Тема. Поняття про ткацькі переплетення. Властивості ниток основи й піткання.
Мета уроку:
навчальна: формування вмінь учнів із найпростішим переплетенням ниток у тканинах, властивостями ниток основи й піткання, навчити визначити полотняне переплетення ниток у тканині, напрямок ниток основи й піткання, вибрати тканину для пошиття білизни;
розвивальна: розвивати навички підбору тканини для виготовлення швейних виробів; уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, робити висновки;
виховна: розвивати інтерес до предмету, формування творчої, працелюбної особистості, виховувати почуття відповідальності за результати свого навчання, виховувати охайність під час виконання практичних робіт.
Тип уроку: комбінований.
Методи навчання: словесний (бесіда, розповідь), наочний, пояснювально-ілюстративний, інтерактивні («незакінчене речення», «мікрофон», «блеф-клуб»), репродуктивні, міні-дослідження.
Обладнання: колекція «Ткацькі переплетення», таблиці «Види тканини», «Текстильні волока», зразки тканини (із різним видом ткацького переплетення), схеми ткацьких переплетень.
Інструменти і матеріали: зразки тканини, лупа, олівець, лінійка.
Міждпредметні зв’язки: природознавство, основи здоров’я, історія, мистецтво
Основні поняття: полотняне переплетення, ознаки визначення нитки основи: на розтяг, за звуком, пругом, виглядом ниток.
Девіз уроку: Якщо ти що-небудь робиш, роби це добре!
"Уроки мудрості від Л.М.Толстого"
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Перевірка присутності учнів, підготовленості їх до уроку та наявності робочого одягу.
Призначення чергових.
ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.
Бесіда
Гра «Незакінчене речення»
Багато речей, якими ми користуємося щодня, наприклад, одяг, постільна білизна тощо, виконані з… (Учитель підводить дітей до висновку, що тканини мають різні властивості.)
Створювати нові, цікаві речі людям допомагають… (Учитель підводить дітей до висновку, що це знання.)
«Мікрофон»
Чи користуєтесь ви речами (вдома, у школі), які відповідають формулі?
Користь + Зручність + Краса
III. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь учителя
Спочатку відбувається збір вирощеної сировини (волокон), її первинна обробка та очищення волокна. Скручуючи окремі текстильні волокна між собою, отримують нитку певної довжини — пряжу. Технологічна операція, в результаті якої із волокнистої маси отримують пряжу, називається прядінням. Із пряжі склеюванням або скручуванням отримують текстильні та швейні нитки. На ткацькому верстаті здійснюється переплетення текстильних ниток і виготовлення тканини. Тканину, зняту з ткацького верстата, називають суровою. Щоб змінити зовнішній вигляд і властивості тканини, її обробляють: вибілюють, видаляють ворсинки, фарбують, надають блиску, наносять малюнок тощо. Фарбовану тканину виготовляють двома способами: із пофарбованих ниток або фарбуванням готової тканини.
Тканина — текстильний виріб, виготовлений переплетенням ниток у процесі ткання на ткацькому верстаті.
Робота з картками в групах
Зразок карток
Картка 1
Картка 2
Картка 3
Вибір тканини для виготовлення проектованого виробу.
Бесіда.
Які тканини ви запропонували б для пошиття наволочки? Відповідь обґрунтуйте.
Учитель демонструє колекцію білизняних тканин, звертаючи увагу учнів на зовнішній вигляд (рисунки, колірне рішення), відповідність сучасним напрямкам моди.
Висновок
Узагальнюючи відповідь учнів, учитель робить висновок, що наволочка належить до білизняних виробів, які необхідно часто прати й прасувати, піддаючи впливові хімічних речовин і високих температур. Такі умови експлуатації передбачають певні вимоги до тканини, із яких виготовляють білизняні вироби.: тканини повинні бути міцними, зносостійкими. Ці властивості притаманні бавовняним і лляним тканинам, виготовленим полотняним переплетенням.
Способи визначення ниток основи й піткання в тканині.
Розповідь учителя
Під час пошиття виробу необхідно визначити напрямок нитки основи, оскільки це враховується під час розкладання викрійок на тканині та розкроювання виробу.
Існує кілька способів визначення нитки основи:
Учитель формулює ознаки, демонструючи їх на зразку тканини і залучаючи до роботи учнів.
IV. Лабораторно-практична робота. Визначення ниток основи й піткання в тканині.
Інструменти і матеріали: два зразки однакової бавовняної тканини з пругом і без пруга, збільшувальне скло, лінійка, олівець, товста голка або пінцет.
Послідовність виконання.
Найменування ниток тканини |
Способи визначення ниток |
||||
за пругом |
за розтяжністю |
за звуком |
за товщиною |
за скрученістю ниток |
|
Нитка основи |
|
|
|
|
|
Нитка піткання |
|
|
|
|
|
V. Закріплення нових знань та вмінь учнів.
Гра «Блеф-клуб».
Методичні рекомендації.
Учні мають визначити правильні й неправильні твердження, позначивши їх знаками «+»і«-».
Учитель оцінює результати лабораторно-практичної роботи.
Заключне слово вчителя
Тканини, вироблені сучасною текстильною промисловістю, розрізняються за зовнішнім виглядом, властивостями та призначенням.
У той же час вони мають і загальні ознаки: їх виготовляють із текстильних волокон, вони мають лицьовий і виворітний боки, у них можна визначити напрямок ниток основи й піткання, що необхідно для розкроювання та пошиття виробу. Уміння визначати ці властивості тканини є важливими для закрійників, швачок.
VII.Домашнє завдання.
Підручник «Трудове навчання» (для дівчат) вчити параграф 5, питання 1-8 сторінка 31(усно), підготуватися до міні-конкурсу сторінка 31. Взяти тканину з полотняним переплетенням.