дати відповіді на них. При цьому можна користуватись підручниками, енциклопедіями, іншими джерелами інформації.

 

Запитання 1групи

1.Які особливості має зовнішня будова змій?

2.Як пересуваються змії?

3.Які пристосування мають змії для добування їжі?

4.Чи володіє змія гіпнозом?

5.Як відрізнити гадюку від вужа та безногих ящірок ?

6.Чи нападають змії на людину?

7.Перша допомога при укусах змій.

 

Запитання 2 групи

1.Які особливості має зовнішня будова черепахи?

2.Які особливості харчування черепах?

3.Яких представників можна зустріти в Україні?

 

Запитання 3 групи

1.У чому проявляється ускладнення будови крокодила порівняно з іншими плазунами?

2.Які пристосування виробилися у крокодила для життя у воді?

3.Чому крокодили «плачуть»?

 

 

Цифровий диктант

Ряд Черепахи

Ряд Крокодили

Ряд Лускаті  

 

  1. Мають кістковий панцир.
  2. Належать алігатори.
  3. Безногі ящірки.
  4. Мають отруйні зуби.
  5. Хамелеони.
  6. Веретінниці
  7. В Україні мешкає лише один вид.
  8. Каймани
  9. При полюванні жертву затягують під воду.
  10. Гавіали.
  11. Варани.
  12. Гекони.

 

Відповідь: Черепахи (1,7), Крокодили (2,8,9,10), Лускаті (3,4,5,6,11,12). 

 

Відгадати загадки.

1.Без рук, без ніг, а по землі ходить.

(Змія)

2.Живе спокійно, не спішить

Про всяк випадок носить щит.

(Черепаха)

3.І не змій, і не звір,і не жаба, і не птах.

Виповзає із нір – нагла смерть для комах.

(Ящірка)

4.Хто хвіст залишає та від ворога тікає?

(Ящірка)

 

Робота в зошитах. Виконання тестових завдань (слайд 19, 20, 21)

I рівень. Виберіть одну правильну відповідь і запишіть у зошит.

1.Болотна черепаха відноситься до ряду:

а) Лускаті;

б) Крокодили;

в) Черепахи.

 

2.Яка шкіра характерна для плазунів:

а) гола, містить залози;

б) гола суха;

в) суха, вкрита роговими лусками

 

3.Який з даних видів розповсюджений в Україні:

а) степова гадюка;

б) гавіал;

в) супова черепаха.

 

II рівень. Виконайте завдання.

4.Назвіть плазунів:

а) Тритон;

б) Гекон;

в) Черв′яга;

г) Крокодил;

д) Агама.

 

5.Назвіть ряди класу Плазуни:

а) Дзьобоголові;

б) Лускаті;

в) Безхвості;

г) Крокодили;

д) Хвостаті.

 

6.Що таке клоака?

 

III рівень. Виконайте завдання.

7.Прочитайте текст та запишіть назву тварини, про яку йдеться.

Ці дрібні нічні ящірки, які добре лазять по скелях, стовбурах дерев і стінах будинків. На їхніх пальцях є розширені пластинки з мікроскопічними волосками, які дозволяють цим тваринам бігати навіть по стіні. (Гекони).

 

8.Установіть відповідність між рядами плазунів та їхніми характерними рисами.

Ряди плазунів

Характерні риси

А. Дзьобоголові

1.Найбільш високоорганізовані плазуни

Б. Лускаті

2.Мають кістковий панцир

В. Крокодили

3.Тіло вкрите роговими лусками

Г. Черепахи

4.Мають суцільний тяж, що є внутрішнім осьовим кістяком всіх хордових тварин протягом всього життя або на деяких його стадіях

 

5.Збереглися тільки на островах біля Нової Зеландії.

 

Відповідь: (А-5; Б-3; В-1; Г-2

 

9.Порівняти клас Земноводні і Плазуни.

 

 

VІІ. Домашнє завдання: (слайд 22)

1. Опрацювати  §42  (Біологія 8 клас: Підручник/Н.В.Запорожець, С.В.Влащенко. − Х.:АН ГРО ПЛЮС, 2008. − 288 с.

2. Вибрати  представника з класу плазуни і дати  йому характеристику за планом:

  1. Систематичне положення.
  2. Описати його зовнішній вигляд.
  3. Характерні особливості способу  життя.
  4. Значення в природі.

3. Як ви гадаєте, чому в Китаї стало популярним гасло «Мир зміям, війна − щурам!»

 

 

VІІІ. Підбиття підсумків уроку .

Учитель.

Усе має свій початок і кінець. Завершується і наш урок, на якому ви збагатились новими знаннями, і сподіваюсь він залишив у душі кожного з вас певні враження.

 

Інтерактивна вправа  «Результат»

Висловіть свої думки з приводу уроку, що сподобалось, що не сподобалось, де ви можите використати ці знання у житті.

 

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

  •     -На уроці я дізнався…
  •     -Плазуни – це…
  •     -Мені цікаво

ВІКТОРИНА «ПЛАЗУНИ»

  1.      Про яких тварин кажуть, що вони вилазять зі шкіри?
  2.      Які отруйні змії зустрічаються в Україні?
  3.      Очі якого плазуна можуть дивитися в різні боки незалежно одне від одного?
  4.      Які тварини сплять із розплющеними очима? Чому?
  5.      Яких ящірок плутають зі зміями? Чому?
  6.      Хто зайвий:

а) вуж, жовтопуз, кобра, удав;

б) хамелеон, крокодил, тритон, черепаха;

в) гадюка, жовтопуз, ящірка, веретільниця?

  1.      Ящірки, які живуть у пустелі, у спекотну погоду вилазять на верхівки кущів. Чому?
  2.      Переставте літери в назві болгарського портового міста — і ви одержите назву найбільшої ящірки.
  3.      Яких безногих ящірок ви знаєте?
  4. Змії мають погано розвинений зір, а слуху взагалі не мають. Як же вони знаходять здобич, особливо вночі?
  5. Що відрізняє безногих ящірок від змій?
  6. Чи висиджують ЗМІЇ свої яйця?
  7. Які змії висиджують свої яйця?
  8. Чи існує ящірка, яка полює на оленів та кабанів?
  9. Як за зовнішнім виглядом відрізнити гадюку від вужа?
  10. Яка ящірка може лазити по стелі?
  11. Яких отруйних ящірок ви знаєте?
  12. Яка отруйна змія найпрудкіша?
  13. Де утворюється отрута в змій?
  14. Навіщо зміям отрута?
  15. Як діє отрута на організм?
  16. Відомо, що для плазунів характерне линяння. У яких тварин типове линяння не спостерігається і чому?
  17. Чи шкідлива отрута змії для її організму? А для інших змій?
  18. Скільки років живе велетенська черепаха?
  19. У якої змії линяють очі?
  20. Що ви знаєте про рогату гадюку?
  21. Чим є «брязкальце» гримучої змії?
  22. На яку відстань «стріляє» отрутою африканська кобра?
  23. Як довго живуть удави?
  24. Куди відкладає яйця болотяна черепаха?
  25. Хто більше боїться холоду: плазуни чи птахи? Чому?
  26. Які плазуни літають?
  27. Які тварини стійкі до зміїної отрути?

 

 

 

У СВІТІ ЦІКАВОГО

Найбільші ящірки:

  1. Комодські варани — 3 м. завдовжки, вага — 165 кг.
  2. Королівська кобра — 5,5 м.
  3. Крокодил — 7м (до 10м).
  4. Удав — 10м.
  5. Шкіряста черепаха — 2м, вага — 600 кг.
  6. Слонова черепаха — 1,5—1,7 м, вага — 400 кг.

 

Серед вимерлих:

  1. Диплодок — завдовжки 26,5 м, вага — 30т.
  2. Бронтозавр — 24 м. Вага — 50т.
  3. Тиранозавр — 14м, заввишки 5,5 м.

 

Найменші:

  1. Карликові мадагаскарські хамелеони — 2—3 см.
  2. Піщана крутоголовка — 1 см.

 

Кількість яєць:

  1. Хамелеон—-15—80.
  2. Варан — 7—60.
  3. Крокодил—10—100.
  4. Змії — кілька десятків.

 

Тривалість життя:

  1. Змії (у тераріумах) —• 14—26 років.
  2. Крокодил (у неволі) — 50—85 років.
  3. Варани — 50—55 років.
  4. Степова черепаха — 115 років.

 

  1. У Франції спіймана черепаха віком 200 років, вагою 430кг.
  2. На о. Святої Єлени живе черепаха, якій у 1959р. було 200 років. Вона жила там ще за часів Наполеона.
  3. У Лондонському зоопарку є велетенська черепаха, якій 350 років.
  4. У 1958р. в Карпському зоопарку загинув удав віком 90 років, він був завдовжки 8 м і важив 79 кг.
  5. Отруйні зуби є не лише у змій. Ящірка-отрутозуб живе в Мексиці, її отрута не смертельна.
  6. Із 2500 видів змій отруйними є лише 410. З них 170—180 зустрічаються часто.
  7. У Південній Америці налічується 72 види змій, у Центральній Америці — 52, у Південно-Східній Азії — 49, у Північній Свропі — 7 видів.
  8. В Україні зустрічаються 2 види отруйних змій — степова та звичайна гадюки. Отрута гримучої змії складається з тих самих речовин і в тих самих пропорціях, що і яєчний білок, але речовини ці пов'язані в іншій комбінації.

 

 

 

Кросворд «Плазуни»

 

 

 

1

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

 

 

 

По вертикалі:

  1. Велика неотруйна змія. (Удав.)
  2. Безнога ящірка, зовні дуже схожа на змію. (Веретільниця.)
  1. Неотруйна змія. (Вуж.)
  2. Велика, дуже отруйна змія з родини Гадюкових. Живиться гризунами, ящірками, дрібними птахами. Живе на Кавказі, у Казахстані, Середній Азії. (Гюрза.)
  1. Велика отруйна змія. Під час небезпеки піднімає передню частину тулуба й розширює шию. (Кобра.)

 

По горизонталі:

1. Маленька нешкідлива черв'якоподібна змійка з очима, захованими під шкірою, луска гладенька. Веде підземний спосіб життя. (Сліпун.)

  1. Плазун, укритий кістковим панциром. (Черепаха.)
  1. Велика змія з родини Вужових. Здобич душить. (Жовтобрюх.)
  2. Неотруйна змія з родини Вужових. Здобич душить. (Полоз.)
  1.     Ланцюгова гадюка. (Дабойя.)
  2.      Інша назва іхтіозавра. (Рибоящір.)
  3.     Поширений невеликий плазун з кінцівками. (Ящірка.)

 

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
27 грудня 2024
Переглядів
34
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку