Робоча програма гуртка художньо-естетичного напряму
«Чарівний олівець» (нетрадиційні техніки малювання)
для дітей 5-6 років
Пояснювальна записка
Образотворча діяльність є одним з найдавніших напрямів мистецтва. Кожна дитина народжується художником. Потрібно тільки допомогти їй розбудити в собі творчі здібності, відкрити своє серце для добра і краси, допомогти усвідомити своє місце і призначення в цьому світі.
Основною метою сучасної системи додаткової освіти в ДПЗ є виховання і розвиток особистості дитини. Досягнення цієї мети неможливо без реалізації завдань чинних освітніх програм, де складовою є образотворче мистецтво.
Образотворче мистецтво містить різноманітні матеріали і техніки. Найчастіше дитині замало звичних, традиційних способів і засобів, щоб висловити свої фантазії.
Нетрадиційні техніки малювання демонструють незвичайні поєднання матеріалів та інструментів. Становлення художнього образу у дошкільників відбувається на основі практичного інтересу в розвивальній діяльності.
Заняття за програмою спрямовані на реалізацію завдань художньо-творчого розвитку дітей. Малювання незвичайними матеріалами, оригінальними техніками дає змогу дітям відчути незабутні позитивні емоції. Нетрадиційне малювання дає дітям безліч позитивних емоцій, розкриває нові можливості використання добре знайомих їм предметів як художніх матеріалів, дивує своєю непередбачуваністю. Оригінальні способи малювання без пензлика й олівця позбавляють дитину скутості, дають змогу краще відчути фарби, їх характер, настрій. Непомітно для себе діти вчаться спостерігати, думати, фантазувати,
Педагог повинен пробудити в кожній дитині віру в її творчі здібності, індивідуальність, неповторність, віру в те, що вона має творити добро і красу, приносити людям радість.
Актуальність програми обумовлена зближенням змісту, програми з вимогами життя. На сьогодні необхідно шукати нові підходи до викладання естетичних мистецтв, здатних розв'язувати сучасні завдання творчого сприйняття і розвитку особистості в цілому.
У системі естетичного, творчого виховання молодого покоління особлива роль належить образотворчому мистецтву. Уміння бачити і розуміти красу навколишнього світу сприяє вихованню культури почуттів, розвитку художньо-естетичного смаку, трудової та творчої активності; виховує цілеспрямованість, посидючість, взаємодопомогу; дає можливість творчої самореалізації особистості.
Програма спрямована на те, щоб через мистецтво долучити дітей до творчості. Діти дізнаються більше про різноманітні нетрадиційні способи малювання, їх особливості, різноманіття матеріалів, що використовують у малюванні; учаться на основі отриманих знань створювати власні малюнки. Отже, розвивається творча особистість, здатна застосовувати свої знання та вміння в різних ситуаціях.
Нетрадиційний підхід до зображення дає змогу розвивати дитячий інтелект, підштовхує творчу активність дитини, учить нестандартно мислити. Виникають нові ідеї, пов'язані з комбінаціями різних матеріалів. Дитина починає експериментувати, творити.
Малювання нетрадиційними способами — це захоплива діяльність. Це можливість для дітей думати, шукати, експериментувати, а найголовніше — самовиражатися.
Нетрадиційні техніки малювання — це поштовх до розвитку уяви, прояву самостійності, ініціативи, вираження індивідуальності.
З багаторічного досвіду роботи з дітьми з розвитку художньо творчих здібностей у малюванні зрозуміло, що стандартних наборів образотворчих матеріалів і способів передавання інформації недостатньо для сучасних дітей, адже рівень розумового розвитку і потенціал нового покоління є значно вище. У зв'язку з цим, нетрадиційні техніки малювання дають поштовх до розвитку дитячого інтелекту, активізують творчу активність дітей, учать мислити нестандартно.
Важливою умовою розвитку дитини є не тільки оригінальне завдання, але й використання нетрадиційного непридатного матеріалу і нестандартних технологій образотворчого мистецтва.
Проведення занять з використанням нетрадиційних технік за цією програмою сприяє розвитку впевненості дітей у своїх силах, позбавленню дитячих страхів; учить дітей вільно висловлюватисвій задум, працювати з різноманітними художніми, природними матеріалами; спонукає до творчих пошуків і рішень.
Заняття в гуртку сприяють розвитку дрібної моторики рук, творчих здібностей, уяви і фантазії. Під час роботи діти отримують естетичне задоволення. Завдяки використанню різноманітних нетрадиційних технік малювання вони набувають упевненості у своїх творчих можливостях.
Мета: засобами нетрадиційного малювання розвивати у дітей творчі здібності.
Види та техніки нетрадиційного малювання
Ураховуючи вікові особливості дошкільнят, опанування різних умінь на різних вікових етапах, для нетрадиційного малювання рекомендовано використовувати особливі техніки і прийоми:
Методи і прийоми:
Методи, що запропоновані для використання під час проведення гурткових занять:
Рекомендації
Організовуючи заняття з нетрадиційного малювання, важливо пам'ятати, що для успішного опанування дітьми вмінь та навичок, необхідно враховувати вікові та індивідуальні особливості дітей, їх бажання та інтереси. Дитина дорослішає, отже, розширюється зміст, ускладнюються елементи, форма паперу, виділяються нові засоби виразності.
Очікувані результати
За допомогою цієї програми вихователь має можливість ефективніше розв'язувати завдання виховання і навчання дітей дошкільного віку. Запропонований матеріал сприяє:
Реалізація програми дасть змогу дітям дошкільного віку творчо бачити світ, який вони зображують, і використовувати для самовираження будь-які доступні засоби.
Додаток до наказу №___
від____________20__р.
ПОЛОЖЕННЯ
про організацію роботи гуртка
з пріоритетним здійсненням діяльності з художньо-естетичного розвитку дітей у ЗДО №12
1.2 Мета додаткової освіти:
2. Організація роботи гуртка
2.1. Керівника гуртка призначає завідувач ЗДО згідно зі штатним розписом.
2.2 Розклад роботи гуртків складає вихователь-методист. Розклад роботи затверджується наказом завідувача.
2.3. Керівник гуртка організовує діяльність відповідно до напряму діяльності гуртка, на підставі обраної робочої програми додаткової освіти, що не має дублювати основну освітню програму ЗДО.
2.4. Вік дітей, охоплених гурткової діяльністю, — від 4 до 7 років.
2.5. Гурток діє у спеціально обладнаному приміщенні: міні-студія образотворчого мистецтва.
Готові роботи використовуються в оформленні інтер’єру груп, приміщень ЗДО. Роботи повинні мати підписи з назвою роботи, датою її виконання, прізвищем, ім’ям та віком дитини і прізвищем керівника.