Урок № 19. Тема: Білки: огляд будови й біологічної ролі.
Актуалізація опорних знань
Вправа «Бліц - інтерв'ю»
Відповідь. C,H,O,N
Відповідь. Мономери
Відповідь. Амінокислоти
Відповідь. Білки, вуглеводи, ліпіди, нуклеїнові кислоти
Відповідь. Первинна
Відповідь. Вторинна
Відповідь. Прості та складні
Функція білків |
У чому полягає |
Приклади білків |
Ферментативна |
|
|
Будівельна |
|
|
Транспортна |
|
|
Рухова |
|
|
Захисна |
|
|
Енергетична |
|
|
Сигнальна |
|
|
Регуляторна |
|
|
Відповідь. Коли об'єднується кілька білкових глобул
Відповідь. Радикали
Відповідь. Аміногрупа та карбоксильна група
Узагальнення та систематизація знань
Заповніть таблиці, використовуючи слова для довідки: прискорюють хімічні реакції; переносять кисень; мембранні білки; пепсин, амілаза; 1г. білка = 17,2 кДЖ енергії; родопсин; білкові антитіла захищають від крововтрати, та чужорідних тіл; входять до складу мембран; вуглекислий газ; актин, міозин; гемоглобін, альбумін; усі білки; сприймають збудження; антитіла; скорочують м'язи; регулюють фізіологічні процеси; гормони інсулін, фактор росту.
Довідка: Мають велику молекулярну масу, ланцюги розташовані паралельно; не розчиняються у воді; сферичної форми; водорозчинні; рецептори клітини; ферменти; імуноглобуліни (антитіла); гормони (інсулін); входять до складу клітинних мембран; входять до складу кісток; сполучних тканин; волосся; транспортують речовини через мембрану.
Назва класу білка |
Будова |
Функції |
Глобулярні |
|
|
Фібрилярні |
|
|
Мембранні
|
|
|
Урок № 20. Нуклеїнові кислоти: огляд будови й біологічної ролі
Актуалізація опорних знань
Вправа «Біологічне доміно» (Робота в групах)
Доміно складається з прямокутників, розділених на дві половини. На одній стороні може бути поняття, термін. На другій визначення терміну, розкриття поняття, запитання. Грати в доміно можуть 2-4 учні. Починає грати той учень, у якого є прямокутних зі словами «Початок». На другій половині є запитання, визначення. Всі інші серед своїх прямокутників шукають правильну відповідь. Коли покласти цю відповідь до запитання на другій половині прямокутника висвітлиться нове запитання і т.д. Грають учні доти, поки на останньому прямокутнику не буде написано слово «Кінець»
«Початок» |
Білки це? |
Високомолекулярні біополімери, мономерами яких є залишки амінокислот
|
Повноцінні білки це?
|
Білки які містять усі незамінні амінокислоти
|
Які білки називають глобулярними?
|
Білки сферичної форми, розчинні у воді
|
Приклади глобулярних білків
|
Ферменти, імуноглобуліни, інсулін
|
Протеїни це?
|
Прості білки
|
Фібрилярні білки це?
|
Білки у формі видовжених поліпептидних ланцюгів
|
Яка функція транспортних білків?
|
Транспортують речовини через мембрани клітин
|
Кінець
|
Узагальнення та систематизація знань
Укажіть правильні твердження
Мономерами нуклеїнових кислот можуть бути молекули
До складу нуклеотиду входить
Назвіть ознаку, яка характеризує молекулу ДНК
Вкажіть основну функцію мРНК
Однією із функцій рибозимів є
Вправа «Впізнай мене»
За даними характеристиками назвіть нуклеїнову кислоту
Урок №21 Вуглеводи: огляд будови й біологічної ролі
Актуалізація опорних знань
Вправа «Світлофор»
Учитель висловлює 12 тверджень, частина яких містять помилки. Після кожного твердження учні піднімають зелені (погоджуюсь), червоні (не погоджуюсь), жовті (можу доповнити) жетони. Кожне правильне твердження оцінюється в 1 бал, за пояснення неправильного твердження 2 бали
Мотивація навчальної діяльності
«Асоціації на дошці»
Вчитель вертикально записує на дошці слово «Вуглеводи». Після цього просить учнів назвати ознаки цього поняття, або асоціації, які воно у них викликає. Обов’язковою умовою є те, щоби ці слова мали спільні з основними поняттями літери.
харчуВання
цУкор
Глюкоза
хЛіб
Енергія
Випічка
крОхмаль
проДукти
цукеркиИ
«Хрестики - нулики» Відшукайте пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі з класифікацією вуглеводів (Моносахариди, дисахариди, полісахариди)
Глюкоза |
Лактоза |
Крохмаль |
Целюлоза |
Фруктоза |
Сахароза |
Мальтоза |
Хітин |
Рибоза |
Глюкоза |
Крохмаль |
Галактоза |
Сахароза |
Мальтоза |
Лактоза |
Хітин |
Целюлоза |
Фруктоза |
Мальтоза |
Лактоза |
Крохмаль |
Фруктоза |
Сахароза |
Глікоген |
Галактоза |
Рибоза |
Целюлоза |
«Встановіть пару» Функції полісахаридів
Енергетична |
Використовується при виникненні потреби в енергії. Накопичується в тканинах рослин та тварин. |
Структурна |
Основне джерело енергії. Розщеплюється до моносахаридів із наступним окисненням до вуглекислого газу та води. |
Запасаюча |
Входить до складу оболонок клітин та деяких органел. |
Захисна |
Гепарин запобігає зсіданню крові, підвищує проникність судин, стійкість організму до нестачі кисню, впливу вірусів та токсинів, знижує рівень цукру в крові. |
Урок 22. Ліпіди: огляд будови та біологічної ролі
Актуалізація опорних знань
Вправа «Вірю – не вірю»
Вправа «Знайди пару»
Установіть відповідність між назвою функції та її значенням
|
А. Стероїдні гормони, вітаміни групи D, біологічно активні речовини |
|
Б. Запас жиру, восковий шар листків наземних рослин, покриви членистоногих тварин |
|
В. Жири відкладаються про запас |
|
Г. Входять до складу клітинних мембран та оболонок нервових волокон |
|
Холестерин, естроген, андроген |
|
Ліпопротеїди, гліколіпіди, фосфоліпіди |
|
Жири та воски |
|
Підшкірна основа, жовте тіло членистоногих, насіння соняшника, маслини |
Установіть відповідність між різноманітністю ліпідів та їх прикладом
Урок 23. Обмін речовин та енергії – основа функціонування біологічних систем
Актуалізація опорних знань
Біологічний диктант
(Задіяний весь клас. Взаємоперевірка) Із запропонованого переліку вибрати ознаки, які характерні:
Дешифратор
Білки |
Вуглеводи |
Ліпіди |
1,4,6,11,14 |
2,5,7,9,10 |
3,8,12,13,15 |
Узагальнення та систематизація знань
Завдання 1. Заповнити кола Вена. Вказати що спільного та відмінного між автотрофами, гетеротрофами, міксотрофами
Завдання 2. Пояснити особливості обміну речовин в організмі людини за такою схемою
Урок. Енергетичне забезпечення процесів метаболізму. Способи отримання енергії в різних груп автотрофних та гетеротрофних організмів.
Актуалізація опорних знань
Вправа «Продовж речення»
Узагальнення та систематизація знань
Заповніть таблицю «Етапи енергетичного обміну» Замість знаків запитання вставте пропущені слова, символи або речення.
Етап |
Місце |
Процеси |
Підготовчий |
? |
Органічні молекули за участю ферментів розпадаються на дрібні молекули: Білки-? Вуглеводи - ? Жири-?-? Енергія?
|
? |
На внутрішньоклітинних мембранах гіалоплазми |
Гліколіз: C6H12O6 +2Ф+2АДФ? + 2Н2О +? |
Тканинне дихання або? |
? |
Цикл Кребса Окисне фосфорилювання 2С3Н6О3 + 6О2+36Ф+36АДФ6СО2+42Н2О+? |
|
|
Сумарне рівняння енергетичного обміну: С6Н12О6+6? 2+38АДФ+38Ф6? +42Н2О+38? |
Урок. Особливості обміну речовин в автотрофних та гетеротрофних організмів.
Актуалізація опорних знань
Вправа «Знайди помилку»
Уважно прочитайте текст і виправите у ньому помилку
Окремі клітини та організми належать до закритих систем. Це означає, що їхнє існування можливе лише завдяки надходженню в них з довкілля поживних речовин, їхніх перетворень, та виведення продуктів обміну. Сукупність цих процесів має назву асиміляція. Метаболізм забезпечує два види процесів: пластичний та підготовчий обмін речовин.
Енергетичний обмін відбувається в три послідовні етапи: підготовчий, аеробний та клітинне дихання. На підготовчому етапі прості органічні сполуки під дією ферментів розщеплюються, при цьому енергія запасається у вигляді сполук АТФ. Безкисневий етап відбувається в цитоплазмі клітини. На цьому етапі розщеплюється молекула молочної кислоти на 4 молекули піровиноградної кислоти. Енергія розсіюється у вигляді тепла.
Кисневий етап відбувається на внутрішніх мембранах клітинах. У наслідок окисно-відновних реакцій органічні сполуки, які утворились на безкисневому етапі, окиснюються до молекули глюкози та води. Повне окиснення молочної кислоти супроводжується виділенням енергії, достатньої для утворення 36 молекул АТФ.
Узагальнення та систематизація знань.
Протягом року людина масою 60 кг споживає 156,95л О2. Скільки дерев необхідно для забезпечення киснем однієї людини на рік, якщо відомо, що 25-річна тополя за один період вегетації поглинає 42 кг СО2?
Виберіть правильне твердження та розшифруйте слово
Г. Фотосинтез це процес утворення органічних речовин з неорганічних завдяки перетворенню світлової енергії в енергію хімічних зав’язків;
Я. Хлоропласти присутні як в рослинних так і тваринних клітинах;
Л. Власну ДНК мають ядро та пластиди;
Ю. Фотосинтез проходить у дві фази: світлову та темнову;
Ф. Світлова фаза фотосинтезу відбувається, як за участю світла так і в темряві;
К. Фотосистеми є структурні одиниці що складаються з пігментів і містяться в хлоропластах;
И. Реакційний центр знаходиться тільки в фотосистемі І
О. Відомі кілька типів хлорофілів a,b,c,d
М. Світлова фаза фотосинтезу відбувається у стромі хлоропластів
З. Фотоліз води відбувається у світловій фазі фотосинтезу
У. Для участі фотосинтезу потрібні тільки вода та світло
А. Глюкоза – це основний вуглевод який синтезується в темновій фазі фотосинтезу
|
|
|
|
|
|
|