ПІ___________________________________
Дата_________
Тема. Проблема особистості в сучасному світі (за мотивами повісті Ніни Бічуї «Шпага Славка Беркути»).
Назва-мотивація. Баланс між власним «Я»
Вітаю на уроці вільного спілкування, який об’єднав українську літературу і психологію. Зверніть увагу на персональні картки, і визначте для себе очікувані результати уроку.Значиме для себе підкресліть.
Очікую від зустрічі (значиме для себе підкресліть):
осмислення важливості (моральних чеснот, значимості дружби, підтримки батьків, своєї особистості, залежності від дорослих і друзів, ______________________________);
вільного спілкування (про особливості підліткового віку, взаємопідтримку, відповідальність, про моральний вибір у житті, про залежність від шкідливих звичок, про
труднощі дорослішання, _____________________________________________________);
застосування комунікативних стратегій (формулювання власних пропозицій, рішень, виявлення лідерських якостей, звернутися з питанням-проханням, добір доречних речень-обгрунтувань, використання риторичних речень, розмовних текстів, продуктування власних думок, самостійне визначення обсягу озвучених текстів, ____________________) .
У маршрутній ранковій гутірці підслухала і занотувала для вас текст. Звернімося до вправи 1.
Вправа 1. Прочитайте текст-монолог (підслуханий в маршрутній гутірці). (2 б.)
«Моя дитина буде рости у «стерильних» умовах. Її треба захищати від згубного впливу суспільства, а особливо – від так званих друзів, які можуть втягнути мого надто довірливого сина у погану історію. Мій материнський обов’язок – створити для єдиної дитини тепличні умови, де завжди комфортно і затишно»
Вступіть у віртуальний діалог з автором цих слів, продовживши думку і навівши приклади з повісті Ніни Бічуї «Шпага Славка Беркути».
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
Важко і батькам, і вам, сьогоднішнім підліткам, до яких суспільство не поблажливе, а батьки вимогливі. У чому ж особливість підліткового віку? Олено Олександрівно, допоможіть на розібратися.
Вправа 2. Психологічний практикум. Вправа-самоаналіз «Підлітковий вік: ризики та виклики». Познайомтеся із особливостями підліткового віку, проаналізуйте матеріал кожної сфери: (2 б)
1)у собі; 2) у героїв повісті Ніни Бічуї «Шпага Славка Беркути»
Сфери розвитку |
Вчора (дитина) |
Сьогодні (дорослий) |
Спостерігаю в собі |
Когнітивна
|
Теоретичне, формально-логічне мислення. |
Критичність мислення, схильність до самоаналізу. |
|
Афективна
|
Розвиток соціальних емоцій (відповідальність, співчуття). Формування свідомої та вольової поведінки. |
Філософсько-романтичний світогляд. Емоційна подразливість. Мінливість настрою. Полярність почуттів. Егоцентризм. |
|
Поведінкова
|
Формування характеру, власної позиції як школяра. Залежність від значимого дорослого (захоплення спільною трудовою діяльністю) |
Почуття дорослості, прагнення до самостійності. Потреба у самоствердженні. Пошук ідентичності, відповіді на питання «який я?» |
|
Мотиваційна
|
Досягнення успіху у навчанні за показниками шкільної успішності. Потреба рухової активності та дослідницької діяльності. |
Інтимно-особистісне спілкування в життєдіяльності та навчанні. Потреба приналежності до референтної групи. Мотив асоціальної поведінки. |
|
Словник на допомогу
Когнітивний (від лат. cognitio — пізнання, пізнавання, ознайомлення) - під когнітивною сферою розуміють систему пізнання, що склалася у свідомості людини в результаті становлення її характеру, виховання, навчання,спостереження і роздумів про навколишній світ.
Афектиний – пройнятий афектом; емоційний.
Егоцентризм (лат. Ego — «я», лат. centrum — «центр») — нездатність чи невміння індивіда встати на чужу точку зору. Сприйняття своєї точки зору як єдиної правильної.
Референтні групи — соціальні групи, які є прямими (у разі безпосереднього спілкування) або непрямими об'єктами для порівняння, чи ж зразками для наслідування в процесі формування поглядів чи поведінки окремої людини.
Асоціальна поведінка – сукупність людських дій та вчинків, що суперечать існуючим у даному соціумі культурним нормам, соціальним правилам.
Вправа 3. Напишіть розмисел[1] (продовжте речення) (1 б)
Я досі почуваю себе дитиною, бо_________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Я вже справді дорослий, тому що ________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Досі знаходжуся на роздоріжжі, адже_____________________________________________
_____________________________________________________________________________
Вправа 4. Викоритовуючи цитатний матеріал, виконаймо вправу «Герої-люди». Уявіть, що Вам вдалося стати новим героєм повісті Ніни Бічуї «Шпага Славка Беркути». Продумайте свою соціальну роль і взаємозв’язки з іншими героями.
Цитатний матеріал «Герої-люди»
|
|
|
|
«…різко вирізнялася Юлькова модна куртка й начищені до блиску черевики», «Юлько був невдоволений — не відповів Славкові як слід, коли той шарпнув його за рукав. Однак не дуже приємно, коли бачать, як тебе шарпають і повчають, а ти тихенько йдеш геть. Але ж і бійку зчиняти годі було — земля слизька, Юлькові уявилось, які вони були б, — викачані в листі та глині, — коли б так спробував дати чосу Славкові, бо хоча Юлько — на думку самостійного Стефка — виглядав пещеним мамієм, однак ніби й поганим не був» «Юлькові малюнки — то вже не гривасті коні». «Любив його (місто) якось дивно, не по-хлоп’ячому, і любив не стільки рух, барвистість людської течії, а швидше затаєну думку… І пробував передати все те чіткими чорними лініями на невибагливому тлі сірого паперу» «Пляма крові на Юлькових штанах, лікар, мовчанка хлопців, злякане обличчя Лілі». «Чи можна зневажати інших, коли твій тато, твій власний батько користується чужими думками». «Можна й далі вдавати: приємно, коли тебе жаліють; він, Юлько, скривджений; його жаліють. Юлькові раптом захотілося стати щонайменше героєм, пораненим у важкій кровопролитній битві». «…йому, Юлькові, хочеться тільки незвичайного, бо він і є якраз та людина, якій доступне все складне. Бо ми всі думаємо однаково, а він про кожну річ на світі має свою думку. Свою власну думку». «Два по два — чотири, це надто просто. Два по два — п’ять, складніше. У таке не повіриш навіть, і це для мене, бо я розуміюся на таких речах».
|
«Стефко це, Стефко Вус, соловей-розбійник із нашого двору, коли Стефко казав — ні, таки то вже було «ні». нікого то не обходить, чи робить він уроки, чи ні, сидить сиднем удома чи десь ходить. Вернувся до хлопця його їжакуватий погляд і насмішкуватий тон» «Стою та й дивуюся: чогось такий добрий став, у дворі хлопчаків мало що не ломигає, а тут над сорокою розчулюється! Метаморфоза. (Юлько про Стефка). «Стефко Вус, заболочений, у семилатному своєму пальтечку та з колючим поглядом спідлоба, вслід Стефкові, його несподіваний знайомий ішов якось прихильці, заклавши руки в кишені, було в його постаті щось дуже незалежне й водночас невеселе». |
«Дівчинка на сцені анітрохи не скидалася на веселу, пустотливу й непосидющу Лілі Теслюк, від якої щомиті кожен міг сподіватися якоїсь каверзи чи просто дитячого вибрику… «…і вся Лілі, тендітна, зграбна, гарненька — немов хмаринка, а не справжня дівчинка, і було боязко — ось видіння зникне, розтане й уже ніколи не повториться «…оте диво на сцені — таки справді Лілі Теслюк…у цю мить вона знову була схожа на себе, звичайну, буденну, не завжди слухняну, але завжди веселу дівчинку» «Уперше в житті Лілі почувалася страшенно ніяково від похвал» «Однак в антракті, коли її обіймали та хвалили, було ніяково й сумно…до Лілі знову повернувся незвичний, трохи незрозумілий смуток — так буває завжди, коли сумніваєшся в чомусь вона була схожа на фею, яка колись приснилася мені, давно-давно. «Не злопам’ятна, забула, що ти (Славку) не прийшов на прем’єру Лілі»… «…однак не біжить услід за Юльком, не наздоганяє, стоїть зламана й осамотніла…»
|
«Юлько зі Славком шукали шапку, і врешті Славко віддав йому свою. — Ти бери, бери, тобі кажуть! Я ніколи не простуджуюся, сам знаєш» «Беркута під час турніру програв йому партію в шахи, навмисне програв, аби Юлько став чемпіоном серед п’ятикласників». «Завжди в таких випадках, коли треба все пояснити й розставити на місце, як шахові фігури перед початком гри, зі мною щось діється: не можу говорити... Гальмується щось у мені, чи як це називається» «…і я вже не знав, що краще, — виграти бій і поїхати до Харкова чи подивитися, як Лілі Теслюк танцює на великій театральній сцені». «…їй справді, мабуть, зовсім байдуже, а мені весь час так, ніби я страшенно винен, наче я брехун». «Отаборитися, приміром, у печері й жити, як доісторична істота, нічого не бачити, крім сталагмітів і кажанів» «Навіщо ти вчинив це побоїще? Та ще й заховався після всього. Чого завгодно міг я сподіватися, але щоб Славко Беркута заховався?» «Знаю, що винен. Хіба можна розв’язувати суперечки, ранячи товариша шпагою?» «…я зовсім не заздрив, слово честі, навіть поняття не маю, як це — заздрити» «Він страшенно гордий, Славко Беркута!» «ти... тоді... тоді ти казав про максимальне навантаження?»
|
4.1. Вправа «Герої-люди»
Якби я став новим героєм повісті Ніни Бічуї, то мене б звали _____________________.
У мене б були соціальні зв’язки з героєм______________________________________.
У ставленні до інших героїв я б був__________________________________________.
У мені б переважали такі риси ______________________________________________.
Те, що відбувалося б у повісті за моєї присутності було б (схожим чи діаметрально протилежним моєму реальному життєвому досвіду?)
Хотів би пережити у повісті такі емоції ______________________________________.
(3 б.)
4.2. Арт-терапія від психолога. Малюнки і їхнє психологічне навантаження у повісті (коментар)
Вправа 5. Об’єднаймося в пари. Сформулюйте спонуку[2] (наприклад, «Завжди пам’ятай про особисту відповідальність», не використовуючи заперечної частки) для одного з героїв: (2 б)
Славко Беркута |
Стефко Вус |
Лілі Теслюк |
Юлько Ващук |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вправа 6. Акцентуація характеру.
6.1. Ознайомтеся із матеріалом таблиці, визначте, хто із героїв відповідає одному (чи декільком із утворень). Проаналізуйте свій власний характер
До темпераменту, як природного утворення, віднесено типи: |
|||||
Гіпертимний бажання діяльності, гонитва за переживаннями, оптимізм, орієнтованість на вдачі, авантюризм, Підвищена контактність. Часом легковажні, дратівливі. |
Дистимний загальмованість, песимістична спрямованість особистості, фіксація на похмурих сторонах життя. Пасивні, індивідуалісти. Люди цього типу ведуть замкнутий спосіб життя, домосіди, схильні підкорятися, а не домінувати. |
Тривожний низька контактність, невпевненість у собі, боязкість, знижений фон настрою, нерішучість, довге переживання невдач. Доброзичливі самокритичні, старанні. |
Емотивний чутливі та вразливі люди, що відзначаються глибиною переживань у галузі тонких емоцій, плаксиві. Добрі, старанні, щиро радіють чужим успіхам. |
Екзальтований великий діапазон емоційних станів, вони захоплюються чимось радісним і так само легко впадають у відчай. Мають високу контактність, багатослівні, влюбливі. Альтруїсти, цінують естетику. |
Циклоїдний схильність до невмотивованих різких змін настрою протягом короткого часового інтервалу: від підвищено-оптимістичного до знижено-песимістичного і навпаки. |
6.2. Об’єднайтеся в пари. Заповніть таблицю (2 б.)
Герої
|
Юлько |
Стефко |
Славко |
Лілі |
Емоційний стан |
|
|
|
|
Причини такого стану |
|
|
|
|
Що допоможе балансу |
|
|
|
|
Вихід із ситуації, яка склалася |
|
|
|
|
Шлях, який, можливо, чекає на героя |
|
|
|
|
Вправа 7. «Хмара цінностей». Оберіть одну із хмар слів. Виділіть ті смислові поняття, які б Вам хотілося придбати разом із дорослим життям. А тепер уявіть, що хмара розчиняється. Залиште тільки ту цінність, яка є для Вас значимою. Це і є домінуючий смисл Вашого життя, а решта – вертикальна ієрархія смислів
Вправа 8. Вправа «Мотиваційна картина». Об’єднайтеся в четвірки. Підберіть такі мотивації, які б допомогли героям повісті (та й Вам особисто!) у дорослому житті.
Домашнє завдання: 1. Для всіх: Оберіть когось із переліку, хто стане Вашим сусідом у наметовому поході; побудуйте з цією людиною діалог-розпитування про моральний вибір, використовуючи матеріали психологічних практикумів уроку
Юнак із ромської родини |
Дівчина, яка увесь час читає |
Товста дівчина |
Хлопець, який увесь час грає на телефоні |
Юнак-емігрант із Африки |
Сором’язлива дівчина |
Дівчина з порушеннями слуху, яка спілкується жестами |
Дівчина, одягнена в куртку, схожу на Вашу |
Хлопець, який увесь час слухає музику в навушниках |
Хлопець із прищами на лиці |
Хлопець, який здається не дуже розумним |
Дівчина-гот |
Юнак із синцем під оком |
|
2. На вибір: зверніться до психолога за індивідуальною консультацією стосовно визначення свого типу темпераменту
[1] Роздум
[2] Спонука — (те, що викликає бажання, потяг до чого-небудь, змушує діяти, робити щось певним чином)