ПОГОДЖЕНО:
на засіданні методичної комісії суспільних
та гуманітарних предметів
_______ Наталія ДУБАРЕЦЬ-КОВАЛЬЧУК
Протокол №____ від ___________
ЗАТВЕРДЖЕНО:
Директор
ДПТНЗ «Рівненський центр ПТО
сервісу та дизайну»
_______________ Олександр МАРУНИЧ
«___»_________2022р.
Групи:
№17 , професія: флорист; оформлювач вітрин, приміщень та будівель;
№12, професія: кравець-закрійник;
№21, професія: перукар (перукар-модельєр); візажист
Робоча навчальна програма складена на основі типової навчальної програми
рівня стандарту, затвердженої МОН України
від 23.10.2017 № 1407
2022
Робоча програма з української мови для учнів, що навчаються за професіями «флорист; оформлювач вітрин, приміщень та будівель», «кравець-закрійник», перукар (перукар-модельєр); візажист .
Загальна кількість годин на предмет: 140 (1 година в тиждень) протягом першого, другого та третього років навчання.
Розробник викладач української мови та літератури Безушко І.В.
Пояснювальна записка
Робочу навчальну програму з української мови укладено відповідно до цілей, вимог і змісту навчання у закладах професійної (професійно-технічної) освіти та відповідно до типової навчальної програми української мови для 10-11 класів рівня стандарту, затвердженої наказом МОН від 23.10.2017 № 1407.
Програмою передбачено вивчення предмета на 1, 2 та 3 курсах. З урахуванням змісту сучасної системи знань та особливостей організації навчального процесу предмет «українська мова» складається із взаємопов’язаних змістових ліній: мовленнєвої, мовної, соціокультурної, діяльнісної.
Мовленнєва змістова лінія передбачає засвоєння учнями мовленнєвознавчих понять, на основі яких формуються вміння й навички в різних видах мовленнєвої діяльності — аудіюванні, читанні, говорінні, письмі. Орфографічно-пунктуаційний практикум передбачає систематичне, розосереджене удосконалення правописної грамотності учнів.
Мовна змістова лінія орієнтує на удосконалення знань мовної системи — інструментарію формування мовної, мовленнєвої, комунікативної компетентностей учнів ПТНЗ.
Соціокультурна змістова лінія ґрунтується на розумінні мови як носія культурних цінностей, основи професійного становлення людини, засобу формування мовної картини світу.
Діяльнісна змістова лінія визначає найважливіші загальнонавчальні вміння й навички, що забезпечують інтелектуальну, пізнавальну, творчу діяльність учнів ПТНЗ.
Сучасне навчання є компетентнісним, а отже орієнтованим не на засвоєння визначеного обсягу знань, а передусім на пізнання життєвих реалій, у яких ці знання мають значення.
Предметна мета – формування компетентного мовця, національно свідомої, духовно багатої мовної особистості.
Очікувані результати навчальної діяльності учнів виражають знаннєвий, діяльнісний, ціннісний, емоційний та поведінковий компоненти ключових і предметної компетентностей, що мають бути сформовані у процесі навчання.
Задля тісного взаємозв’язку викладання української мови та професійно-теоретичних предметів, що є важливим чинником підвищення якості професійного навчання, потрібно на уроках звертати увагу учнів на професійну лексику, тому завдання спрямовані на гармонійний мовленнєвий розвиток особистості, який пов'язаний з їхньою професією.
Робоча програма розрахована на професійне спрямування уроків, які будуть збагачувати словниковий запас учнів професіоналізмами, новими словами. Зокрема, в процесі вивчення теми «Лексична норма» зосереджую увагу на найпоширеніших випадках неправильного слововживання професійної лексики перукарів, флористів та кравців.
Курс 10 класу - 70 годин
Форми контролю
|
К-сть |
|
І семестр |
ІІ семестр |
|
Перевірка мовної теми (контрольна робота (тест) |
2 |
2 |
Письмо: есе |
2 |
2 |
Усний переказ |
Інд. |
|
Діалог |
Інд. |
|
Усний твір |
|
Інд. |
№ |
Зміст |
Всього |
1 |
Вступ. Лексикографія. Сучасні лексикографічні джерела: словники, довідкова література |
3
|
2
|
Поняття норми в сучасній українській літературній мові. Нормативне й ненормативне мовлення. Типи норм. |
1 |
3 |
Лексична норма. Лексична помилка. Лексичне значення слова. Слово і контекст; залежність значень слова від контексту. Слововживання: вибір слова, лексична сполучуваність. Слова власне українські й запозичені. Виправдані й небажані запозичення. Лексичні й фразеологічні синоніми, антоніми. Синонімічне багатство української мови. Пароніми. Запобігання помилок у вживанні паронімів. Найпоширеніші випадки порушення лексичної норми. Кальки з інших мов, недоречне вживання українських слів у невластивому їм значенні. Основні групи фразеологізмів, багатозначність, синонімія й антонімія фразеологізмів.
|
10 |
4 |
Практична риторика. Риторика як мистецтво, наука й навчальна дисципліна. Роль риторики в сучасному світі. Мовленнєва ситуація. Елементи мовленнєвої ситуації (мовець (адресат), слухач (аудиторія), предмет мовлення, умови успішного спілкування. Особистість мовця (чарівність, артистизм, упевненість у собі, щирість, обізнаність, об’єктивність, доброзичливість). Риси гарного співрозмовника. Вимоги до мовлення оратора. Комунікативний стан мовця. Аудиторія (слухач, слухачі). Види слухання. Цілі слухання. Моделювання аудиторії. Контакт з аудиторією. Прийоми налагодження контакту. Текст як одиниця спілкування. Етапи підготовки тексту виступу. Види читання і записування тексту виступу. Естетика тексту. Ефективність мовлення. Стратегія і тактика мовленнєвої поведінки. Комунікативний намір. Мовленнєвий вчинок. Мовленнєва подія. |
9
|
5 |
Орфоепічна норма. Орфоепічна помилка. Орфоепічний словник. Поняття милозвучності. Чергування у//в, і//й як засіб милозвучності. Основні правила вимови голосних звуків. Основні правила вимови приголосних звуків. Наголос. Основні правила наголошування слів. Нормативний наголос. Варіантне наголошування слів в українській мові. Словорозрізнювальний наголос. Форморозрізнювальний наголос. Діалектний наголос. Складні випадки наголошування слів.
|
5
|
6 |
Орфографічна норма. Орфограма. Орфографічна помилка. Орфографічний словник. Принципи української орфографії. Ненаголошені е, и в корені слова. Апостроф. Позначення м’якості приголосних. Чергування голосних. Чергування приголосних в українській мові. Зміни приголосних при збігові їх у процесі словотворення. Спрощення приголосних. Подвоєння та подовження приголосних. Правопис префіксів. Правопис суфіксів. Уживання великої літери. Правила перенесення слів із рядка в рядок. Написання складних слів разом, окремо, з дефісом. Написання слів іншомовного походження. Правило «дев’ятки». Складні випадки написання прізвищ. Складні випадки написання географічних назв. Розрізнення прислівників і співзвучних сполук (збоку – з боку, зрештою – з рештою, всередині – в середині тощо). Правила написання їх. Написання не, ні з різними частинами мови Правила графічних скорочень слів.
|
20 |
7 |
Морфологічна норма.
Морфологічна помилка. Іменник. Рід іменників Паралельні родові форми іменника Іменники спільного і подвійного роду. Визначення роду невідмінюваних іменників та абревіатур, правила вживання їх. Іменники, що мають лише форму однини або множини. Складні випадки відмінювання іменників. Закінчення іменників І відміни в орудному відмінку. Закінчення іменників чоловічого роду ІІ відміни в родовому відмінку. Закінчення іменників ІІІ відміни в орудному відмінку. Словозміна іменників ІV відміни. Особливості кличного відмінка. Творення й відмінювання чоловічих та жіночих імен по батькові.
|
12 |
8 |
Практична риторика Суперечка як вид комунікації. Різновиди суперечки. Правила ведення суперечки. Аргументи й докази. Полемічні прийоми. Мистецтво відповідати на запитання.
|
7 |
Курс 11 класу - 70 годин
Форми контролю
|
К-сть |
|
І семестр |
ІІ семестр |
|
Перевірка мовної теми (контрольна робота (тест) |
2 |
2 |
Письмо: есе |
2 |
2 |
Усний переказ |
Інд. |
|
Діалог |
Інд. |
|
Усний твір |
|
Інд. |
№ |
Зміст |
Всього |
1 |
Мовна стійкість як ключова риса національномовної особистості Поняття мовної стійкості. Джерела, що живлять мовну стійкість.
|
1
|
2
|
Практична риторика Засоби мовного вираження промови. Метафора, метонімія, їхня роль у мовленні. Риторичні фігури (антитеза, градація, повторення, риторичне запитання, звернення, порівняння).
|
6 |
3 |
Морфологічна норма Прикметник. Відмінкові закінчення прикметників. Вищий і найвищий ступені порівняння прикметників. Прислівник. Ступені порівняння. Прикметники, що перейшли в іменники. Числівник. Складні випадки узгодження й відмінювання числівника. Дієслово, дієслівні форми. Активні й пасивні дієприкметники. |
12 |
4 |
Синтаксична норма Поняття синтаксичної норми. Синтаксична помилка. Складні випадки синтаксичного узгодження Складні випадки і варіанти синтаксичного керування Вживання похідних сполучників. Пасивні конструкції з дієсловами на –ся. Синтаксичні конструкції з формою на -но, -то. Порядок слів у реченні. Односкладні й неповні речення. Прості ускладнені речення. Правила побудови складних речень. Логічні помилки в складних реченнях. |
16
|
5 |
Пунктуаційна норма Пунктуаційна помилка. Тире між підметом і присудком у простому реченні. Розділові знаки у простих реченнях, ускладнених - звертаннями; - однорідними членами речення; - відокремленими означеннями, прикладками, обставинами; - вставними словами і реченнями. Кома в складному реченні. Крапка з комою у складному реченні. Двокрапка у складному реченні. Тире у складному реченні. Розділові знаки при прямій мові. |
14
|
6 |
Стилістична норма Стилістична помилка. Стилістичне використання багатозначних слів і омонімів, синонімів, антонімів і паронімів. Стилістичні особливості слів іншомовного походження. Стилістичне забарвлення лексики. Книжна й розмовна лексика. Оцінна лексика. Стилістична роль неологізмів і застарілої лексики. Стилістичне забарвлення фразеологізмів. Виражальні можливості фразеологізмів. Стилістичні особливості засобів словотвору. Стилістичні особливості частин мови. Вимоги до вживання синтаксичних одиниць у різних стилях. |
9 |
7 |
Практична риторика Інформаційні жанри (представлення, пояснення, інструкція, повідомлення) Діалогічні жанри (бесіда, телефонна розмова, листування). Оцінювальні жанри (похвала, осуд, рецензія, характеристика). Етикетні жанри (привітання, вибачення). |
9 |
ПОГОДЖЕНО: ЗАТВЕРДЖУЮ:
на засіданні методичної комісії заступник директора з навчальної роботи
викладачів гуманітарних ДПТНЗ «Рівненський центр
і суспільних предметів ПТО сервісу та дизайну»
______________ Ірина БЕЗУШКО
Протокол №___ від «___»_____р.
Голова комісії: «____»______________202_р.
__________Наталія ДУБАРЕЦЬ-КОВАЛЬЧУК
Поурочно-тематичний план
з української мови
(Курс 10-11 класів - 140 годин)
Групи №17,№12, №21
№ п/п |
Тема уроку |
К-сть год |
Примітка |
1 |
Лексикографія. Сучасні лексикографічні джерела: словники, довідкова література (у числі на електронних носіях). Інформативна й нормативна функції їх |
1 |
|
2 |
Основні типи словників. Довідкові медіаресурси |
1 |
|
3 |
Нормативне й ненормативне мовлення. Типи норм |
1 |
|
4 |
Лексична помилка. Лексичне значення слова. Слово і контекст; залежність значень слова від контексту |
1 |
|
5
|
Слововживання: вибір слова, лексична сполучуваність |
1
|
|
6 |
Слова власне українські й запозичені. Виправдані й небажані запозичення |
1 |
|
7 |
Лексичні й фразеологічні синоніми, антоніми. Синонімічне багатство української мови |
1 |
|
8 |
Пароніми. Запобігання помилок у вживанні паронімів |
1 |
|
9 |
Контрольне есе |
1 |
Контрольне есе |
10 |
Найпоширеніші випадки порушення лексичної норми. Кальки з інших мов, недоречне вживання українських слів у невластивому їм значенні |
1 |
|
11 |
Основні групи фразеологізмів, багатозначність, синонімія й антонімія фразеологізмів |
1 |
|
12 |
Уживання слів у фразеологізмах відповідно до їхнього стилістичного забарвлення |
1 |
|
13 |
Утвердження лексичної норми в словниках української мови (повторення й узагальнення) |
1 |
|
14 |
Контрольна робота №1. Вступ. Поняття норми в сучасній українській літературній мові |
1 |
КР №1
|
15 |
Риторика як мистецтво, наука й навчальна дисципліна. Роль риторики в сучасному світі |
1 |
|
16 |
Мовленнєва ситуація. Елементи мовленнєвої ситуації |
1 |
|
17 |
Особистість мовця |
1 |
|
18 |
Риси гарного співрозмовника. Вимоги до мовлення оратора. Комунікативний стан мовця |
1 |
|
19 |
Види слухання. Контакт з аудиторією. |
1 |
|
20 |
Текст як одиниця спілкування. Етапи підготовки тексту виступу. |
1 |
|
21 |
Стратегія і тактика мовленнєвої поведінки. Комунікативний намір |
1 |
|
22 |
Мовленнєвий вчинок. Мовленнєва подія |
1 |
|
23 |
Контрольне есе |
1 |
Контрольне есе |
24 |
Орфоепічна помилка. Орфоепічний словник |
1 |
|
25 |
Поняття милозвучності. |
1 |
|
26 |
Основні правила вимови звуків. |
1 |
|
27 |
Наголос. Основні правила наголошування слів. |
1 |
|
28 |
Складні випадки наголошування слів |
1 |
|
29 |
Контрольна робота №2. Поняття норми в сучасній українській літературній мові. Практична риторика |
1 |
КР №2
|
30 |
Орфограма. Орфографічна помилка. Орфографічний словник. Принципи української орфографії |
1 |
|
31 |
Ненаголошені е, и в корені слова |
1 |
|
32 |
Апостроф |
1 |
Усний переказ Діалог |
33 |
Позначення м’якості приголосних |
1 |
|
34 |
Чергування голосних |
1 |
|
35 |
Чергування приголосних в українській мові |
1 |
|
36 |
Зміни приголосних при збігові їх у процесі словотворення |
1 |
|
37 |
Спрощення приголосних |
1 |
|
38 |
Подвоєння та подовження приголосних |
1 |
|
39 |
Правопис префіксів та суфіксів |
1 |
|
40 |
Контрольне есе |
1 |
Контрольне есе |
41 |
Уживання великої літери |
1 |
|
42 |
Правила перенесення слів. |
1 |
|
43 |
Написання складних слів |
1 |
|
44 |
Написання слів іншомовного походження |
1 |
|
45 |
Складні випадки написання прізвищ |
|
|
46 |
Складні випадки написання географічних назв |
1 |
|
47 |
Розрізнення прислівників і співзвучних сполук |
1 |
|
48 |
Написання не, ні з різними частинами мови |
1 |
|
49 |
Правила графічних скорочень слів |
1 |
|
50 |
Контрольна робота №3. Поняття норми в сучасній українській літературній мові |
1 |
КР №3
|
51 |
Морфологічна помилка. Іменник. Рід іменників |
1 |
|
52 |
Іменники чоловічого та жіночого роду, що означають назви людей за діяльністю |
1 |
|
53 |
Іменники спільного і подвійного роду |
1 |
|
54 |
Визначення роду невідмінюваних іменників та абревіатур, правила вживання їх |
1 |
|
55 |
Число іменника |
1 |
|
56 |
Складні випадки відмінювання іменників. |
1 |
|
57 |
Контрольне есе |
1 |
Контрольне есе |
58 |
Закінчення іменників чоловічого роду ІІ відміни в родовому відмінку |
1 |
|
59 |
Відмінкові закінчення іменників з конкретним та абстрактним значенням |
1 |
|
60 |
Паралельні закінчення іменників чоловічого роду давального відмінка, іменників знахідного відмінка; місцевого відмінка однини і множини |
1 |
|
61 |
Особливості кличного відмінка |
1 |
|
62 |
Творення й відмінювання чоловічих та жіночих імен по батькові |
1 |
|
63 |
Суперечка як вид комунікації. Різновиди суперечки |
1 |
|
64 |
Контрольне есе |
1 |
Контрольне есе |
65 |
Правила ведення суперечки |
1 |
|
66 |
Аргументи й докази |
1 |
|
67 |
Полемічні прийоми |
1 |
|
68 |
Мистецтво відповідати на запитання |
1 |
|
69 |
Контрольна робота №4. Поняття норми в сучасній українській літературній мові. Практична риторика |
1 |
КР №4
|
70 |
Повторення вивченого за рік |
1 |
Усний твір |
|
Мовна стійкість як ключова риса національномовної особистості |
|
|
71 |
Поняття мовної стійкості. Джерела, що живлять мовну стійкість |
1 |
|
|
Морфологічна норма |
|
|
72 |
Прикметник. Відмінкові закінчення прикметників |
1 |
|
73 |
Ступені порівняння прикметників |
1 |
|
74 |
Вищий та найвищий ступені порівняння прикметників |
1 |
|
75 |
Контрольне есе “Що потрібно робити, щоб здійснилася мрія?” |
1 |
Контрольне есе |
76 |
Прислівник. Ступені порівняння |
1 |
|
77 |
Прикметники, що перейшли в іменники |
1 |
|
78 |
Числівник. Складні випадки узгодження й відмінювання числівника |
1 |
|
79 |
Дієслово, дієслівні форми |
1 |
|
80 |
Дієслівні закінчення |
1 |
|
81 |
Контрольне есе “Мандрівка до одного з 7 природних чудес України” |
1 |
Контрольне есе |
82 |
Наказовий спосіб дієслова |
1 |
|
83 |
Активні й пасивні дієприкметники |
1 |
|
84 |
Дієприкметниковий та дієприслівниковий звороти |
1 |
|
85 |
Контрольна робота №1. Морфологічна норма |
1 |
КР №1 |
|
Синтаксична норма |
|
|
86 |
Синтаксична норма |
1 |
|
87 |
Складні випадки синтаксичного узгодження |
1 |
|
88 |
Складні випадки і варіанти синтаксичного керування |
1 |
|
89 |
Уживання прийменників в і на з географічними назвами і просторовими іменниками |
1 |
|
90 |
Словосполучення з прийменником по |
1 |
|
91 |
Словосполучення з прийменниками в(у), при, за, із-за |
1 |
|
92 |
Вживання похідних сполучників |
1 |
|
93 |
Варіанти граматичного зв’язку підмета й присудка |
1 |
|
94 |
Пасивні конструкції з дієсловами на –ся |
1 |
|
95 |
Синтаксичні конструкції з формою на -но, -то |
1 |
|
96 |
Порядок слів у реченні. Односкладні й неповні речення |
1 |
|
97-98 |
Прості ускладнені речення |
2 |
|
99-100 |
Будова складного речення |
2 |
|
101 |
Логічні помилки в складних реченнях |
1 |
|
102 |
Контрольна робота №2. Синтаксична норма |
1 |
КР №2 |
|
Пунктуаційна норма |
|
|
103 |
Пунктуаційна помилка. Тире між підметом і присудком у простому реченні |
1 |
|
104 |
Звертання |
1 |
Діалог Усний переказ |
105 |
Однорідні члени речення |
1 |
|
106 |
Відокремлені означення |
1 |
|
107 |
Контрольне есе “Ця музика спонукає до думок” |
1 |
Контр. есе |
108 |
Відокремлені прикладки |
1 |
|
109 |
Відокремлені обставини |
1 |
|
110 |
Вставні слова і речення |
1 |
|
111 |
Кома в складному реченні |
1 |
|
112 |
Крапка з комою у складному реченні |
1 |
|
113 |
Двокрапка у складному реченні |
1 |
|
114 |
Контрольне есе «Читання робить нас кращими» |
1 |
Контр. есе |
115 |
Тире у складному реченні |
1 |
|
116 |
Розділові знаки при прямій мові |
1 |
|
117 |
Контрольна робота №3. Пунктуаційна норма |
1 |
КР №3 |
|
Стилістична норма |
|
|
118 |
Стилістична помилка. |
1 |
|
119 |
Стилістичні особливості слів іншомовного походження |
1 |
|
120 |
Стилістичне забарвлення лексики. Книжна й розмовна лексика. Оцінна лексика |
1 |
|
121 |
Стилістична роль неологізмів і застарілої лексики |
1 |
|
122 |
Контрольне есе |
1 |
Контр.есе |
123-124 |
Стилістичне забарвлення фразеологізмів. Виражальні можливості фразеологізмів |
2 |
|
125 |
Стилістичні особливості засобів словотвору |
1 |
|
126 |
Стилістичні особливості частин мови |
1 |
|
127 |
Вимоги до вживання синтаксичних одиниць у різних стилях |
1 |
|
128 |
Контрольна робота №4. Стилістична норма |
1 |
КР №4 |
|
Практична риторика |
|
|
129 |
Засоби мовного вираження промови. Метафора, метонімія, їхня роль у мовленні |
1 |
|
130 |
Риторичні фігури. Антитеза. Повторення . Градація. Порівняння |
1 |
|
131 |
Риторичні фігури. Риторичне запитання. Звернення |
1 |
|
132 |
Інформаційні жанри (представлення, пояснення, інструкція, повідомлення) |
1 |
|
133 |
Збирання необхідної інформації й допоміжного матеріалу, написання, удосконалення, виголошування тексту інформаційного жанру (на вибір учня). Аналіз і самоаналіз |
1 |
|
134 |
Діалогічні жанри (бесіда, телефонна розмова, листування) |
1 |
|
135 |
Збирання необхідної інформації й допоміжного матеріалу, написання, удосконалення, виголошування тексту діалогічного жанру (на вибір учня). Аналіз і самоаналіз |
1 |
|
136 |
Оцінювальні жанри (похвала, осуд, рецензія, характеристика) |
1 |
|
137 |
Збирання необхідної інформації й допоміжного матеріалу, написання, удосконалення, виголошування тексту оцінювального жанру (на вибір учня). Аналіз і самоаналіз |
1 |
|
138 |
Етикетні жанри (привітання, вибачення) |
1 |
|
139 |
Збирання необхідної інформації й допоміжного матеріалу, написання, удосконалення, виголошування тексту етикетного жанру (на вибір учня). Аналіз і самоаналіз |
1 |
|
140 |
Контрольна робота №5. Практична риторика |
1 |
КР №5 Усний твір |