Урок 12 Дата проведення_______________
ТЕМА УРОКУ: РІЗНОМАНІТНІСТЬ РЕЧОВИН. ПОНЯТТЯ ПРО ПРОСТІ ТА СКЛАДНІ РЕЧОВИНИ, НЕОРГАНІЧНІ ТА ОРГАНІЧНІ РЕЧОВИНИ
Немає нічого більш винахідливого, ніж природа.
Цицерон
Мета уроку:
Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.
Обладнання: Інтернет-презентація за темою, малюнки і моделі атомів та молекул, таблиця хімічних елементів, малюнки тіл з різних речовин, зошити, підручник.
Очікувані результати: учні ознайомляться з різноманітними речовинами, які нас оточують, зможуть наводити приклади простих і складних речовин, пояснювати причини їхнього утворення.
ХІД УРОКУ
Учитель. Ми знаємо, що в природі існує понад сто атомів. З них утворилися мільйони молекул, а відповідно це мільйони речовин. Як же в них розібратися?
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Прийом «Інтелектуальна розминка»
Прийом «Асоціації» («Павучок»)
Завдання. Запишіть асоціації, які виникають до слова атом та озон.
Прості речовини
Розповідь учителя з елементами бесіди
Речовин, як ми з’ясували на минулих уроках, дуже багато. Щоб полегшити вивчення та використовування речовин, їх поділяють на групи, тобто класифікують. Найпростіший поділ — це поділ речовинна прості та складні. Подивімося на таблицю хімічних елементів. Ми бачимо назви хімічних символів, за кожним символом стоїть назва хімічного елемента. Подивіться на свої графітові олівці, вони утворені атомами Карбону, з атомів Алюмінію складається метал алюміній, з якого виготовлена скріпка або цвях. Ці тіла вам добре відомі. Кожна з розглянутих нами речовин утворена атомами лише одного хімічного елемента, такі речовини називають простими.
Складні речовини
Речовини утворені з атомів двох і більше хімічних елементів, будуть називатися складними. Подивімося на відому нам воду, кожна молекула води містить два атоми Гідрогену та один атом Оксигену.
Цукор містить 12 атомів Карбону, 22 атоми Гідрогену та 11 атомів Оксигену. Одна молекула цукру — це 45 атомів.
Складних речовин більше, ніж простих. Складних речовин багато в природі. Крім природних речовин, є ще й створені людиною, які несуть у собі певні характеристики. Учені довели, що атоми різних хімічних елементів можуть сполучатися один з одним у різній кількості і послідовності.
Прийом «Синквейн»
Складні речовини Різноманітні, найпоширеніші Утворюються, взаємодіють, поширюються Складаються з атомів більш ніж двох
Прийом «Логічний ланцюжок»
Завдання. Зберіть з атомів —> молекули —> речовину —> тіло.
Дано моделі: атомів Гідрогену 4 шт., Оксигену 2 шт.
(2Н20 —> вода —> крапля)
Розповідь учителя з елементами бесіди
Відтепер ви знаєте, що речовини бувають простими і складними, мають різні агрегатні стани, а саме: рідкий, твердий та газоподібний. Тепер додамо, що речовини можна поділити на органічні та неорганічні. Назва «органічні речовини» виникла тому, що виявили їх у складі організмів живих істот. У складі всіх органічних речовин є атоми Карбону (С) та зазвичай Гідрогену (Н). Досить багато органічних речовин містять ще й атоми Оксигену (О). Нітроген (N) міститься у важливих для живих істот білках. Прикладами природних речовин є природний газ, нафта, жири, цукор, крохмаль, оцет.
Неорганічні речовини
Речовини, що не містять атоми Карбону (С), належать до неорганічних речовин — це вода, кисень, азот, алюміній, залізо. Винятком є вуглекислий газ, питна сода та ще кілька речовин, вони, хоча й містять Карбон, також належать до неорганічних речовин. Наприклад, до неорганічних належить така речовина, як карбонат кальцію. З неї утворена крейда, якою ви пишете, а також наші кістки. Чому так? Про це ви дізнаєтесь пізніше на уроках хімії.
Прийом «Демонстрація»
Подивіться приклади органічних та неорганічних речовин. Органічні речовини — це відомі вам продукти харчування. Сіль та питна вода — це мінерали, і вони належать до неорганічних речовин. Сода, яку виготовляють з солі, також неорганічна речовина. Увесь навколишній світ, за винятком гірських порід та води, — це переважно органічні речовини. М’ясні, рибні, молочні продукти харчування, хлібобулочні вироби та крупи, стовбури дерев, мед, пилок квітів.
Багато нових органічних речовин створені з інших органічних речовин людиною. Наприклад, з нафти створили бензин, з метану — деякі пластмаси. З кожним роком речовин стає більше.
Значення органічних речовин для живої природи
Розповідь учителя з елементами бесіди
Існування живої природи було б неможливим без органічних речовин — вуглеводів, жирів, білків. Вуглеводи, а також глюкоза та жири відіграють в організмі людини і тварин роль палива, бо витрачаються на виконувану ними роботу. З цими речовинами ви вже знайомі. Це продукти харчування: олія, цукор, маргарин, масло вершкове. Білки — органічні речовини, що мають найскладнішу будову. Без білків живі істоти не можуть рости і розвиватися, мати потомство.
Навіщо потрібні знання про речовини
Прийом «Дерево рішень»
Завдання. З’ясуйте, навіщо людині класифікувати речовини, знати про них. Людина вивчає, добуває, створює нові речовини, щоб ними користуватися. Дуже важливо знати властивості різних речовин, щоб успішно ними користуватися в побуті та житті. Знання — це запорука безпечного використання різних речовин.
Прийом «Синквейн»
Органічні речовини Карбоновмісні, гідрогеновмісні,
Використовуються, поширюються Виявлені вперше в складі живих істот Життєво важливі
Неорганічні речовини
Некарбоновмісні, складні
Видобуваються, поширюються, взаємодіють
Не залежать від життя
Мертві
Прийом «Доповни речення»
{одного) хімічного
Прийом «Логічний ланцюжок»
утворюють утворюють утворюють
Атоми > Молекули > Речовини > Тіла
Атоми одного хімічного елемента —> прості речовини Атоми різних хімічних елементів —> складні речовини Складних речовин > простих