Урок біології 6 клас тема "Біологія-наука про життя"

Про матеріал
Урок біології в 6 класі сприяє формуванню загальної системи знань та активізує пізнавальну діяльність учнів.
Перегляд файлу

Тема: Біологія – наука про  життя.

Мета:
Освітня. Ознайомити учнів з наукою про живу природу – біологією; сформувати уявлення про біологію як науку, що вивчає живі організми; поглибити знання про відмінності живої і неживої природи; дати поняття про основні ознаки життя.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати тіла природи між собою та робити відповідні висновки; уміння логічно мислити та давати розгорнуті відповіді на запитання.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища; проводити просвітницьку роботу з метою усвідомлення того, що біологія має важливе значення для вирішення проблем сьогодення.

Завдання:

  • формування цілісної природничо-наукової картини світу; 
  • засвоєння і поглиблення знань про різноманіття об’єктів і явищ природи, зв’язок між явищами живої і неживої природи,;
  • виховання позитивного емоційно-ціннісного ставлення до природи,;
  • застосування знань про біологію в повсякденному житті:
  • розвиток пізнавальних інтересів, спрямованих на отримання нових знань про живу природу; інтелектуальних умінь та творчих здібностей.

 

Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Місце уроку в навчальній темі. Вступний.
Міжпредметні зв ́язки: природознавство, історія, література, мистецтво.
Матеріали та обладнання: мультиплікаційний  проектор, екран, (Microsoft Power Point), підручник, додатковий матеріал, ілюстрації, олівці та ватман.
Основні поняття та терміни: біологія, автотрофне і гетеротрофне дихання, біологічні науки: ботаніка, мікологія, зоологія, бактеріологія, анатомія, морфологія, фізіологія, екологія, систематика, таксон, вид, царство.

Очікувані результати: учні зможуть називати науки, що вивчають життя, наводити особисті приклади; усвідомлювати основні властивості живого, відрізняти живий організм від неживого.

Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно-рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда,повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з додатковим матеріалом.
2.Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно-пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Візуальний: складання схем.
5.Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – вірші, музика.
6.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід  уроку

І. Організаційний  момент

1.1 Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

1.2 Пояснення вимог до робочих зошитів, рекомендації щодо підручників та навчальних посібників.

1.3 Правила безпеки в кабінеті.

1.4 Створення психологічного настрою

Мені  зірка відкрила  секрет

І  на  вушко  шепнула здаля

Є на  світі багато  планет

Та найкраща планета Земля…

Дивний  та  різноманітний світ природи, дивний і  неповторний  кожен  живий  організм, кожна  жива  істота. Від уроку до  уроку, крокуючи, ми  разом пізнаємо таємниці Всесвіту…

Цей урок – це перший крок до чудової науки – Біологія, де на вас очікують найрізноманітніші  спостереження і враження.

      Я хочу, щоб ви всім  своїм  серцем сприйняли навколишню  красу природних екосистем, щоб ніколи не замовкав  хор  травневого  ранку, щоб шуміли над  нами крислаті  дуби, ніжним  рожевими  квітами веселилися яблуні,  співали  чарівні пісні  солов’ї, бо  природа – це  казка, яку  можна прочитати  лише серцем!

(Відеоролик «Краса  Природи»)

     А  потрапити до таємниць цієї науки  допоможе Ключ Знань. Він  містить у собі загадкову формулу   трьох букв «З»

S7304363.JPG                                                                 

ЗОСЕРЕДЬСЯ!             

 

             ЗРОЗУМІЙ!   

 

                         ЗАПАМЯТАЙ!

ІІ. Актуалізація опорних  знань учнів

Учитель : Природа…  Як часто ми чуємо це слово , воно народжує у нас різні асоціації та образи . Я пропоную Вам , протягом двох хвилин , на запропонованих Вам для роботи творчих листках , відобразити своє бачення природи.
Прийом " Асоціації" , виконується на тлі легкої музики голосів природи. Учитель : А тепер я попрошу всіх показати свої роботи. ( Демонстрація робіт ) Не дивно , що немає жодного повторюваного малюнка , адже світ природи багатоликий і неповторний. Для когось це чарівний світ квітки або біг хвилі , для іншого - таємничий ліс , а в образах третіх - наша унікальна планета .
Гра « Вдягни ромашку»

Природа – джерело  краси; джерело  пізнання; джерело  доброти; нічні  співи  солов’я; вигин лебединої  шиї; стрункі берізки;

Висновок - ….. І  все  це таке  близьке і  дороге людському  серцю.

 

ІІІ. Мотивація  навчально-пізнавальної діяльності учнів, оголошення теми, мети та завдань уроку.

Учитель: Природа – це все, що оточує нас, від найменшої невловимої частинки до велетенських зоряних вогнищ, розпорошених у крижаних порожнечах Всесвіту, і ми також крихітні уособлені частинки , найцінніші з усіх, адже можемо думати, відчувати і вивчати навколишній світ… Виходить, що природа через нас пізнає себе, а ми, вивчаючи її, краще розуміємо власну природу. Тож уперед, за новим пізнанням початкових істин!

Учитель разом з учнями визначає тему, мету уроку, завдання уроку, користуючись Програмою МОНУ, Держстандартом, тематично-поурочним календарним планом, підручником, Учитель веде запис на дошці (мультимедійною презентацією до уроку), а учні в робочих зошитах.

Поставити проблемне запитання: «Чому природа – це  казка, яку  можна прочитати  лише серцем?»

 

 

IV Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу.

Прийом " Дзеркало" .

Учитель:Подивіться в  дзеркало. Кого  ви  там побачили?

Дійсно, ви побачили в ньому людину , як невід'ємну частину Природи. І безумовно , ми не можемо не знати світ , частиною якого ми є, щоб встановити з ним гармонійні відносини . Тому з давніх часів людина вивчає таємниці цього загадкового світу. А скільки чарівних створінь нам подарувала Природа!

Ось тільки деякі з них :

• Найбільша споруда , побудована живими організмами - Великий бар'єрний риф в Квінсленді , на північно-східному узбережжі Австралії. Він тягнеться на 2027 км при ширині до 72 км . ( Слайд)
• найбільша квітка - рафлезія Арнольді , діаметр квітки близько метра , росте на островах Суматра , Ява і Калімантан . ( Слайд)
• найбільша тварина - синій кит , розмір 33метра , маса 140 т , серце важить 600-700 кг ( Слайд )
• самі швидким наземним ссавцем є гепард , наздоганяючи видобуток , він може розвинути швидкість до 120 км / год ( Слайд )
• найтовстіше дерево - баобаб . При висоті - 20м і обхваті стовбура -20м , в дереві може скупчуватися до 120 тис. л води. ( Слайд )
• найдовша змія - анаконда , був зареєстрований примірник довжиною 11м 43 см
Прийом " Самий - самий " .
Учитель : Список цей можна продовжувати і продовжувати.
Як і в будь-якій науці у неї є свої об'єкти. Знайти об'єкти вивчення Біології допоможе моя карта: із запропонованих об'єктів знайдіть зайвий і поясніть , чому ви так вважаєте?
Прийом " Четвертий - зайвий" .
• Камінь - гриб - вода - хмара
• Гладіолус - клен - пшениця - крокодил
Бактерії - вода - повітря - сніг
• Голка - книга - мімоза - шафа .

Учитель : Що ж у нас вийшло? Ми зібрали всіх представників царств живої природи , які і є об'єктами вивчення біології .
Як Ви думаєте , чому всі вони стали об'єктами вивчення біології? І що вивчає , на ваш погляд , ця наука?
Відповідь : Всі названі об'єкти - живі організми , наука , що вивчає живу природу - Біологія.
Біологія розкриває перед нами багато таємниць і загадок і щоб пізнати їх ми повинні бути дуже спостережливими . Я пропоную провести невеликий конкурс
" Що б це значило? "

( Демонстрація слайдів ) .

Прийом " Що б це значило? "
Вчитель: Чому всі побачені істоти ми можемо назвати живими ? ( Робота з творчими листами , висунення гіпотез) .
Ознаки живих організмів :
• ростуть
• розмножуються
• харчуються
• дихають
• складаються з клітин
Вчитель: Проникнути в таємниці всіх цих процесів допоможе нам наука Біологія.

Робота з підручником і словником; записи в зошиті.
Розповідь: поняття “біологія” водночас запропонували незалежно один від одного у 1802 р. фр. учений Ж.Б.Ламарк та нім. учений Г.Тревіранус. Біологія – це система наук про живу природу.

До неї входять: ботаніка – вивчає рослини; зоологія – вивчає тварини; мікологія – вивчає гриби; екологія – наука про взаємозв’язки між організмами та середовищем; анатомія – наука про будову організму, та ін…(слайд).
Для чого треба вивчати біологію? Ми набуваємо теоретичні знання для практичної діяльності…(слайд)

Музична релаксація ♫♪

V. Закріплення та систематизація вивченого матеріалу.

Учитель : А тепер друзі , я пропоную вам стати учасниками аукціону , переможцями буде той ряд , який висуне якомога більше ідей , -  Де можна застосувати біологічні знання?
Прийом "Аукціон ідей".
Молодці ! Ми так добре попрацювали на аукціоні , що нас запросили на виставу театру ляльок.

Виступ інтелектуального  театру « Живе  натхнення» -  Значення біології в житті людини.

(Діти вживаються в образи  живої природи – тексти підготовлені заздалегідь).

VI. Підсумки уроку (основні висновки )

Оцінювання результатів уроку, підбиття його підсумків, корегування набутих умінь і навичок, визначення нових проблем для їх розв’язання.

Учитель:Природа такий же унікум, як  картина Рафаеля: знищити її легко, відновити неможливо. Все закликає тебе бути добрим, мудрим, щедрим.

Прийом «Із чим я  йду?»

Я знаю…Я зрозумію… Я запам’ятав

VII. Домашнє завдання.

Інструктаж до виконання: складання плану подальшої роботи.

Учитель : Я щиро дякую вам за нашу спільну роботу і дуже хочу подарувати цю квітку найактивнішому учаснику зустрічі. Хто він ? Підкажіть мені . ( Дарує квітку найактивнішому учню ) .
Успіхів Вам і творчості! До побачення !

 

Додатки: виступ інтелектуального театру «Живе натхнення».

IMG_0210.JPG

Ялина:    Я — ялина. Голки маю,

              Я повітря очищаю,

              Лікувальна, а в природі

              Є барометром погоди.

 

Дуб:        А я звуся просто дуб.

                До тисячу років зеленіє мій чуб.

      Я живильної дам вам сили.

                Я потрібний й тим щасливий.


         Береза:  Я — береза білокора,

                            Очищаю все довкола,

                           З мене ліки і так звані

                           Давні грамоти берестяні.        

 

Клен: Я — клен-синоптик,

 З листячком різьбленим,

 Як емблема Канади я відомий.

                            Зустріну вас і фарбою, і медом,

І будівельник з мене дуже добрий

 

Калина:   Я — калина, оспівана в сотнях пісень.

Лікувальною силою відома серед людей.

Я — символ краси молодої дівчини.

А ще кажуть, що без калини нема України.

 

 

S7304382.JPG

 

S7304363.JPG

 

S7304372.JPG

 

 

S7304381.JPG

S7304379.JPG

docx
Додав(-ла)
Гоюшова Алла
Додано
14 січня
Переглядів
50
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку