Різноманітність природи України . Природні зони.

Про матеріал
Спираючись на знання дітей про природу України, розкриваючи її різноманітність, закріплювати знання про природні зони України. Закріплювати навички роботи з географічними картами, розширювати кругозір учнів за допомогою творчих завдань. Розвивати спостережливість, пізнавальний інтерес, уміння встановлювати причинно - наслідкові зв’язки. Спонукати до самостійної творчої діяльності. Виховувати любов до Батьківщини, дбайливе ставлення до природи.
Перегляд файлу

Комунальний заклад

«Полтавська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №24

Полтавської міської ради

Полтавської області»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗРОБКА УРОКУ НА ТЕМУ:

«Різноманітність природи України . Природні зони»

 

 

 

 

 

 

Підготувала

учитель початкових класів

Шиян І.Л.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Різноманітність природи України . Природні зони.

Мета.  Спираючись на знання дітей про природу України, розкриваючи її різноманітність, закріплювати знання про природні зони України. Закріплювати  навички роботи з географічними картами, розширювати кругозір учнів за допомогою творчих завдань. Розвивати спостережливість, пізнавальний інтерес, уміння встановлювати причинно - наслідкові звязки. Спонукати до самостійної творчої діяльності. Виховувати любов до Батьківщини, дбайливе ставлення до природи.

Обладнання. Карта України, компютерна презентація «Природні зони України», ілюстрації природних зон, завдання для груп, творчі роботи учнів.

Тип уроку: прес - конференція

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

Ви почули всі дзвінок?      

Починаємо урок.

Кожен з вас приготувався,

Дуже - дуже постарався.

А зараз давайте налаштуємося на співпрацю. Складіть долоньки і потріть до тих пір , поки не відчуєте тепло. А тепер прикладіть свою долоньку до долоньки товариша. Поділіться своїм теплом. Я впевнена, що, працюючи на уроці, ви не забудете слова:

У нас немає ти.

У нас немає я.

Ми єдиний клас.

Ми одна сім'я .

Вправа «Очікування»

ІІ Повідомлення теми, мети уроку

Багато поетів, письменників присвятили свої твори багатостраждальній, але вічно юній, щедрій і багатій українській землі.

                    Моя Україно! Як я тебе любив!

Твої луги, твої степи розлогі,

Дніпра ревучого славетнії пороги

І хвилі золоті твоїх шовкових нив!

Так писав про Україну М. Старицький.

Подумайте і скажіть: які слова у вас асоціюються із поняттям «Природа України»?

Отже,  сьогодні ми поговоримо про природу України,  зясуємо причину її різноманітності . Урок наш пройде у вигляді прес-конференції під девізом:

Вивчай, люби, оберігай 

свою країну, рідний край!

  •                   Своїми  результатами досліджень поділяться біологи, зоологи, географи, екологи. Але перед тим, як запросити науковців на прес – конференцію, ми дізнаємось, якої слід чекати погоди .

ІУ Фенологічні спостереження

Виступ представника гідрометцентру. Учні записують дані у календар погоди.

  •  Вітаю всіх, кого цікавить, якою погода буде сьогодні. …… Астрологи радять у цей день старанно працювати. А зірки кажуть, що учні четвертого класу можуть сьогодні отримати високі бали. Хай вам невдачі і негоди не роблять у житті погоди. Щасти вам!

ІІІ Актуалізація опорних знань

Мабуть, ви вже здогадалися, про що йтиметься на сьогоднішньому уроці. Тим, хто ще не здогадався, допоможе ось це завдання. Дайте відповідь на запитання — і перші букви кожної відгадки , записані по вертикалі,  допоможуть нам організувати плідну роботу науковців.

1)  Земля – третя …… від Сонця

2)  Тече, тече, не витече. Біжить, біжить, не вибіжить.

3)  Буква, з якої не починаються слова.

4)  Дерева, кущі, квіти - це

5)  Дощ, мряка, сніг, крупа, град- це

6)  Найдовша річка України

7)  Планета, названа на честь бога морів та океанів

8)  Минулі події – це наша

9)  Яка пора року запорошена білими снігами?

10)   Хто цей звір рогатий, що рогами багатий?

11)   Голубе, сіре, зоряне

12)   Нею закінчуються пагорби та рівнини

(Природні зони. Учні дають визначення цьому поняттю)

  •                   Кожна природна зона поступово переходить одна в одну, має свої кліматичні умови, природні ресурси, ґрунти, рослинний і тваринний світ. Лише вивчивши ці поняття, можна зробити висновок про різно­манітність природи України .

Вивчення нового матеріалу

Погоду знаємо, багаж знань маємо, можна розпочинати конференцію.

Широко розкинулась наша держава. Якщо подивитись на неї з висоти пташиного польоту, то можна побачити смуги різних кольорів. Це різного кольору «поверхня» Землі. Є зелені смуги лісів, золотаво-жовті поля, безкраї степи… Це природні зони України: мішані ліси, лісостеп, степи, Карпатські та Кримські гори.  В якій природній зоні ви хотіли б опинитися?

Хвилинка релаксації

Заплющуємо очі, уявляємо себе там, де вам найбільше подобається. Тепле сонечко ласкаво торкається нашого обличчя. Підставте долоньки сонцю.

А зараз подивимось, наскільки наближені ваші уявні образи реальним описам природної зони. Отже, розпочинаємо конференцію.

Про яку частину території України ці слова:

«Неповторну красу природи створює цей край. Здавна він славиться могутніми лісами: соснові бори, розкішні діброви, білокорі березняки, а над чудовими озерами і повноводними ріками схиляють свої голівки зелені верби. Якої тут тільки немає дичини!»

 - Хто вже здогадався, де ми знаходимося зараз? (На Поліссі)  Як ви розумієте вислів «мішаний ліс»?

   - А тепер детальніше зупинимось на зоні мішаних лісів.

(Виступи науковців з характеристикою даної природної зони)

Завдання для закріплення

  • А зараз послухайте казку-загадку і відгадайте, яких рослин і тварин бачив Андрійко у лісі.

Казка – загадка "Андрійко у дивному царстві природи"

На світанку зібрався Андрійко у невелику подорож. Гукнувши свого друга – собаку Бровка, вирушив хлопчик до лісу.

При вході у це дивне царство Андрійка зустрів старий і кремезний батько, що тисячі синів має, всім шапки справляє, а собі не має. А поряд стояла струнка дівчина у білокорому вбранні, яка навесні всіх напувала соком. Андрійко нахилився до землі і побачив ягідку, червону, солодку і пахучу, яка нагадувала полуницю. Тільки захотів її покуштувати, як почув дивний спів невеликого птаха, що сидів на гілочці калини і витьохкував свою веселу пісеньку, наче справжній артист. У такт його пісні пролунав дрібний стукіт лікаря дерев. Андрійко йшов, зачарований красою.

  •                   Ой, - раптом скрикнув хлопчик, бо ледь не наступив на ще одного мешканця, який під пеньочком  звився клубочком.

     А там у кущах хтось шугонув під ялинку. "Та це ж маленький, влітку сіренький, а взимку біленький," – подумав Андрійко. Бровко кинувся за ним, та враз грізно загарчав і настовбурчив шерсть. У гущавині підтюпцем пробіг сірий, що по полю блукає і ягнят шукає.

  •                   Пора додому, – сказав Андрійко і радісно помахав рукою мешканцям лісу.

     /Дуб, береза, суничка, соловейко, дятел, їжак, заєць, вовк./

  • Тихесенько вітер віє,
    Степи, лани мріють
    Між ярами, над степами
    Верби зеленіють .
    Сади рясні похилились,
    Тополі по волі
    Стоять собі, мов сторожа,
    Розмовляють з полем.
    І все - те, вся країна
    Повита красою,
    Зеленіє, вмивається
    Дрібною росою ………
  •  Хто автор цих чудових рядків?

( Т. Шевченко)
До виступу запрошуються дослідники лісостепової зони.

Завдання для закріплення

Розмістити рослини по ярусам .

1ряд – рослини верхнього ярусу.

2ряд – рослини середнього ярусу.

 3ряд – рослини нижнього ярусу.


шипшина

липа
підсніжник

дзвоники
малина

клен
сосна

калина
дуб

опеньки
пролісок
ліщина
ожина
конвалія
береза

 

Фізкультхвилинка

 

  •                   Прямуємо далі. Все рідше і рідше зустрічаються дерева. Ось перед очима розкинувся неосяжно великий край. Доки сягає око, видно лише небо і трави. Широкі рівнинні простори цієї зони перетинають річки, яри, та балки. Літо тут жарке, часто бувають посухи. Зима холодна, малосніжна, іноді з сильними вітрами. Найкраще тут навесні, коли землі цієї зони стають схожими на різнобарвні. (Виступ науковців про степову зону)

Завдання для закріплення

Підписати під малюнками назви тварин степу. Поміркувати, чи можуть жити в степу великі за розмірами тварини? Чому?

  •                   Багато жителів України хотіли б народитися у цій природній зоні. Зима тут коротка, волога і тепла. Сніг довго не затримується. Літо довге і сухе. На погоду впливають море і гори. (Виступ дослідників Південного берега Криму).

Завдання для закріплення

Розглянути схематичний малюнок гори. Нижче написати назви рослинного світу кожного ярусу.

  • А в цій природній зоні залюбки відпочивали б взимку діти, бо тут випадає найбільше снігу. (Виступ учнів про Карпатські гори)

Завдання для закріплення

Скласти прислів'я , розкидані на маячках

1. «Моршинська» – вода ще та, лікувальна не проста.

2. Якщо хочеш здоров’я мати, треба «Поляни квасової» придбати

3. Щоб хворобам дати бій, «Трускавецьку», друже , пий.

4. Мінералами  багата - «Свалява -вода» у кожну хату.

УІ Узагальнення і систематизація вивченого

«Мозковий штурм»

Про яку частину України кажуть "легені України"? /Полісся./

Про яку частину кажуть "здравниця України"? /Південний берег Криму./

Яку частину України називають" житницею України"? /Степову./

Що називають "краєм туристів"? /Карпати./

Назвіть найбільшу річку України. /Дніпро./

Назвіть найвищу гору. /Говерла./

У якій природній зоні знаходиться наше місто? /Лісостеповій./

Позначте та підпишіть на контурній карті України межі природних зон

УІІ Підсумок уроку

  • Тепер ви уже можете дати відповідь на питання "Чому така різноманітна природа України? Що впливає на цю різноманітність?" /Клімат. Розташування в різних природних зонах./
  • Так, Бог наділив Україну красою і багатством. І ми повинні берегти це все, а ще й економно використовувати.
  •                    Україна – наша Батьківщина. Ми любимо нашу країну, наш рідний край. Тож я сподіваюся, що ви зможете продовжити речення:
  •                   - Я люблю природу своєї  Батьківщини, бо… (відповіді дітей).
  •                   Я пропоную вам виконати вдома таке завдання: кожна група створює, а на наступному уроці презентує свою «Програму збереження природи України».
  •                 Чи справдились ваші очікування від уроку?
doc
Додано
25 жовтня 2019
Переглядів
841
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку