РІЗНОМАНІТНІСТЬ РЕЧОВИН. ПОНЯТТЯ ПРО ПРОСТІ ТА СКЛАДНІ РЕЧОВИНИ, НЕОРГАНІЧНІ ТА ОРГАНІЧНІ РЕЧОВИНИ

Про матеріал
Мета уроку: - навчальна: сформувати уявлення про різноманітність речовин, дати поняття про прості і складні речовини, сформувати явлення про роз¬повсюдження речовин у природі; - розвивальна: розвивати спостережливість та дослідництво, науковий світогляд, формувати абстрактне мислення; - виховна: виховувати цікавість до дослідницької роботи, бережне став¬лення до довкілля.
Перегляд файлу

Урок 12                                                                      Дата проведення_______________

 

ТЕМА УРОКУ: РІЗНОМАНІТНІСТЬ РЕЧОВИН. ПОНЯТТЯ ПРО ПРОСТІ ТА СКЛАДНІ РЕЧОВИНИ, НЕОРГАНІЧНІ ТА ОРГАНІЧНІ РЕЧОВИНИ

Немає нічого більш винахідливого, ніж природа.

Цицерон

Мета уроку:

  • навчальна: сформувати уявлення про різноманітність речовин, дати поняття про прості і складні речовини, сформувати явлення про роз­повсюдження речовин у природі;
  • розвивальна: розвивати спостережливість та дослідництво, науковий світогляд, формувати абстрактне мислення;
  • виховна: виховувати цікавість до дослідницької роботи, бережне став­лення до довкілля.

Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.

Обладнання: Інтернет-презентація за темою, малюнки і моделі атомів та молекул, таблиця хімічних елементів, малюнки тіл з різних речовин, зошити, підручник.

Очікувані результати: учні ознайомляться з різноманітними речовинами, які нас оточують, зможуть наводити приклади простих і складних ре­човин, пояснювати причини їхнього утворення.

 

ХІД УРОКУ

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
  2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Ми знаємо, що в природі існує понад сто атомів. З них утворилися мільйони молекул, а відповідно це мільйони ре­човин. Як же в них розібратися?

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Прийом «Інтелектуальна розминка»

  • Як називаються частинки, з яких складаються молекули?
  • У яких агрегатних станах існують речовини?
  • Що називають дифузією?
  • 3 яких частинок складаються речовини?
  • Які ви знаєте властивості речовин?
  • Як можна змінити агрегатний стан речовини?
  • У чому полягає відмінність між твердим, рідким і газоподібним агрегатним станом речовини на рівні молекул?
  • Поясніть причину різноманітності тіл і речовин.

Прийом «Асоціації» («Павучок»)

Завдання. Запишіть асоціації, які виникають до слова атом та озон.

  1. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Прості речовини

Розповідь учителя з елементами бесіди

Речовин, як ми з’ясували на минулих уроках, дуже багато. Щоб полегшити вивчення та використовування речовин, їх поділяють на групи, тобто класифікують. Найпростіший поділ — це поділ речовинна прості та складні. Подивімося на таблицю хімічних елементів. Ми бачимо назви хімічних символів, за кожним символом стоїть назва хімічного елемента. Подивіться на свої графітові олівці, вони утво­рені атомами Карбону, з атомів Алюмінію складається метал алюмі­ній, з якого виготовлена скріпка або цвях. Ці тіла вам добре відомі. Кожна з розглянутих нами речовин утворена атомами лише одного хімічного елемента, такі речовини називають простими.

Складні речовини

Речовини утворені з атомів двох і більше хімічних елементів, бу­дуть називатися складними. Подивімося на відому нам воду, кожна молекула води містить два атоми Гідрогену та один атом Оксигену.

Цукор містить 12 атомів Карбону, 22 атоми Гідрогену та 11 ато­мів Оксигену. Одна молекула цукру — це 45 атомів.

Складних речовин більше, ніж простих. Складних речовин ба­гато в природі. Крім природних речовин, є ще й створені людиною, які несуть у собі певні характеристики. Учені довели, що атоми різ­них хімічних елементів можуть сполучатися один з одним у різній кількості і послідовності.

Прийом «Синквейн»

Складні речовини Різноманітні, найпоширеніші Утворюються, взаємодіють, поширюються Складаються з атомів більш ніж двох

Прийом «Логічний ланцюжок»

Завдання. Зберіть з атомів > молекули —> речовину —> тіло.

Дано моделі: атомів Гідрогену 4 шт., Оксигену 2 шт.

(2Н20 —> вода —> крапля)

Розповідь учителя з елементами бесіди

Відтепер ви знаєте, що речовини бувають простими і складни­ми, мають різні агрегатні стани, а саме: рідкий, твердий та газо­подібний. Тепер додамо, що речовини можна поділити на органічні та неорганічні. Назва «органічні речовини» виникла тому, що ви­явили їх у складі організмів живих істот. У складі всіх органіч­них речовин є атоми Карбону (С) та зазвичай Гідрогену (Н). До­сить багато органічних речовин містять ще й атоми Оксигену (О). Нітроген (N) міститься у важливих для живих істот білках. При­кладами природних речовин є природний газ, нафта, жири, цукор, крохмаль, оцет.

Неорганічні речовини

Речовини, що не містять атоми Карбону (С), належать до неор­ганічних речовин — це вода, кисень, азот, алюміній, залізо. Винят­ком є вуглекислий газ, питна сода та ще кілька речовин, вони, хоча й містять Карбон, також належать до неорганічних речовин. Напри­клад, до неорганічних належить така речовина, як карбонат каль­цію. З неї утворена крейда, якою ви пишете, а також наші кістки. Чому так? Про це ви дізнаєтесь пізніше на уроках хімії.

Прийом «Демонстрація»

Подивіться приклади органічних та неорганічних речовин. Орга­нічні речовини — це відомі вам продукти харчування. Сіль та питна вода — це мінерали, і вони належать до неорганічних речовин. Сода, яку виготовляють з солі, також неорганічна речовина. Увесь навко­лишній світ, за винятком гірських порід та води, — це переважно органічні речовини. М’ясні, рибні, молочні продукти харчування, хлібобулочні вироби та крупи, стовбури дерев, мед, пилок квітів.

Багато нових органічних речовин створені з інших органічних ре­човин людиною. Наприклад, з нафти створили бензин, з метану — деякі пластмаси. З кожним роком речовин стає більше.

Значення органічних речовин для живої природи

Розповідь учителя з елементами бесіди

Існування живої природи було б неможливим без органічних речовин — вуглеводів, жирів, білків. Вуглеводи, а також глюкоза та жири відіграють в організмі людини і тварин роль палива, бо витрачаються на виконувану ними роботу. З цими речовинами ви вже знайомі. Це продукти харчування: олія, цукор, маргарин, мас­ло вершкове. Білки — органічні речовини, що мають найскладнішу будову. Без білків живі істоти не можуть рости і розвиватися, мати потомство.

Навіщо потрібні знання про речовини

Прийом «Дерево рішень»

Завдання. З’ясуйте, навіщо людині класифікувати речовини, зна­ти про них. Людина вивчає, добуває, створює нові речовини, щоб ними користуватися. Дуже важливо знати властивості різних речо­вин, щоб успішно ними користуватися в побуті та житті. Знання — це запорука безпечного використання різних речовин.

Прийом «Синквейн»

Органічні речовини Карбоновмісні, гідрогеновмісні,

Використовуються, поширюються Виявлені вперше в складі живих істот Життєво важливі

Неорганічні речовини

Некарбоновмісні, складні

Видобуваються, поширюються, взаємодіють

Не залежать від життя

Мертві

  1.     ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ

Прийом «Доповни речення»

  •  Людина поділила, тобто (класифікувала) відомі їй речовини на   {групи).
  • Усі речовини поділяють на   (прості) і   {складні).
  • Проста   {речовина) утворена атомами

 {одного) хімічного  

  • Гечовини, утворені з атомів двох і більше {хімічних ) елементів, називають  
  1. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Прийом «Логічний ланцюжок»

утворюють утворюють утворюють

Атоми > Молекули > Речовини > Тіла

Атоми одного хімічного елемента —> прості речовини Атоми різних хімічних елементів —> складні речовини Складних речовин > простих

  1.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
  • Опрацювати параграфи підручника: §
  • Творче завдання: скласти синквейн за темою уроку.
  • Підготувати інформаційне повідомлення або презентацію про цікаві різноманітні речовини навколо нас.

 

doc
Додано
17 квітня 2020
Переглядів
1156
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку