РМ15 Сприймання й відтворення зразків усної народної творчості для дітей (лічилок, забавлянок, колискових тощо) з прикметниками, що мають суфікси пестливості.

Про матеріал
конспект уроку розрахований на поглиблення вивченого про суфікси прикметників. Звернути увагу на суфікси пестливості у художньому стилі, зокрема колискових, забавлянках.
Перегляд файлу

 

                                                Урок№78           

Тема: РМ15 Сприймання й відтворення зразків усної народної творчості для дітей (лічилок, забавлянок, колискових тощо) з прикметниками, що мають суфікси пестливості.

 Мета: вчити учнів визначати суфікси в прикметниках; пояснювати їх написання в мовленні; розвивати в учнів культуру  мовлення, творчі здібності, такі вміння, як спостережливість, зорову пам'ять, прищеплювати навички пошукової діяльності та інтерес до виконання проблемно-ситуативних завдань; прищеплювати любов до традицїй

                                           Хід уроку:

 Організаційний момент

 Оголошення теми і мети

    Психологічна настанова «Ситуація успіху»

- Згадаємо, яку частину мови ми вивчаємо?(Прикметник)

- Отже, відповіді на запитання ви говорите тільки прикметниками.

- Яким був попередній урок? (Важким, цікавим,насиченим)

- Якою була перерва? (Цікава, весела)

- З яким настроєм ви прийшли на урок? (Гарним, надзвичайним, веселим)

- А яка зараз повинна бути обстановка на уроці, щоб ви змогли засвоїти нову тему? (Робоча)

- Отже, давайте створимо таку робочу атмосферу. Бажаю вам успіху.

 

Основний зміст уроку

  • Які способи прикметників ви знаєте? Назвіть.

 

Мотивація навчальної діяльності учнів

  • Суфікси допомагають утворювати прикметники з іменників, надають словам певного емоційного значення. Нам потрібно навчитися правильно їх  визначати та використовувати в мовленні.

 

 

  • Що називається «колисковими»?

Колискові пісні

Знайомство з фольклором відбувається у маленької людини з самого раннього дитинства. Колискова - це найперший жанр фольклору, з яким вона знайомиться, з´явившись на цей світ. Малюк ще не вміє говорити, розуміти навколишню дійсність, але за допомогою колискової пісні пізнає світ. Тихий голос матері звучить ласкаво і ніжно. Дитина починає розпізнавати звуки, інтонацію, кольори, силуети.

Колискові пісні - це один з найдавніших жанрів народної творчості. Спостереження доводять, що  вони споріднені із замовляннями. В минулому подібні пісні виконувались не тільки, щоб приспати дитину, а й, як і замовляння, щоб привернути до неї або відвернути  дію певних магічних сил, оберегти від зла, сприяти її здоров'ю і швидкому ростові.

Колискові пісні - ліричні пісенні твори, які виконує мама або інші родичі стишеним голосом над колискою дитини.

Колискові пісні заколисують немовля, дарують відчуття досконалого спокою, радості, щастя, заспокоєння.

Робота з зразками (письмово): Запишіть колискову, визначте прикметники, виділіть суфікси .

Котику сіренький,

Котику біленький,

Котку волохатий,

Не ходи по хаті,

Не ходи по хаті,

Не буди дитяти.

Дитя буде спати,

Котик воркотати.

Ой на котика воркота,

На дитину дрімота.

А-а-а-а!

Коти сірі, коти білі,

Коти волохаті,

Не  ходіть по хаті,

Не будіть дитяти.

Зробіть висновок.

                             Забавлянки

Найближчими до колискових пісень за змістом і характером є потішки чи забавлянки  - невеликі віршики, які промовляють дитині перед тим, як кладуть спати або коли вона плаче - вередує чи вдарилась. Також їх промовляли, коли дитину хотіли розважити. І походять їхні назви від слів «тішити», «забавляти».

Запишіть в зошит, визначте прикметники, визначте суфікси:

Сорока-ворона діткам кашку варила,

На порозі студила.

Тому дала, бо маленький,

Тому дала, бо гарненький,

Тому дала – воду носить,

Тому дала –гарно просить.

А тому не стало – головку зірвало.

Гай-гай, полетіла.

       У потішках і забавлянках велике значення має ритміка.

Отже, в усній народній творчості відображена багатогранна і глибока душа народу, його духовне багатство. У фольклорі – першовитоки оригінального світосприймання, самобутнього тлумачення явищ природи і людського життя.

Художньою вивершеністю, мудрим лаконізмом, влучністю епітетів і метафор, дотепністю чарують нас колискові пісні.

Підсумок.

« Мікрофон»:

  • « Я дізнався про ….»
  •  « Я зрозумів, що….»
  • « Мені сподобалося…»
  •  Гра «Хто більше»
  • (пригадати і записати прикметники із суфіксами пестливості –есеньк-,  -еньк-, -ісіньк-, -юсіньк-). Хто назве найбільше, той і перемагає.
  •  

Домашнє завдання. Підібрати 1 зразок зколискових, забавлянок чи лічилок, записати, визначити прикметники, виділити суфікси.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
14 лютого 2023
Переглядів
232
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку