Різноманітність, роль в природі та значення в житті людини рептилій

Про матеріал
Можна використовувати як відкритий урок. Формує в дітей навики критичного мислення, виконання пошуково - дослідницьких робіт
Перегляд файлу

Тема: різноманітність , роль у природі та значення в житті людини рептилій

 

Мета:ознайомити учнів з різноманітністю рептилій; з’ясувати їх значення у природі та житті людини; розвивати в учнів творчу активність, вміння критично мислити тасамостійно опрацьовувати додаткові джерела інформації , комунікабельність, вміння співпрацювати; здійснювати екологічне виховання.

Обладнання: підручник, ІКТ, роздатковий  матеріал

 

      Хід уроку.

І. Організація

Вправа “Посмішка”

Посміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.

Будьте старанними та слухняними.

Щоб не просто слухали, а чули,

Щоб не просто дивилися , а бачили.

Щоб не просто відповідали, а міркували

Дружно і плідно працювали.

 

Сьогодні ми будемо працювати під девізом :

Зібратися разом - це початок,

Триматися разом - це прогрес,

Працювати разом - це успіх!     Генрі Форд

 

Ми зібралися,тримаємося разом і починаємо працювати. Бажаю нам успіху!

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Мозковий штурм

- З якими тваринами ми знайомилися на минулому уроці?( Плазуни)

- вони живуть на .... ( суші)

- Їх так називають тому що ( кінцівки розташовані по боках тулуба)

- Тіло поділяється на відділи .. ( голова , тулуб, хвіст)

- на голові розташовані ... ( очі, ніздрі, вуха)

- шкіра покрита ... ( роговими лусочками, пластинками, щитками)

- основний орган дотику і смаку ... ( язик)

- температура тіла залежить від .... ( температури навколишнього середовища)

- розмноження та розвиток відбувається на ...( суходолі)

- рептилії розмножуються відкладанням .... ( яєць)

 Рептилії - перші наземні тварини.

- Чому їм вдалося пристосуватися до  життя на суші?

 

 

Вправа фішбоун

 

Проблема: Чому рептилії можуть жити на суходолі?

Причини:

  1. Яйця із захисними оболонками
  2. Суха зроговіла шкіра
  3. Розвиток кінцівок
  4. Очі з трьома повіками
  5. Органи дихання -легені
  6. Розвиток органів нюху, смаку, рівноваги, слуху, зору

 

Наслідки:

  1. Забезпечує розмноження на суші
  2. Незалежність від вологості середовища існування
  3. Збільшили рухливість рептилій
  4. Зволожують, захищають
  5. Можливість дихання атмосферним киснем
  6. Краще пристосування до наземного життя

 

Висновок:

Отже, найважливішими біологічними особливостями рептилій, пов'язаних з їх пристосуванням до життя на суходолі, є перехід на легеневе дихання, збільшення рухливості тіла та розмноження за допомогою яєць, що мають оболонки, краще розвинені органи чуття, зроговілість шкіри

 

- на попередніх уроках ми ознайомилися з групою холоднокровних тварин, розмноження яких пов”язано із водою.

 Пропоную вам зараз виконати інтерактивну вправу Leaningapps . https://learningapps.org/display?v=p5r8idqt322

Розподілити ознаки  рептилій та амфібій. Після правильного виконання вправи, ми отримаємо картинку, яка озвучить  тему нашого уроку.

  1. Розвиток прямий, на суходолі ( Рептилії)
  2. Шкіра суха, зроговіла ( рептилії)
  3. Шкіра гола, має багато залоз ( амфібії)
  4. Розвиток непрямий, у воді ( амфібії)
  5. Активне дихання шкірою та легенями ( Амфібії)
  6. Активне  дихання легенями ( рептилії)
  7. Чітко означена шия  ( рептилії)
  8. Відкладають яйця ( рептилії)
  9. Личинка має назву пуголовок ( амфібії)
  10. Мають підсилювачі звуку - резонатори ( амбіфії)

 

Отже, тема уроку : різноманітність , значення в природі та роль в житті людини рептилій.

Завдання: сьогодні ми поринемо в світ дивовижних  тварин, дізнаємось про особливості їх способу життя та взаємодії з навколишнім середовищем

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

 Прийом “Дивуй”  ( фото плазунів приріплені на дошці)

Виняткового розквіту  рептилії досягли 300 млн. років тому. У мезозойську еру плазуни панували на суходолі, в повітрі й навіть у безмежних водних просторах. Не випадково цю еру називають століттям ящерів.

Вони були представлені як гігантами до 30 метрів завдовжки й масою до 500 центнерів, так і невеликими тваринками. Серед них були найбільші наземні тварини. Більших за них історія Землі не знала.До них належать ряди : Динозаври, Звірозубі ящери, Літаючі ящери, Іхтіозаври.

Похолодання клімату 70-90 млн. років тому та збільшення кількості видів теплокровних ссавців призвело до вимирання більшості рептилій.

IV. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу

 Сучасний світ рептилій представлений трьома рядами: Лускаті, Черепахи, Крокодили .

На попередньому уроці ви об”єднались у групи, і отримали випереджувальні завдання: підготувати розповідь про різні ряди Рептилій за спільно складеним планом.

                План

  1. Основні ознаки ряду.
  2. Представники.
  3. Поширення в Україні.
  4. Цікаво…

Представлення робіт.

 

Значення Рептилій у природі і житті людини.

  1. Робота з підручником с. 82
  1. Пожива для інших тварин (птахів, ссавців).
  2. Із панцирів черепах виготовляють гребінці, підставки.
  3. Рептилій використовують для приготування страв.
  4. Яйця рептилій також використовують у їжу.
  5. Змії знищують гризунів – шкідників сільського господарства.
  6. Ящірки знищують комах-шкідників.
  7. Шкіру Рептилій використовують для виготовлення одягу і взуття.
  8. Зміїна отрута використовується в медицині.
  • Традиційна емблема медицини у вигляді змії, вигнутої над чашею, пов’язана з широким використанням зміїної отрути ще в давні часи, коли її утримували у спеціальних чашах.

Отруйні змії є причиною гибелі людей.

Червона книга

 

V. Узагальнення та систематизація знань.

1. Вправа  «Знайти пару»

 https://learningapps.org/display?v=pmajjjyt322

 

  1. Вправа «Зоовікторина»
  • Хто хвіст залишає, а від ворога втікає? (ящірка)
  • Куди повзе ─ за собою хату везе? (черепаха)
  • В’ється мотузка, а на кінці головка. (змія)
  • Чи всі ящірки мають ноги? (ні, веретільниця, жовтопуз ─ безногі)
  • Яка роль язика в житті гадюки? (орган дотику, нюху, сприйняття звукових коливань)
  • На емблемі медицини зображена змія. Яка її назва? (ескулапова змія)
  • Чи живуть на території України отруйні змії? (так, гадюка звичайна, гадюка степова східна)
  • Чи є змія з «окулярами»? (так, очкова змія або індійська кобра)
  • Чи може змія проковтнути здобич більшу, ніж діаметр її тіла? (так, у змій нижня щелепа кріпиться на розтяжних зв’язках, що дає можливість відводити донизу нижню щелепу на значну відстань. Також права і ліва частини нижньої щелепи можуть розходитися в сторони)

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Отже, сьогодні ми дізнались про дивовижних тварин - рептилій. Вони відкрили нам багато своїх секретів, які ми зможемо використати у нашому житті. І давайте у відношенні до цих своєрідних та загадкових мешканців біосфери користуватись принципом Гіппократа: «Не нашкодь».

Вправа “Інтерв”ю”

Учні відповідають на запитання:

  1. Що найбільше сподобалось на уроці?
  2. Що було для тебе найцікавішим на уроці?
  3. Що ти візьмеш для себе з уроку?
  4. Що тебе здивувало на уроці?
  5. Яка інформація стане в пригоді тобі в подальшому житті?
  6. Що для тебе було несподіваним?
  7. Що найбільше запам”яталось тобі?
  8. Що ти побажаєш своїм однокласникам?

Вчитель дякує за плідну роботу на уроці.

 

VІІ.д/з : опрацювати параграф 18

docx
Додано
26 листопада 2022
Переглядів
1835
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку