Пропонуємо розробку робочого зошита учня з теми "Тертя. Сили тертя", 7 кл. Урок проводиться у формі фізичного експерименту. В робочзошиті пропонуються тестові завдання, фронтальні експериментальні завдання для роботи учнів в парах та завдання для закріплення знань.
Робочий зошит учня
ПІ _______________________________________клас______Дата_________
Тема уроку:Тертя. Сила тертя
Мета уроку:
Завдання 1. Розминка. Фізична вікторина «Сила пружності. Сила тяжіння».
Скануй QR код за допомогою гаджета та дай відповіді на запитання до вікторини «Сила пружності. Сила тяжіння». Час виконання завдання 3 хвилини. Отримані бали поділи на 2 та запиши оцінку ______ в бланк опитування.
Запитання вікторини
а) m;
б) F;
в) T
а) амперметром;
б) терезами;
в) динамометром
а) гравітаційних;
б) електромагнітних;
в) ядерних
a) напрямлена вертикально вниз;
б) проти деформації;
в) напрямлена в бік більшої сили
a) 8 Н;
б) 2 Н;
в) 200 Н
a) 50 Н;
б) 5 Н;
в) 500 Н
Завдання 2. Вправа «Дослідники».Порівняння сил тертя спокою, ковзання і кочення.
Заповніть таблицю 1
|
Сила тертя спокою |
Сила тертя ковзання |
Сила тертя кочення |
Графічне зображення
|
|
|
|
Значення сили тертя, Н |
|
|
|
Швидкість тіла |
V |
V |
V |
Умова виникнення сили тертя |
|
|
|
Напрямок сили тертя |
|
|
|
Перевірте заповнення таблиці. За правильно виконане завдання отримаєте 3 бали. Занесіть отримані бали _____ в бланк оцінювання.
Фронтальний фізичний експеримент
Завдання 3.Чи залежить сила тертя роду стичних поверхонь?
Учням рекомендується протягнути дерев'яний брусок за допомогою динамометра по різним поверхням.
Заповніть таблицю 2
|
Поверхня |
Значення сили тертя ковзання, Н |
1 |
Гладенька (файл) |
|
2 |
Шершава (наждачний папір) |
|
Висновок: сила тертя ковзання _________________________ від роду стичних поверхонь
Завдання 4. Чи залежить сила тертя від навантаження?(сили нормальної реакції опори)
Рекомендується протягнути брусок за допомогою динамометра по дерев'яній площині спочатку без навантаження, а потім з навантаженням, додавши один-два тягарці.
Заповніть таблицю 3.
|
Навантаження |
Значення сили тертя ковзання, Н |
1 |
Без навантаження |
|
2 |
З навантаженням
|
|
Висновок: сила тертя ковзання _____________________ від сили нормальної реакції опори.
Завдання 5. Чи залежить сила тертя від площі стичних поверхонь?
Рекомендується протягнути брусок за допомогою динамометра по дерев'яній площині спочатку вузькою, а потім широкою гранню.
Заповніть таблицю 4.
|
Грань бруска |
Значення сили тертя ковзання, Н |
1 |
Широка |
|
2 |
Вузька |
|
Висновок: сила тертя ковзання _______________________від площі стичних поверхонь
Перевірте заповнення таблиці. За правильно виконане завдання отримаєте 3 бали. Занеси отриману оцінку ______в бланк оцінювання.
Силу тертя ковзання визначають за формулою: Fтер = µN N - сила реакції опори µ - коефіцієнт тертя ковзання Якщо поверхня ковзання горизонтальна, то N = mg тоді Fтер = µ mg
Коефіцієнт тертя ковзання µ залежить від матеріалів, з яких виготовлені дотичні тіла, якості обробки їхніх поверхонь і наявності між ними сторонніх речовин. Коефіцієнт тертя ковзання є величиною без одиниць.
|
Завдання 6.Дайте відповіді на запитання:
____________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
Перевір правильність виконання завдання. Занеси отриману оцінку ______в бланк оцінювання.
Завдання 7. Розв’язування задач
№1. Брусок рівномірно тягнуть по поверхні з горизонтальною силою 8 Н. Чому дорівнює коефіцієнт тертя ковзання між бруском та столом, якщо маса бруска становить 4 кг?
№2. За допомогою динамометра рівномірно тягнуть брусок по столу із силою 7 Н. Знайдіть масу бруска, якщо коефіцієнт тертя ковзання між бруском та столом дорівнює 0,25.
Завдання 8. Залиш у «кошику знань» те, що тобі запам’яталось на уроці, що буде корисним у житті, запиши свої враження від уроку.
Я знаю
|
Я вмію |
Домашнє завдання