Здоров’я – це нічого, але все без здоров’я – ніщо.

Про матеріал
Привернути увагу учнів до збереження власного здоров’я як найвищої цінності життя, виховувати почуття відповідальності за власну поведінку, формувати позитивну мотивацію на здоровий спосіб життя.
Перегляд файлу

Практичне заняття з елементами тренінгу

Здоров’я – це нічого, але все без здоров’я – ніщо.

Мета.

Привернути увагу учнів до збереження власного здоров’я як найвищої цінності життя.

Виховувати почуття відповідальності за власну поведінку.

Формувати позитивну мотивацію на здоровий спосіб життя.

Обладнання:

Маркери, олівці, аркуші паперу, плакати, ножиці, клей, скотч, магнітофон, намальовані моделі органів (головний мозок, серце, легені, шлунок, печінка, нирки, статеві органи), таблиці заготовлені заздалегідь за формою:

Орган

Наші дії, які …

шкодять органу і він «хворіє»

корисні для органа і допомагають йому бути здоровим

 

 

 

 

Девіз практичного заняття: «Скажи мені, і я забуду.

                                                     Покажи мені, і я запам’ятаю.

                                                    Дай можливість діяти самому,

                                                                                       і я навчусь.

                                                                         (китайська мудрість)

Оформлення дошки:

«Добути і зберегти своє здоров’я може тільки сама людина»

                                                            (М.М.Амосов «Кодекс здоров’я»)

 

 

Хід заняття

I. Етап орієнтації

1.Організаційний момент

 

Ведучий заняття: Доброго дня діти і шановні гості! Щиро рада вітати вас на практичному занятті

Щодня ви молоді, завзяті і кмітливі пізнаєте життя, відкриваєте для себе світ і розкриваєте світу себе.

Ви маєте багато мрій, бажань, задумів і планів на майбутнє.

Ви хочете все осягнути, все зрозуміти і бути зрозумілими.

Ви прагнете все спробувати, випробувати себе і свої сили, утвердитись як людина і особистість, усього досягти.

Ви рухаєтесь уперед, наближаючи своє майбутнє. Ви мрієте про успіх, кохання і щастя, бо ви – молоді!

Усе життя для вас − попереду.

Тому вже сьогодні ви тримаєте у власних руках своє майбутнє. І лише ви самі відповідаєте за нього. Уже від вас – сьогоднішніх і від ваших сьогоднішніх рішень  залежить, яким буде ваш завтрашній, майбутній день.

Пом’ятайте:

Ви – люди нового тисячоліття.

Сьогодні ми здійснимо мандрівку на пошук чарівного ключа, який відчиняє двері до можливостей прагнути і досягати, омріювати і здійснювати, розвивати себе, встановлювати орієнтири майбутнього.

Отже пропоную налаштуватися на співробітництво і взаєморозуміння.

Візьміть із собою знання, розум і добре серце. Вони допоможуть вам приймати рішення, долати труднощі, вдало обходити «підводні ріфи та течії», яких сповнене «життєве море».

Будьте наполегливими та впевненими у своєму особистому та нашому спільному успіху.

 

2. Активізація практичної діяльності

«Ніхто не знає так багато, як усі ми разом»

                                                                        (народна мудрість)

Кросворд

Розгадайте кросворд. Із перших літер кожного слова утвориться слово, яке розкриє напрямок сьогоднішнього практичного заняття.

1.

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

7.

 

 

 

 

Запитання:

1. Яку медаль мріє отримати кожен спортсмен?

2. Хто підтримає у будь-якій ситуації?

3. Які змагання відбуваються раз на 4 роки?

4. Що відчуває людина, коли досягає перемоги?

5. Як називають людину, яка завжди настроєна в житті позитивно?

6. Що допомагає досягти мети?

7. Який снаряд штовхають атлети?

(Із перших літер кожного слова утворюється слово «здоров 'я».)

 

Вправа «Асоціації»

Учасники сидять у колі. Передають один одному уявний мікрофон, називаючи якомога більше асоціацій до слова «здоров’я»:

  • успіх;
  • спокій;
  • спілкування;
  • впевненість;
  • стабільність;
  • спілкування з природою;
  • життєрадісність;
  • гармонія;
  • хороше самопочуття тощо.

 

II. Етап визначення мети

«Знання складаються з дрібних крихт щоденного досвіду»

                                                                                    (Д.Писарєв).

Визначення особистого досвіду учнів і пов’язання його з проблемою практичного заняття.

 

Мозковий штурм «Що таке здоров’я?» (5 хв.)

Мета: підготувати учасників практичного заняття до сприйняття теми, актуалізувати їхнє особисте бачення поняття «здоров'я», подати визначення терміну «здоров'я».

Хід вправи

Психолог нагадує, що коли учні віталися, то тим самим вони бажали одне одному здоров'я, тобто чогось дуже важливого.

 

  • Що таке здоров'я?

(На дошці ведучий заняття записує всі думки учнів про те, що, на їхню думку, асоціюється зі здоров'ям.)

 

Потім ведучий заняття наводить визначення поняття «здоров'я» Всесвітньої організації охорони здоров'я: «Здоров'я — це стан повного фізичного, духовного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб або фізичних вад».

 

Висновок. Усе, що ми знаємо про здоров’я, допоможе нам дізнатися щось нове і засвоїти нову інформацію щодо цього поняття.

 

III. Етап проектування.

1.Оголошення теми і мети практичного заняття.

Здоров’я – це нічого, але все без здоров’я – ніщо.

Мета.

Привернути увагу учнів до збереження власного здоров’я як найвищої цінності життя.

Виховувати почуття відповідальності за власну поведінку.

Формувати позитивну мотивацію на здоровий спосіб життя.

(Учні висловлюють свої думки стосовно розуміння вислову, яким назване практичне заняття)

2.Визначення очікувань учасників заняття і прийняття правил роботи групи.

 
Очікування

Мета: визначити очікування учнів від участі в практичному занятті, прийняти правила роботи в групі.

Хід вправи

Учасників необхідно поділити на чотири групи. Кожній групі роздаються аркуші паперу формату А4, на яких вже написані такі питання:

1 аркуш

Як ви бажаєте, щоб учасники, ставились до вас?

2 аркуш

Ваші побажання щодо роботи на тренінговому занятті?

3 аркуш

Які знання та навички ви хотіли б придбати на даному   тренінговому занятті?

4 аркуш

Як би ви хотіли почувати себе протягом заняття?

 

Учасники групи спільно відповідають на питання та роблять відповідні записи на аркуші паперу. Далі, кожна група за годинниковою стрілкою передає аркуш паперу, на якому написані очікування учасників від заняття. Таким чином на кожному аркуші буде написано по чотири очікування. Після виконання завдання ведучий заняття вивішує на дошці аркуші з очікуваннями учасників.

Правила спілкування в групі

1.Не оцінюй інших.

Не порівнюй інших людей між собою, хто “кращий”, а хто“гірший”. Не виставляй оцінки людині за те, якою вона є, як виглядає, як поводиться, які в неї проблеми.

2.Не давай порад, що повинні робити інші, а чого не повинні.

Немає причин вважати, що ти є наймудрішим.

3.Говори “до людини”, а не “про людину”.

Якщо під час занять ти хочеш сказати щось учаснику, не говори, дивлячись на стелю, вбік, або на когось іншого: “Він…”, “Вона…”, а звертайся до нього безпосередньо, наприклад: “Я хочу тобі сказати…”

4.Говори від себе, використовуючи “Я–речення”.

Не узагальнюй: “Вважають…”, а говори про себе “Я вважаю…”

5.Називай учасників по імені.

Для кожної людини найкращим звучанням – є звучання її імені.

 

(Кожен член групи зобов’язаний виконувати правила спілкування в групі, їх можна написати на плакаті і вивішувати на кожному занятті).

 

Перед початком створення правил ведучий заняття говорить:

“На нашому занятті ми прагнемо досягти двох, на перший погляд, несумісних цілей. З одного боку – створити на ньому демократичну доброзичливу і невимушену атмосферу, а з іншого – підтримувати дисципліну. У цьому нам допоможуть правила групи”

 

Правила роботи в групі

Ведучий заняття звертається до групи з питанням: «Для чого в нашому житті ісують різні правила?» Правила потрібні для створення такої обстановки, щоб кожен учасник:

  • міг відкрито висловлюватися і виражати свої почуття і погляди;
  • не боявся стати об’єктом глузувань і критики;
  • був упевнений у тім, що все особисте, що обговорюється на занятті, не вийде за межі групи;
  • одержував інформацію сам і не заважав одержувати її іншим.

(Правила записуються на плакаті).

 

1.Бути позитивним.

2.Говорити по черзі.

3.Бути активним.

4.Слухати і чути кожного.

5.Толерантно ставитись одне до одного.

6.Забезпечувати конфіденційність.

7.Діяти за принципом «тут и зараз».

8.Користуватися «правилом руки».

 

IV. Етап організації виконання плану діяльності

 «О, сколько нам открытий чудных готовит просвещенья дух»

                                    (О.С.Пушкін) 

1.Інтерактив «Сніжинка» (15 хв.)

Мета: вчитися бачити різноманітність, цінувати і знаходити їй різноманітне застосування; виробляти навички неполярного мислення.

Обладнання та матеріали: серветки або аркуші паперу.

Хід вправи.

Роздати присутнім серветки чи аркуші паперу, запропонувати всім встати та повернутися спиною до кола. Попросити виконувати те, що виконує тренер чи тренерка, не перепитувати, а робити так, як вважаєте за потрібним.

 

  • Розгоріть серветку.
  • Складіть серветку вдвоє, відірвіть верхній лівий куток серветки.
  • Складіть серветку вдвоє, відірвіть нижній правий куток.
  • Складіть серветку вдвоє, відірвіть нижній лівий куток.
  • Складіть серветку вдвоє, відірвіть верхній правий куток серветки.
  • Складіть серветку вдвоє, відірвіть правий нижній куток серветки.
  • Попросити присутніх повернутися до кола обличчям і сісти.
  • Запропонувати всім розгорнути серветки та показати в коло.

 

Обговорити.

  • Яка з «сніжинок» найправильніша? Чому?
  • Чи можна взагалі ставити питання про правильне чи неправильне виконання вправи? Чому?
  • Чому листи надірвані так по різному?
  • Яким би був світ, якщо б всі бачили його однаково?
  • Чому світ цікавіше, коли існує багато точок зору?
  • Чому ми починаємо основну частину заняття саме з цієї вправи?

(Саме ця вправа дозволила нам побачити які ми різні люди, як ми бачимо цей світ з різних позицій, тому що у кожного своя система цінностей. Саме ці позиції допоможуть нам розглянути тему практичного заняття з різних точок зору).

 

Ведучий заняття пояснює учасникам складові здоров’я.

(Всі складові здоров’я висвічуються на мультимедійному проекторі).

 

Складові здоров’я (I варіант)

Фізичне здоров’я − відсутність хронічних захворювань, фізичних дефектів, функціональних порушень, що обмежують соціальну дієздатність людини.

 

Здоров'я на біологічному рівні припускає динамічну рівновагу функцій усіх внутрішніх органів і їхнє адекватне реагування на вплив зовнішнього середовища. Питання профілактики здоров'я на цьому рівні й лікування хвороб перебувають у полі традиційної медицини.

 

Психічне здоров’я −стан духовного благополуччя, що характеризується відсутністю негативних психічних проявів та забезпечує адекватну умовам навколишньої дійсності регуляцію поведінки, діяльності.

 

У літературі немає однозначного тлумачення поняття психічного здоров’я, так само як і його критеріїв.

Чим більш гармонійно об'єднані всі істотні властивості, які формують особистість, тим вона більш стійка, врівноважена й здатна протидіяти впливам, які прагнуть порушити її цілісність             (С.Корсаков).

 

Н.Корольчук визначає психічне здоров'я як такий рівень діяльності психіки людини, що забезпечує її оптимальне й адекватне функціонування на психологічному, соціальному, біологічному й професійному рівнях.

 

На думку І.Дубровіної, психологічне здоров'я— це те, що робить особистість самодостатньою.

 

Індикатори, які відображають індивідуальні особливості психічних процесів і властивостей людини: наявність проблем спілкування, відчуття комфорту перебування в колективі, характер стосункш із близьким оточенням, уміння керувати своїм психічним станом, ступінь стресу, ступінь самозадоволення.

 

Соціальне здоров 'я − це певний рівень розвитку, сформованості й досконалості форм і способів взаємодії індивіда із зовнішнім середовищем (пристосування, врівноваженість, регуляція); певний рівень психічного й особистісного розвитку, що дозволяє успішно реалізовувати цю взаємодію.

 

Соціальне здоров'я пов'язане з економічними чинниками, стосунками індивіда зі структурними одиницями соціуму: сім'єю, організаціями, з якими створюються соціальні зв'язки, — праця, відпочинок, побут, соціальний захист, охорона здоров'я, безпека існування тощо.

 

Ці чинники й складові створюють відчуття соціальної захищеності (або незахищеності), що суттєво позначається на здоров'ї людини.

 

Духовне здоров 'я залежить від духовного світу особистості, зокрема складових духовної культури людства − освіти, науки, мистецтва, релігії, моралі, етики. Свідомість людини, її ментальність, життєва самоідентифікація, ставлення до сенсу життя, оцінювання реалізації власних здібностей і можливостей у контексті власних ідеалів і світогляду − усе це зумовлює стан духовного здоров'я індивіда.

 

 

2.Інформаційне повідомлення

Складові здоров’я (II варіант)

Фізична складова розкриває індивідуальні особливості організму людини, його красу, силу та витривалість, генетичну спадковість, рівень фізичного розвитку органів і функціональних систем організму, стійкість до інфекційних хвороб, відсутність чи наявність тілісних вад або недуг.

 

Духовна складова передбачає сприйняття духовної культури людства − освіти, науки, мистецтва, релігії, моралі, етики, що визначає, зокрема, цінності людини, іі віру, ідеали, принципи, правила, світогляд, переконання тощо; крім того, важлива не просто їх усвідомлювати чи проголошувати, а й активно впроваджувати в життя.

 

Інтелектуальна складова − здатність людини знаходити потрібну їй інформацію, аналізувати її, засвоювати нові знання, використовувати їх, приймаючи ті чи інші життєві рішення; допитливість, кмітливість, творчість.

 

Емоційна складова − вміння людини адекватно переживати все, що з нею відбувається, розуміти емоції й почуття інших людей, керувати своїм емоційним станом, бути емоційно врівноваженою.

 

Соціальна складова − визначається здатністю людини будувати та підтримувати позитивні стосунки з іншими людьми, рівнем комфортності її самопочуття серед інших, кількістю близьких людей, на допомогу яких вона може розраховувати в складних ситуаціях.

 

Професійна складова − прфесійне самовизначення, відчуття «перебування на своєму місці», самореалізація в обраній професії та задоволення від того, що робиш.

 

Екологічна складова характеризується ставленням людини до природи, її впливом на навколишнє середовище.

 

Психологічна (психічна) складова − віддзеркалює вміння людини пристосовуватися до мінливих умов життя, розвиватися та самовдосконалюватися; відчття гармонії із самим собою та оточенням.

 

Після з’ясування змісту складових здоров’я ведучий заняття пропонує учасникам виконати вправу «Колесо життя».

 

3.Вправа «Колесо життя» (15 хв)

Мета: визначити поняття «здоров'я», «здоровий спосіб життя»; з'ясувати, які фактори впливають на здоров'я.

Хід вправи

Психолог наголошує, що існує багато визначень поняття «здоров'я». Зокрема, Біл Райн − професор школи соціальної роботи Мактіл університету (Канада) — пропонує концепцію поняття здоров'я, в основу якої покладено світогляд перших поселенців Канади, які сприймають життя у вигляді колеса. Відповідно до цього світогляду все в житті має бути в гармонії.

 

Потім психолог пропонує учням:

а) намалюйте на аркуші паперу велике коло (аркуш паперу А4 або в зошитах на вільній сторінці);

б) помітьте в ньому центр;

в) через центр проведіть вісім спиць, кожна з яких прямо протилежна іншій і може продовжуватись за межами великого кола;

г) позначте кожну спицю так:

  • духовна;
  • інтелектуальна;
  • емоційна;
  • фізична;
  • соціальна;
  • професійна;
  • екологічна;
  • психологічна;

 

д) кінець і початок спиць позначте таким чином, щоб біля центру зібралися назви з негативним забарвленням, тобто зі знаком «−», а біля великого колеса — назви позитивного забарвлення зі знаком «+»:

  • духовна (пасивний — активний);
  • інтелектуальна (самовдоволений — допитливий);
  • емоційна (нестійкий — стійкий);
  • фізична (нездоровий — здоровий);
  • соціальна (одинокий — причетний до багатьох соціальних груп);
  • професійна (незадоволений — задоволений);
  • екологічна (небережливий — бережливий);
  • психічна (непристосований — пристосований).

 

Після цього психолог пропонує учням уявити, що це колесо їхнього життя, яке заповнене різними аспектами, котрі в залежності від відповідних обставин можуть розвиватися або гальмуватися. Тому 'їхнє завдання − позначити на спицях розвиток цих аспектів на певному етапі і поставити позначку.

Після того як поставлено позначки, ведучий заняття пропонує з'єднати їх суцільною лінією.

 

Обговорення

  • Чи утворилося коло?
  • А зараз уявіть, що ви рухаєтесь в автомобілі з назвою «Життя», а він має такі колеса, які у вас вийшли фігури.
  • Чи добре вам рухатись у такому автомобілі, чи комфортно вам?
  • У якому з аспектів життя ви найбільш здорові?
  • Які сфери вашої життєдіяльності необхідно удосконалювати?
  • Яким чином ви можете це зробити?

 

Висновок (можливий коментар ведучого):

Кожна зі спиць утримує наше колесо в рівновазі. Кожна вимагає нашої уваги. Нам необхідно розвивати спиці рівномірно, щоб наше життя було гармонійним.

 

4.Робота в групах

                             «Учні мають розповідати один одному

                               та світові про те, що вони знають,

                               для того щоб виявити,

                               що саме вони знають».

                                                                           (Дж.Рен’ї)

 

Вправа «А чи знаєте ви?..» (10 хв)

Учасники заняття поділяються на чотири малі групи. Кожній групі дається аркуш паперу формату А1, який поділений за таким принципом:

 

Органи

Наші дії, які …

шкодять органу і він «хворіє»

корисні для  органа і допомогають йому бути здоровим

 

 

 

Кожна група бере собі для роботи по дві моделі органів і працює за даною таблицею. Після закінчення завдання представник групи висловлює думку групи. Ведучий пропонує учасникам з’ясувати, користуючись даними таблиць, які дії зустрічаються найчастіше, що негативно впливають на всі органи людини, а також дії, які позитивно впливають.

Після обговорення ведучий підводить учасників до думки, що всі наші дії, які негативно впливають на роботу органів – однакові.

 

 

Ведучий заняття

5.Міні-лекція

Наше життя дуже стрімке. В ньому існують речі, які люди цінують понад усе, які є найважливішими. Їх називають безцінними тому, що придбати їх не можна ні за які гроші.

Як ви гадаєте, що це може бути?

 

Після цього психолог звертає увагу учнів на плакат, а якому зазначено фактори, що найбільше впливають на здоров’я людини.

Наше здоров’я залежить від таких основних спадковість:

  •        спадковість – на 20%
  •        рівня медицини – на 10%
  •        екології – на 20%
  •        способу життя – на 50%

Висновок.

Спосіб життя  – це той чинник здоров’я, який майже цілком залежить від нашої поведінки. Так що половина здоров’я залежить від вас самих.

(Називаючи фактори, від яких залежить здоров’я ведучий заняття не називає процентне співвідношення, а просить назвати учнів, ставлячи питання − «Як ви вважаєте, який процент припадає на той чи інший основний фактор?»)

 

 

6.Творче завдання. Складання сенкану (вислів з п’яти рядків)

                                     «Творчість − це дар божий

                                    і тільки він відрізняє людину від інших істот».

 

Правила складання сенкану

Слово − тема (іменник).

Два прикметника.

Три слова, які визначають дію, пов’язану з темою.

Фраза (речення з чотирьох слів).

Слово − синонім теми.

 

Теми: життя, здоров’я, спосіб життя.

 

7.Інформаційне повідомлення «Почни думати позитивно» (10 хв.)

 

    «Це неможливо», − сказала Причиа.

    «Це безвідповідально», −зауважив Досвід.

    «Це марно», − відрізала Гордість.

    «Спробуй…», − прошепотіла Мрія.

Ведучий заняття

Напевно, тепер уже ніхто не заперечуватиме силу позитивного мислення. Про силу думок свідчать досліди Масару Емото, котрий сфотографував кристали води. Якщо рідина стояла в приміщенні, де сварились і злились, то її кристали були деформованими, а якщо в кімнаті, де проговорювали слова любові, то утворювався кристал, схожий на прекрасну сніжинку.

 

(Демонстрація відеоматеріалів (2хв. 25с), на яких зображені кристали води з позитивним і негативним зарядом енергії).

 

Коментар ведучого заняття:Наш організм складається з води приблизно на 80%. Отже своїми думками ми змінюємо себе!

     Усмішка приносить відчуття радості, організм реагує на позитивні емоції. Усе це, зрештою, позитивно впливає на ваше здоров’я. Тож частіше посміхайтеся та мисліть позитивно з оптимізмом дивлячись вперед.

 

 

8.Прийом «Мікрофон»

Психолог. Зараз дуже багато говориться про стреси.

  • Що ж кожен із вас розуміє під цим поняттям?

(Учні висловлюють свої думки).                                                                     

 

 

 

9.Робота в групах

                                                    «Два мира есть у человека:

      Один, который нас творил,

      Другой, который мы

                                                                                     от века

      Творим по мере наших сил».

                                                                                          М.Заболоцький

 

Учасники об’єднуються у дві групи  за принципом: цукерка, тістечко. Кожна отримує своє завдання, а після його виконання один учасник презентує напрацювання своєї групи.

 

Завдання для групи «Цукерки»

  • Назвати основні стрес-фактори або причини стресу.

 

Завдання для групи «Тістечко»

  • Запропонувати власні поведінкові способи боротьби зі стресовим напруженням.

 

 

 

 

Відповідь групи «Цукерки»

Причини стресу:

1.Проблеми у стосунках. Конфлікт є основною типовою причиною стресу.

2.Навколишнє середовище. Наш мозок страждає від відсутності світла та яскравих речей. Восени та взимку в організмі виробляється більше гормону сну − мелатоніну. Саме він відповідає за поганий настрій і бажання спати. Депресії, ожиріння, ревматичні болі − ось аж ніяк не повний перелік симптомів, спричинених «сезонним емоційним розладом», викликаним недостатністю природного освітлення. Крім того, в похмурі дні організм людини недоотримує достатню кількість вітаміну Д, який синтезується за допомогою сонячного світла. Його брак уповільнює синтез гормона лептину, який сигналізує мозкові про те, що нам уже досить вживати їжу − а це призводить до переїдання. Тому потрібно виходити вдень надвір, хоча б на деякий час, одягати яскраві речі.

Брак простору. Ця причина властива мешканцям великих міст, а також людям, які працюють у тісних приміщеннях.

Шум. Постійний низькочастотний шум, викликаний офісним устаткуванням чи вуличним транспортом, також є причиною стресу.

3. Шкідливі звички.

4. Екстремальні умови:

• новизна, незвичайність, раптовість впливу;

• складність завдання, дефіцит часу, монотонність.

 

Відповідь групи «Тістечко»

Поведінкові способи боротьби зі стресовим напруженням

1.Сон. Оскільки зараз наближається зима, то фахівці рекомендують продовжити тривалість сну ще на одну годину. І не забувайте − мозок відпочиває уві сні до 12 години ночі, а потім відпочиває лише тіло, тож ніяких засиджувань до пізньої ночі! Тим паче, у людини, яка постійно недосипає, в крові підвищується рівень гормону стресу, безсоння провокує переїдання і зайву вагу. Засинайте − і не думайте про щось серйозне, а згадуйте приємне...

 

2.Здорова збалансована їжа. Неправильне харчування − найкоротший шлях до розладу в роботі нашого організму, а відповідно, і до поганого настрою. В організмі людини, котра переживає стресове напруження, «згорають» вітаміни групи В. Вітаміни В, і В6 беруть участь у синтезі гормону щастя − серотоніну, а брак В12 призводить до розвитку депресії. Споживайте більше їжі, багатої на трипофан − амінокислоту, яка теж залучена у творення серотоніну. Цитрусові, банани, морепродукти, томати, горіхи, капуста, гречана каша, м'ясо, яйця, шоколад − збільшуйте споживання цих продуктів, якщо ви почуваєтеся не так добре, як вам би хотілося.

 

3.Відпочивайте, не чекаючи втоми. Більшість людей вважає, що серце працює постійно. Насправді після кожного скорочення настає фаза відпочинку, і за добу серце відпочиває, в середньому, 15 годин!

Приклад.

Робітник, який працює фізично, може виконати більший обсяг роботи, якщо він витрачатиме більше часу на відпочинок. Ф. Тейлор продемонстрував це під час роботи інженером у сталеливарній компанії «Бетлегем стіл». Він помітив, що кожен працівник вантажив приблизно 12,5 т чавуну надень, і що до опівдня всі падали з ніг від утоми. Він провів науковий аналіз усіх факторів, які викликають утому, і заявив, що робітники здатні вантажити не 12,5, а 47 т на день! Тейлор вибрав для експерименту одного робітника — Шмідта, котрому було запропоновано працювати за секундоміром. Коли Шмідт працював, поряд із ним стояв хронометрист із секундоміром і віддавав команди, коли вантажити, а коли відпочивати. Що ж відбувалося? Шмідт щоденно вантажив 47 т чавуну, тоді як інші робітники змогли подужати лише 12,5. Шмідт дотримувався такого ритму протягом трьох років, поки Ф. Тейлор працював на службі в цій компанії. Шмідту це вдавалося тому, що він відпочивав до того, як відчував втому. Працював 26 хв на годину, а відпочивав 34 хв. Він відпочивав більше, ніж працював, — але продуктивність його праці була майже в чотири рази вищою, ніж у решти.

Тому дозвольте мені повторити: робіть те, що робить ваше серце, −відпочивайте, не чекаючи втоми.

 

4.Рух. Активність нормалізує гормональний обмін, і «гормони радості» будуть вироблятися в необхідній кількості. Давно збиралися записатися в басейн чи на танці? Уже час!

Для жінок — шопінг викликає активне вироблення ендорфінів, причому, на думку вчених, задоволення приносить не так сама купівля, як процес вибору.

 

10.Робота в групах

                             «Учні мають розповідати один одному

                               та світові про те, що вони знають,

                               для того щоб виявити,

                               що саме вони знають».

                                                                           (Дж.Рен’ї)

Вправа «Модель здоров’я» (10 хв)

Мета: актуалізувати відчуття важливості здоров’я та необхідності дбайливого і відповідального ставлення до нього.

 

Хід вправи.

Учні поділяються на дві групи («Сонце», «Повітря»). Кожна група учнів отримує завдання створити свою модель здоров’я відповідно до власного бачення цієї проблеми.

Допоміжні питання:

  • “Що на вашу думку, є складовими частинами здоров’я?”,
  • “З чого складається здоров’я людини?”,
  • “Без чого неможливо було б уявити здорову людину?”

 

На виконання завдання дається 7-10 хвилин, після чого кожна з груп учнів презентує свої розробки. Після презентації групи учнів обмінюються своїми моделями. Учасники кожної групи по черзі називають чинники (фактори), що руйнують здоров’я. Необхідно зруйнувати здоров’я (розірвати той плакат, що є в учасників) і повернути модель авторам, які повинні відновити зруйноване здоров’я.

Обговорення

  • Що ви відчували, коли створювали модель здоров’я?
  • Що відчували, коли руйнували?
  • Що відчували, коли отримали свою модель зруйнованою?
  • А зараз уявіть, що це була не модель, а ваше особисте здоров’я.
  • Чи можна відновити те, що вже зруйновано?
  • Чи буде це мати той самий вигляд?
  • Що легше – запобігти чи відремонтувати?

Висновок:  відновлювати зруйноване дуже важко, тому треба берегти те, що маємо.

Тож налаштовуйте себе на здоровий спосіб життя, спрямовуйте свої зусилля на збереження та зміцнення свого здоров’я. Адже саме здоров’я є тим чарівним ключем, який відчиняє двері можливостям чогось прагнути і досягати, омріювати і здійснювати, розвивати себе, встановлювати орієнтири майбутнього.

 

 

Вправа, пов’язана з безконтактним біополевим методом оздоровлення

11.“Накопичення енергії”

(під музику)

Ведучий говорить: “Станьте, розставте ноги на ширину плеч, підніміть руки в сторони долонями догори. В такій стійкій позі закрийте очі. Зробіть глибокий вдих і спокійний видих (Пауза 6 сек.). Підтягніться, напружте м’язи рук і ніг, всього тіла (Пауза 6 сек.). Зараз постарайтесь відчути, як зверху в вас через розкриті долоні починає вливатися енергія – енергія Сонця, енергія Космосу, енергія Всесвіту. Уявіть, що ви – міцне дерево з високою широкою кроною, яка піднімає високо до сонця свої гілки-руки, на яких шелестять листя-пальці. П’янкий вітер травня обдуває вас. Міцні ноги-коріння вбирають живильну силу матері-землі. Відчуйте всім своїм тілом-стволом приплив життєвої енергії. Відчуйте у всьому стволі-тілі живильну вологу, яка бурлить від коренів до кожної гілочки. Вдихайте усією кроною свіжий аромат вітру. Втягуйте в себе живильні соки рідної землі. Наповнюйтесь цілющою енергією лагідного сонця. Ствол випрямляється, гілки тягнуться до світла, до сонця! Тягніться, тягніться! Відчуйте міцну неуємну енергію по всьому тілі, силу, натхнення, радість, наче щойно народжені. Будьте щасливими.”  

 

 

V. Підведення підсумків заняття. Рефлексія

 

1.Притча «Все залежить від тебе».

     Колись давно у Стародавньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий мандарин. Весь день його складався з примірок багатого вбрання та розмов з підданими про власний розум, спогадів про минулу зустріч з імператором. Так ішли дні за днями, роки за роками... Аж ось пройшов усією країною поголос, що неподалік від кордону з'явився чернець, розумніший за всіх на світі. Дійшов той поголос і до мандарина. Дуже розлютився він: хто може називати якогось там ченця найрозумнішою людиною на світі?! Але вигляду він не подав, а запросив ченця до себе в палац. Сам же задумав обдурити його. «Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках − живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе − я роздушу метелика, а якщо мертве − випущу його...»

І ось настав день зустрічі. Багато людей зійшлося подивитися на мудрого чоловіка. Прийшов чернець, привітався з народом, підійшов до мандарина і сказав, що готовий відповісти на будь-яке його запитання. І тоді, зло всміхаючись, мандарин запитав: «Скажи-но мені, що я тримаю в руках − живе чи мертве?». Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: «Усе в твоїх руках!».

     Збентежений мандарин випустив метелика з рук, і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.

Висновок.

     Отже, лише від вас залежить, чи будете ви здоровими і щасливими у своєму життя. Ваш вибір за вами.

 

2.Зворотний зв'язок

Мета: підвести підсумок заняття.

Обладнання: плакат, утворений із чотирьох частин із запитаннями, стікери чотирьох кольорів (для кожного учасника).

 

Хід вправи

Психолог роздає учасникам по чотири стікери різного кольору, на яких їм потрібно записати відповіді на запитання, виписані на плакаті.

• «Мені сподобалось»;

• «Мені не сподобалось»;

• «Я замислилась(вся);

• «Що мені хотілося б зробити найближчим часом для свого здоров’я».

Після цього учасники по колу зачитують свої відповіді та наклеюють стікери на плакат.

 

3.Вправа на завершення (10 хв.) (I варіант)

Мета: поставити «емоційну крапку».

Хід вправи

Психолог пропонує учасникам по колу азвати одне слово, яке б відображало їх настрій після заняття. Потім усі одночасно називають свій стан, у такий спосіб засвідчують загальне враження групи.

     На останок − оплески!

 

3.Вправа на завершення (10 хв.) (II варіант)

Мета: поставити «емоційну крапку».

Хід вправи

Наприкінці заняття всі стають у коло, кладуть ліву руку на плече сусіда по черзі дякують сусідові зліва за гарну роботу, позитивні емоції; висловлюють побажання.

 

Рефлексія «Мені сьогодні…» 

Кожен учасник практичного заняття завершує фразу: «Мені сьогодні…». Чи справдилися ваші очікування?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправи, які можна провести з вчителями

 під час роботи груп

 

1.Вправа проводиться під час роботи груп над завданням “А чи знаєте ви?..”

 

Вправа «Заряд бадьорості»

Сядьте вільно, витягніть вперед руки і приготуйте два пальця: великий і вказівний. Візьміться ними за кінчики вуха – один зверху, інший знизу вуха. Промасажуйте вуха зі словами: “Вушка, вушка чують все!” (10 раз в одну сторону і 10 – в іншу).

 

А тепер опустіть руки.

Приготуйте вказівний палець, витягніть руку і поставте його між бровами над носом. Промасажуйте цю точку зі словами: “Прокидайся третє око!”

 

Складіть пальці рук у жменьку, знайдіть внизу шиї ямку, покладіть туди руку зі словами: “Я дихаю, дихаю, дихаю!” – промасажуйте ямку 10 разів в одну сторону і 10 разів – в іншу.

 

Молодці! Ви бачите, чуєте, відчуваєте.

 

Ведучий стежить за силою натиску на важливі точки життєдіяльності і правильністю знаходження точок.

 
2.Вправа проводиться під час роботи груп над завданнями «Причини стресу», «Поведінкові способи боротьби зі стресовим напруженням»

Складання сенкану

Правила складання сенкану

Слово − тема (іменник).

Два прикметника.

Три слова, які визначають дію, пов’язану з темою.

Фраза (речення з чотирьох слів).

Слово − синонім теми.

 

Теми: життя, здоров’я, спосіб життя.

3.Вправа проводиться під час роботи груп над створенням моделі здоров’я.

 

Завдання 1:

Сонячний зайчик

Сонячний зайчик зазирнув тобі в очі. Заплющ їх. Він побіг далі по обличчю, ніжно погладь його долонями: на чолі, на носі, на ротику, на щічках, на підборідді, погладжуй акуратно, щоб не злякати, голову, шию, животик, руки, ноги, він забрався за шиворіт – погладь його і там. Він не бешкетник – він любить і пестить тебе, а ти погладь його і подружися з ним.

 

 

Завдання 2:

Дихай і думай красиво

Давайте спробуємо красиво і спокійно дихати.

Закрийте очі, глибоко вдихніть:

  •        подумки скажіть: “Я – левиця” –  видихніть, вдихніть;
  •        скажіть: “Я – птах” – видихніть, вдихніть;
  •        скажіть: “Я – квітка” – видихніть, вдихніть;
  •        скажіть: “Я – спокійна” – видихніть.                                  

 

Завдання 3:

Розминка «Прогноз погоди»

Мета: підвищити рівень групової згуртованості.

Учасники стають у коло і кладуть руки на плечі один одному.

 

Хід вправи

Зараз ми будемо робити масаж один одному, але так, щоб було відчутне бажання зробити щось приємне, поділитися теплом, гарним настроєм.

  • На вулиці чудова погода, сонечко торкається вас ніжними, лагідними, теплими промінцями, і все навкруги радіє йому (учасники м'яко погладжують один одного).

 

  • І раптом сонечко закрила невеличка хмарка, й почав накрапувати дощик (учасники постукують один одного кінчиками пальців).

 

  • Пішов град (сильніше постукують кінчиками пальців), він супроводжується блискавкою (ребром долоні труть по спині).

 

  • Після граду почався тайфун (легенько стукають кулаками спину).

 

  • Тайфун супроводжується землетрусом (трясуть один одного за плечі).

 

  • Потім усе заспокоїлося, з-за хмари з’явилося сонечко й почало зігрівати все навкруги ніжними, лагідними, теплими промінцями (м’яко, лагідно погладжують один одного).

 

 

Релаксація «Водоспад»

Виберіть зручну позу, заплющіть очі. Дихайте рівномірно, спокійно. Звільніться від напруження. Глибоко вдихніть, повільно видихніть. Ви спокійні, ви задоволені.

 

Уявіть поле й себе на ньому. Ви стоїте босими ногами на теплій землі. Озирніться навкруги, зауважте все, що потрапляє вам на очі. Підніміть голову й подивіться на лагідне сонечко. Воно яскраво-золотисте, тепле. Відчуйте тепло й енергію сонця.

 

Поверніть голову вправо, знайдіть поглядом водоспад. Це лагідний гірський водоспад. Підійдіть до нього. Подивіться, яка прозора вода, відчуйте свіжість біля водоспаду. Станьте під водоспад і прийміть чистий гірський душ. Відчуйте, як гірська вода омиває ваше тіло з голови до ніг. Вода змиває все неприємне, очищає ваше тіло й душу. Відчувши приємне очищення й задоволення, вийдіть із-під водоспаду. Поверніться на луг і станьте обличчям до сонця.

 

Глибоко вдихніть і повільно видихніть. Ви змили з себе всі емоційні хвилювання, неприємні спогади й думки. Уявіть, що сонце вам посміхається. Посміхніться йому. Простягніть руки назустріч сонячному промінню, пориньте в нього. Прийміть «сонячний душ» з голови до ніг. Відчуйте, як промінь поступово торкається кожної частини вашого тіла, наповнюючи його сонячним світлом, сонячною енергією. Ви насичені чистою енергією здоров'я, вам приємно, добре. Вдихніть і, не видихаючи, розкрийте очі.

 

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
27 грудня 2024
Переглядів
38
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку