Урок 1.
Екологія
Предмет вивчення екології, її завдання і методи.
Складіть кластер. Розділи екології.
Доберіть пару. Методи екології
1 |
Спостереження |
а |
Визначення стану середовища за допомогою живих організмів. |
2 |
Експеремент |
б |
Система регулярних періодичних спостережень за певними об'єктами. |
3 |
Моделювання |
в |
Метод який дозволяє прогнозувати майбутні зміни в екосистемах |
4 |
Біоіндикація |
г |
Встановленняіндивідуальностіоб'єкта, щодосліджується, без штучного втручання до йогопроцесівжиттєдіяльності |
5 |
Моніторинг |
д |
Повторюється в описаних умовах необмежену кількість раз і дає ідентичні результати. |
Урок 2
Екологічні закони.
Встановіть зв'язок між основним екологічними законами, їх суттю та прикладами.
Назва закону |
Суть закону |
Приклад |
|
1. Найбільш значущий фактор для організму, який максимально відхиляється від свого оптимального значення для цього організму. |
1. Зниження температури середовища забезпечує нормальне життєдіяльність організму за рахунок посиленого харчування. |
|
2.Відсутність або нестача екологічних факторів може в певних межах компенсуватися аналогічними факторами. |
2. Для людини без одягу найбільш комфортна температура середовища становить 24-27˚С |
|
3.будь-який екологічний фактор має певні межі позитивного впливу на живі організми. |
3. В умовах крайньої Півночі виживання людських популяцій зумовлено, температурою середовища. |
Встановіть взаємозв’язок між малюнком, трактуванням екологічного закону, та його назвою
1.
|
|
1. |
Найбільше значущий той фактор, що більше всього відхиляється від оптимальних для організму значень, від нього залежить у даний момент виживання особин і ріст.
|
1. |
Правило екологічної піраміди |
2.
|
|
2. |
З одного трофічного рівня на інший переходить у середньому не більше 10% енергії |
2. |
Закон обмежуючого фактора або Лібіха |
3. |
|
3. |
Фактором,що лімітує процвітання організму(виду), може бути як мінімум, так і максимум екологічного впливу, діапазон між якими визначає величину витривалості організму до даного фактора
|
3. |
Закон взаємокомпенсаціїфакторів |
4. |
|
4. |
Кожномуорганізмувластива своя оптимальна доза того чиіншого фактора.
|
4. |
Закон толерантностіШелфорда |
5. |
|
5. |
Відсутність або недостатня кількість деяких екологічних факторів можуть бути компенсовані іншими близькими (аналогічними) факторами».
|
5. |
Закон оптимуму |
6. |
|
6. |
У тепло-кровних тварин ті частини тіла, що виступають, у холодному кліматі є коротшими аніж в аналогічних видів у теплому.
|
6. |
Правило Бергмана |
7. |
|
7. |
У тварин одного виду або групи близьких видів розміри тіла більші у холодних частинах ареалу та менші - у теплих.
|
7. |
Правило Алена |
3 |
1 |
2 |
Правильні відповіді:
1 |
4 |
5 |
2 |
7 |
6 |
6 |
2 |
1 |
4 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
7 |
5 |
3 |
Урок 3
Екологічні чинники та їх класифікація
Вставте пропущені слова
Встановіть відповідність між терміном та його значенням
1. |
Конкуренція |
а |
Співіснування різних видів, від якого вони взаємно дістають користь |
2. |
Мутуалізм |
б |
Прямий чи опосередкований пошук ресурсів живими організмами |
3. |
Паразитизм |
в |
Використання одним організмом іншого як джерело живлення або середовище існування |
1. |
Абіотичні |
а |
Різні форми взаємодії між особинами в популяціях та між популяціями в угрупуваннях |
2. |
Біотичні |
б |
Свідоме та несвідоме втручання людини в природні процеси |
3. |
Антропогенні |
в |
Компоненти та властивості не живої природи |
1. |
Гідрофіти |
а |
Рослини достатньо вологих місць |
2. |
Гігрофіти |
б |
Рослини сухих місць |
3. |
Мезофіти |
в |
Рослини, що живуть у водному середовищі |
4. |
Ксерофіти |
г |
Рослини надлишково вологих місць |
1. |
Планктон |
а |
Живуть на різних субстратах у товщі води |
2. |
Бентос |
б |
Живуть у товщі води |
3. |
Перифітон |
в |
Прикріпленні або пересуваються по дну водойм |
4. |
Нейстон |
г |
Живуть на межі двох середовищ водного та наземно-повітряного |
Урок 4
Закономірності впливу екологічних чинників на організм та їх угрупування.
Стено- та еврибіонтні організми.
Складіть відповідність між закономірністю впливу екологічних факторів на живі організми
А. Кожний фактор позитивно впливає на організм лише в певних межах
Б. Межі, за якими існування організму неможливе
В. Не існує двох близьких видів, подібних за своїми адоптаціями
Г. Інтенсивність фактора найбільш сприятлива для життєдіяльності того чи іншого організму
Д. Значення фактора виходить за межі витривалості
Е. Добра пристосованість організму до дії певного чинника не означає такої самої доброї пристосованості до інших
Цифровий диктант
Виберіть організми які належать до стено- та еврибіонтів
Стенобіонти |
Еврибіонти |
|
|
Урок 5
Популяції, Класифікація популяцій. Структура популяцій.
Кольоровий диктант
Встановіть відповідність між типом популяції за здатністю до самовідтворення
|
Тип популяції |
|
Характеристика типу |
1. |
Незалежні |
а) |
Виникають за межами ареалу виду, або в нових біотопах і існують тільки за наявності сприятливих умов. |
2. |
Напівзалежні |
б) |
Утворюються групами особин, які не мають можливості розмножуватися за рахунок міграції з інших популяцій. |
3. |
Залежні |
в) |
Мають високий потенціал розмноження, здатні до самовідтворення без притоку мігрантів з інших популяцій. |
4. |
Псевдопопуляції |
г) |
Народжуваність у таких популяцій нижча ніж смертність. Існують тільки за наявності току мігрантів. |
5. |
Періодичні популяції |
д) |
Здатні до самовідтворення, але мають низький потенціал розмноження через низьку чисельність. |
Урок 6
Характеристика популяцій
Біологічний диктант
Хрестики – нулики
Завдання: відшукайте пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі з ознак, що характеризують статичну популяцію
Народжуваність |
Швидкість росту |
Структура |
Біомаса |
Щільність |
Приріст |
Чисельність |
Смертність |
Ареал |
Завдання: відшукайте пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі з ознак, що характеризують динамічну популяцію
Щільність |
Біомаса |
Приріст |
Народжуваність |
Смертність |
Швидкість росту |
Структура |
Чисельність |
Суцільність |
Завдання: відшукайте пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі основні характеристики популяції
Чисельність |
Біомаса |
Ареал |
Вид |
Екологічна ніша |
Подібність будови |
Генофонд |
Подібність розмноження |
Фактори довкілля |
Урок 7
Екосистема, її структура
Термінологічний диктант
Доповніть схеми
Цифровий диктант
Екосистема
Абіотичний компонент |
Біотичний компонент |
Приклад |
|
|
|
Бліц – тест
Обери одну правильну відповідь
а) вода, б) консументи, в) органічні речовини
а) карбон, б) фосфор, в) ферум
а) озеро, б) пустеля, в) город
а) стійкість, б) цілісність, в) саморегуляція
а) самовідтворення, б) стійкість, в) саморегуляція
а) продуценти, б) консументи, в) редуценти
а) продуценти, б) консументи, в) редуценти
а) симбіоз, б) хижацтво, в) трофічний ланцюг
а) так, б) ні
а) гомеостаз, б) нездатність до самовідтворення, в) цілісність
а) Ж.Б. Ламарк, б) Ч. Дарвін, в) А. Тенслі
а) популяція, б) вид, в) екосистема