Урок№78
Тема: РМ15 Сприймання й відтворення зразків усної народної творчості для дітей (лічилок, забавлянок, колискових тощо) з прикметниками, що мають суфікси пестливості.
Мета: вчити учнів визначати суфікси в прикметниках; пояснювати їх написання в мовленні; розвивати в учнів культуру мовлення, творчі здібності, такі вміння, як спостережливість, зорову пам'ять, прищеплювати навички пошукової діяльності та інтерес до виконання проблемно-ситуативних завдань; прищеплювати любов до традицїй
Хід уроку:
Організаційний момент
Оголошення теми і мети
Психологічна настанова «Ситуація успіху»
- Згадаємо, яку частину мови ми вивчаємо?(Прикметник)
- Отже, відповіді на запитання ви говорите тільки прикметниками.
- Яким був попередній урок? (Важким, цікавим,насиченим)
- Якою була перерва? (Цікава, весела)
- З яким настроєм ви прийшли на урок? (Гарним, надзвичайним, веселим)
- А яка зараз повинна бути обстановка на уроці, щоб ви змогли засвоїти нову тему? (Робоча)
- Отже, давайте створимо таку робочу атмосферу. Бажаю вам успіху.
Основний зміст уроку
Мотивація навчальної діяльності учнів
Колискові пісні
Знайомство з фольклором відбувається у маленької людини з самого раннього дитинства. Колискова - це найперший жанр фольклору, з яким вона знайомиться, з´явившись на цей світ. Малюк ще не вміє говорити, розуміти навколишню дійсність, але за допомогою колискової пісні пізнає світ. Тихий голос матері звучить ласкаво і ніжно. Дитина починає розпізнавати звуки, інтонацію, кольори, силуети.
Колискові пісні - це один з найдавніших жанрів народної творчості. Спостереження доводять, що вони споріднені із замовляннями. В минулому подібні пісні виконувались не тільки, щоб приспати дитину, а й, як і замовляння, щоб привернути до неї або відвернути дію певних магічних сил, оберегти від зла, сприяти її здоров'ю і швидкому ростові.
Колискові пісні - ліричні пісенні твори, які виконує мама або інші родичі стишеним голосом над колискою дитини.
Колискові пісні заколисують немовля, дарують відчуття досконалого спокою, радості, щастя, заспокоєння.
Робота з зразками (письмово): Запишіть колискову, визначте прикметники, виділіть суфікси .
Котику сіренький,
Котику біленький,
Котку волохатий,
Не ходи по хаті,
Не ходи по хаті,
Не буди дитяти.
Дитя буде спати,
Котик воркотати.
Ой на котика воркота,
На дитину дрімота.
А-а-а-а!
Коти сірі, коти білі,
Коти волохаті,
Не ходіть по хаті,
Не будіть дитяти.
Зробіть висновок.
Забавлянки
Найближчими до колискових пісень за змістом і характером є потішки чи забавлянки - невеликі віршики, які промовляють дитині перед тим, як кладуть спати або коли вона плаче - вередує чи вдарилась. Також їх промовляли, коли дитину хотіли розважити. І походять їхні назви від слів «тішити», «забавляти».
Запишіть в зошит, визначте прикметники, визначте суфікси:
Сорока-ворона діткам кашку варила,
На порозі студила.
Тому дала, бо маленький,
Тому дала, бо гарненький,
Тому дала – воду носить,
Тому дала –гарно просить.
А тому не стало – головку зірвало.
Гай-гай, полетіла.
У потішках і забавлянках велике значення має ритміка.
Отже, в усній народній творчості відображена багатогранна і глибока душа народу, його духовне багатство. У фольклорі – першовитоки оригінального світосприймання, самобутнього тлумачення явищ природи і людського життя.
Художньою вивершеністю, мудрим лаконізмом, влучністю епітетів і метафор, дотепністю чарують нас колискові пісні.
Підсумок.
« Мікрофон»:
Домашнє завдання. Підібрати 1 зразок зколискових, забавлянок чи лічилок, записати, визначити прикметники, виділити суфікси.