РМ Обговорення дискусійних питань на тему «14 років – це багато чи мало?» з використанням складнопідрядних речень.

Про матеріал
Конспект уроку української мови в дев'ятому класі з використанням елементів формувального оцінювання.
Перегляд файлу

Урок української мови в 9 класі

Тема уроку: РМ Обговорення дискусійних питань на тему «14 років – це багато чи мало?» з використанням складнопідрядних речень.

Мета уроку: формувати систему предметних компетентностей і компетенцій шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань; поглибити знання учнів про методи та засоби проведення дискусії, допомогти усвідомити свою роль та місце в суспільному житті; формувати навички роботи з ілюстративним матеріалом, уміння самоорганізовуватися до пошукової діяльності, опрацьовувати та узагальнювати інформацію; розвивати критичне та логічне мислення, пам'ять і увагу, уміння добирати аргументи й робити висновки; здійснювати мовне оформлення, відповідно до  теми та мети спілкування, стилю і типу мовлення; виховувати почуття людяності, честі, поваги до інших людей, толерантності.

Обладнання: проєктор, тематична виставка портретів та книг.

Тип уроку: урок розвитку мовлення.

 

ХІД УРОКУ

 

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.

ІІ.ОЗНАЙОМЛЕННЯ УЧНІВ ІЗ ТЕМОЮ, МЕТОЮ І ЗАВДАННЯМИ УРОКУ.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. МОЗКОВИЙ ШТУРМ

Слово вчителя:

  • Добрий день. Я сьогодні уважно на вас подивилася перед початком уроку й помітила, як ви виросли за той час, що ми працюємо разом.
  • А скільки вам виповнилося чи виповниться в цьому навчальному році років? (14-15)
  • Цікаво, як ви вважаєте: 14 – це багато, ви вже дорослі, чи мало, ви ще діти? 

(Діти відповідають, учитель записує їхні думки в таблицю).

Орієнтовні відповіді:

Так, це багато

Так, це ще мало

1. Я вже фізично змужнілий.

2. Багато що знаю завдяки батькам, школі тощо.

3. Самостійно можу приймати багато рішень, наприклад щодо уроків, гуртків, вільного часу.

4. Знаю, що таке добре й погано.

5. Можу самостійно ходити в школу, магазин тощо.

6. Можу прибирати за собою та допомагати з домашніми справами.

1. Є люди, фізично вправніші за мене, доросліші.

2. Я ще багато чого не знаю, наприклад не все зрозуміло з моєю професією в майбутньому.

3. Інколи складно знайти правильне рішення, і я потребую допомоги старших.

4. Я часто маю звітувати перед дорослими за свої дії, дотримуватися певних правил і робити навіть те, що не хочу.

5. Я можу робити тільки те, що вмію.

 

  • Так, ваші думки, і це цілком логічно, різні. Поговоримо про це сьогодні більш детально й спробуємо подискутувати на тему ««14 років – це багато чи мало?». Адже в майбутньому, коли виникнуть якісь спірні питання, ви маєте вміти відстоювати свою думку, а також із розумінням ставитися до думок інших людей. Тобто вести грамотно, толерантно дискусію. При цьому не забудемо про складнопідрядні речення, які ми зараз вивчаємо на уроках мови, бо вони допоможуть вам у змістовому  оформленні висловлень.

 

ІV. ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

1. Робота зі словником.

- Для початку нам треба нагадати значення таких понять, як дискусія, толерантність.

 Академічний тлумачний словник української мови дає таке тлумачення цих слів:

ДИСКУ́СІЯ, ї, жін. Широке публічне обговорення якого-небудь спірного питання. //  перен., розм. Спір, суперечка окремих осіб, співбесідників.

ТОЛЕРАНТНІСТЬ (від лат. tolerantia – стійкість, витривалість, терпимість. ) – термін, що означає терпимість до іншого світогляду, способу життя, поведінки і звичаїв. Протилежністю толерантності є нетерпимість.

Нагадаємо основні правила ведення дискусії:

  • Відверто висловлювати думки.
  • Поважати точки зору всіх членів дискусії.
  • Слухати інших, не перебивати.
  • Не говорити занадто довго та занадто часто.
  • Водночас має говорити лише одна особа.
  • Дотримуватися позитивних ідей та стосунків.
  • Не критикувати себе та інших.

 

2. Робота з текстом.

- А зараз прочитаємо текст, у якому науковці визначають психологічні та фізіологічні особливості хлопців та дівчат вашого віку.

 

  У чотирнадцятирічному віці відбувається формування основних особистісних установок — моральних і соціальних. Головною стає потреба пізнання самого себе, пошук свого місця у світі. Багато підлітків у цьому віці починають замислюватися над своїм майбутнім. Вони думають над тим, де будуть навчатися після закінчення школи. Це може виявитись у зростанні мотивації до навчання, якщо учень ставить перед собою амбіційні цілі.

Основним інтересом в цьому віці є спілкування з однолітками, так що зв’язки з дорослими зводяться до можливого мінімуму. У стосунках із  друзями вони стають дещо самостійнішими, більше цінують власну думку, поводяться відповідно до власних поглядів і переконань. Часто підлітки нестримані в емоціях, а заради осмислення власних здібностей можуть кидатися в крайнощі. Юнаки та дівчата дуже енергійні. Щоб вибрати потрібний «напрям» у поведінці, потребують підтримки як товаришів, так і дорослих.

Також середній шкільний вік — найсприятливіший для творчого розвитку. У цьому віці учням подобається вирішувати проблемні ситуації, знаходити подібність і відмінність, визначати причину і наслідок.

 

Завдання до тексту:

1. Дайте відповідь на запитання:

-   Чи задумуєтесь ви над своїм майбутнім?

- Чи вважаєте знання, які набуваєте в школі, потрібними вам для майбутнього?

- Як ви думаєте: амбіції – це добре чи погано?

2. Придумайте заголовок до тексту, співвідносний із його темою.

3. Визначте основну думку тексту, тип та стиль мовлення.

4. Назвіть складнопідрядні речення, визначте їхній вид.

 

3. Тренувальні вправи:

- На користь того твердження, що 14 років – це багато, я можу навести й такі докази.

-1.  Прочитайте текст, запам’ятайте інформацію.

 

Блез ПаскальЮНІ ГЕНІЇ

Блез Паскаль народився в 1623 році у Франції. Був генієм математики з дитинства. Він написав теорему, коли йому було лише 16. Паскаль вважається піонером обчислювальних машин, більше 20 з них він створив у ранні роки своєї кар’єри.

Вольфганг Амадей МоцартВольфганг Амадей Моцарт, без сумну, один із найвідоміших вундеркіндів. Він народився в Німеччині в 1756 році і був видатним піаністом і композитором, написав свою першу композицію у віці 6 років! Він почав грати на клавесині у віці 3 років, написав свою першу симфонію у 8, а першу оперу – у 12. Коли Моцарту було 5, він грав на фортепіано в університеті Зальцбурга. Незважаючи на те, що Амадей помер молодим (у 35 років), на його рахунку більше 600 музичних композицій.

Ширлі ТемплШирлі Темпл – найвідоміша дитина світового кінематографа та наймолодша володарка «Оскара» за всю історію Голлівуду (7 років).

Згідно із  Книгою рекордів Гіннеса, Кім Ун Ен

– володар найвищого IQ –  народився в 1963 році. Вундеркінд – корейський громадянин і лінгвістичний геній. Він вільно говорив  корейською, японською, китайською, англійською, німецькою, іспанською та в’єтнамською мовами у віці 4. Міг легко вирішити складні обчислення у віці 5. Його IQ оцінюється близько 210. Кім Ун Ен отримав ступінь доктора наук із фізики в Державному університеті Колорадо до його 15-ліття.

Створити власну компанію в 14 років? А чому б і ні! Вражає історія успіху наймолодшого голови ради директорів в Індії — Сухаса Гопіната!

Коли Сухасу було лише 14 років, він заснував власну компанію з розробки сайтів.  Зараз Globals Inc. має 11 філій у всьому світі, а щорічний оборот компанії складає більше 100 мільйонів доларів США.

https://www.volynnews.com/files/news/2016/01-05/175710/3.jpghttps://www.volynnews.com/files/news/2016/01-05/175710/2.jpg Серед юних геніїв чимало українців – винахідників, музикантів і спортсменів. Самуїл Кругляк – школяр, який зробив неймовірне відкриття в енергетиці. Він запропонував спосіб отримувати електроенергію із штучно іонізованої хмари, на яку впливає сильне електричне поле, випромінюване іонізуючою вежею. А головне, що собівартість цієї електроенергії становитиме всього три копійки.

Фото: Павло Багмут , УкрінформЖитель Звенигородки Черкаської області Віталій Нечаєв став наймолодшою в усьому світі дитиною, яка удостоїлася титулу абсолютного переможця XII Міжнародної премії імені Джузеппе Шіакка. Премію за надприродний талант до навчання і феноменальну пам'ять дев'ятирічному хлопчикові вручили в 2013 році в Папському Урбаніанському університеті Ватикану. На той час Віталик Нечаєв знав напам'ять Шевченкового "Кобзаря" і біографії всіх українських гетьманів, а настільними книгами для нього були енциклопедії.

Завдання до тексту:

1. «Упіймай помилку»:

- А  Віталій Нечаєв став наймолодшою в усьому світі дитиною, яка удостоїлася титулу абсолютного переможця XII Міжнародної премії імені Джузеппе Шіакка.

- Б  Коли Сухасу було лише 14 років, він заснував власну компанію з розробки сайтів.

= В  Згідно із  Книгою рекордів Гіннеса, Кім Ун Ен – корейський геній, IQ якого – 120.

= Г  Американка Ширлі Темп отримала Оскар, коли їй виповнилося 7 років.

= Д  Амадей Моцарт – музикант і композитор, який народився у Франції.

= Е   Блез Паскаль важається піонером обчислювальних машин, а ще він у 16 років написав теорему.

2. Виконайте тестові завдання:

1. Назвіть речення, яке відповідає схемі:

 [ускладнене вставним словосполученням ], (    ). 

2. Назвіть речення, яке відповідає схемі: (    ).  [     ].

3. Назвіть речення, яке відповідає схемі: [     ], [     ].

4. Назвіть складнопідрядне речення з підрядним часу, яке відповідає схемі:                                            [     ],  (    ). 

3. Дайте усні відповіді на запитання:

- Для чого я використала цей текст саме на сьогоднішньому уроці?

- Чи можна замовити в лелеки нового Леонардо да Вінчі й що зробити, щоб не втратити протягом життя ні краплі своєї геніальності.

- Чи погоджуєтеся ви з думкою, що геніями народжуються?

- Що ж виходить: якщо втратив шанс у дитинстві, то вже нічого не досягнеш у дорослому житті? (У сучасному світі вік не є показником і тим паче не є приводом опускати руки і здаватись. Якщо маєш мрію — впевнено прямуй до мети, незважаючи ні на які перешкоди.)

 

4. Синтаксичний розбір речень.

- Підсумком наших міркувань стануть такі вислови видатних осіб:

Не відкладайте на завтра те, що можна зробити сьогодні (Б. Франклін).

Роби те, до чого народжений ( Г.Сковорода).

Запишіть ці речення. Підкресліть члени речення та накресліть схеми речень.

 

Цікаві факти про дитинство Тараса Шевченка5. Вправа на конструювання тексту.

- "У кожній людині є сонце, тільки дайте йому світити", - вважав Сократ. Таким було життя Т.Шевченка, творчість якого ми будемо вивчати на уроках літератури.14-річним юнаком майбутній Кобзар залишив Україну й подався у великі світи.

І. Прочитайте речення. Запишіть їх у такій послідовності, щоб вони становили текст.

ІІ. Поставте розділові знаки. Назвіть підрядні речення та вкажіть їхній вид.

І варіант

  • За родинними переказами  предки Шевченка з батькового боку походили від запорізького козака Андрія  який повернувся із Запорізької Січі на початку XVIII століття та створив сім’ю.
  • Він міг утнути щось зовсім несподіване якщо сестра залишала його без нагляду на деякий час.
  • Чумаки  зустрівши хлопця  забрали його з собою і ввечері привезли до Кирилівки.
  • За спогадами рідних малий Шевченко ріс дуже неспокійним та непосидючим хлопчиком.
  • Був  такий випадок коли малий Тарас пішов шукати «залізні  стовпи» і заблукав у полі.

 

ІІ варіант

  • Дід майбутнього поета та художника  Іван Шевченко  був грамотним селянином  умів читати й писати знав багато цікавих історій.
  • Та саме під час навчання Тарас зацікавився живописом літературою зокрема творчістю Григорія Сковороди.
  •  Оскільки можливостей забезпечити своєму синові повноцінну освіту в батьків не було майбутній поет закінчив лише два класи церковно-приходської школи.
  • До оселі Тарасового діда часто повертали кобзарі творчість яких справила величезний вплив на хлопчика та формування його світогляду.
  • Тож маленький Тарас полюбляв проводити з ним багато часу зростаючи під впливом розповідей про Коліївщину козаччину та народних героїв  Залізняка Гонту.

 

ІІІ Взаємоперевірка робіт.

  • Поміняйтеся зошитами та перевірте роботу товариша за зразком. Зробіть один комплімент та дайте одну пораду.

6. Творче завдання. Вправа «Незакінчена думка»

  • Я думаю, в Україні зараз немає людей, яких би не турбувало таке важливе питання: а що я можу зробити для Перемоги? Пропоную вам відповідно до висновків, які ми зробили під час обговорення питання про зрілість чи незрілість людини в 14 років, обдумати свої можливі дії.
  • Любити свою країну та   …. ставитися …, це природно.
  • Я …. ставлюся до того, що росія веде повномасштабну війну, мета якої ..
  • ……    воїнами, захисниками й захисницями України, які …
  • Для нашої Перемоги я можу теж долучитися такими справами: …
  • Усі ми твердо переконані …

 

V. Підведення підсумків роботи.

VІ. Домашнє завдання. Написати короткий відгук (5-6 речень) на сьогоднішній урок.

 

 

 

Література

1. 20 найвідоміших вундеркіндів в історії: http://surl.li/dignn (дата звернення: 07.10.2022).

2. Психологічний розвиток дітей і підлітків: http://multycourse.com.ua/ua/page/16/60 (дата звернення: 07.10.2022).

3. Розвиток у 14 років. https://alexus.com.ua/rozvitok-v-14-rokiv/#lwptoc (дата звернення: 07.10.2022).

4. Словник української мови. http://sum.in.ua/ (дата звернення: 06.10.2022).

5. Юні генії. https://it-kharkiv.com/yuni-geniyi-miljoner-u-14-rokiv/ (дата звернення: 07.10.2022).

6.  Цікаві та маловідомі факти із життя Тараса Шевченка. http://surl.li/dggqu (дата звернення: 11.10.2022).

 

docx
Додано
1 червня 2023
Переглядів
300
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку