Різновиди професійної музики

Про матеріал
Формувати ключові компетентності: Спілкування державною мовою 1. Уміння висловлювати свої почуття та переживання від творів мистецтва; брати участь у дискусії, обговореннях на тему мистецтва. Уміння вчитися впродовж життя 2. Уміння визначати власні художні інтереси та потреби. Ініціативність і підприємливість 3. Уміння критично оцінювати та інтерпретувати явища культури минулого і сучасного, розуміючи роль традицій та інновацій; працювати в команді для пошуку вирішення художньо-творчих завдань Соціальна та громадянська компетентності 4. Уміння ефективно співпрацювати з іншими.
Перегляд файлу

Тема 3. Професійна музика

Тема уроку: Різновиди професійної музики

Мета: дидактична: ознайомити з характером та емоційним змістом

музичних творів, з різновидами професійної музики: вокальна та  інструмен

             тальна професійна музика, поняттям «цикл інструментальних  

             концертів» на прикладі творчості А. Вівальді та його творів, Лучано 

             Паваротті, Робертіно Лоретті.

            розвиваюча:розвивати вміння учнів давати характеристику  

            музичному образу твору, розрізняти на слух засоби музичної 

            виразності, розвивати вміння створювати візуальні образи до

            музичного твору, продовжувати розвивати вміння створювати власні

            пісні на основі віршованого тексту, творчі здібності до співу,музичний

            слух і  уяву, чуття ритму, фантазію;

            виховна:виховувати художній смак, потребу слухати музику та

            отримувати від неї насолоду, виховувати музичну культуру; інтерес до

            творів італійської інструментальної та вокальної класичної музики,

            пісень українських композиторів.

Формувати ключові компетентності:

 Спілкування державною мовою

  1. Уміння висловлювати свої почуття та переживання від творів мистецтва; брати участь у дискусії, обговореннях на тему мистецтва.

  Уміння вчитися впродовж життя

  1. Уміння визначати власні художні інтереси та потреби.

Ініціативність і підприємливість

  1. Уміння критично оцінювати та інтерпретувати явища культури минулого і сучасного, розуміючи роль традицій та інновацій; працювати в команді для пошуку вирішення художньо-творчих завдань

Соціальна та громадянська компетентності

  1. Уміння ефективно співпрацювати з іншими.

Обладнання: музичні твори з фонохрестоматії, ілюстрації до теми, нотний матеріал «Зимова пісенька» сл. та муз. В. Островського, посібник та підручник з музичного мистецтва, схема «Професійна музика».

Твори, що вивчаються на уроці:

• «О Sole Міо» у виконанні Робертіно Лоретті. «О Sole Міо»

• А. Вівальді. «Зима» з циклу концертів «Пори року».

• «Зимова пісенька». сл. та муз. В. Островського — виконання.

Обладнання: музичний інструмент, мультимедійна презентація.

Основні поняття для засвоєння: різновиди професійної музики: вокальна та

інструментальна музика, соло, дует, ансамбль, хор, оркестр,дискант,цикл інструментальних концертів.

Тип уроку: комбінований

 

Хід уроку

І. Організаційна частина.                                                        

Привітання, перевірка присутніх та готовність кабінету і учнів до уроку.

Щоб заняття пройшло не марно,

Треба сісти рівно й гарно,

І довкола озирнутись,

І сусіду посміхнутись.

А щоб знання здобути,

Треба … уважним бути!

II. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів.

  1. Розповідь з елементами інсценізації

Одного разу композитор зустрів королеву Мелодію, коли вона наспівувала ніжну лагідну пісню.

«Що це за чудова пісня і хто її створив?» — запитав композитор. Замислилася королева Мелодія, що йому відповісти, адже цю пісню грав пастушок, її співали дівчата і вітер. І зрозуміла королева Мелодія, що пісню цю створив народ!

Композиторові так вона сподобалася, що він вирішив її записати. Пізніше в нього виникла ідея створити великий музичний твір. А для того, щоб люди не забули прекрасну народну мелодію, композитор використав її у цьому творі. Відтоді в інструментальній музиці можна почути народні мелодії.

Сьогодні до фольклору звертаються багато професійних композиторів. Українська народна, пісня є основою творів багатьох українських композиторів.

Найвідоміші обробки українських пісень належать Миколі Лисенку та Миколі Леонтовичу. Георгій Майборода написав великий твір для симфонічного оркестру, який назвав «Гуцульською рапсодією?». Побудована на карпатському фольклорі, рапсодія викликала велике зацікавлення серед слухачів. Композитор увів у свій твір мелодію відомої української народної пісні «Верховино, світку ти наш». У виконанні симфонічного оркестру мелодія пісні набула нових ознак.

  1. Інтерактивна вправа «Скринька знань»
  • Що є основою багатьох творів українських композиторів?   П
  • Кому належать найвідоміші обробки українських пісень?     Р
  • Яку музику називають професійною? Що її поєднує з народною музикою? О
  • Які засоби музичної виразності використовують композитори для написання своїх творів?   Ф
  • Які твори на основі українських народних пісень написав композитор М.Глінка?  Е
  • - Назвіть автора «Гуцульська рапсодія»  С
  • На чому заснована «Гуцульська рапсодія»?  І
  • Яка українська пісня була введена до музичного твору Г.Майбороди?       Й
  • Хто виконує «Гуцульську рапсодію?                    Н
  • Які відомі твори Миколи Лисенка вам відомі?       А

Складіть літери що ви отримали за правильні відповіді.

ПРОФЕСІЙНА

ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності.                                  

Тема сьогоднішнього нашого уроку –«Різновиди професійної музики». Переглядаючи відео сюжет, спробуйте здогадатись куди саме ми завітали?...          

                                   Перегляд відеосюжету –«Італія».                                  

Символом Італії є Ла Скала- символ італійської опери.  

ІV. Вивчення нового матеріалу.                                          

Сьогодні ми познайомимося з історією одного пісенного шедевру XVІІІ століття, який і досі не втратив актуальності— «O sole mio» .

  • Як називали Роберто Лоретті?  ( Золотий голос)

Демонстрація презентації «Золотий голос- Роберто Лоретті»

Бесіда про історію унікальності голосу Роберто Лоретті.                  

     Роберто Лоретті народився 23 жовтня 1947 року в Римі у незаможній сім'ї, в якій росло десятеро дітей. У ранньому дитинстві почав зніматися в епізодичних ролях у кіно. У 11 років став солістом церковного хору, а у 13  — почав співати у хорі Римського оперного театру. Вже у цьому віці він став заробляти собі на життя, виконуючи пісні в ресторанах. На одному з концертів у Ватикані Папа Римський Іоанн XXIII був настільки розчулений виступом хлопчика, що забажав зустрітися із ним. У 15 років у зв'язку з хворобою батька Робертіно був змушений шукати роботу — влаштувався помічником булочника. Однак продовжував співати.

Хлопчиком він брав участь у конкурсі для непрофесійних співаків, який проводився на італійському радіо. Переможців визначали радіослухачі, які телефоном повідомляли до редакції ім'я обраного ними співака. Робертіно витримав усі чотири тури і завоював перше місце та золоту медаль. Це дозволило тринадцятирічному хлопчику увійти до складу виконавців, які розважали учасників і глядачів XVII Літніх олімпійських ігор, що проходили у Римі. Робертіно виступав у кафе «Ґранд-Італія» на площі Ефедра. Пісню «O Sole mio» у виконанні Лоретті почув данський телепродюсер Сайр Вольмер-Сьоренсен, який почав допомагати юному співакові. Данським лейбл Triola Records підписав з Лоретті контракт. Сингл «O Sole mio» 1961 року став золотим. У 1964 році співак став фіналістом знаменитого фестивалю у Сан-Ремо. Успішно гастролював країнами Європи та у США. Популярність Лоретті дійшла і до Радянського Союзу. У 1962 році він приїздив до Москви. Тоді у Радянському Союзі він мав шалений успіх і неймовірну популярність. З усіх вікон влітку лунало: «Джамайка, Джамайка», платівки із дванадцятьма піснями, які виконав Робертіно у тому концерті, видавалися величезними тиражами.

 

Коли Робертіно почав дорослішати, його голос мутував з дитячого дисканта — до тенора і баритона. У пісенній кар'єрі співака відбулася тривала пауза. Лоретті подався у бізнес, відкрив власний ресторан. Та у 1982-му повернувся до гастрольної діяльності і досі виступає, при цьому залишається відомим і досить популярним. Відвідує з гастролями різні країни, де виконує, серед іншого, свої дитячі хіти. Щоправда, виконані дорослим голосом, вони звучать досить несподівано.

Як пояснив сам Лоретті, його талант, навпаки, оберігали, заборонивши концертувати під час мутації, бо це небезпечно. Крім того, в підлітковому віці Робертіно, катаючись на лижах, невдало впав, після чого мусив довго пролежати в лікарні. Але вже в 17 років він знов виступав, розпочавши з фестивалю в Сан-Ремо.

Музичне сприймання «О Sole Міо» у виконанні Робертіно Лоретті.

Лучано Паваротті  - італійський тенор, один з найпопулярніших     

оперних виконавців. Належав до групи трьох тенорів. Широко відомий своїми телевізійними концертами та гуманітарною діяльністю, гроші від якої перераховував на користь біженців та Червоного хреста.

      Музичне сприймання  «О Sole Міо» у виконанні     Лучано Паваротті.

 Аналіз музичних творів.

— Визначте характер пісні. Що в ній є особливим?                                

— Як звучить пісня у виконанні відомого італійського співака Лучано  

      Паваротті та у виконанні Робертіно Лоретті?

— Охарактеризуйте «золотий голос» італійського хлопчика, підібравши

     відповідні слова. Як ви гадаєте, чому ця пісня стала надзвичайно

     популярною?

Музичний словничок    

 Рапсодія — це п’єса на теми народних пісень і танців                                                                        

Вокальна музика — це музика, призначена для виконання голосом.

Таку музику може виконувати соліст, ансамбль із кількох співаків або хор.

Дискант — високий дитячий голос (переважно у хлопчиків).

   Слухання музики                               

Звучить музика А. Вівальді. «Зима» з циклу концертів «Пори року».

http://art-on-web.ru/imgs/l/e/les_zimoi_300_500.jpg     

 

Розгляньте картину відомого російського художника І. Левітана «Ліс узимку» . Охарактеризуйте цю картину.

 

  

 Аналіз музичного твору.                                                                      

— Які музичні інструменти виконують твір?

— Охарактеризуйте засоби виразності, використані композитором для 

     зображення картин зимової природи.

— Чому цю музику ми називаємо шедевром? Обґрунтуйте свою думку.

— Поміркуйте, чи співзвучні живописний твір І. Левітана «Ліс узимку» та музичний твір А. Вівальді.

Розповідь про композитора  А. Л. Вівальді                                                                                             

Антоніо Лучіо Вівальді — італійський композитор, скрипаль-віртуоз, римо-католицький священик, автор більш як сорока опер, кантат, ораторій, творець жанру сольного інструментального концерту. Вважається одним з композиторів, що почали розвивати музику бароко до стилю імпресіонізму. За життя отримав широке визнання по всій Європі. Майстер ансамблево-оркестрового концерту — кончерто гроссо. Вівальді в основному відомий завдяки своїм інструментальним концертам, особливо для скрипки. Одними з найвідоміших його робіт є чотири концерти для скрипки «Чотири пори року» що входять до циклу «Спір гармонії із винаходом[en]».

Багато з його композицій написані для жіночого музичного ансамблю при монастирі лікарні милосердя «Оспедале делла П'єта» (італ. Ospedale della Pietà), де він був висвячений в сан католицького священика і працював в періоди з 1703 по 1715 і з 1723 по 1740. Також мали успіх пишні постановки опер Вівальді у Венеції, Мантуї і Відні. Після зустрічі з імператором Карлом VI Вівальді переїхав до Відня, сподіваючись на просування по службі. Однак імператор помер незабаром після прибуття Вівальді, а сам композитор помер менш ніж через рік в злиднях і був забутий аж до ХХ ст.

V. Фізкультхвилинка «Пори року»                                              

VІ. Музичні вправи. Поспівки.

 Вправи для розвитку музичного слуху та голосу

 Виконання пісні. «Зимова пісенька». Сл. та муз. В. Островського.  

VІІ. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.                             

    Робота з підручником.

• Пригадайте, яка музика називається інструментальною. Які різновиди  

    інструментальної музики ви знаєте?

• У чому полягає різниця між інструментальною та вокальною музикою?

• Чим схожі та відрізняються вокальні й інструментальні твори?

• Розкажіть про історії відомих вам шедеврів.

• Чому Робертіно Лоретті називали «золотим голосом»?

  Робота над кросвордом                                                

     

1.Музика, яка призначена для виконання  

2. Високий дитячий голос.

     голосом.                                                      

3.Музика, що призначена для виконання  на музичних інструментах.                                               

4. Найкращий витвір мистецтва.                                                                              

5. Назва картини І.Левітана .                              

6. Колектив із трьох осіб.                      

7. Колектив із двох осіб.

8. Хлопчик з «золотим» тембром голосу.  

9. Автор циклу «Чотири пори року»                                                            

10. Як називали Робертіно Лоретті?

11. Великий колектив співаків.               

           

 VІІ. Домашнє завдання.               

Дізнайтеся історію створення одного з шедеврів професійної музики і розкажіть її своїм рідним та друзям.

1

 

doc
Додано
28 січня 2019
Переглядів
13453
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку