Конспект уроку з трудового навчання 5 клас на тему "Поняття про ткацькі переплетення. Властивості ниток основи й піткання".

Про матеріал
Урок сприяє активізації процесу добування знань, розвиває самостійність і компетентність учнів, поєднуює теорію з практикою.
Перегляд файлу

Картинки по запросу трудове навчанняТема. Поняття про ткацькі переплетення.  Властивості ниток основи й піткання.

Мета уроку:

навчальна:  формування вмінь учнів із найпростішим переплетенням ниток у тканинах, властивостями ниток основи й піткання, навчити визначити полотняне переплетення ниток у тканині, напрямок ниток основи й піткання, вибрати тканину для пошиття білизни;

розвивальна: розвивати навички підбору тканини для виготовлення швейних виробів; уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, робити висновки;

виховна: розвивати інтерес до предмету, формування творчої, працелюбної особистості, виховувати почуття відповідальності за результати свого навчання, виховувати охайність під час виконання практичних робіт.

Тип уроку: комбінований.

Методи навчання: словесний (бесіда, розповідь), наочний, пояснювально-ілюстративний, інтерактивні («незакінчене речення»,  «мікрофон», «блеф-клуб»), репродуктивні, міні-дослідження.

Обладнання: колекція «Ткацькі переплетення», таблиці «Види тканини», «Текстильні волока», зразки тканини (із різним видом ткацького переплетення), схеми ткацьких переплетень.

Інструменти і матеріали: зразки тканини, лупа, олівець, лінійка.

Міждпредметні звязки: природознавство, основи здоров’я, історія, мистецтво

Основні поняття: полотняне переплетення, ознаки визначення нитки основи: на розтяг, за звуком, пругом, виглядом ниток.

 

Девіз уроку: Якщо ти що-небудь робиш, роби це добре!

"Уроки мудрості від Л.М.Толстого"

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Перевірка присутності учнів, підготовленості їх до уроку та наявності робочого одягу.

Призначення чергових.

ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.

Бесіда

  1. Які конструкційні матеріали ви знаєте?
  2. Назвіть види текстильних волокон.
  3. Які об’єкти технологічної діяльності ви виготовили на попередніх уроках?
  4. Який виріб ви хотіли б створити?

Гра «Незакінчене речення»

Багато речей, якими ми користуємося щодня, наприклад, одяг, постільна білизна тощо, виконані з… (Учитель підводить дітей до висновку, що тканини мають різні властивості.)

Створювати нові, цікаві речі людям допомагають… (Учитель підводить дітей до висновку, що це знання.)

«Мікрофон»

Чи користуєтесь ви речами (вдома, у школі), які відповідають формулі?

Користь + Зручність + Краса

III. Вивчення нового матеріалу.

  1. Виготовлення тканини.
  2. Поняття про ткацькі переплетення.
  3. Будова тканини: нитка основи, піткання, плуг.
  4. Ширина й довжина тканини.
  5. Способи визначення ниток основи й піткання в тканині.
  6. Вибір тканини для виготовлення проектованого виробу.

Розповідь учителя

Спочатку відбувається збір вирощеної сировини (волокон), її первинна обробка та очищення волокна. Скручуючи окремі текстильні волокна між собою, отримують нитку певної довжини — пряжу. Технологічна операція, в результаті якої із волокнистої маси отримують пряжу, називається прядінням. Із пряжі склеюванням або скручуванням отримують текстильні та швейні нитки. На ткацькому верстаті здійснюється переплетення текстильних ниток і виготовлення тканини. Тканину, зняту з ткацького верстата, називають суровою. Щоб змінити зовнішній вигляд і властивості тканини, її обробляють: вибілюють, видаляють ворсинки, фарбують, надають блиску, наносять малюнок тощо. Фарбовану тканину виготовляють двома способами: із пофарбованих ниток або фарбуванням готової тканини.

Тканина — текстильний виріб, виготовлений переплетенням ниток у процесі ткання на ткацькому верстаті.

Робота з картками в групах

Зразок карток

 

Картка 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вибір тканини для виготовлення проектованого виробу.

Бесіда.

Які тканини ви запропонували б для пошиття наволочки? Відповідь обґрунтуйте.

Учитель демонструє колекцію білизняних тканин, звертаючи увагу учнів на зовнішній вигляд (рисунки, колірне рішення), відповідність сучасним напрямкам моди.

Висновок

Узагальнюючи відповідь учнів, учитель робить висновок, що наволочка належить до білизняних виробів, які необхідно часто прати й прасувати, піддаючи впливові хімічних речовин і високих температур. Такі умови експлуатації передбачають певні вимоги до тканини, із яких виготовляють білизняні вироби.: тканини повинні бути міцними, зносостійкими. Ці властивості притаманні бавовняним і лляним тканинам, виготовленим полотняним переплетенням.

Способи визначення ниток основи й піткання в тканині.

Розповідь учителя

Під час пошиття виробу необхідно визначити напрямок нитки основи, оскільки це враховується під час розкладання викрійок на тканині та розкроювання виробу.

 

Існує кілька способів визначення нитки основи:

  • За кромкою: нитки основи йдуть уздовж пруга тканини.
  • За розтягом: тканина розтягується сильніше в напрямку нитки піткання.
  • Звуком: у разі різкого розтягування тканини в напрямку нитки основи звук більш дзвінкий.
  • За зовнішнім виглядом ниток: нитки основи більш рівні й тонкі, а нитки піткання більш товсті й пухнасті (цей спосіб застосовується нечасто).

Учитель формулює ознаки, демонструючи їх на зразку тканини і залучаючи до роботи учнів.

IV. Лабораторно-практична робота. Визначення ниток основи й піткання в тканині.

Інструменти і матеріали: два зразки однакової бавовняної тканини з пругом і без пруга, збільшувальне скло, лінійка, олівець, товста голка або пінцет.

Послідовність виконання.

  • Узяти кусок тканини з пругом.
  • Розтягти тканину уздовж і поперек пруга. Визначити, у якому напрямку тканина розтягується сильніше.
  • Різко розтягнувши тканину, уздовж і поперек пруга. Визначити, у якому напрямку ниток звук дзвінкий, а в якому - глухий.
  • Висмикнути основи й піткання та порівняти їх за товщиною, скрученістю.
  • Результати роботи оформити у вигляді таблиці.

Найменування ниток тканини

Способи визначення ниток

за

пругом

за

розтяжністю

за

звуком

за

товщиною

за

скрученістю

ниток

Нитка основи

 

 

 

 

 

Нитка піткання

 

 

 

 

 

V. Закріплення нових знань та вмінь учнів.

Гра «Блеф-клуб».

Методичні рекомендації.

Учні мають визначити правильні й неправильні твердження, позначивши їх знаками «+»і«-».

  • Пруг спрямований уздовж ниток основи.
  • Тканина розтягується сильніше уздовж ниток основи.
  • У разі різкого розтягання тканини за напрямком ниток, піткання звук більш дзвінкий.
  • Полотняне переплетення ниток отримують шляхом переплетення нитки основи й піткання через одну.
  • Нитки основи йдуть поперек тканини.
  • Тканина має три групи.
  • Нитки основи товсті, а нитки піткання - тонкі.
  • Нитки основи більш скручені, а нитки піткання - менш скручені.
  • Нитки піткання йдуть уздовж тканини.
  • У разі різкого розтягання тканини за ниткою основи звук виходить більш дзвінкий.
  • Тканини полотняного переплетення мають різний ткацький рисунок із двох боків.
  • Тканини полотняного переплетення неміцні. Швидко зношуються.
  1.              Підсумки уроку.

Учитель оцінює результати лабораторно-практичної роботи.

Заключне слово вчителя

Тканини, вироблені сучасною текстильною промисловістю, розрізняються за зовнішнім виглядом, властивостями та призначенням.

У той же час вони мають і загальні ознаки: їх виготовляють із текстильних волокон, вони мають лицьовий і виворітний боки, у них можна визначити напрямок ниток основи й піткання, що необхідно для розкроювання та пошиття виробу. Уміння визначати ці властивості тканини є важливими для закрійників, швачок.

VII.Домашнє завдання.

Підручник «Трудове навчання» (для дівчат) вчити параграф 5, питання 1-8 сторінка 31(усно), підготуватися до міні-конкурсу сторінка 31. Взяти тканину з полотняним переплетенням.

docx
Додано
29 вересня 2019
Переглядів
3833
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку