Урок "Кров. Склад крові"

Про матеріал
ознайомити учнів зі складом крові;дослідити склад плазми крові та її застосування для омолодження клітин шкіри обличчя – плазмоліфтінгом; сформувати поняття «замінник плазми крові» – фізіологічний розчин; форменими елементами крові (еритроцитами, лейкоцитами, тромбоцитами) їх будовою та функціями; формувати вміння працювати в групах, застосовувати свої знання на практиці; виховувати почуття відповідальності, бути активним, домагатися позитивного результату в своїй роботі.
Перегляд файлу

8  клас   

Тема: Кров. Склад крові.      

Мета: ознайомити учнів зі складом крові;дослідити склад плазми крові та її застосування для омолодження клітин  шкіри обличчя – плазмоліфтінгом; сформувати поняття «замінник плазми крові» – фізіологічний розчин; форменими елементами крові (еритроцитами, лейкоцитами, тромбоцитами) їх будовою та функціями; формувати вміння працювати в групах, застосовувати свої знання на практиці; виховувати почуття відповідальності,  бути активним, домагатися позитивного результату в своїй роботі.

Основні поняття:  плазма крові, еритроцити, лейкоцити, тромбоцити, фізіологічний розчин.

Обладнання:  мультимедійна дошка, колекція кісток, розчини кухонної солі, хлориду міді,сульфату заліза, фішки жовтого та синього кольору.

Тип уроку:    комбінований, нестандартний.

Хід уроку

І.  Організаційний момент. 

Учитель.  Сьогодні на уроці ми вивчатимемо тему «Склад крові». Мета уроку(слайд на мультимедійній дошці).  Цей урок буде проходити у формі гри. Змагатися будуть чотири команди «Органи», «Нерви», «Серце», Homo sapiens». Правила гри: якщо команда дає правильну відповідь на запитання одержує - синю фішку, якщо правильну відповідь дав учень, він одержує - жовту фішку і приносить додатковий бал команді. В кінці гри всі фішки сумуються і яка команда набере найбільшу кількість фішок та і буде переможцем. Учень, який одержав шість фішок за правильну відповідь, матиме в кінці уроку 12- балів.

 ІІ.   Розминка.   

 Учитель. Ми розпочали вивчення теми «Кров.Склад крові». Завдання командам заповнити структурно – логічну схему «Внутрішнє середовище організму людини». Перша команда відповідає «Органи», потім   по черзі  інші команди. (Слайд на дошці. Використовуючи анімації учитель разом з командами заповнює схему. За кожну правильну відповідь команда отримує фішки).                   

                                     Внутрішнє середовище організму

               Кров                                  Лімфа                 Міжклітинна речовина

         Плазма      Еритроцити

                              Лейкоцити    

                              Тромбоцити

 

ІІІ.   Актуалізація опорних знань. Що ми знаємо про колір крові?               ( На слайді павук, восьминіг, дощовий червяк).

Учитель. Якого кольору  кров у цих тварин?

( Команди по черзі висловлюють свої думки, за правильну відповідь роздаються фішки). Демонстрація розчинів хлориду натрію(безбарвний колір-кров павука) , хлориду міді(синій колір-кров восьминога),сульфату заліза(червоний колір – кров дощового черв’яка). 

Проблемне питання :   Чому кров людини має червоний колір?
ІV.  Мотивація  навчальної діяльності.  «ЦІКАВО  ЗНАТИ". Американські вчені у лабораторних умовах виростили з кількох ліній стовбурових клітин еритроцити. Нове досягнення підвищує шанси одержати універсальну кров, яку можна буде переливати будь-якій людині.

V.  Сприйняття та  засвоєння нового матеріалу.   Дослідження.  

 Склад крові: 56-60%- Плазма – розчин жовтуватого кольору.Вода-90-91%. Мінеральні солі – електроліти:  Na+, Ca 2+, K+, Mg 2+, Cl, HCO3, PO43−- 0,9%.

Білки -7-8%. Ліпіди -0,8%. Глюкоза-0,12%.  40-45%- формені елементи крові. Фізіологічний розчин - водний розчин солі   Na Cl концентрацією 0,9% - замінник плазми крові, використовується при обезводненні організму.

 Учитель. Як ви розумієте поняття  обезводнення організму?(команди дають відповіді). За правильні відповіді команди отримують фішки.

VI.   Логічна задача(малюнок)   

Що станеться з еритроцитами, якщо їх помістити у розчини різної концентрації?

 1.Фізіологічний - 0,9%.

 2.Гіпотонічний -0,02%.                  

 3.Гіпертонічний -2%.

 

 

VII.    Рольова гра.     Поліклініка «доктора Хауса»

 Учитель. Зараз команди будуть інтернами в поліклініці лікаря Хауса. До вас привезли хворих: перша команда приймає хворого з опіками. Друга - харчовим отруєнням. Третя – діареєю. Четверта - крововтратою. Ваші дії :

 як найшвидше  надати допомогу хворим використовуючи набуті знання сьогодні на уроці.(Команди дають відповіді після обговорення за 30-секунд.Правильність відповідей оцінюється фішками). 

VIII.     Формені елементи крові (малюнок) .

Картинки по запросу "форменні елементи крові""Еритроцити ( від грец. «еритрос» -«червоний» і «китос» - клітина»). Тромбоцити (від грец. «тромбос» - згусток, «комок» і«китос» - «клітина»), кров’яні пластинки. Лейкоцити (від грец. «лейкос» - «блей» і«китос» - «клітина»). 

Картинки по запросу "форменні елементи крові""Еритроцити утворюються в червоному кістковому мозку,(демонстрація трубчастих та плоских кісток),  а руйнуються в печінці та селезінці. Молекула гемоглобіну складається з білка - глобіна і залізовмісної – гем сполуки.

IX.  Вирішення проблемного питання

Чому кров людини має червоний колір?

Команди по-черзі висловлюють свої думки і набирають бали за правильні відповіді.

X.   Формені елементи крові

Картинки по запросу "зсідання крові""Учитель.   Лейкоцити - білі кров’яні клітини d = 6-25мкм.Немають постійної форми. Амебоїдний рух. Є ядро. В 1 мм3 – 6-8 тис. Утворюються в червоному  кістковому мозку, селезінці, тимусі, лімфатичних вузлах. Живуть від 2 до 4 діб. Руйнуються в селезінці і місцях запалення. Функція – захисна (фагоцитоз, імунітет). Тромбоцити. Безбарвні  кров’яні пластинки.В 1 мм3 – 250-400 тис Функція – зсідання крові. Фібриноген →   Фібрин →    Тромб.

XI.  Відеоролик.        Що можна дізнатися про краплю крові людини?

Команди  обговорюють побачене:  Клітини крові. Їхню будову та функції. Найактивніші учасники одержують жовті фішки.За правильні відповіді команди одержують  сині фішки.

XIII.   Підсумок гри.

Учитель.  Що вам найбільше запамяталось на уроці?

  • Що нового ви дізнались?
  • Які знання уроку ви будете використовувати в своєму житті?

Учні висловлюють свої думки.  Команди підраховують свої фішки. Виставлення оцінок. Визначення переможців. Нагородження команд.

XIV.   Домашнє завдання: §Підготувати розповідь «Новини біологічної науки» використовуючи інтернет джерела.

  • Скласти логічні задачі до теми «Склад крові».

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
27 січня 2020
Переглядів
2020
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку