Різноманітність життя. Поняття про віруси

Про матеріал
Матеріал використовується для проведення заняття з біології в шостому класі
Перегляд файлу

Різноманітність життя. Поняття про віруси

Мета: розширити знання учнів про різноманітність живої природи, характерні ознаки представників різних груп організмів; розвивати логічне мислення, творчу активність учнів; уміння використовувати знання з інших предметів; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.

Очікувані результати: учні називають основні групи організмів (рослини, тварини, гриби, бактерії).

Обладнання та матеріали:.....................................

Тип уроку: комбінований.

1. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

 

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. «Розумний куб».

Розумний куб» — це метод, для застосування якого виготовляється куб для індивідуального чи фронтального опитування. На кожній із граней написане одне із запитань, за яким можна дати характеристику чого-небудь, провести аналіз тощо. Учень кидає куб і відповідає на запитання, яке йому випало на верхній грані. Така робота дає можливість створювати на уроках ігрові моменти і дуже позитивно сприймається учнями.)

Запитання на гранях куба:

1. Що вивчає біологія?

2. Чи здатні рослини до руху? Наведіть приклади.

3. Чому обмін речовин вважають необхідною умовою існування живих організмів?

4. Що таке подразливість? Наведіть приклади подразливості у рослин і тварин.

5. Що таке розмноження? Яке значення має розмноження організмів для існування життя на планеті Земля?

6. Як людина застосовує біологічні знання у своїй діяльності?

 

 

 

 

 

2.2. Складання діаграми Вена «Природа».

У лівому колі учні записують ознаки, притаманні живій природі, а в правому — неживій. У середній частині, яка утворена перекриванням двох кіл, учні записують спільні ознаки живої і неживої природи.

Очікувані відповіді учнів:

Спільні ознаки: живі організми та неживі тіла складаються з однакових хімічних елементів;

 ознаки живих організмів: складаються з клітин, дихають, живляться, ростуть, розмножуються, реагують на подразнення;

 ознаки неживих тіл — не рухаються, не ростуть, не розмножуються, не мають клітинної будови тощо.

 

2.3. «Творча лабораторія» (робота учнів у творчих групах).

— Запропонуйте модель досліду, за допомогою якого можна довести, що гілка сухого дерева — неживий об’єкт, а гілка дерева, яке скинуло листки на зиму,— живий.

 

3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Для кожної людини, яка щиро любить рідну землю, її природа — найчарівніша у світі. Та мені здається, що немає нічого прекраснішого за українські краєвиди.

Золотом котяться пшеничні хвилі на степових просторах української землі. Чистим блиском вони сліплять очі під блакитно-бездонним небом, сонячним віддзеркаленням зігрівають кожну твою клітиночку. Душа народжує пісню, і ти раптом розумієш, що мелодію до неї творять дзвінкі потоки великих і малих річок. Вони розкинули свої срібні стрічки серед зелених дібров, серед квітучих степів, у сивих горах.

Квіти… Як їх багато на моїй землі! Вони скрізь: і біля охайних осель, і на нивах, і на білих рушниках.

З ранньої весни лунають над цим квітучим багатством пташині пісні. Прорізують повітря стрижі та ластівки, поважно пливуть лелеки, неначе граються з морськими хвилями чайки… А соловей є символом співочої української мови…

Світ живої природи дивує й захоплює нас. Століттями людина спостерігала, вивчала та описувала різні організми, а з часом поділила їх на великі групи — царства.

Запитання до учнів:

— Представників яких царств ви розглядали у 5 класі на уроках природознавства?

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

4. Вивчення нового матеріалу

План

1. Різноманітність життя: тварини, рослини, гриби, бактерії. (Розповідь учителя, складання опорних схем, робота в групах, бесіда.)

2. Поняття про віруси. (Повідомлення учнів, розповідь учителя, бесіда.)

 

1. Різноманітність життя: тварини, рослини, гриби, бактерії

Розповідь учителя

Учені вважають, що на Землі існує близько 5 млн різних видів живих організмів. З давніх часів люди спостерігали за ними, вивчали, описували. Коли накопичилося багато відомостей про рослинний і тваринний світ, виникла необхідність систематизувати знання, розподілити організми за групами, тобто класифікувати їх. Живі організми почали об’єднувати в групи за подібними ознаками.

 

Складання опорної схеми (або проектування її на екран) з поясненням

(Учитель, у залежності від рівня підготовки класу, може дати спрощений варіант схеми — розглянути тільки царства.)


Класифікація живого

 

Розповідь учителя

Усі живі організми на Землі поділяють на дві великі групи — імперії: Клітинні та Неклітинні.

Запитання до учнів:

— Як ви вважаєте, що було взято за основу під час поділу живих організмів на дві імперії? (Обговорення відповідей учнів.)

Імперія Неклітинні включає лише одне царство — Віра. Однак основну масу живих істот становлять організми, які мають клітинну будову. Клітинні організми утворюють два надцарства: Прокаріоти, або Доядерні, та Еукаріоти (Ядерні). До надцарства Прокаріоти входить одне царство — Дроб’янки, до якого належать бактерії і ціанобактерії. Еукаріоти об’єднують три царства: Тварини, Рослини і Гриби.

У 6-му класі ми будемо вивчати представників царств Дроб’янки, Гриби, Рослини та одноклітинних представників царства Тварини.

Самостійна робота учнів у групах

Завдання для груп:

— Спираючись на знання, отримані у 5-му класі, та використовуючи матеріал підручника, розгляньте питання:

I група — Які ознаки характерні для представників царства Рослини?

II група — Які ознаки характерні для представників царства Тварини?

III група — Які ознаки характерні для представників царства Гриби?

IV група — Які ознаки характерні для представників царства Дроб’янки?

(Після самостійної роботи учнів у групах необхідно провести обговорення питань.)

 

Розповідь учителя

Тварини, рослини, гриби та бактерії заселили всі куточки нашої планети. Вони живуть у різних середовищах: у воді та ґрунті, на суходолі та в повітрі і навіть в інших організмах! Для того щоб жити в різних середовищах, живі організми мають спеціальні пристосування.

 

Запитання до учнів:

— Які пристосування до різних середовищ життя мають організми?

Очікувана відповідь учнів:

Тварини, які живуть у воді, мають обтічну форму тіла, а у тварин, які живуть на суходолі, є спеціальні покриви, що захищають організм від висихання. Якщо тварини освоюють повітряне середовище, то в них утворюються крила. Так само пристосовані до різних середовищ і рослини. Наприклад у посушливих місцях у них для збереження вологи листя може перетворюватися на колючки. Тварини та рослини пристосувалися також і до сезонних змін середовища їхнього життя. Наприклад, деякі дерева пристосувалися до переживання сезонних змін (холод, посуха), скидаючи листя. Деякі тварини переживають несприятливі умови, впадаючи у сплячку. Заєць змінює забарвлення хутра зі зміною пори року: узимку він білий, щоб бути непомітним на снігу, а влітку — сірий.

 

2. Поняття про віруси

Повідомлення учня на тему «Відкриття вірусів»

До кінця ХІХ ст. ніхто вже не сумнівався, що кожну заразну хворобу викликає певний мікроорганізм, з яким можна успішно боротися. «Дайте тільки час,— говорили вчені-бактеріологи,— і скоро не залишиться жодної хвороби». Але минали роки, а обіцянки не виконувалися. Люди заражалися кором, ящуром, поліомієлітом, віспою, грипом. Від страшних хвороб помирали мільйони людей, а бактерій-збудників знайти не вдавалося.

Нарешті в 1892 р. російський учений Д. І. Івановський натрапив на правильний слід. Вивчаючи тютюнову мозаїку — хворобу листя тютюну, він дійшов висновку, що її спричиняє не бактерія, а щось дрібніше. Це «щось» проникає через найтонші фільтри, здатні затримувати бактерії, гине при нагріванні, і його не можна було побачити у світловий мікроскоп. Фільтрівна отрута! Таким був висновок ученого. Але отрута — це речовина, а збудник хвороби тютюну був схожий на організм. Він чудово розмножувався в листі рослин. Нідерландський мікробіолог і ботанік М. В. Беєрінк назвав це нове вірусом, додавши, що вірус являє собою «рідке, живе, заразне». У перекладі з латинської «вірус» означає «отрута».

 

Розповідь учителя

Особливістю вірусів є те, що вони не мають клітинної будови та розвиваються тільки всередині клітин живих організмів, оселяючись у них. Поза клітинами віруси переходять у кристалічний стан, що сприяє їх збереженню. Найдрібніші віруси, наприклад збудник ящуру, за розмірами є ненабагато більшими, ніж молекули яєчного білка, проте трапляються й такі віруси (наприклад збудник віспи), які можна побачити у світловий мікроскоп.

Запитання до учнів:

— Як ви вважаєте, якими шляхами вірус може потрапити до організму тварини, людини чи рослини?

Очікувані відповіді учнів:

Основні шляхи потрапляння вірусу до організму людини чи тварини:

 з їжею;

 через кров;

 через дихальні шляхи;

 через шкіру.

Основні шляхи потрапляння вірусу до організму рослини:

 через пошкоджені покриви;

 через переносника (наприклад комаху).

 

5. Узагальнення та систематизація знань

5.1. «Ти — мені, я — тобі».

Учні складають запитання з вивченої на уроці теми, щоб поставити його комусь зі своїх однокласників. Учень, який отримав запитання і дав на нього відповідь, має право поставити своє запитання.

5.2. «Коло ідей».

— Запропонуйте дослід, який доводить, що гриби й рослини належать до різних царств.

 

6. Підбиття підсумків уроку

Технологія «Незакінчені речення»

Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:

— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…

— Урок важливий, тому що…

— Мені сподобалося…

— Мені не сподобалося…

— Від наступного уроку я чекаю…

7. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник...........................

Зошит..............................

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

1. Підібрати або скласти загадки про тварин, рослини, гриби.

2. Скласти сенкан на тему «Віруси».

 

 

docx
Додано
13 листопада 2020
Переглядів
1981
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку