Робочий зошит учня з теми "Тертя. Сили тертя"

Про матеріал

Пропонуємо розробку робочого зошита учня з теми "Тертя. Сили тертя", 7 кл. Урок проводиться у формі фізичного експерименту. В робочзошиті пропонуються тестові завдання, фронтальні експериментальні завдання для роботи учнів в парах та завдання для закріплення знань.

Перегляд файлу

Робочий зошит учня

ПІ _______________________________________клас______Дата_________

Тема уроку:Тертя. Сила тертя

        Мета уроку:

  • сформувати знання про явище тертя;
  • розглянути  види тертя;
  • пояснити, чому виникає сила тертя, розглянути способи збільшення та зменшення тертя;
  • розвивати вміння і навички дослідницької діяльності під час виконання фронтального експерименту;
  • продовжити формувати вміння застосовувати набуті знання на практиці до розв’язування задач;
  • ознайомитись з проявом тертя в природі і в техніці.

 

Завдання 1. Розминка. Фізична вікторина «Сила пружності. Сила тяжіння».

Скануй QR код за допомогою гаджета та дай відповіді на запитання до вікторини «Сила пружності. Сила тяжіння». Час виконання завдання 3 хвилини. Отримані бали поділи на 2 та запиши оцінку ______ в бланк опитування.

 

C:\Documents and Settings\Админ\Мои документы\Downloads\Сила пружності, сила тяжіння.png

Запитання вікторини

  1. Якою буквою у фізиці позначається сила?

а) m;

б) F;

в) T

  1. Яким приладом вимірюють силу?

а) амперметром;

б) терезами;

в) динамометром

  1. До якого виду сил відноситься сила пружності?

а) гравітаційних;

б) електромагнітних;

в) ядерних

  1. Який напрямок має сила тяжіня?

a) напрямлена вертикально вниз;

б) проти деформації;

в) напрямлена в бік більшої сили

  1.  Знайдіть силу пружності, що діє на тіло яке висить на пружині жорсткістю 40 Н/м якщо пружина видовжилась на 5 см?

a) 8 Н;

б) 2 Н;

в) 200 Н

  1.  Яка сила тяжіння діє на учня масою 50 кг?

a) 50 Н;

б) 5 Н;

в) 500 Н

 

Завдання 2. Вправа «Дослідники».Порівняння сил тертя спокою, ковзання і ко­чення.

  1. Покладіть брусок на похилу площину, плавно тягніть динамометр і запишіть його покази перед початком руху бруска. Визна­чіть силу тертя спокою.
  2. Переміщуйте брусок по столі рівномірно за допомогою динамометра. Запишіть покази динамо­метра. Визначіть силу тертя ковзання.
  3. Закріпити до дерев’яного цилиндра динамометр, переміщуйте його рівномірно за допомогою динамометра. Запишіть покази динамометра. Визначіть силу тертя кочення.

Заповніть таблицю 1

 

Сила тертя спокою

Сила тертя ковзання

Сила тертя кочення

 

 

Графічне зображення

 

 

 

 

Значення сили тертя, Н

 

 

 

Швидкість тіла

V

V

V

Умова виникнення

сили тертя

 

 

 

Напрямок сили тертя

 

 

 

 

 

Перевірте заповнення таблиці. За правильно виконане завдання отримаєте 3 бали. Занесіть отримані бали _____ в бланк оцінювання.

Фронтальний фізичний експеримент

Завдання 3.Чи залежить сила тертя роду стичних поверхонь?

Учням рекомендується протягнути дерев'яний брусок за допомогою динамометра по різним поверхням.

Заповніть таблицю 2

 

Поверхня

Значення сили тертя ковзання, Н

1

Гладенька (файл)

 

2

Шершава (наждачний папір)

 

 

Висновок: сила тертя ковзання _________________________ від роду стичних поверхонь

 

Завдання 4. Чи залежить сила тертя від навантаження?(сили нормальної реакції опори)

Рекомендується протягнути брусок за допомогою динамометра по дерев'яній площині спочатку без навантаження, а потім з навантаженням, додавши один-два тягарці.

 

 

 

Заповніть таблицю 3.

 

Навантаження

Значення сили тертя ковзання, Н

1

Без навантаження

 

2

 

З навантаженням

 

 

 

Висновок: сила тертя ковзання _____________________ від сили нормальної реакції опори.

 

Завдання 5. Чи залежить сила тертя від площі стичних поверхонь?

Рекомендується протягнути брусок за допомогою динамометра по дерев'яній площині спочатку вузькою, а потім широкою гранню.

Заповніть таблицю 4.

 

Грань бруска

Значення сили тертя ковзання, Н

1

Широка

 

2

Вузька

 

 

Висновок: сила тертя ковзання _______________________від площі стичних поверхонь

Перевірте заповнення таблиці. За правильно виконане завдання отримаєте 3 бали. Занеси отриману оцінку ______в бланк оцінювання.

 

Силу тертя ковзання визначають за формулою:

Fтер =  µN

N - сила реакції опори

µ - коефіцієнт тертя ковзання

Якщо поверхня ковзання горизонтальна, то  N  = mg тоді Fтер =  µ mg

 

Коефіцієнт тертя ковзання µ залежить від матеріалів, з яких виготовлені дотичні тіла, якості обробки їхніх поверхонь і наявності між ними сторонніх речовин.

Коефіцієнт тертя ковзання є величиною без одиниць.

 

 

Завдання 6.Дайте відповіді на запитання:

  1. Чому важко утримати в руках живу рибу?

____________________________________________________________________

  1. Чому не розв’язуються шнурки на черевиках ?

________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Який вид тертя має місце при катанні на ковзанах і при катанні на роликах?

____________________________________________________________________

               ____________________________________________________________________

 

Перевір правильність виконання завдання. Занеси отриману оцінку ______в бланк оцінювання.

 

Завдання 7. Розв’язування задач

№1. Брусок рівномірно тягнуть по поверхні з горизонтальною силою 8 Н. Чому дорівнює коефіцієнт тертя ковзання між бруском та столом, якщо маса бруска становить 4 кг?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

№2. За допомогою динамометра рівномірно тягнуть брусок по столу із силою 7 Н. Знайдіть масу бруска, якщо коефіцієнт тертя ковзання між бруском та столом дорівнює 0,25.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 8. Залиш у «кошику знань» те, що тобі запам’яталось на уроці, що буде корисним у житті, запиши свої враження від уроку.               

                             Я знаю

 

Картинки по запросу кошик картинка для дітей

 

 

 

 

Я вмію

                                                                      

Домашнє завдання

  1. Вивчити §21.
  2. Розв’язати вправу 21 № 2,4,5.
  3. Додатково: написати короткий твір на тему: «Зникло тертя. Радіти чи бити на сполох?» (за бажання).
  4. Виконати проект з теми: «Тертя корисне та шкідливе» (за бажання).
docx
Пов’язані теми
Фізика, Матеріали до уроків
Додано
1 березня 2020
Переглядів
649
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку