Робоча навчальна програма з дисципліни «Біологія»

Про матеріал
Робоча навчальна програма з дисципліни «Біологія». Загальна кількість годин за робочим планом 96. Робоча навчальна програма складена на підставі навчальної програми, рекомендованої Міністерством освіти і науки України (наказ № 1407 від 23.10.2017 р.).
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

РОБОЧА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА

З ДИСЦИПЛІНИ «БІОЛОГІЯ»

для студентів І та ІІ курса всіх спеціальностей  денного відділення

загальна кількість годин за робочим планом __96__

робоча навчальна програма складена на підставі навчальної програми, рекомендованої Міністерством освіти і науки України (наказ № 1407 від 23.10.2017 р.).

 

                                                                                                                                      

 


Пояснювальна записка

Дисципліна "Біологія", в основі якої лежить наука про природу, покликана стати провідником пізнання будови і функцій живих організмів, їх взаємозв’язків, гуманістичних ідей, екологічного способу мислення, здорового способу життя.

Програма  з дисципліни «Біологія» розроблена для вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації, які здійснюють підготовку молодших спеціалістів на основі базової загальної середньої освіти з урахуванням специфіки ступеневої підготовки фахівців у вищому навчальному закладі.

Біологія в загальній системі підготовки спеціалістів ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації є самостійною, цілісною дисципліною. У зв’язку з цим метою навчального курсу стандартного рівня є забезпечення підготовки молодших спеціалістів знаннями з біології, формування наукової картини живої природи, екологічної культури, зміцнення духовного і фізичного здоров’я, формування ключових компетентностей (таблиця 1), яких потребує сучасне життя.

Таблиця №1.

Компетентність

Сфера виявлення компетентності

Види діяльності в межах компетентності

1. Вміння вчитися

Індивідуальний досвід участі в навчальному процесі.

Організація своєї праці для досягнення результату, успіху; оволодіння вміннями та навичками саморозвитку, самоаналізу, самоконтролю та самооцінки

2. Здоров’язберігаюча

Збереження та зміцнення фізичного, соціального, психічного та духовного здоровя.

Здатність вести здоровий спосіб життя у фізичній, соціальній, психічній та духовній сферах.

3. Загальнокультурна (комунікативна)

 

Спілкування, толерантна поведінка в умовах культурних, мовних відмінностей між людьми й народами.

Збереження соціальних, громадських та культурних традицій.

Оволодіння усним і письмовим спілкуванням у сфері культурних, мовних, релігійних відносин.

Оцінювання найважливіших досягнень національної, європейської та світової культур.

 

4. Соціальнотрудова

Суспільні відносин (політика, релігія, міжнаціональні відносини), трудові відносини.

 

 

 

 

 

Здатність орієнтуватися в проблемах сучасного суспільно-політичного життя; робити свідомий вибір та застосовувати демократичні технології прийняття індивідуальних і колективних рішень, враховуючи інтереси й потреби громадян, представників певної спільноти, суспільства та держави. Здатність брати на себе відповідальність, брати участь у прийнятті рішень, здатність до співпраці, уміння розв’язувати проблеми в різних життєвих ситуаціях. Оволодіння етикою громадянських стосунків, навичками соціальної активності, функціональної грамотності.

Організація власної трудової та підприємницької діяльності; оцінювання власних професійних можливостей, здатність співвідносити їх із потребами ринку праці.

5. Інформативна

Інформаційні комунікаційні технології

Навчальні предмети, через які, в основному, формується  компетентність

Оволодіння новими інформаційними технологіями, здатність відбирати, аналізувати, оцінювати інформацію, систематизувати її.

 

Досягнення зазначеної мети забезпечується виконанням таких завдань:

- засвоєння студентами знань про хімічну будову, властивості, структуру і функціонування живих систем на різних рівнях організації живого; взаємозв’язки між живими системами, неживою природою; оволодіння методологією наукового пізнання; вміннями самостійного вивчення основних понять, законів, біологічних закономірностей; уміннями спостерігати, досліджувати і пояснювати явища природи; застосовувати теоретичні знання    з метою професійного самовизначення у прикладних сферах людської діяльності (медицина, сільське господарство, біотехнологія, педагогіка);

- формування  вмінь  встановлювати гармонійні  стосунки  з природою на основі поваги до життя як найвищої цінності, до всього живого як унікальної частини біосфери; емоційно-ціннісного ставлення до природи, до себе, до людей, до загальнолюдських духовних цінностей;

- формування умінь використовувати набуті знання для оцінки наслідків своєї діяльності по відношенню до навколишнього середовища, здоров’я інших людей, власного здоров’я, обґрунтування та дотримання заходів профілактики захворювань, правил поведінки у природі;

- розвиток інтелектуальних і творчих здібностей та якостей особистості, прагнення до самоосвіти.

- виховання переконаності у можливості пізнання живої природи, необхідності дбайливого ставлення до оточуючого середовища, власного здоров’я.

За особливістю робочого плану коледжа були внесені зміни у робочу програму, та обрано таку послідовність викладення навчального матеріалу: 

Розділ І «Біорізноманіття»,

Розділ ІІ  «Обмін речовин і перетворення енергії»,

Розділ ІІІ «Спадковість і мінливість»,

Розділ IV «Репродукція та розвиток»,

Розділ V «Адаптації»,

Розділ VI «Біологічні основи здорового способу життя»,

Розділ VII «Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології».

В основу виокремлення тем покладено принцип функціональних ознак життя, які є універсальними критеріями живої природи і дозволяють сформувати цілісну системну картину даного явища. В кожній темі по можливості передбачена наявність екологічної складової, що розкриває роль факторів зовнішнього середовища, взаємозв’язок живого зі своїм довкіллям, наслідки порушення умов довкілля для функціонування різних ієрархічних рівнів життя, визначення діяльнісних аспектів подолання екологічних проблем та досягнення сталого (збалансованого) розвитку. В кожній темі передбачено наявність здоров’язбережувальної компоненти, що розкриває ознаки та критерії здоров'я, визначає роль ендогенних та екзогенних чинників, забезпечує набуття навичок  безпечної поведінки, спрямованих на збереження власного здоров’я та здоров’я інших людей.

  Досягнення цієї мети забезпечується шляхом реалізації нового змісту навчання, організації навчально-виховного процесу на засадах компетентнісного, діяльнісного підходів, реалізації наскрізних змістових ліній.

Наскрізні змістові лінії є засобом інтеграції навчального змісту, корелюються з ключовими компетентностями, опанування яких забезпечує формування ціннісних і світоглядних орієнтацій учня, що визначають його поведінку в  життєвих ситуаціях.

Програма побудована на основі сучасних досягнень біології, принципів інтегративності та системності.

Програма дозволяє розкрити цілісність природи, багаточисельність її компонентів, тісний взаємозв’язок між ними, ідею еволюції, взаємозв’язок будови і функції, взаємозв’язок організму і довкілля. Структурування навчального матеріалу сприяє об’єднанню окремих знань у систему, забезпечує їх інтеграцію і тим самим полегшує його розуміння студентами, а також інтеграцію цього курсу з дисциплінами професійної підготовки молодшого спеціаліста.

Взагалі на вивчення дисципліни відводиться 96 години: з них 76 годин аудиторні заняття, 20 годин – самостійна робота студентів.


КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ

навчальних досягнень студентів з біології

При  оцінюванні рівня навчальних досягнень з біології враховується:

         - рівень оволодіння  біологічними ідеями, що становлять важливу складову загальнолюдської культури: рівні організації живої природи, зв’язок будови і функцій організмів, історичний розвиток органічного світу, різноманітність організмів, цілісність і саморегуляція живих систем, зв’язок людини і природи;

- рівень умінь використовувати теоретичні знання у практичній діяльності, під час розв'язування задач чи вправ різного типу, уміння робити висновки та узагальнення на основі практичної діяльності;

         -  рівень оволодіння практичними уміннями та навичками спостереження та дослідження природи,  виконання лабораторних та практичних робіт.

Всі види оцінювання навчальних досягнень учнів  здійснюються за критеріями, наведеними в таблиці.

 

Рівні навчальних досягнень учнів

Бали

Критерії оцінювання навчальних досягнень студентів

 

1. Початковий

1

Студент з допомогою вчителя або з використанням  підручника  розпізнає і називає окремі біологічні об’єкти.

2

Студент намагається відтворити окремі факти, з допомогою вчителя або з використанням  підручника наводить елементарні приклади біологічних об’єктів і їх окремі ознаки.

3

Студент відтворює окремі факти, з допомогою вчителя або з використанням  підручника фрагментарно характеризує окремі ознаки біологічних об’єктів; відповідає на запитання, що потребують однослівної відповіді.

 

 

2. Середній

4

Студент з допомогою вчителя або з використанням  підручника відтворює незначну частину навчального матеріалу, дає визначення окремих біологічних понять, частково характеризує  загальні  ознаки біологічних об’єктів; у відповідях  може допускати помилки.

5

Студент відтворює основний зміст навчального матеріалу, відповідаючи на запитання вчителя; характеризує загальні  ознаки біологічних об’єктів; самостійно дає визначення окремих біологічних понять; наводить приклади, що ґрунтуються на матеріалі підручника; у відповідях може допускати помилки.

6

Студент самостійно, але неповно відтворює навчальний матеріал, частково дотримується логіки його викладу; відповідає на окремі запитання; у цілому правильно вживає біологічні терміни; характеризує будову та функції окремих біологічних об’єктів за планом; у відповідях допускає помилки; розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі з допомогою вчителя.

 

 

 

3. Достатній

7

Студент самостійно відтворює більшу частину навчального матеріалу, застосовуючи необхідну термінологію; розкриває суть біологічних понять; характеризує основні положення біологічної науки, допускаючи у відповідях неточності; розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі звертаючись за консультацією до вчителя.

8

Студент самостійно відтворює навчальний матеріал; відповідає на поставлені запитання, допускаючи у відповідях неточності; порівнює біологічні об’єкти, явища і процеси живої природи, встановлює відмінності між ними; виправляє допущені помилки; розв’язує типові біологічні вправи і задачі користуючись  алгоритмом.

9

Студент вільно відтворює навчальний матеріал та  відповідає на поставлені запитання; наводить приклади, що ґрунтуються на власних спостереженнях;  з допомогою вчителя встановлює причинно-наслідкові зв’язки; дає порівняльну характеристику біологічним об’єктам явищам і процесам живої природи; розв’язує  стандартні пізнавальні завдання; виправляє власні помилки; самостійно розв’язує  типові біологічні вправи і задачі.

 

 

 

4. Високий

10

Студент системно відтворює навчальний матеріал у межах програми; дає повні, змістовні відповіді на поставлені запитання; розкриває суть біологічних явищ, процесів; аналізує, систематизує, узагальнює, встановлює причинно-наслідкові зв’язки; використовує знання у нестандартних ситуаціях; самостійно розв’язує   біологічні вправи і задачі у межах програми.

11

Студент логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у межах програми; обґрунтовано відповідає на запитання; самостійно аналізує і розкриває закономірності живої природи, оцінює біологічні явища, закони; виявляє і обґрунтовує причинно-наслідкові зв’язки; аргументовано використовує знання у нестандартних ситуаціях; самостійно розв’язує біологічні вправи і задачі.

12

Студент виявляє міцні й глибокі знання з біології; вільно відповідає на ускладнені запитання, з використанням міжпредметних зв’язків; самостійно характеризує біологічні явища і процеси, виявляє особисту позицію щодо них;  уміє виокремити проблему і визначити шляхи її розв’язання;  користується джерелами інформації, рекомендованими вчителем; вільно розв’язує біологічні вправи і задачі різного рівня складності відповідно до навчальної програми.

 

Виведення підсумкового (семестрового) бала

Підсумковий бал ставиться в кінці кожного семестру. Він узагальнено відображає знання студента з біології.

Контрольна перевірка здійснюється фронтально або індивідуально.


ЗВЕДЕНІ ДАНІ

Курс навчання

І

ІІ

Всього

Семестр

2

1

 

Кількість тижнів

22т

16т

Всього годин на дисципліну

54

42

96

У тому числі аудиторних занять

44

32

76

З них: лекції

34

22

56

семінарські

10

10

20

практичні

 

 

 

індивідуальні

 

 

 

Кількість годин на самостійну роботу

10

10

20

 

 

 


Тематичний план

Назва розділу, теми, короткий зміст заняття

Кількість годин

Всього

Аудиторні

Семінарі

Самостійні

1

Вступ

2

2

-

-

Розділ І.  Біорізноманіття

8

6

-

2

2

Систематика. Принципи наукової класифікації організмів. Сучасні критерії виду.

 

2

 

 

3

Віруси, віроїди, пріони.

 

 

 

2

4

Прокаріотичні організми

 

2

 

 

5

Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів.

 

2

 

 

Розділ ІІ. Обмін речовин і перетворення енергії

12

6

4

2

6

Обмін речовин та енергії – основа функціонування біологічних систем.

 

 

 

2

7

Білки, вуглеводи, ліпіди.

 

 

2

 

8

Нуклеїнові кислоти та АТФ.

 

2

 

 

9

Ферменти. Вітаміни, їх роль в обміні речовин.

 

2

 

 

10

Енергетичне забезпечення процесів метаболізму. Раціональне харчування.

 

 

2

 

11

Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму.

 

2

 

 

Розділ ІІІ. Спадковість і мінливість

16

10

4

2

12

Основні поняття генетики. Закономірності спадковості. Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини.

 

2

 

 

13

Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини та його реалізація.

 

 

 

2

14

Гібридологічний метод. Закономірності відкриті Менделем.

 

 

2

 

15

Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини.

 

2

 

 

16

Зчеплене успадкування ознак.

 

2

 

 

17

Закономірності мінливості.

 

2

 

 

18

Медична генетика. Спадкові захворювання та їх профілактика.

 

2

 

 

19

Розв’язання типових генетичних задач.

 

 

2

 

Розділ ІV. Репродукція та розвиток

16

10

2

4

20

Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів.

 

2

 

 

21

Клітинний цикл. Ріст та розвиток клітин.

 

 

 

2

22

Статеве клітини й запліднення.

 

2

 

 

23

Особливості репродукції людини.

 

2

 

 

24

Ембріогенез людини.

 

 

 

2

25

Особливості процесів регенерації організму людини.

 

2

 

 

26

Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання.

 

2

 

 

27

Контрольна семестрова робота.

 

 

2

 

Розділ V. Адаптації

16

8

4

4

28

Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Поняття про преадаптацію та постадаптацію.

 

2

 

 

29

Формування адаптації на молекулярному та клітинному рівнях організації.

 

 

 

2

30

Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види. Адаптивну радіація.

 

2

 

 

31

Екологічна ніша. Коеволюція та коадаптація.

 

 

2

 

32

Основні середовища існування та адаптації до них організмів.

Способи терморегуляції організмів.

 

 

 

2

33

Симбіоз та його форми.

 

2

 

 

34

Паразитизм.

 

2

 

 

35

Адаптивні біологічні ритми. Фотоперіодизм.

 

 

2

 

Розділ VІ. Біологічні основи здорового способу життя

10

6

2

2

36

Науки, що вивчають здоров’я людини. Принципи та складові здорового способу життя.

 

 

 

2

37

Безпека і статева культура.

 

2

 

 

38

Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю, куріння та наркотиків. Вплив стресових факторів та навколишнього середовища на здоров’я людини.

 

2

 

 

39

Імунна система людини. Імунокорекція. Імунотерапія.

 

 

2

 

40

Профілактика неінфекційних, інфекційних, інвазійних  захворювань людини, захворювань, що передаються статевим шляхом.

 

2

 

 

Розділ VІІ. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології

16

8

4

4

41

Завдання та досягнення сучасної селекції. Внесок вітчизняних учених-селекціонерів.

 

 

 

2

42

Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів. Явище гетерозису та його генетичні основи.

 

 

2

 

43

Значення для планування селекційної роботи вчення М. І. Вавилова.

 

2

 

 

44

Генна та клітинна інженерія. Біоетичні проблеми сучасної медицини.

 

 

 

2

45

Біотехнологія.

 

2

 

 

46

Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист.

 

2

 

 

47

Роль біології у вирішенні сучасних глобальних проблем людства.

 

2

 

 

48

Підсумкове заняття.

 

 

2

 


ЗМІСТ РОБОЧОЇ НАВЧАЛЬНОЇ ПРОГРАМИ ДИСЦИПЛІНИ

Семестр

Назва розділу, теми, короткий зміст заняття

Кількість годин

Форми контролю

Навчально-методична література та унаочнення

Всього

Аудиторні

Семінарі

Самостійні

Вступ

2

2

-

 

Андерсон О.А.; Чернінський О.А; Вихренко М.А.; Міюс С.М. Біологія і екологія (рівень стандарту) 11 клас – К. : Школяр, 2019. – 216 с.: іл.

 

І

1

Міждисциплінарні зв’язки біології та екології. Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок. Фундаментальні  властивості живого. Стратегія сталого розвитку природи і суспільства. 

 

2

-

поточний

Розділ І.  Біорізноманіття

8

6

2

 

І

2

Систематика. Принципи наукової класифікації організмів. Сучасні критерії виду.

 

2

 

поточний

І

3

Віруси, віроїди, пріони.

 

 

2

самостійна

робота

І

4

Прокаріотичні організми

 

2

 

поточний

Андерсон О.А.; ЧернінськийО.А; Вихренко М.А. Біологія і екологія (рівень стандарту) 10 клас – К. : Школяр,

2018. – 216 с. : іл.

 

І

5

Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів.

 

2

 

поточний

Розділ ІІ. Обмін речовин і перетворення енергії

12

10

2

 

І

6

Обмін речовин та енергії – основа функціонування біологічних систем.

 

 

2

самостійна

робота

І

7

Білки, вуглеводи, ліпіди.

 

2

 

семінар

І

8

Нуклеїнові кислоти та АТФ.

 

2

 

поточний

І

9

Ферменти. Вітаміни, їх роль в обміні речовин.

 

2

 

поточний

І

10

Енергетичне забезпечення процесів метаболізму. Раціональне харчування.

 

2

 

семінар

Балан П. Г. Біологія: підручник для 11кл. загальноосвітнього навсального закладу: рівень стандарту, академічний рівень/П. Г. Балан, Ю. Г. Вервес. – К.: Генеза, 2011. – 304 с.: іл.

І

11

Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму.

 

2

 

поточний

Розділ ІІІ. Спадковість і мінливість

16

14

2

 

І

12

Основні поняття генетики. Закономірності спадковості. Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини.

 

2

 

поточний

І

13

Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини та його реалізація.

 

 

2

самостійна

робота

І

14

Гібридологічний метод. Закономірності відкриті Менделем.

 

2

 

семінар

І

15

Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини.

 

2

 

поточний

І

16

Зчеплене успадкування ознак.

 

2

 

поточний

І

17

Закономірності мінливості.

 

2

 

поточний

Тагліна О. В. Біологія. 10 клас (рівень стандарту, академічний рівень). Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. – Х.: Вид-во «Ранок», 2010. – 256 с.: іл.

І

18

Медична генетика. Спадкові захворювання та їх профілактика.

 

2

 

поточний

І

19

Розв’язання типових генетичних задач.

 

2

 

семінар

Розділ ІV. Репродукція та розвиток

16

12

4

 

І

20

Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів.

 

2

 

поточний

І

21

Клітинний цикл. Ріст та розвиток клітин.

 

 

2

самостійна

робота

І

22

Статеве клітини й запліднення.

 

2

 

поточний

І

23

Особливості репродукції людини.

 

2

 

поточний

Гистология: Учебник/ Ю.И. Афанасьев, Н.А. Юрина, Е.Ф. Котовский и др.; Под ред. Ю.И. Афанасьева, Н.А. Юриной. – М.: Медицина, 2001. – 744с.

І

24

Ембріогенез людини.

 

 

2

самостійна

робота

І

25

Особливості процесів регенерації організму людини.

 

2

 

поточний

І

26

Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання.

 

2

 

поточний

І

27

Підсумкове заняття.

 

2

 

контрольна семестрова робота

Розділ V. Адаптації

16

12

4

 

ІІ

28

Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Поняття про преадаптацію та постадаптацію.

 

2

 

поточний

ІІ

29

Формування адаптації на молекулярному та клітинному рівнях організації.

 

 

2

самостійна

робота

ІІ

30

Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види. Адаптивну радіація.

 

2

 

поточний

ІІ

31

Екологічна ніша. Коеволюція та коадаптація.

 

2

 

семінар

Жегунов Г.Ф., Жегунова Г.Ф. Цитогенетические основы жизни. – Х.: Золотые страницы, 2004. – 672с.

ІІ

32

Основні середовища існування та адаптації до них організмів.

Способи терморегуляції організмів.

 

 

2

самостійна

робота

ІІ

33

Симбіоз та його форми.

 

2

 

поточний

ІІ

34

Паразитизм.

 

2

 

поточний

ІІ

35

Адаптивні біологічні ритми. Фотоперіодизм.

 

2

 

семінар

Розділ VІ. Біологічні основи здорового способу життя

10

8

2

 

ІІ

36

Науки, що вивчають здоров’я людини. Принципи та складові здорового способу життя.

 

 

2

самостійна

робота

Овчинніков О.В. Загальна біологія. Збірник задач і вправ. К.: Генеза, 2000.

ІІ

37

Безпека і статева культура.

 

2

 

поточний

ІІ

38

Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю, куріння та наркотиків. Вплив стресових факторів та навколишнього середовища на здоров’я людини.

 

2

 

поточний

ІІ

39

Імунна система людини. Імунокорекція. Імунотерапія.

 

2

 

семінар

«Програма для загальноосвітніх навчальних закладів» авторів Данилової О.В., Балана П.Г., Вихренко А.С. та ін. (Київ, «Перун», 2005).

ІІ

40

Профілактика неінфекційних, інфекційних, інвазійних  захворювань людини, захворювань, що передаються статевим шляхом.

 

2

 

поточний

Розділ VІІ. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології

16

12

4

 

ІІ

41

Завдання та досягнення сучасної селекції. Внесок вітчизняних учених-селекціонерів.

 

 

2

самостійна

робота

ІІ

42

Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів. Явище гетерозису та його генетичні основи.

 

2

 

семінар

ІІ

43

Значення для планування селекційної роботи вчення М. І. Вавилова.

 

2

 

поточний

ІІ

44

Генна та клітинна інженерія. Біоетичні проблеми сучасної медицини.

 

 

2

самостійна

робота

ІІ

45

Біотехнологія.

 

2

 

поточний

ІІ

46

Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист.

 

2

 

поточний

ІІ

47

Роль біології у вирішенні сучасних глобальних проблем людства.

 

2

 

поточний

ІІ

48

Підсумкове заняття.

 

2

 

Контрольна семестрова робота

 

САМОСТІЙНІ РОБОТИ

Семестр

Назва розділу, теми, короткий зміст заняття

Кількість годин

Вступ

 

І

 

Міждисциплінарні зв’язки біології та екології. Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок. Фундаментальні  властивості живого. Стратегія сталого розвитку природи і суспільства. 

 

Розділ І.  Біорізноманіття

 

І

 

Систематика. Принципи наукової класифікації організмів. Сучасні критерії виду.

 

І

1

Віруси, віроїди, пріони.

2

І

 

Прокаріотичні організми

 

І

 

Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів.

 

 

 

Розділ ІІ. Обмін речовин і перетворення енергії

 

І

2

Обмін речовин та енергії – основа функціонування біологічних систем.

2

І

 

Білки, вуглеводи, ліпіди.

 

І

 

Нуклеїнові кислоти та АТФ.

 

І

 

Ферменти. Вітаміни, їх роль в обміні речовин.

 

І

 

Енергетичне забезпечення процесів метаболізму. Раціональне харчування.

 

І

 

Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму.

 

Розділ ІІІ. Спадковість і мінливість

 

І

 

Основні поняття генетики. Закономірності спадковості. Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини.

 

І

3

Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини та його реалізація.

2

І

 

Гібридологічний метод. Закономірності відкриті Менделем.

 

І

 

Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини.

 

І

 

Зчеплене успадкування ознак.

 

І

 

Закономірності мінливості.

 

І

 

Медична генетика. Спадкові захворювання та їх профілактика.

 

І

 

Розв’язання типових генетичних задач.

 

Розділ ІV. Репродукція та розвиток

 

І

 

Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів.

 

І

4

Клітинний цикл. Ріст та розвиток клітин.

2

І

 

Статеве клітини й запліднення.

 

І

 

Особливості репродукції людини.

 

І

5

Ембріогенез людини.

2

І

 

Особливості процесів регенерації організму людини.

 

І

 

Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання.

 

І

 

Підсумкове заняття.

 

Розділ V. Адаптації

 

ІІ

 

Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Поняття про преадаптацію та постадаптацію.

 

ІІ

6

Формування адаптації на молекулярному та клітинному рівнях організації.

2

ІІ

 

Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види. Адаптивну радіація.

 

ІІ

 

Екологічна ніша. Коеволюція та коадаптація.

 

ІІ

7

Основні середовища існування та адаптації до них організмів. Способи терморегуляції організмів.

2

ІІ

 

Симбіоз та його форми.

 

ІІ

 

Паразитизм.

 

ІІ

 

Адаптивні біологічні ритми. Фотоперіодизм.

 

Розділ VІ. Біологічні основи здорового способу життя

 

ІІ

8

Науки, що вивчають здоров’я людини. Принципи та складові здорового способу життя.

2

ІІ

 

Безпека і статева культура.

 

ІІ

 

Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю, куріння та наркотиків. Вплив стресових факторів та навколишнього середовища на здоров’я людини.

 

ІІ

 

Імунна система людини. Імунокорекція. Імунотерапія.

 

ІІ

 

Профілактика неінфекційних, інфекційних, інвазійних  захворювань людини, захворювань, що передаються статевим шляхом.

 

Розділ VІІ. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології

 

ІІ

9

Завдання та досягнення сучасної селекції. Внесок вітчизняних учених-селекціонерів.

2

ІІ

 

Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів. Явище гетерозису та його генетичні основи.

 

ІІ

 

Значення для планування селекційної роботи вчення М. І. Вавилова.

 

ІІ

10

Генна та клітинна інженерія. Біоетичні проблеми сучасної медицини.

2

ІІ

 

Біотехнологія.

 

ІІ

 

Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист.

 

ІІ

 

Роль біології у вирішенні сучасних глобальних проблем людства.

 

ІІ

 

Підсумкове заняття.

 

Усього

 

 

20

 

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

І. ОСНОВНА

  1. Андерсон О.А.; Чернінський О.А; Вихренко М.А. Біологія і екологія (рівень стандарту) 10 клас – К. : Школяр, 2018. – 216 с.: іл.
  2. Андерсон О.А.; Чернінський О.А; Вихренко М.А.; Міюс С.М. Біологія і екологія (рівень стандарту) 11 клас – К. : Школяр, 2019. – 216 с.: іл.

ІІ. ДОДАТКОВА

  1. Балан П. Г. Біологія: підручник для 11кл. загальноосвітнього навсального закладу: рівень стандарту, академічний рівень/П. Г. Балан, Ю. Г. Вервес. – К.: Генеза, 2011. – 304 с.: іл.
  2. Тагліна О. В. Біологія. 10 клас (рівень стандарту, академічний рівень). Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. – Х.: Вид-во «Ранок», 2010. – 256 с.: іл.
  3. Біологія. Тестові завдання. 6–11 класи ("Академія"). Омельковець Я. А., Журавльов О. А., 2011. – 444 с.
  4. Гистология: Учебник/ Ю.И. Афанасьев, Н.А. Юрина, Е.Ф. Котовский и др.; Под ред. Ю.И. Афанасьева, Н.А. Юриной. – М.: Медицина, 2001. – 744с.
  5. Дикий І.Л., Літаров В.Є., Гейдерих О.Г. та ін. Медична та ветеринарна паразитологія: Підручник для студ. вищ. навч. закл. – Х.: Вид-во НФаУ, “Золоті сторінки”, 2003. – 408 с.
  6. Жегунов Г.Ф., Жегунова Г.Ф. Цитогенетические основы жизни. – Х.: Золотые страницы, 2004. – 672с.
  7. Медична біологія / За ред. В.П.Пішака, Ю.І.Мажори. – Вінниця: Нова книга, 2004.-656 с.
  8. Овчинніков О.В. Загальна біологія. Збірник задач і вправ. К.: Генеза, 2000.
  9. «Програма для загальноосвітніх навчальних закладів» авторів Данилової О.В., Балана П.Г., Вихренко А.С. та ін. (Київ, «Перун», 2005).
  10. Ченцов Ю.С. Введение в клеточную биологию: Уч. для вузов. – М.: ИКЦ «Академкнига», 2004. – 495с.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Степанова Прасковія Федорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Біологія, Планування
Додано
27 січня 2020
Переглядів
2880
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку