Різнорівневі вправи. Тема: "Екологія"

Про матеріал
Даний документ містить певний комплекс методичних різнопланових самостійних робіт для учнів 11 класу з біології за новою програмою. Призначений для використання вчителями біології.
Перегляд файлу

 

Урок 1.

Екологія

Предмет вивчення екології, її завдання і методи.

Складіть кластер. Розділи екології.

  1. Аутекологія, 2. Демекологія, 3. Синекологія, 4. Екосистемологія, 5. Тварин, 6. Грибів, 7. Гідробіонтів, 8. Урбоекологія, 9. Техноекологія, 10. Сільськогосподарська, 11. Токсикологія, 12. Медична.

 

Доберіть пару. Методи екології

1

Спостереження

а

Визначення стану середовища за допомогою живих організмів.

2

Експеремент

б

Система регулярних періодичних спостережень за певними об'єктами.

3

Моделювання

в

Метод який дозволяє прогнозувати майбутні зміни в екосистемах

4

Біоіндикація

г

Встановленняіндивідуальностіоб'єкта, щодосліджується, без штучного втручання до йогопроцесівжиттєдіяльності

5

Моніторинг

д

Повторюється в описаних умовах необмежену кількість раз і дає ідентичні результати.

 

 

Урок 2

Екологічні закони.

Встановіть зв'язок  між основним екологічними законами, їх суттю та прикладами.

Назва закону

Суть закону

Приклад

  1. Закон оптимуму

1.  Найбільш значущий фактор для організму, який максимально відхиляється від свого оптимального значення для цього організму.

1. Зниження температури середовища забезпечує нормальне життєдіяльність організму за рахунок посиленого харчування.

  1. Закон взаємокомпенсації

2.Відсутність або нестача екологічних факторів може в певних межах компенсуватися аналогічними факторами.

2. Для людини без одягу найбільш комфортна температура середовища становить 24-27˚С

  1. Закон мінімуму Лібіха

3.будь-який екологічний фактор має певні межі позитивного впливу на живі організми.

3. В умовах крайньої Півночі виживання людських популяцій зумовлено, температурою середовища.

 

Встановіть взаємозв’язок між малюнком, трактуванням екологічного закону, та його назвою

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.

Найбільше значущий той фактор, що більше всього відхиляється від оптимальних для організму значень, від нього залежить у даний момент виживання особин і ріст.

 

1.

Правило екологічної піраміди

2.

 

 

 

 

 

 

2.

З одного трофічного рівня на інший переходить у середньому не більше 10% енергії

2.

Закон обмежуючого фактора або Лібіха

3.

3.

Фактором,що лімітує процвітання організму(виду), може бути як  мінімум, так і максимум екологічного впливу, діапазон між якими визначає величину витривалості організму до даного фактора

 

3.

Закон взаємокомпенсаціїфакторів

4.

4.

Кожномуорганізмувластива своя оптимальна доза того чиіншого фактора.

 

4.

Закон толерантностіШелфорда

5.

5.

Відсутність або недостатня кількість деяких екологічних факторів можуть бути компенсовані іншими близькими (аналогічними) факторами».

 

5.

Закон оптимуму

6.

6.

У тепло-кровних тварин ті частини тіла, що виступають, у холодному кліматі є коротшими аніж в аналогічних видів у теплому.

 

6.

Правило Бергмана

7.

7.

У тварин одного виду або групи близьких видів розміри тіла більші у холодних частинах ареалу та менші - у теплих.

 

7.

Правило Алена

3

1

2

Правильні відповіді:

1

4

5

2

7

6

6

2

1

 

4

3

4

5

6

7

 

 

7

5

3

 

Урок 3

Екологічні чинники та їх класифікація

Вставте пропущені слова

  1. Фактори довкілля, що впливають на живі організми……
  2. Чинники, що мають різну природу поділяються на…., …….., ……. .
  3. Абіогенні чинники є факторами …… природи .
  4. Залежно від особливостей змін екологічні чинники поділяються на ….. (припливи і відпливи), ….. (пожежа), і  ….. (клімат).
  5. Рельєф та клімат діють на організми …… .
  6. Повені, пожежі це ……… екологічні чинники.
  7. Вплив одних організмів на інший це прояв ….. факторів.
  8. ….. це боротьба за територію, їжу, статевого партнера.
  9. Прикладом міжвидових чинників є ….., ……, ….. .
  10. Фактори, що зумовлені діяльністю людини називаються ….. .
  11. Забруднення середовища, необмежене полювання це приклад …… …… .
  12. Господарська діяльність, руйнування середовища це ….. , а створення заповідників і природоохоронних територій це ….. антропогенні фактори.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Встановіть відповідність між терміном та його значенням

1.

Конкуренція

а

Співіснування різних видів, від якого вони взаємно дістають користь

2.

Мутуалізм

б

Прямий чи опосередкований пошук ресурсів живими організмами

3.

Паразитизм

в

Використання одним організмом іншого як джерело живлення або середовище існування

 

1.

Абіотичні

а

Різні форми взаємодії між особинами в популяціях та між популяціями в угрупуваннях

2.

Біотичні

б

Свідоме та несвідоме втручання людини в природні процеси

3.

Антропогенні

в

Компоненти та властивості не живої природи

 

1.

Гідрофіти

а

Рослини достатньо вологих місць

2.

Гігрофіти

б

Рослини сухих місць

3.

Мезофіти

в

Рослини, що живуть у водному середовищі

4.

Ксерофіти

г

Рослини надлишково вологих місць

 

1.

Планктон

а

Живуть на різних субстратах у товщі води

2.

Бентос

б

Живуть у товщі води

3.

Перифітон

в

Прикріпленні або пересуваються по дну водойм

4.

Нейстон

г

Живуть на межі двох середовищ водного та наземно-повітряного

 

 

 

 

 

Урок 4

Закономірності впливу екологічних чинників на організм та їх угрупування.

Стено- та еврибіонтні організми.

Складіть відповідність між закономірністю впливу екологічних факторів на живі організми

  1. Правило екологічної індивідуальності  
  2. Оптимальний фактор                 
  3. Правило відносної незалежності адоптацій
  4. Закон оптимуму
  5. Обмежувальний фактор
  6. Межа витривалості

А. Кожний фактор позитивно впливає на організм лише в певних межах

Б. Межі, за якими існування організму неможливе

В. Не існує двох близьких видів, подібних за своїми адоптаціями

Г. Інтенсивність фактора найбільш сприятлива для життєдіяльності того чи іншого організму

Д. Значення фактора виходить за межі витривалості

Е. Добра пристосованість організму до дії певного чинника не означає такої самої доброї пристосованості до інших

Цифровий диктант

Виберіть організми які належать до стено- та еврибіонтів

Стенобіонти

Еврибіонти

 

 

  1. Колібрі, 2. Кити, 3. Коала, 4. Вовк сірий, 5. Сокіл-сапсан, 6. Форель річкова, 7. Риба-вудильник, 8. Пацюк сірий, 9. Видра річкова, 10. Тарган рудий, 11. Сосна звичайна, 12. Головоногі молюски, 13. Бурий ведмідь, 14. Карась.

 

 

 

Урок 5

Популяції, Класифікація популяцій. Структура популяцій.

Кольоровий диктант

  1. Розміщення особин у межах території проживання це просторова структура популяції. (Зелений)
  2. У видів, які народжують велику кількість нащадків переважають особини середнього віку. (Червоний)
  3. Рівномірна структура популяції трапляється доволі часто. (Червоний)
  4. Види тварин які не піклуються про потомство це риби, молюски, земноводні. (Зелений)
  5. Найчастіше організми рівномірно розподілені в штучних екосистемах (агроценозах). (Зелений)
  6. У популяціях де особини дбають про своє потомство переважає кількість молодих особин. (Червоний)
  7. Популяції осілих видів здатні до частих міграцій. (Червоний)
  8. Види для яких шанси загибелі не залежать від віку тварини, кількість особин з віком зменшується рівномірно. (Зелений)
  9. Закономірно змінюють місця існування, популяції мігруючих видів. (Зелений)
  10. Просторова структура популяції не має пристосувального характери щодо природних ресурсів. (Червоний)
  11. Агрегований розподіл особин популяції у просторі, це розподіл групами. (Зелений)
  12. Вимірювання чисельності популяції це популяційні хвилі. (Зелений)

 

 

Встановіть відповідність між типом популяції за здатністю до самовідтворення

 

Тип популяції

 

Характеристика типу

1.

Незалежні

а)

Виникають за межами ареалу виду, або в нових біотопах і існують тільки за наявності сприятливих умов.

2.

Напівзалежні

б)

Утворюються групами особин, які не мають можливості розмножуватися за рахунок міграції з інших популяцій.

3.

Залежні

в)

Мають високий потенціал розмноження, здатні до самовідтворення без притоку мігрантів з інших популяцій.

4.

Псевдопопуляції

г)

Народжуваність у таких популяцій нижча ніж смертність. Існують тільки за наявності току мігрантів.

5.

Періодичні популяції

д)

Здатні до самовідтворення, але мають низький потенціал розмноження через низьку чисельність.

 

Урок 6

Характеристика популяцій

Біологічний диктант

  1. Форма існування виду, одиниця еволюції (Популяція)
  2. Основна структурна і таксономічна одиниця в системі живої природи (Вид)
  3. Характеристики популяцій, що визначають її стан у конкретний момент часу (Статичні)
  4. Динамічні характеристики популяцій визначають її стан (За певний період часу)
  5. Кількість особин на певній території які належать до однієї популяції.(Чисельність)
  6. Назвіть ознаки, які визначають структуру популяції (Просторова, вікова, статева, генетична)
  7. Кількість нових особин, які з’являються за одиницю часу внаслідок розмноження (Народжуваність)
  8. Різниця між кількісними показниками народжуваності й смертності (Приріст популяції)
  9. До статичних характеристик популяції відносять (Чисельність, щільність, структуру)
  10. Прикладом динамічної характеристики популяції є (Народжуваність, смертність, швидкість росту)
  11. Територія, яку займає популяція (Ареал)
  12. Місце виду в біогеоценозі, яке є результатом взаємодії з абіотичними та біотичними факторами довкілля (Екологічна ніша)

 

Хрестики – нулики

Завдання: відшукайте пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі з ознак, що характеризують статичну популяцію

Народжуваність

Швидкість росту

Структура

Біомаса

Щільність

Приріст

Чисельність

Смертність

Ареал

 

Завдання: відшукайте пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі з ознак, що характеризують динамічну популяцію

Щільність

Біомаса

Приріст

Народжуваність

Смертність

Швидкість росту

Структура

Чисельність

Суцільність

 

Завдання: відшукайте пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі основні характеристики популяції

Чисельність

Біомаса

Ареал

Вид

Екологічна ніша

Подібність будови

Генофонд

Подібність розмноження

Фактори довкілля

Урок 7

Екосистема, її структура

Термінологічний диктант

  1. Екосистема це -
  2. Продуценти це –
  3. Консументи це –
  4. Редуценти це –
  5. Симбіоз це –
  6. Паразитизм це –
  7. Коменсалізм це –
  8. Мутуалізм це –
  9. Ланцюг живлення це –

 

Доповніть схеми

 

 

 

 

 

 

Цифровий диктант

Екосистема

Абіотичний компонент

Біотичний компонент

Приклад

 

 

 

 

  1. Тварини, 2. Акваріум, 3. Клімат, 4. Бактерії, 5. Рослини, 6. Город, 7.Вода, 8. Озеро,        9. Повітря, 10. Ліс, 11. Гриби, 12. Каміння, 13. Сад, 14. Паразити, 15. Органічні сполуки

 

 

Бліц – тест

Обери одну правильну відповідь

  1. Біотичний компонент екосистеми

а) вода, б) консументи, в) органічні речовини

  1. Основним елементом живих організмів є

а) карбон, б) фосфор, в) ферум

  1. До штучних екосистем відносять

а) озеро, б) пустеля, в) город

  1. Здатність підтримувати взаємозв’язки між компонентом екосистем та середовищем

а) стійкість, б) цілісність, в) саморегуляція

  1. Здатність тривалий час існувати й підтримувати свій склад та функціонування це

а) самовідтворення, б) стійкість, в) саморегуляція

  1. Екологічні групи рослин, що входять в екосистему називають

а) продуценти, б) консументи, в) редуценти

  1. Гетеротрофні організми екосистем, які живляться рештками живих організмів

а) продуценти, б) консументи, в) редуценти

  1. Взаємини між організмами, що утворюються шляхом поєднання одних організмів іншими

а) симбіоз, б) хижацтво, в) трофічний ланцюг

  1. Вкажіть, чи можуть ті самі живі істоти входити до складу одразу кількох трофічних ланцюгів

а) так, б) ні

  1. Властивість екосистем

а) гомеостаз, б) нездатність до самовідтворення, в) цілісність

  1. Учений, котрий запропонував поняття «екосистема»

а) Ж.Б. Ламарк, б) Ч. Дарвін, в) А. Тенслі

  1. Сукупність живих організмів, які мешкають у певному середовищі й утворюють з ним одне ціле

а) популяція, б) вид, в) екосистема

 

 

 

docx
Додано
11 березня 2023
Переглядів
419
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку