РОБОЧИЙ ЗОШИТ – ПРАКТИКУМ
З ТЕОРІЇ ЛІТЕРАТУРИ
5 клас
ЗМІСТ
1. Передмова……………………………………….. ст.3
2. Образне слово , епітет , порівняння , персоніфікація …………………ст. 5
3. Усна народна творчість (фольклор ) . Міф , легенда , переказ , казка……ст. 11
4. Літературна казка. Мова автора та мова персонажів …….. ст. 15
5. Портрет ………….. ст. 20
6. Віршована мова ( рима , строфа, ритм )…………. ст. 25
7. Загадка . Метафора . Порівняння . Акровірш ……………..ст.29
8. Прислів’я і приказки ………………. ст. 33
9. Літописи ………………… ст. 36
10. Драматичний твір , його побудова . Гіпербола …ст. 39
11. Ліричний твір та ліричний герой ……. ст. 42
12 Метафора , епітет , персоніфікація ( повторення ) ………………. ст. 46
13. Оповідання ( тема , мета , будова твору)……………….. ст. 50
14. Мій міні – словничок ……………… ст.55
15. Анкета ……………………………ст. 60
16. Мої нотатки ……………………….. ст. 62
17. Література ……………………… ст. 63
ОБРАЗНЕ СЛОВО , ЕПІТЕТ , ПОРІВНЯННЯ , ПЕРСОНІФІКАЦІЯ
Запам’ятай !
Наприклад : Сердитий вітер завива (Т. Шевченко ). Страшні слова , коли вони мовчать ( Л. Костенко ). В зорях – тривога , слова золоті ( В. Сосюра ).
1. «Наший латку !» ( Встав підібрані з довідки епітети )
На білу гречку впали роси. бджоли відгули ( М.Рильський )
Гей , береза біла , ( В. Сосюра )
І зеленіють вільхи ( Богдан – Ігор Антонич )
Ріка з з дном , хвилясто хльостають
вітри ( Богдан – Ігор Антонич ).
Капле сон з верховіту ( М . Вінграновський)
день втомився і притих ( П. Филипович).
За сонцем хмаронька пливе , поли розстилає ( Т. Шевченко)
2. Які , на твою думку , епітети не можуть стосуватись іменника небо ?
Випиши їх та з деякими з них склади словосполучення
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3. Злий чарівник розсипав кошик з епітетами . Збери літери докупи та впиши епітети у клітинки
|
|
|
|
|
Життя
|
|
|
|
|
|
Слово
|
|
|
|
|
|
Осінь
|
|
|
|
Вітер
4. Знайди і закресль якнайбільше епітетів !
Е |
Б |
И |
Р |
М |
У |
Н |
Е |
Е |
З |
Ж |
Щ |
Е |
С |
Д |
Ш |
Р |
Н |
С |
И |
О |
С |
Л |
Р |
А |
І |
Д |
М |
В |
Л |
Е |
О |
Е |
П |
П |
Е |
Е |
Е |
О |
Щ |
В |
З |
А |
У |
Е |
Р |
С |
Д |
У |
О |
Є |
Щ |
К |
Т |
Т |
К |
К |
Р |
Н |
Д |
И |
С |
О |
Н |
У |
Е |
И |
Е |
И |
Р |
Е |
Л |
Е |
П |
Е |
М |
В |
Н |
Е |
З |
О |
5. Подумай , які епітети могли б бути на місці пропусків?
Не бував ти у наших краях
І не бачив …………………. світанків,
Тих садків , де співав соловей,
І ………………………………… пахучих серпанків .
( О. Дитинюк )
6. Підбери епітети
…………………………..
……………….. …………………….
………………. …………………….
……………….. ……………………
………………………………
Запам’ятай !
Наприклад : Росте хлоп’я , мов кущ малини ( Богдан – Ігор Антонич ).
Горить – тремтить ріка , як музика ( П. Тичина ).
8. Знайди і випиши порівняння .
1. Обплетений вітрами ранок шугне , мов циганя , з води ( Богдан – Ігор Антонич). 2. Привітаю вас , як діток ( Т. Шевченко ). 3. Струмок серед гаю , мов стрічечка. На квітці метелик , мов свічечка. (П.Тичина ) 4. Сама собою річка ця тече , маленька річечка , вузенька , як долоня ( Микола Вінграновський ) . 5. Ген неба край – як золото ( П. Тичина ) 6. Потрібний він мені , як п’яте колесо до воза (М. Стельмах ). 7. Та ти ж як з хреста знята. Чи тебе мати не годує ? ( А . Хижняк ). 8. Усе минає , наче сон .
1………………………………………2………………………………………3………………………………4………………………………………5………………………………………6…………………………
7………………………………………………………..8……………………………………………………..
9. Підбери з довідки порівняння
Мамина ласка , як …………………………………… , гріє
Посипався , …………………………………………… , наглий краплистий дощ
Воно прийшло , …………………………………… , неждано – негадано
Роса посипалась , ………………………………………………………………..
Стежина , ……………………………………………………. , пнеться по білій стіні гори
Тіні біжать пшеничним ланом , ……………………………………………………………….
7. Збери букет ! ( Впиши слова , які найчастіше мають у своєму
складі порівняння )
10. Творча робота ( Добери самостійно порівняння )
Казка , ніби …………………………………………………………………………
Мама , мов ………………………………………………………………………….
Вітер , наче ………………………………………………………………………
Сон , як ………………………………………………………………………………..
Запам’ятай !
Наприклад : Ходить літо берегами в шумі яворів і замовкнув над полями журавлиний спів ( В . Сосюра ) .
Двори стоять у хуртовині айстр ( Л. Костенко ) .
Окриленим, хрещатим снігом співають в квітні дні нові ( Богдан – Ігор Антонич ).
11. Знайди і зафарбуй персоніфікацію
1. З золота зіткане сяєво ллється , ліс в нім купається , листя сміється .
2. Остання в світі казка сидить під образами , навшпиньки виглядають жоржини через тин .
12. Зроби заміну .
Землю вкрив білий сніг = Земля ( що зробила ? ) ………………… білою
( чим?) ……………………………………………………………………………………………………
Сонце сяє , воно схоже на веселу людину = Сонце ( що робить ?) …………….. …….. …………………………………………………………………………………………….
Дерева переплелись віттям , як руками = Дерева ( що зробили ? ) …………………………………………………………………………………………………………………….
УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ ( ФОЛЬКЛОР).
МІФ , ПЕРЕКАЗ , ЛЕГЕНДА , КАЗКА
1. Доповни
Народний або писемно літературний твір чарівно – фантастичного , алегоричного або соціально – побутового характеру -………………………..
………………………………………..
………………………………………..
……………………………………….
2. «Збери намисто» ( запиши в намистинки цифри , що відповідають різновидам легенд)
1. Про любов і вірність . 2. Міфологічні . 3. Про явища природи.
4. Топонімічні . 5. Про вітер та сонце . 6. Історико - героїчні.
7. Соціально – побутові . 8. Апокрифічні .
3. Викресли зайве з логічного ряду
1. «Мудра дівчина», «Берегиня» , «Ох» , «Про правду і кривду».
2., «Чому в морі є перли і мушлі?» , «Дажбог», «Ой Морозе- Морозенку» .
3. «Берегиня», «Про зоряний Віз», «Чому пес живе коло людини?» , «Летючий корабель»
4. «Збери букет»
1 « Про зоряний Віз» , 2 «Дажбог» 3 « Мудра дівчина», 4 «Як виникли Карпати», 5 «Чому в морі є перли і мушлі » , 6. «Чому пес живе коло людини?» , 7 «Берегиня», 8 «Про правду і кривду» 9 «Про жар – птицю та вовка»
5. Згадай героїв казок , які уособлюють такі якості :
Мудрість -………………………………………………..
Лінь - ………………………………………………………
Працьовитість - …………………………………………
Зло - ………………………………………………………
Добро - ……………………………………………………
Справедливість -………………………………………..
7 До кожного промінчика сонечка впиши асоціації , які викликає у тебе слово «казка». Вписувати можна все , що спаде на думку
7. Заповни таблицю
Міф |
Казка |
|
Спільне |
||
|
||
|
||
Відмінне |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. Доповни
1. « Неопалима купина » - легенда , тому що……………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2. « Прийом у запорожців» – переказ , бо ……………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
8. Намалюй все , що хочеш !
ДОБРО |
ЗЛО |
|
|
9. «Вірю – не вірю»
Твердження |
Так |
Ні |
У казках завжди перемагає добро |
|
|
Міф і легенда – це одне й те саме |
|
|
Головними героями казок завжди є тварини |
|
|
Казка – невеликий за обсягом твір |
|
|
У легендах може бути правда |
|
|
«Мудра дівчина» - фантастична казка |
|
|
Є багато міфів про створення світу |
|
|
Казка починається зачином |
|
|
10. Чого , на твою думку , вчать казки ?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….......
ЛІТЕРАТУРНА КАЗКА .МОВА АВТОРА ТА МОВА ПЕРСОНАЖІВ
1. Доповни…
Мистецтво відтворення в живому слові думок , почуттів, переживань, якими насичено художній твір –
В |
|
|
|
|
|
|
|
Ч |
|
|
|
|
|
|
2. Підбери інтонацію
Ситуація |
Голос |
Хтось когось хоче обдурити |
|
Страх |
|
Обурення |
|
Любов |
|
3. Виписати з тексту казки «Фарбований лис» І . Франка речення , які показують:
* гнів , ненависть до обманщика ……………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………
*недовіру до слів співрозмовника…………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………..
*переляк……………………………………………………………………………………………………………………….
*страх………………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
4. Познач розділові знаки, які допомагають на письмі передати
Інтонацію
5. Доповни
……………….. ………………….
………
…………….. ……………………….
……………………. …………………………
6. Запам’ятай !
Підвищення голосу
Зниження голосу
/ Коротка пауза
// Середня пауза
/// Довга пауза
Логічний наголос
--------- Повільний темп
7. Склади партитуру поданих рядків. Виразно прочитай !
Цей ліс живий. У нього добрі очі. Шумлять вітри у нього в голові. Старезні пні , кошлаті поторочі, Літопис тиші пишуть у траві. Дубовий Нестор дивиться крізь пальці На білі вальси радісних беріз. І сонний гриб в смарагдовій куфайці Дощу напився і за день підріс. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. Проведи дослідження. З’ясуй , якої інтонації вимагає поданий текст
Мене ізмалку люблять всі дерева, І розуміє бузиновий Пан, Чому верба , від крапель кришталева, Мені сказала : «Здрастуй!» - крізь туман. Чому ліси чекають мене знову, На щит піднявши сонце і зорю. Я їх люблю , я знаю їхню мову. Я з ними теж мовчанням говорю |
Висота голосу |
високий |
|
середній |
|
||
низький |
|
||
Темп мовлення
|
повільний |
|
|
середній |
|
||
швидкий |
|
||
Сила голосу |
значна |
|
|
середня |
|
||
слабка |
|
||
Емоції |
радість |
|
|
тривога |
|
||
сум |
|
9. Підбери інтонацію для Зайця , героя казки «Заєць і Лисичка»,
коли Лисичка вигнала Зайця з його хати
Висота голосу |
високий голос |
|
голос середньої висоти |
|
|
низький голос |
|
|
Темп мовлення |
повільний |
|
середній |
|
|
швидкий |
|
|
Сила голосу |
значна |
|
середня |
|
|
слабка |
|
|
Емоції |
радість |
|
тривога |
|
|
сум |
|
10. Підбери епізоди з казки І . Франка «Фарбований Лис» , які слід читати у заданому темпі
Темп |
Епізод |
повільний |
|
середній |
|
швидкий |
|
11. Прочитай текст , визнач в ньому мову автора та дійових осіб
«БЕЗ ТРУДА НЕМА ПЛОДА» Українська народна казка |
Кому належить мова |
Якось один чоловік почастував вовка хлібом. Вовк смакує і все примовляє: |
|
|
|
А далі питає : |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
А чоловік йому: |
|
|
|
Вовк дивується : |
|
|
|
А чоловік посміхається:
|
|
ПОРТРЕТ
Запам’ятай !
1. Доповни
Літературний портрет , у якому переважає психологічна оцінка героя , називається
портрет - -------------------------------------
Літературний портрет , в якому опис зовнішності дається в порівнянні з іншими героями , явищами чи предметами , називається портрет - --------------------------------
Літературний портрет , в якому детально , або стисло перелічуються деталі зовнішності , які дають достатнє або вичерпне уявлення про героя твору , називається портрет - --------------------------------------------
2. Вибери з тексту казки Василя Короліва – Старого продовження цитат , що складають портрет Хухи – Моховинки.
«Була вона й сама така пухка , як мох. Мала довгу вовничку --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
«Одубілими рожевими лапками ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ «-«-Ненечко ! – гукали вони одне поперед одного. – До нас у ліжко вскочило щось таке , мов котик -------------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Намалюй портрет Хухи – Моховинки та Оха
4. Впізнай героя
ПОРТРЕТ |
ГЕРОЙ |
1. Королева народила дочку , білу , як сніг , і рум’яну , як кров , а волосся в неї було як чорне дерево. Прозвали дівчинку … |
|
2. Вона була прекрасна й ніжна , проте із криги , із сліпучо яскравої криги , і все ж жива ! Очі її сяяли , як дві ясних зорі, проте не було в них ні тепла , ні спокою. |
|
3. Якийсь дивний і страшний звір , синій – синій , з препоганим запахом , покритий не то лускою, не то їжаковими колючками |
|
4. Вся в яскраво – білому вбранні, з червоними , вишитими на білому полотні «стрілами Перуна» та «соколами» |
|
5. Щось таке , мов котик . Тільки то був не котик. Гарнесенький , м‘якесенький . Мордочка , мов квіточка , а голосок , мов у мишки |
|
5. Розглянь картину Віктора Васнецова « Альонушка». Опиши дівчинку
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6. Розкажи за поданим планом про Мудру дівчину , героїню української народної казки
- Хто цей герой? - Що відомо з минулого героя? - Портрет - Риси характеру - Ставлення героя до праці , до людей - Яким є ставлення автора до цього героя? - Які вчинки цього героя тобі подобаються? |
|
|
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. «Зафарбуй слово»
Нейтральне слово Наприклад: Голова
Позитивне Негативне (+) соняшник (-) бочка
забарвлення (+) забарвлення (+)
+ - _ + _
------------------ ----------------------------------------------------------------------------
9. Підбери епітети
10. «Наший латку»
Постать струнка і гнучка , як ------------------------------------------------------------------
Волосся м’яке , мов -----------------------------------------------------------------------------------
Усмішка , ніби ------------------------------------------------------------------------------------------
Очі чисті і прозорі , мов -------------------------------------------------------------------------------
ВІРШОВАНА МОВА , РИМА , СТРОФА , РИТМ
1. Доповни
Співзвучне закінчення слів у віршованих рядках називається ------------------------------
Мова , яка має ритмічну організацію називається ----------------------------------------------
Мова , яка не має ритмічної організації називається ------------------------------------------
Група рядків вірша , пов’язаних смислом , римою, ритмом називається ---------------
2. Зверни увагу ! Види римування:
Перехресне Паралельне Кільцеве
3. Визнач римування
Спи , моя дитино золота,
Спи , моя тривого кароока.
В теплих снах ідуть в поля жита,
І зоря над ними йде висока Римування -------------------------------
М. Вінграновський
Очі вишневі в зоряній тиші,
Вітер блакитний жито колише.
Ми збережемо нашу єдину
Рідну Вкраїну – славну родину! Римування -------------------------------
І. Білик
4. Випишіть у стовпчик слова , у яких тільки один склад
Зозуля , рука , сміх , крига , син , скрип , зима , транспорт , синь, стіл , рак .
1. …………………… ……………..
2. …………………………………….
3 …………………………………….
4……………………………………..
5……………………………………..
6………………………………………
Ключ. Впишіть другі літери у клітинки ; якщо завдання зроблено правильно , то прочитаєте ім’я відомого літературного персонажа
|
|
|
|
|
|
5. Випишіть у стовпчик слова , у яких наголос падає на другий склад
Сніжний , граблі , урок , клен , гамір , півень , цибуля , жалюзі , артист , понеділок, любов , книга , слива , овації , сторона .
1……………………………………………..
2…………………………………………….
3…………………………………………….
4…………………………………………….
|
|
|
|
|
|
5……………………………………………
6…………………………………………….
Ключ . Впишіть перші літери у клітинки ; якщо завдання зроблено правильно , то прочитаєте прізвище відомого українського письменника
6. Запам’ятай !
Наприклад :
_ / - наголошений склад
_ - ненаголошений склад
Схема : _ / _ _/ _ _/ _ _/ _
7. Визнач вид віршованої стопи за планом:
І здавалось , Україна |
|
Буде квітнути віки, |
|
І здавалось , всі народи |
|
Їй сплітатимуть вінки |
|
Схема : |
8. Підбери рими
9. «Буриме». Склади віршовану строфу із заданими римами
-------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------
Зима зітхає безпорадно, |
|
Легенька заметіль гуля. |
|
Тоненьким білим простирадлом |
|
Накрилася тверда рілля. |
|
І ні душі під небом голим, |
|
Лиш я один сюди забрів. |
|
Кружляє вальс над білим полем |
|
Під світлу музику вітрів |
|
О. Діхтяренко |
|
|
|
|
|
|
|
-------------------------------------------------------------
10. Перетворити віршований твір у прозовий
ЗАГАДКА . МЕТАФОРА . ПОРІВНЯННЯ. АКРОВІРШ
1. Доповни
2. Намалюй метафори
и загадки
3. Склади загадки
4. Закодуй предмет !
Наприклад:
5. Зафарбуй метафори
6. «Закодований предмет»
Л |
|
О |
|
О |
|
С |
|
К |
|
О |
|
Т |
|
О |
|
Н |
|
7. Склади акровірш ! Користуючись текстом В. Симоненка «Цар Плаксій і
Лоскотон», запиши фрази з цього художнього твору так , щоб з початкових літер вийшло загадане слово
8. Зроби заміну
Що робить ?
9. Визнач особливості загадки
... ……………………………………………………………………………
…………………………. ………………………….
…………………………………………………………………………………
10. Знайди відгадки
Ч |
А |
С |
К |
Р |
К |
О |
Н |
Й |
Н |
О |
И |
П |
Р |
І |
Ч |
И |
Л |
Ь |
К |
А |
Т |
С |
К |
І |
Ц |
А |
Б |
І |
І |
Л |
В |
Е |
Л |
Е |
Л |
П |
К |
Н |
К |
Ь |
|
С |
О |
А |
И |
Ж |
К |
А |
1.Не людина , а розповідає. 2. В животі – лазня , одна рука і та на спині . 3. Чорний Іван , дерев’яний каптан , де носом проведе , там слід прокладе. 4. Хоч оре глибоко цей плуг – сліду ніякого навкруг.5. Чотири брати під одним дахом стоять. 6. У лісі вирізана , гладенько витесана , співає , заливається , як називається? 7.Що плаче , а сліз не має ? 8. Махнула птиця крилом , закрила півсвіту чорним рядном.
ПРИСЛІВ’Я І ПРИКАЗКИ
1. Доповни
2. Збери розсипані приказки (впиши цифри у кружечки )
1. Одна розумна голова - добре , а дві – краще.
2. Слово – не горобець. 3. Вчитися ніколи не пізно.
4. Згода будує , а незгода руйнує.
6. Бережи честь змолоду. 7. Всякий труд почесний.
8. Хто сміється , тому не минеться.
9. Тіло в злоті , а душа в болоті .
10. Коса заплетена , а хата не метена.
11. Мова – душа народу. 12. Добрі слова лікують. 13. Добрим словом мур проб’єш. 14. Роботящі руки гори перевернуть. 15. Друзі пізнаються в біді .
3. Знайди і вкажи ( ) пару близьких за значенням прислів’їв
4. Закінч прислів’я
1. Хто швидко їсть , …………………………………………………………………………………………………
2. Хто людей питає , ………………………………………………………………………………………………
3. Хто сміється , ………………………………………………………………………………………………………
4. Хто довго ходить , ………………………………………………………………………………………………
5. Хто стукає , ………………………………………………………………………………………………………………
5. Розшифруй і запиши прислів’я
на |
|
ре |
|
ди |
|
сь |
|
|
де |
|
во |
|
ви |
|
як |
|
|
би |
|
|
|
ро |
|
|
ро |
|
ть |
|
|
|
ди |
як |
|
ди |
|
на |
|
ть |
|
|
ну |
|
лю |
|
а |
|
|
6. Склади і запиши прислів’я
……………………………………………..
……………………………………………..
7. Знайди до українських прислів’їв російські відповідники і впиши пари
Українські прислів’я |
Російські прислів’я |
1.З великої хмари малий дощ |
1.На вкус и цвет товарища нет |
2.У всякої Пашки , свої замашки |
2.Либо грудь в крестах , либо голова в кустах |
3. Що попові можна , то дякові зась |
3.Голодной куме одно на уме |
4.Кому що , а курці просо |
4.Не в свои сани не садись |
5. Або будем на Русі , або пропадемо всі |
5. Где много слов , там мало дела |
Прислів’я |
Природа |
Мова |
Розум |
Риси вдачі |
Вік живи – вік учись |
|
|
|
|
Зимою сонце - як зла мачуха : світить та не гріє |
|
|
|
|
Слово – не горобець , як вилетить – не спіймаєш |
|
|
|
|
Ти йому хліб , а він тобі - камінь |
|
|
|
|
Роботящі руки гори перевернуть |
|
|
|
|
Як у травні дощ надворі - то восени хліб в коморі |
|
|
|
|
Лякана ворона й куща боїться |
|
|
|
|
Пекла Настя пироги - і ворота в тісті |
|
|
|
|
Вчитися ніколи не пізно |
|
|
|
|
8. Визнач тематику прислів’їв
ЛІТОПИСИ
1. Запам’ятай !
2. Розгадай кросворд
1. Княгиня , яка жорстоко помстилась за смерть свого чоловіка.
2. Про кого з князів сказано «Якщо внадиться вовк у кошару , то виносить все стадо , поки його не вб’ють.
3. Літописець , який склав «Повість минулих літ».
4. З іменем якого князя пов’язане ведення християнства на Русі?
5. Києво - ……………… монастир , в якому створено «Повість минулих літ».
6. Один із братів – просвітителів , який створив азбуку , буквами якої ми користуємось і нині.
7. Київська … - назва нашої держави в літописні часи.
4. Знайди імена , які згадуються в «Повісті …»
В |
Щ |
Е |
К |
В |
К |
И |
К |
О |
Л |
И |
Р |
А |
Х |
Й |
О |
О |
О |
М |
Р |
Л |
О |
Р |
С |
Л |
Д |
И |
О |
С |
Я |
И |
Т |
Е |
Г |
І |
Г |
О |
Р |
В |
Я |
Л |
Ь |
О |
С |
Т |
О |
А |
Н |
И |
Д |
Л |
В |
Я |
С |
И |
Т |
Б |
І |
Ь |
Г |
А |
Л |
А |
В |
5. Так чи ні ? ( + - )
Либідь – сестра Кия |
|
Володимир – син рабині |
|
Ольга хрестила Русь |
|
Ольга – дружина Олега |
|
Олег загинув від свого коня |
|
Володимир хрестив киян у Дніпрі |
|
6. Вкажи , з якої оповіді наведено уривок
! « Три брати – Кий , Щек , Хорив «Володимир вибирає віру»
І сестра їхня Либідь»
«Похвала книгам» «Розгром Ярославом печенігів»
«Смерть Святослава» «Святослав укладає мир із
греками»
Цитата з твору |
№ |
А Кий князював у своєму роду і ходив до царя грецького і той цар , переказують , зустрічав його з великою шанобою і почестями |
1 |
І, відповідаючи, сказав філософ: «Якщо хочеш ти, княже, послухати, то скажу я тобі з початку, для чого зійшов бог на землю». |
|
Коли він прийшов у Київ , то велів повалити ідолів – одних порубати , а інших спалити |
|
Коли тягли Перуна до Почайни, оплакували його невірні люди |
|
І напав на нього Куря, князь печенізький. І вбили вони …, і взяли голову його, і з черепа його зробили чашу |
|
Бо це є ріки, що напоюють всесвіт увесь. Це є джерела мудрості |
|
А було ж печенігів без числа. Ярослав тоді виступив із города, приготував до бою дружину. |
|
Але якби Кий був перевізником , то не ходив би він до Царгорода |
|
Як і клявся я цесарям грецьким, а зі мною бояри і Русь уся,будемо ми додержуватись попереднього договору. |
|
І звелів Володимир будувати церкви і ставити їх на тих місцях , де були дерев’яні кумири |
|
ДРАМАТИЧНИЙ ТВІР , ЙОГО ПОБУДОВА . ГІПЕРБОЛА
1. Склади театральний словничок , підібравши відповідні терміни з довідки
Термін |
Визначення |
|
Перерва між двома частинами театральної вистави |
|
Художнє оформлення сцени |
|
Розмова двох і більше осіб |
|
Персонаж драматичного твору |
|
Закінчена частина драматичного твору |
|
Один із родів художньї літератури , твори якого призначені для вистави на сцені |
|
Роздуми персонажа вголос , розмова із самим собою |
|
Бурхливі , тривалі оплески |
|
Драматичний твір , призначений для театральної вистави |
|
Сукупність речей , справжніх або бутафорських , необхідних для гри акторів під час вистави |
|
Мова автора , його короткі пояснення в тексті |
|
Кожне окреме висловлювання дійової особи |
|
Художній образ , який актор втілює на сцені |
|
Спеціальний майданчик , де відбувається вистава |
2. «Коментар до ремарки»
За п’єсою Олександра Олеся «Микита Кожум’яка» , за ремаркою до четвертої частини скласти епічну розповідь.
Ремарка |
Епічна розповідь |
Майдан за містом. Удалині , на горі , Химерний замок Змія з різнокольоровими , освітленими вогнями вікнами. Ліворуч , попід горою , частина міста. Ледве починає розвиднятись. Юрба , яка щохвилини збільшується. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. Особливості драми
3. Доповни :
Перебільшення властивостей чи ознак когось або чогось - це
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. Поясни
Такий , що аж земля під ним гнеться |
|
Бути на сьомому небі |
|
Не бачитись сто років |
|
Такий , що й у двері не ввійде |
|
Гора до самого неба |
|
Кричати на весь світ |
|
10. Зафарбуй гіперболи
ЛІРИЧНИЙ ТВІР та ЛІРИЧНИЙ ГЕРОЙ
Так чи ні ?
Твердження |
Так |
Ні |
Ліричний твір і вірш – це одне й те саме |
|
|
Ліричний твір може бути прозовим |
|
|
Ліричний герой – це автор ліричного твору |
|
|
Ліричний твір відображає життя за допомогою зображення окремих думок , почуттів і переживань , викликаних тими чи іншими обставинами |
|
|
Автор може бути героєм свого твору |
|
|
Постать автора можна співвідносити з постаттю ліричного героя |
|
|
Ліричний герой – друге ліричне «Я» письменника |
|
|
Завжди почуття ліричного героя збігаються з почуттями автора |
|
|
Ліричні твори мають здебільшого віршовану форму |
|
|
Ліричні твори прозові зустрічаються дуже рідко |
|
|
2. Викресли зайве з логічного ряду
1. «За сонцем хмаронька пливе» , «Садок вишневий коло хати» , «Микита Кожум’яка»
2. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії», «Фарбований лис» , «Ох»
3. «Хуха –Моховинка», «Летючий корабель», « Садок вишневий коло хати»
3. Знайди і з’єднай слова , які римуються
2.Заповни таблицю
Спробуй проаналізувати ліричний твір «Садок вишневий коло хати»
Т. Г. Шевченка
1.Короткі відомості про автора |
Т. Шевченко народився |
Рано залишився Автор « » |
|
Крім поетичного , мав ще талант |
|
10 років був Похований в |
|
2.Коли написано вірш? |
«Садок вишневий коло хати» написано , коли Шевченко |
|
|
3. Жанр твору |
У вірші змальовано природу ( пейзаж ) , тому належить |
до лірики |
|
4. Провідний мотив |
Оспівування краси |
|
|
5.Композиція (будова ) |
Поезія складається з |
|
|
6. Образи |
|
|
|
7. Художні засоби |
Епітети : |
Персоніфікація: |
|
8.Віршування |
Римуються такі рядки : |
|
|
9. Моє враження |
|
|
|
|
|
|
|
3. Прочитай вірш « Назустріч» Богдана Ігоря – Антонича . Заповни таблицю.
Росте хлоп’я , мов кущ малини,
підкови на шляхах дзвенять .
Ось ластівки в книжках пташиних
записують порядок дня.
Запрігши сонце до теліги ,
назустріч виїду весні.
Окриленим хрещатим снігом
Співають в квітні дні нові.
Хто є героєм твору? Скільки років хлопчику? |
|
|
|
Як ліричний герой бачить себе серед природи ? |
|
|
|
Чому герой порівнює себе саме з кущем малини ? |
|
|
|
Чому , на твою думку , герой їде назустріч весні , а не зимі ? |
|
|
|
Чому ліричний герой бере в супутники по життєвій дорозі саме сонце? |
|
|
|
Яку думку стверджує ліричний герой ? |
|
|
|
Чи зрозумілими для тебе є почуття ліричного героя ? |
|
|
МЕТАФОРА , ЕПІТЕТ , ПЕРСОНІФІКАЦІЯ ( повторення)
портрет – опис ………………………………………
пейзаж – опис ………………………………………
інтер’єр – опис ………………………………………
1. Розгадай кросворд
1. Художнє означення.
2. Переносне значення
слова , засноване на
уподібненні одного предмета
чи явища іншому.
3. Перебільшення ознак чи
властивостей когось чи чогось.
4.Пояснення властивостей одного
предмета або явища за допомогою
іншого на основі подібності
2. Визнач основні засоби творення художнього опису
…………………………………..
.…….……………………………… ……………………………….. …………..
.…………………………………
3. Познач , у яких словосполученнях прикметники є епітетами
Високе дерево |
|
Заплаканий день |
|
Високе небо |
|
Сьогоднішній день |
|
Замріяні квіти |
|
Сонячний промінь |
|
Сердитий вітер |
|
Тремтливе листя |
|
Широка річка |
|
Зелене листя |
|
4. До виділених слів у тексті підбери з довідки епітети
Здається , навічно застигли у спокої ……………………………………… … придніпровські
степи. Ніколи ще плуг не ходив по цій ……………………………………. землі. Навесні
вона вбирається у ………………………………. плащ , а згодом він укривається неначе
………………………………. плямами , то цвітуть тюльпани й маки. І …………………………… вітер жене …………………………………………… хвилі до самого обрію.
5. Встанови відповідність ( ) *
6. Випиши з художньої літератури приклади пейзажів.
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………..
Ісаак Левітан «Золота осінь»
7. Підбери метафори
замріявся …………………………..
Ліс пишається Сонце ………………………………
гомонить …………………………….
………………………… ……………………………….
Небо ………………… Вітер ………………………………
………………………… …………………………………
8. Підбери епітети
Осінь ( яка ?) ……………………………………………………………………………………………………………
Трава ( яка ? ) …………………………………………………………………………………………………………..
Сонце ( яке ? ) …………………………………………………………………………………………………………..
Берізки ( які ? ) ………………………………………………………………………………………………………..
9. Знайди пару для порівняння
Повітря , мов ……………………………………………………………………………………………………………
Річка ,наче ………………………………………………………………………………………………………………..
Хмари , як ………………………………………………………………………………………………………………..
Берізки , мов ……………………………………………………………………………………………………………
10. Використовуючи підібраний матеріал , опиши картину – пейзаж . Дай назву тексту.
…………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………....
………………………………………………………………………………………………………………………………....
…………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………..
ОПОВІДАННЯ
1. Визнач особливості оповідання
Обсяг тексту |
великий |
|
малий |
|
|
середній |
|
|
Кількість зображуваних подій із життя головного героя |
значна |
|
незначна |
|
|
Зображуваний відрізок часу із життя головного героя |
довгий |
|
короткий |
|
|
Кількість героїв твору |
велика |
|
невелика |
|
|
Мова |
прозова |
|
віршована |
|
|
Мовлення |
монологічне |
|
діалогічне |
|
|
Наявність описів різних видів |
є |
|
немає |
|
|
Можливість використання елементів фантастики |
можливе |
|
неможливе |
|
2. Отже , оповідання - це …………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………….
Наприклад : …………………………………………………………………….........
…………………………………………………………………………………………….
3. Доповни
Е………………………………………..
З………………………………………..
………………………………………… О ……………………………………….
К………………………………………….
Р ………………………………………….
4. Склади план оповідання «Дивак » Григора Тютюнника , відповідно до структури сюжету.
Частина сюжету |
№ |
Пункт плану |
Експозиція |
|
|
Зав’язка |
|
|
Основна частина |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Кульмінація |
|
|
Розв’язка |
|
|
5. Вкажи правильний порядок
1.Основна подія , чи кілька , про які розповідається у творі
2. Початок розповіді
3. Завершальна подія
4. Найвище напруження подій.
5.Знайомство читача з часом , місцем , умовами , персонажами
6. Склади коротке фантастичне оповідання про твою зустріч з інопланетянами
…………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………….
7.Розгадай кросворд
1.Основна подія , чи кілька подій про які
розповідається у творі.
2. Основне питання , яке висвітлюється у
художньому творі.
3. Початок розповіді.
4. Завершальна подія.5. Найвище напруження подій.
8. Відтвори правильний порядок оповідання Євгена Гуцала «Лось»
|
1. Підступність дядька Шпичака |
|
2. Спроба врятувати лося |
|
3. Рішення дітей заявити охороні заповідника на Шпичака |
|
4. Діти біля річки |
|
5. Лось у льодовій пастці |
8. Встанови відповідність ( ) між назвою твору та його темою
9. Назвати , яким частинам сюжету відповідають епізоди казки І. Франка
«Фарбований лис»
Зачин Розв’язка
Кульмінація Основна частина
Та це це ж Лис ! Простісінький фарбований Лис !... А ми собі думали, що він не знати , хто такий !... І не згадуючи ні про його добродійства , ні про його хвалену мудрість , а люті за те , що так довго давали йому дурити себе , всі кинулися на нещасного Микиту і розірвали його |
|
Його серце було переповнене , його обережність заснула , й він , піднявши морду , задзявкотів і собі по – лисячому. Господи ! Що сталося ? |
|
Що ви собі думаєте ! – похвалявся він перед своїми товаришами. – Досі я ходив по селах , а завтра в білий день піду до міста і просто з базару курку вкраду. |
|
Протягом року заповни таблицю літературних термінів
МІЙ МІНІ – СЛОВНИЧОК
Акровірш |
|
|
|
Віршована мова |
|
|
|
|
|
Гіпербола |
|
|
|
Діалог |
|
|
|
Драма |
|
|
|
|
|
Експозиція |
|
|
|
Епітет |
|
Зав’язка |
|
|
|
Загадка |
|
|
|
Інтонація |
|
|
|
|
|
Казка народна |
|
|
|
Казка літературна |
|
|
|
Композиція |
|
|
|
Кульмінація |
|
|
|
Легенда |
|
|
|
Ліричний герой
|
|
|
|
|
|
Літопис |
|
|
|
Метафора |
|
|
|
Міф |
|
|
|
Мова художнього твору |
|
|
|
|
|
Монолог |
|
Опис |
|
|
|
Оповідання |
|
|
|
|
|
Пейзаж |
|
|
|
Переказ |
|
|
|
Портрет |
|
Приказка |
|
|
|
Прислів’я |
|
|
|
Ремарка |
|
|
|
Рима |
|
|
|
Ритм |
|
|
|
Розвиток дії |
|
|
|
Розв’язка |
|
|
|
Розмір віршований |
|
|
|
|
|
|
|
Стопа |
|
|
|
Строфа |
|
|
|
Сюжет |
|
|
|
|
|
Тема |
|
|
|
Фольклор |
|
|
|
|
|
АНКЕТА
№ |
Твердження |
Так |
Ні |
1 |
Я знаю і розумію значення термінів «образне слово» , «фольклор» |
|
|
2 |
Я розумію , що таке міф |
|
|
3 |
Я розумію особливості народної казки , роль у ній фантастичних елементів |
|
|
4 |
Я вмію пояснити особливості літературної казки |
|
|
5 |
Я вмію виразно і вдумливо читати казку в дійових особах |
|
|
6 |
Я розрізняю головних персонажів від другорядних |
|
|
7 |
Я вмію знаходити описи зовнішності персонажів та їх коментувати |
|
|
8 |
Я вмію розрізняти віршовану мову від прозової |
|
|
9 |
Я вмію визначати рими |
|
|
10 |
Я вмію пояснити особливості загадок |
|
|
11 |
Я вмію розгадувати загадки |
|
|
12 |
Я називаю види прислів’їв і приказок, пояснюю їх |
|
|
13 |
Я знаю , хто такий Нестор Літописець |
|
|
15 |
Я вмію пояснити особливості драматичного твору |
|
|
16 |
Я вмію визначати тему твору |
|
|
17 |
Я вмію визначати кульмінацію |
|
|
|
18 |
Я можу пояснити , що таке пейзаж |
|
|
|
19 |
Я вмію складати план твору |
|
|
|
20 |
Я вмію коментувати особливості побудови оповідання |
|
|
|
21 |
Я вмію виділяти образ ліричного героя |
|
|
|
22 |
Уроки і завдання з теорії літератури допомагають мені краще розуміти художні твори |
|
|
|
23 |
Я вважаю рівень своїх знань з української літератури |
високим |
|
|
достатнім |
|
|
||
середнім |
|
|
||
низьким |
|
|
||
24 |
Я дізнався багато нового з творів, які вивчались у 5 класі |
|
|
МОЇ НОТАТКИ
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….....................
ЛІТЕРАТУРА
1. Воєвода З. Я. Українська література. Книга для вчителя : календарне планування та розробки уроків. 5 клас. - К.: Грамота , 2008.
2. Мовчан Р. В. Українська література : Підручник для 5-го класу загальноосвіт. навч. закл. – К. : Генеза , 2005.
3. Савчук Н. Навчальна гра на уроці літератури. – К.: Шк. Світ , 2007
4. Українська література : Експрес – практикум : 5 кл./ І. О. Радченко, О. М. Орлова.- К.: А. С. К. , 2008.
5. Слоньовська О. В. Вивчення української літератури . 5 клас. Інтегровані уроки.- Х.: Веста : Видавництво « Ранок» , 2005
6. Усі уроки української літератури в 5 класі / упорядник Г. В. Дідик , К. Ю. Голобородько. – Х. : Видавнича група «Основа» , 2008