Розробка фрагмента уроку
під методичним гаслом «Обійняти небо»
учителя Михайлівського ЗЗСО І-ІІІ ступенів
Олександрівської селищної ради Донецької області
Зозуляк Ірини Василівни
з теми «Формуємо компетентну особистість ХХІ століття: реалізація наскрізних змістових ліній на уроках української мови та літератури»
Предмет, клас, тема уроку: українська література, 5 клас, «Павло Тичина. «Гаї шумлять…»»
Назва методу, прийому: «Словесне малювання»
Обладнання: портрет письменника, збірка «Сонячні кларнети», аудіозапис кларнетної музики, запис пісні «Гаї шумлять…» композитора Г.Майбороди.
Зміст роботи
Мета:
Тип уроку: удосконалення знань та умінь.
«Мені далеко легше мислити
музичними образами»
П.Тичина
Вивчення нового матеріалу.
1. Бесіда.
- Діти, ви знаєте, що таке кларнет? (підготовлений учень дає стислу інформацію про цей музичний інструмент).
- Прослуховування запису кларнетної музики. Який звук кларнета? (чистий, ясний, бадьорий).
2. Коментар учителя про першу збірку віршів П.Тичини «Сонячні кларнети».
Його вірші – поєднання трьох видів мистецтв: дві сестри – музика й поезія і брат живопис. Ми будемо говорити про пейзажну лірику, коли споглядання навколишньої дійсності (природи) здатне говорити звуками, звуки утворюють полотна, а слова сяють різноманітними барвами.
3. Виразне читання вірша «Гаї шумлять…» учителем або підготовленим учнем.
4. Мовчазне перечитування поезії учнями.
5. Евристична бесіда.
- Яка, по-вашому, пора року зображена у вірші? (Літо)
- Від якої особи виголошується краса природи? (І особа)
- Хто такий Я у поезії? (Ліричний герой)
- Які, на вашу думку, пейзажні картинки вірша за кольором? (Різнокольорові)
- А чи «озвучує» їх поет? З чого це водно? (Крім зорових образів тут є і звукові образи)
6. Коментар учителя: А чи відомо вам, що музика теж може бути кольоровою? Так стверджує композитор О.Скрябін. У нотному стані кожній ноті відповідає певний колір. Пропоную в дома знайти в мережі інтернету цю інформацію всім, хто бажає перевірити її правдивість.
7. Словесне малювання.
А зараз ви станете художниками і музикантами одночасно і будете словесно малювати ілюстрації вражень за допомогою звуку і кольору. Кожна строфа – ілюстрація. Озвучити: що ви чуєте і бачите, які фарби обираєте для малюнка, які переважають?
Можете трохи пофантазувати: за основу берете текст і додаєте, що може бути приховано, але мається на увазі.
Орієнтовні відповіді.
Висновок. Ви переконалися в тому, що у ліричних пейзажах П.Тичини поєдналися слово + музика (звук) і живопис. У музиці, поезії й живописі (для їх характеристики) використовують таке поняття як тон. Він буває веселим, оптимістичним – мажор, і сумним, песимістичним – мінор. Запишіть ці два слова до своїх словників. Відповідно до цих понять настрій людини теж може бути мажорний і мінорний. Поповніть цими словами свій лексикон.
Отже, яким настроєм пронизана поезія. «Гаї шумлять…»? (мажорними).
А які почуття вона викликає у вас? (радість, ніжність, життєрадісність, оптимізм, впевненість…).
8. Образно і красиво передаються почуття ліричного героя, його замилування природою. Художній зміст увиразнюють метафори, порівняння, епітети. Ви їх удома випишете в зошити. А якою була б ця поезія без них (доберіть слова).
А зараз прослухаємо запис пісні «Гаї шумлять…» композитора Г.Майбороди.
9. Міні – дискусія.
- Що, на вашу думку, єднає ці два твори – поезію й музику? (почуття, які передали вони нам, читачам і слухачам).
- А що, по – вашому, важливіше: опис чи відчуття поета? Що ж об’єднувало представників двох споріднених мистецтв – П.Тичину й Г.Майбороду? (любов до рідного краю, до пісні й до музики, любов і повага до людини).
- Чи синхронні ці настрої з вашими зараз?
10. Коментування епіграфа до уроку.
Висловіть власні думки з приводу слів поета про своє мислення. Чому він так стверджує?