Управління освіти Долинської міської ради
Відділ методичного забезпечення
ВИКОРИСТАННЯ СУЧАСНИХ ОНЛАЙН ІНСТРУМЕНТІВ ІНТЕРАКТИВНОГО НАВЧАННЯ ЯК ТЕХНОЛОГІЇ СПІВРОБІТНИЦТВА НА УРОКАХ ФІЗИКИ
Долина
МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ ЩОДО ВИКОРИСТАННЯ СУЧАСНИХ ОНЛАЙН ІНСТРУМЕНТІВ ІНТЕРАКТИВНОГО НАВЧАННЯ ЯК ТЕХНОЛОГІЇ СПІВРОБІТНИЦТВА НА УРОКАХ ФІЗИКИ
Рецензенти:
Пирин Галина Богданівна — начальник відділу методичного забезпечення управління освіти Долинської міської ради
Цюпін Інна Вячеславівна — методист відділу методичного забезпечення управління освіти Долинської міської ради
Матеріали розроблено вчителем фізики та інформатики
Долинського ліцею №7 Флешко І.В.
Посібник містить рекомендовані матеріали для організації роботи на уроках фізики з використанням сучасних онлайн інструментів з метою підвищення пізнавальної діяльності учнів.
Матеріали посібника можуть бути використані вчителями фізики.
Затверджено до друку методичною радою відділу методичного забезпечення “____” __________ 2020 року, протокол №___ .
ЗМІСТ
Вступ……………………………………………………. 4
Технологія співробітництва і інтерактивне
навчання……………………………………………….. 5
Структура проведення заняття у формі
навчання у співробітництві…………………………… 8
Електронні інструменти для організації співпраці
на уроках фізики……………………………………… 13
Можливості навчальної платформи
LearningApps: теорія і практика використання…… 25
Використання ресурсу LearningApps на різних
етапах уроку………………………………………..... 42
Приклади інтерактивних вправ……………………. 50
Урок - логічна гра « Вага тіла»……………………. 55
Висновки ……………………………………………… 63
Список використаних джерел……………………….. 64
Вступ
Головна функція освіти – всебічний розвиток особистості.
Одними з головних завдань сучасної освіти є навчити дитину навчатися та взаємодіяти в процесі навчальної діяльності.
Тобто формувати здатність цілеспрямовано оволодівати професійними навичками, розвивати вміння комунікувати, знаходити та опрацьовувати дані, проявляти свій творчий потенціал, знайти шлях до самовираження та реалізації себе в житті.
Нагальною потребою сьогодення є проблема пошуку найбільш ефективних освітніх технологій, що здатні допомогти у вирішенні даної проблеми.
Розв’язанню цих завдань може сприяти впровадження в освітній процес сучасних інтерактивних засобів навчання. По-перше, використання інтерактивних засобів дає змогу ефективно реалізувати ідеї змішаного навчання («blended learning») – найбільш перспективного підходу до організації навчання в сучасній освітній практиці багатьох розвинених країн (США, Німеччина, Австралія, Велика Британія, Японія та ін.). По-друге, розроблення навчальних програм, що передбачають застосування системи інтерактивних засобів навчання, оптимізує перехід від предметного принципу побудови змісту освіти до компетентнісної орієнтації навчальних курсів. По-третє, використання інтерактивних технологій сприяє розвитку навичок співробітництва.
Технологія співробітництва і інтерактивне навчання.
Одним з ключових напрямків оптимізації навчального процесу, в умовах модернізації української освіти, є орієнтація та спрямування на демократизацію взаємовідносин вчителя та учня.
Це передбачає використання нових підходів до навчання:
Також питання необхідності розвитку навичок співробітництва постає і у зв'язку з чинниками, які випливають з сучасних потреб ринку праці, де потрібні не лише кваліфіковані, а й комунікабельні фахівці, які б могли успішно працювати в команді задля єдиної мети.
Зокрема, стоїть питання про підготовку учнів до життя в "цифровому суспільстві", що передбачає вміння використовувати інформаційно - комунікаційні технології (ІКТ) для вирішення життєвих завдань.
Вище зазначене зумовлює проблему пошуку нових форм, методів і засобів навчання, які передбачають ефективне використання ІКТ та враховують інтереси та потреби учасників освітнього процесу.
Тому велика увага останнім часом приділяється технології «навчання у співробітництві» з використанням інформаційно-комунікаційних технологій. Даний термін англійською звучить Computer Supported Collaborative Learning – CSCL і трактується як технологія, яка поєднує найкращі здобутки традиційної освітньої системи та ІКТ.
Використання даного підходу до навчання дає змогу підвищити мотивацію для тих учнів, які не зацікавлені в засвоєнні системи знань за допомогою традиційних дидактичних засобів.
Залучення до співробітництва під час освітнього процесу розширює реалізацію творчого потенціалу, розвиває як предметні, так і ключові компетентності учня. Співпраця не обмежена часом і місцем, що є характерним для традиційної організації навчальної діяльності.
Термін "cooperative learning" (навчання в співробітництві) використовується в педагогічній літературі, особливо західній, вже досить давно. Ідея навчання в групах відноситься до 20-х ровів ХХ ст. Але розробка технології спільного навчання в малих групах почалася лише у 70-х роках.
Перші описи цього методу з'явилися у пресі в таких країнах світу, як Великобританія, Канада, Західна Німеччина, Австралія, Японія, Ізраїль та ін.
Педагогічна технологія співробітництва – це система методів і прийомів виховання та навчання на обмін думками, почуттями, переживаннями, способами поведінки, принципах гуманізму й творчого підходу до розвитку особистості.
Гончаренко С. У. зазначає, «педагогічне спілкування – форма навчальної взаємодії, співробітництва педагогів і учнів; складна взаємодія людей, в якій здійснюється звичками».
Спілкування залишається основним способом взаємодії викладача та учнів
Головна ідея навчання у співробітництві – навчатися разом, а не просто виконувати щось разом.
При навчанні в співробітництві у тих, хто навчається, є можливість запитати товаришів, які знаходяться поряд, незрозумілі питання, обговорити рішення поставленої задачі.
Практика показує, що навчатися разом не лише легше і цікавіше, але й значно ефективніше.
Завдяки навчанню в співробітництві учні
Структура проведення заняття у формі навчання у співробітництві, визначається такими етапами:
1. визначення цілей заняття;
2. проведення організаційних заходів: підготовка приміщення і навчальних матеріалів;
3. формування груп, розподіл ролей між учасниками груп;
4. повідомлення завдань і очікуваних після їх виконання результатів;
5. спостереження за ходом спільної діяльності учнів, її коректування у разі необхідності;
6. організація колективного обговорення ефективності обраної ними стратегії взаємодії та оцінювання роботи учнів.
Дидактичні умови, які можуть забезпечити ефективну організацію етапів навчального спілкування з урахуванням специфіки процесу навчання:
Етапи навчального спілкування
Етапи |
Цілі |
Визначення цілей заняття |
Практична, виховна, розвиваюча. Визначення умінь міжособистісного спілкування: - залежність від задачі і мети, яка може досягнутися лише спільними зусиллями; - залежність від єдиного навчального матеріалу (завдання, лабораторної роботи, тексту, вправи тощо; - залежність від джерел отриманої інформації (якщо учні користуються одним спільним джерелом інформації, то вони не виходять за межі загальної інформації і є обмеженими в інформаційному просторі). |
Організація робочих місць, відбір навчального матеріалу. |
Повинне забезпечуватися вільний доступ до кожного учасника команди, викладача і дошки. Навчальний матеріал залежить від поставленого завдання та від рівня знань учнів. |
Формування навчальних груп, розподіл ролей між учасниками. |
Команд не більше 4. Команди формуються за дружніми стосунками, спільності інтересів або випадковому вибору викладача. Бажано, щоб учні у групах були рівномірними за навчальними здібностями. Учень краще вчиться тоді, коли вчить когось. |
Повідомлення завдань і очікуваних результатів.
|
На цьому етапі потрібно дати чіткі інструкції до завдань. Перевірити чи всі учасники команд розуміють їх. Продемонструвати зв'язок завдання та навчального матеріалу. Повідомити як саме та за якими показниками (критеріями) буде оцінюватися їх робота. |
Спостереження за ходом спільної діяльності учнів. |
Вчитель виступає у ролі фасилітатора навчального процесу та спостерігає за правильністю виконання завдань і дотриманням правил всіма учасниками команд. |
Організація колективного обговорення ефективності обраної ними стратегії взаємодії та оцінювання роботи учнів. |
Вкінці роботи здійснюється спільне обговорення поставленого завдання та аналізується ефективність вибраної ними стратегії. Взаємодія у процесі співпраці учнів та їх кінцева оцінка ефективності діяльності в режимі співробітництва виявляє слабкі місця і допомагає визначити можливості вдосконалення навчальних досягнень учнів та їхніх умінь спілкуватися. |
Організація спілкування та співробітництва можлива як за допомогою традиційних методів навчання, так і за допомогою інтерактивних та хмарних технологій.
Сьогодні набувають популярності нові організаційні форми навчання, які не обмежуються класною кімнатою, наприклад форми навчального співробітництва з використанням комп’ютерних технологій (CSCL).
CSCL – це педагогічний підхід, який передбачає спільне навчання у мережі Інтернет і характеризується активним обміном інформацією між всіма учасниками групи та спільним конструюванням знань.
Існує велика кількість інструментів для забезпечення взаємодії учасників навчального процесу. Здійснивши аналіз даних ресурсів, можна виділити основні групи та інструменти, які можуть бути використані на різних етапах організації уроку.
Приклади інструментів для співпраці
Групи |
Інструменти |
Комунікація з групою |
Flowdock (https://www.flowdock.com/) Slack (https://slack.com/) GoToMeeting (https://www.gotomeeting.com/) WebEx (https://www.webex.com/) Appear.in (https://appear.in/) Yammer (https://www.yammer.com/) |
Управління проектом та завданнями |
Asana (https://asana.com) Jira(https://ru.atlassian.com/software/jira) Trello(https://trello.com/) |
Спільна робота |
Google Docs (https://www.google.com/intl/uk_ua/docs/about/) Office Online (https://www.office.com/) Wiki (https://www.wikipedia.org/) Quip (https://quip.com/) |
Інструменти спільної візуалізації |
Padlet (https://uk.padlet.com) RealtimeBoard (https://realtimeboard.com) MindMaps (https://mindmup.com) |
Інтерактивні вправи |
LearningApps (https://learningapps.org) Playbuzz (https://playbuzz.com) |
Спільне використання файлів |
Google Drive (https://gsuite.google.cоm) Dropbox(https://dropbox.com) |
Важливою складовою ефективного використання електронних ресурсів для організації співпраці на уроці є вміння підбирати інструменти та створювати контент. Вчитель повинен вибрати програмне забезпечення, яке відповідає потребам навчального процесу.
При виборі найкращого сервісу я пропоную скористатися такими критеріями:
- Перевага декількох функцій. Потрібно шукати інструмент, який має багато функцій і дозволяє учням використовувати його різними способами.
- Зручність використання. Інтерфейс повинен бути інтуїтивно зрозумілим, а навігація - простою.
- Параметри конфіденційності. Співпраця з командами не означає, що всі розмови і файли мають бути загальнодоступними. Іноді потрібно, щоб учасники команди мали приватні розмови або працювали над міні-проектами.
Електронні інструменти для організації співпраці на уроках фізики.
Чи багато наших учнів захоплюються фізикою? А чи багато підлітків, які не відривають очей від екрану власного гаджета у вільний час?
Дійсно, фізика – цікава, але досить складна наука, тому вона легко дається далеко не кожному! Чому? Шкільна програма передбачає багато теорії й обмаль практики, а збагнути сенс фізики можна лише під час експериментів. Але в реаліях українського шкільного сьогодення через брак технічного обладнання це практично неможливо. Пропоную на уроках використовувати інтерактивні технології за допомогою мобільного телефону чи планшету, які є практично у кожного школяра, а фізичні експерименти здійснювати онлайн! Раджу звернути увагу на такі ресурси:
Lab4Physics – це освітня програма, яку було створено спеціально для школярів та вчителів фізики. Її використання дозволяє застосовувати планшети і смартфони як лабораторні інструменти. Завдяки цьому під час уроку можна провести значну кількість експериментів без спеціального обладнання.
Як це можна використати:
Завдяки використанню датчиків гаджету чи девайсу (камера, мікрофон тощо) цей додаток дозволяє проводити експерименти, здійснюючи аналіз та математичну оцінку зміни фізичних властивостей певного об'єкта чи процесу.
Запропонуйте своїм учням під час виконання лабораторних робіт для дослідження скористатися власним гаджетом!
Mini Gear – YouTube-канал, на якому зібрані демонстрації того, як власноруч з підручних матеріалів створити моделі різноманітних механізмів, пристроїв та приладів.
Як це можна використати:
На каналі зібрано понад 200 ідей створення моделей складних механізмів та приладів і представлена покрокова інструкція їх реалізації. Запропонуйте школярам реалізувати власноруч справжній STEM-проект, під час роботи над яким можна на практиці використати весь масив попередньо опанованих теоретичних знань з механіки, електрики, оптики тощо.
Minutephysics – освітній проект, на YouTube-каналі якого за допомогою прийому скрайбінгу просто та зрозуміло розповідається про складні фізичні процеси і явища.
Як це можна використати:
Наразі на YouTube-каналі зібрано понад 600 відеороликів. Тривалість кожного – до 5 хвилин. Можна запропонувати учням перегляд короткого мультфільму з фізики під час вивчення відповідної теми! Це дозволить урізноманітнити формат уроків, а пояснення нового складного матеріалу здійснити у невимушеній формі.
Канал англомовний, але до кожного відеофрагменту передбачені субтитри, мову яких можна налаштувати вручну. Окрім того, відеоскрайби з фізики схожого формату представлення матеріалу можна переглянути на каналах «Цікава наука» та «Научпок».
Освітній проект «На Урок» рекомендує також перегляд мультиплікаційних пояснень сенсу фізичних явищ та процесів на українськомовному каналі «Нова школа» (тут зібрано понад 250 відео за навчальними темами програм 8 та 9 класів).
GetAClass – це безкоштовний освітній ресурс, де сформований Банк коротких пізнавальних відео з дослідами, перегляд яких дозволяє з легкістю опанувати складну науку фізику. Ефект Магнуса [GetAClass], відео адаптоване українською проектом «Цікава наука»
Як це можна використати:
Цей ресурс – справжня знахідка як для вчителя, так і для учня! На каналі представлено матеріали з 12 розділів шкільного курсу фізики, що в цілому охоплюють понад 150 тем .
У межах кожної теми можна переглянути цікавий відеоролик, почитати опорний конспект та перевірити за допомогою онлайн-завдань і задач рівень засвоєння навчального матеріалу.
Machinery – безкоштовний мобільний додаток із захопливою грою, для проходження кожного з етапів якої необхідно вигадувати та запускати власноруч створені механізми.
Як це можна використати:
Запропонуйте учням зіграти у захопливу гру. Її принцип досить простий – потрібно всього лише помістити зелену фігуру в жовту область, а вже для цього необхідно змайструвати відповідно влаштовані віртуальні механізми. Які саме – питання кмітливості! Тут немає єдино вірних рішень, інженерні завдання – творчі.
У цій фізичній головоломці є лише дві основні форми – прямокутник і коло. Завдяки можливості масштабування, обертання і об'єднання з них можна створювати будь-який апарат чи цілий механізм.
Освітній проект «На Урок» рекомендує разом з Machinery запропонувати школярам цікаву гру Brain it on the truck. Принцип гри - головоломки аналогічний, окрім того, що створювати складні механізми потрібно за допомогою ліній, які необхідно малювати на сенсорному екрані.
Це мобільний додаток, який “зчитує” спеціальні картки з відповідями учнів за лічені секунди та виводить статистику на екран телефону вчителя. Додаток використовують для швидкої перевірки, аби дізнатись, чи розуміють учні поняття та чи освоюють ключові навички.
Навчальна програма, що складається з ігор. Тут можна зробити серію запитань з кількома варіантами відповідей. Формат і кількість запитань залежать від автора. Є можливість додавати відео, зображення та діаграми.
Набір інтерактивних комп’ютерних моделей на основі наукових досліджень для навчання та вивчення фізики, хімії, математики та інших наук. PhET-моделювання можна запустити в мережі або завантажити безкоштовно сайту PhET.
Симуляції – це анімовані, інтерактивні та ігрові середовища, де учні навчаються через дослідження.
Платформа, що дає змогу вчителям створювати віртуальні дослідницько-навчальні простори, структуровані відповідно до фаз навчального процесу. Вчителі можуть дати посилання на ці простори своїм учням, що дозволить їм навчатися як індивідуально, так і в групах.
За допомогою якої вчитель може використовувати Skypе на своїх заняттях, маючи включений комп'ютер в мережі інтернет, щоб учні, які не можуть бути присутніми на занятті, могли за допомогою Skypе навчатися дистанційно в режимі реального часу та надавати навчальну інформацію більш широкому колу учнів.
У Skypе можна встановити модуль WhiteBoardMeeting, який дозволить працювати з віртуальною дошкою. Дошка нагадує графічний редактор, який дозволяє працювати одночасно кільком користувачів над одним і тим же малюнком чим і відрізняється від звичайної програми для роботи з растровою графікою. Дошка дозволяє редагувати, вставляти на зображення текст, створювати
малюнки, задавати товщину ліній, друкувати малюнок тощо.
На віртуальній дошці для зручності користувача відкривається окрема вкладка, коли створюємо декілька малюнків одночасно.
Застосунок дає змогу обирати зі свого списку контактів користувачів, які матимуть доступ до цього документа. Малювання у вікні WhiteBoardMeeting відбувається в режимі реального часу. Користувачі бачать стан поточної роботи один одного.
Він призначений для створення та наповнення контентом віртуальної дошки (простору) з можливістю спільного редагування. Цей сервіс можна назвати платформою для ідей та мозкових штурмів. Якщо порівняти можливості звичайної інтерактивної дошки або папірців із написами та віртуальну інтерактивну дошку, де учні працюючи з нею при виконанні запропонованого завдання мають можливість одночасно бачити результати роботи інших груп, одразу їх аналізувати і дійти згоди зі спірних питань у режимі онлайн.
Простий у використанні і потужний по функціоналу сервіс, що дозволяє створювати ментальні карти.
( карти знань).
Як почати використовувати?
Просто пройдіть по цьому посиланню http://popplet.com/
- Створіть обліковий запис.
- Натисніть New Popplet для створення нової карти.
- Клацніть двічі, щоб додати нову хмарку і збереження відбувається автоматично
За допомогою Popplet учні можуть:
- систематизувати ідеї;
- створити графічний конспект;
- упорядкувати вивчену інформацію;
- створити стрічку часу;
- розповідати історії;
- презентувати свою роботу.
Мега конструктор, який пропонує користувачам безкоштовний сервіс для створення електронних посібників, опитувань, вікторин та флеш-карток. Сервіс, який поєднує і електронний журнал, і конструктор навчальних курсів, і конструктор тестів, спільних проектів, оперативних повідомлень.
Proprofs готує тести на будь-який смак – можна запропонувати на вибір один або кілька варіантів, попросити заповнити пропущене слово або написати розгорнуту відповідь. Сервіс дозволяє вставляти в завдання текстові документи та презентації, файли PDF, а також зображення, аудіо- та відеофайли. Завершивши роботу над тестом, можна залишити його в загальному доступі на сайті Proprofs або вбудувати на свою сторінку.
Можливості навчальної платформи LearningApps: теорія і практика використання.
Серед усього різноманіття онлайн інструментів, що можна використовувати з будь-якого гаджету, підключеного до мережі Інтернет під час занять, самостійної роботи та для підвищення мотивації до навчання учнів, рекомендую звернути увагу на електронні ресурси для організації співпраці на уроці.
Платформа є однією з хмарних сервісів веб 2.0 для організації та підтримки освітніх процесів та безкоштовним міжнародним відкритим освітнім ресурсом, що містить як представлені в режимі загального доступу готові навчальні матеріали (завдання-модулі; тести-модулі), так і конструктор для самостійного виробництва нових інтерактивних навчально-методичних матеріалів з найрізноманітніших дисциплін.
Навчальна платформа LearningApps є конструктором для створення інтерактивних завдань за допомогою різноманітних шаблонів. Створені дидактичні матеріали можна використовувати як при проведенні занять у вигляді інтерактиву, так і на позакласних заходах для проведення квестів та ігор, застосовувати як наочний матеріал при вивченні нового матеріалу або для його закріплення та як контрольно-перевірочний матеріал після вивчення будь-якої теми.
Learning Apps дозволяє реалізувати наступні види інтерактивних навчальних елементів:
Щоб використовувати на своїх уроках всі можливості навчальної платформи ( змінити під власні потреби, розробити схожий чи зовсім інший навчальний модуль, зберігати його у власному «кабінеті»), потрібно створити свій акаунт в даному онлайн середовищі.
Поля реєстраційної форми потрібно уважно заповнювати і потім зайти під своїм створеним акаунтом.
Бажано вказувати свої дійсні дані, щоб потім вашим учням і колегам було зрозуміло, що це ваша авторська робота, адже автори робіт відображаються на посиланні на вправу.
Перш ніж розпочати створення власних інтерактивних завдань з колекції шаблонів, пропонованих сайтом, раджу познайомитися з галереєю сервісу. Для цього натисніть «Перегляд вправ», виберіть навчальний предмет і ознайомтеся з роботами колег: обираємо в полі "Категорія" необхідну предметну галузь (ці галузі вказують автори при створенні вправи).
Пошук потрібної вправи можна звузити за допомогою визначення рівня - від дошкільної освіти до післядипломної освіти за допомогою переміщення бігунка:
Пошук можна здійснювати і з допомогою відповідного поля (пошук можна здійснювати не лише за тематикою, а й за автором - в цьому разі відкриються всі вправи цього автора):
У розкритому переліку вправ обираємо ту, що зацікавила, клікнувши по її назві.
Для перегляду всіх вправ з цієї категорії треба клацнути по кнопці з трикрапкою.
Можна створити власну вправу. Для цього треба заповнити форму шаблону, обираючи потрібні елементи:
Зверніть вагу: у вправах можна додавати текст, зображення, звук, відео.
Вибравши інтерактивне завдання, що вас зацікавило, ви можете створити аналогічне, натиснувши на кнопку:
В цьому разі достатньо внести потрібні зміни і зберегти їх (вправа автоматично збережеться у вашому "кабінеті" в розділі "Мої вправи").
Після редагування є можливість спочатку переглянути вправу (кнопка у нижньому правому куті вікна):
А потім при потребі знову продовжити редагування вправи.
Якщо вправа вас повністю влаштовує і не потребує редагування достатньо клацнути по кнопці:
Додати зображення до вправи можна декількома способами через діалогове вікно "Вибрати зображення":
тему і обираємо із запропонованих зображень потрібне; обране зображення можна відредагувати (задати певний ефект, рамку, виконати обтинання, змінити розмір, орієнтацію, яскравість ):
поле URL-адресу зображення.
Як отримати URL-адресу: зазвичай ми шукаємо потрібні зображення у пошукових системах (Google, Яндекс тощо); клацаємо на вподобаному зображенні спочатку лівою кнопкою миші (аби збільшити його поміж інших), а потім правою кнопкою на ньому, щоб викликати контекстне меню і обрати команду "Копіювати URL-адресу зображення":
Повертаємось до LearningApps і вводимо скопійовану адресу (Ctrl+V).
контурного прямокутника - відкриється вікно для вибору файлу з диску вашого комп'ютера або із зовнішнього носія; можна виконати відомі операції вибору через кнопки діалогового вікна або перетягнути потрібне зображення просто в поле вибору малюнка LearningApps, утримуючи ліву кнопку миші:
Після збереження вправи у власному "кабінеті" з'являється повідомлення про можливість використання вашої вправи:
Посилання на демонстрацію вправи можна подавати у двох режимах: звичайному (з відображенням вікна LearningApps) та у повноекранному режимі (вікно вправи розгортається на весь екран автоматично).
Для "продвинутих" користувачів:
Щоб вбудувати вправу на інший онлайновий сервіс, треба скопіювати її HTML-код, поданий у полі "Вбудувати:", а потім перейти в потрібний сервіс (наприклад, блог чи сайт), обрати режим роботи з HTML-кодами сторінки і вставити скопійований код в потрібне місце.
З часом вправ накопичується досить багато. Аби систематизувати набір вправ, які знаходяться у вашому "кабінеті", для більш легкого користування, можна створювати папки, як в звичайному комп'ютері, і переміщувати в них відповідні вправи. Для цього достатньо клацнути на папці і дати їй назву, а потім перетягуванням розмістити вправи у відповідні папки:
У власному "кабінеті" можна створювати колекцію вправ за конкретною тематикою або до певного уроку. Для цього обираємо категорію «Колекція вправ»:
Клацнути по кнопці "Створити Колекція вправ", перейдемо до форми шаблону, в якій уважно заповнити потрібні поля і, клацнувши по кнопці "Вибрати вправу" додати потрібні (додаємо із вже збережених у ваших папках чи просто у вашому "кабінеті"- акаунті вправ):
В розкривному списку обираємо потрібну папку і клацаємо на відповідній вправі, що відтворяться в правій частині вікна - вправа з'явиться у шаблоні.
А потім, клацаючи по кнопці "+ додати ще один елемент" у шаблоні додаємо наступні потрібні вправи таким самим чином (обрати папку - клацнути по потрібній вправі).
Кожен вчитель за своїм бажанням може створити набір класів у власному акаунті, ввести дані про учнів, створити для кожного учня профіль, задати пароль для входу:
Клацаємо по кнопці
Для обраного класу додаємо потрібні вправи (або колекцію вправ)
Під час роботи на уроці чи заході кожен учень (або група учнів) отримує пароль для входу і виконують завдання, запропоновані для їх класу або групи.
Для використання вправ в оффлайновому режимі треба скористатись кнопкою:
Дана опція дає можливість завантажити вихідний код цього додатка, як ZIP файл (до вмісту не включені тільки джерела).
Більшість завдань можна використовувати в режимі оффлайн після вилучення з архіву. Для запуску програми використовується файл index.html
Такий підхід дає можливість диференціювати завдання.
Цю ідею можна влучно використовувати для організації "перевернутого" навчання (зокрема, домашнє завдання за рівнями навчальних досягнень учнів), проектної діяльності тощо.
Використання ресурсу LearningApps на різних етапах уроку
Класифікація уроків за основною дидактичною метою є найзручнішою для вчителя. Складаючи календарний або тематичний план занять, учитель розподіляє уроки на весь розділ за дидактичною метою.
Розглянемо можливості використання ресурсу LearningApps на різних етапах уроку.
Організаційна частина уроку передбачає мобілізацію уваги учнів, психологічну підготовку до навчальної діяльності. На цьому етапі можна здійснити перевірку присутніх на уроці учнів за допомогою інтерактивної вправи «Фрагменти зображення». Учні навпроти свого зображення ставлять маркер із прізвищем. Відсутні учні це завдання не виконають. Тому при перевірці вправи їхні зображення будуть виділені червоним кольором, а прізвища присутніх з’являться поруч із зображеннями
Повідомлення теми та завдань уроку: визначення основних цілей уроку, передбачуваних результатів та очікувань, стимулювання діяльності учнів на уроці. Даний етап уроку може проводитись після етапів перевірки домашнього завдання й актуалізації опорних знань учнів. На даному етапі уроку можна використати вправу «Просте упорядкування», яка пропонує розставити за порядком слова в реченні, яке повідомляє тему та цілі уроку
Перевірка домашнього завдання: передбачає індивідуальне і фронтальне усне опитування учнів, роботу за індивідуальними картками, взаємоперевірку учнями один одного, виконання тестів, письмових завдань тощо. На цьому етапі вчитель обов’язково повинен вказати та проаналізувати виявленні недоліки при виконанні домашнього завдання.
Перевірку знань учнів з попередньої теми можна виконувати у формі традиційного тестування з вибором однієї або кількох правильних відповідей з поданого переліку. На LearningApps є вправа «Вікторина». Відповіді, які дає учень, одразу оцінюються на правильність, відсвітлюючись кольорами.
Актуалізація опорних знань передбачає повторення, уточнення та систематизацію знань, умінь та навичок, які стануть основою для вивчення нової теми. На даному етапі уроку учні повторюють матеріал, який є базовим для засвоєння нового. Учитель може провести невелике діагностичне тестування, скориставшись матеріалами попереднього уроку. Як результат, учні пригадують раніше вивчені терміни, налаштовуються на поглиблення знань з певної теми. Для актуалізації знань з теми уроку можна використати завдання із розстановки зображень у певному порядку. Виконання таких завдань у формі інтерактивної вправи дозволяє залучити до його виконання усіх учнів.
Для актуалізації знань можна підготувати кросворд чи слова, «заховані» у таблиці, використовуючи сервіс LearningApps .
Сприймання та усвідомлення учнями нового матеріалу (вивчення нового матеріалу) – первинне сприймання й осмислення нових знань може здійснюватися за допомогою різних методів та прийомів: розповіді, пояснення, бесіди, роботи з підручником, створення проблемних ситуацій, демонстрації наочних посібників тощо.
Слід зазначити, що під час пояснення нового матеріалу не можна перевантажувати його зміст другорядними деталями, а чітко, логічно і послідовно пояснити основне.
Пояснення нового матеріалу полягає не тільки у викладанні, а й у керуванні процесом засвоєння учнями нових знань. Сервіс LearningApps передбачає вправи, які допомагають викладати новий матеріал: це інструменти створення нотаток та карт розуму .
Узагальнення, систематизація та закріплення вивченого матеріалу здійснюється шляхом виконання школярами системи усних і письмових вправ.
На цьому етапі визначальна роль в осмисленні нових знань належить логічним операціям аналізу і синтезу, абстрагування і конкретизації, порівняння й узагальнення.
Для реалізації даного етапу уроку вчителю необхідно підібрати завдання, запитання, які сприятимуть інтеграції нових знань та системи знань, умінь і навичок, засвоєних раніше.
Тому найдоцільніше використовувати завдання з категоризації текстів та зображень, так як вони дозволяють перевірити комплексність знань учня. На LearningApps є шаблони для створення вправ на класифікацію в різних варіантах: розподілити написи чи зображення у кілька областей на екрані; при появі певного напису, визначити до якої категорії він належить; скласти пазл; пошук пар; спланувавши достатньо часу, можна використати такий ігровий елемент, як гра «Перший мільйон».
Для закріплення вивченого матеріалу можна запропонувати невелике змагання на основі вивченого матеріалу: учні в командах намагаються наввипередки дати відповіді на питання (на LearningApps завдання Challenge, вікторина, Скачки) .
Підсумки уроку: на цьому етапі вчитель має коротко проаналізувати та узагальнити набуті знання учнів, акцентувати увагу на основних нових поняттях, які вивчали на уроці, з’ясувати, яке значення мають ці знання для наступного вивчення предмета, порівняти очікувані результати з реальними результатами роботи дітей.
Необхідною умовою є забезпечення зворотного зв’язку з учнями: з’ясувати чи достатньо зрозумілим був урок, чи задоволені учні своєю роботою і отриманими знаннями.
Можна організувати голосування за творчі роботи, виконані під час уроку (вправа Голосування) .
Повідомлення домашнього завдання.
Пропонуючи учням домашнє завдання, необхідно пояснити зміст роботи, способи й послідовність її виконання. Можна запропонувати учням виконати вдома вправи з теми, що вивчається.
Стрімкий розвиток інформаційних технологій розкриває перед учнями широкі можливості. Завдання педагога – навчити школярів продуктивно їх використовувати, щоб бути освіченими громадянами комп'ютерно-інтенсивного світу.
Учні повинні мати чітке розуміння принципів та методів роботи з інформацією у різноманітних її формах.
Допомогти учням стати успішними громадянами інформаційного суспільства покликані саме сучасні комп’ютерні технології.
Володіння і доречне використання цих технологій характеризує цифрову грамотність, тобто інформаційну компетентність, практичні навички свідомого використання засобів сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у повсякденній навчально-пізнавальній, а потім і професійній діяльності.
Застосування технічних можливостей та інструментів програмних засобів LearningApps, поєднання їх потенціалу із традиційними педагогічними прийомами дозволяє створити ефективні та цікаві сучасні уроки.
Приклади моїх інтерактивних вправ
Вправа до теми « Кінематика. Види рухів.» 10 клас https://learningapps.org/display?v=p065nxoz320
Вправа до теми « Механічна робота. Кінетична енергія. Потужність.» 10 клас https://learningapps.org/display?v=pf591rnd220
Вправа до теми «Додавання сил. Рівнодійна сил.»
7 клас https://learningapps.org/display?v=p0hsaxe4j20
Вправа до теми « Вага тіла. Невагомість»
10 клас https://learningapps.org/display?v=p4t7uqjxc20
Вправа до теми « Підсумковий урок по електриці.»
8 клас https://learningapps.org/display?v=pnf4um3qk20
Вправа до теми «Швидкість руху. Одиниці вимірювання.» 8 клас https://learningapps.org/display?v=phouf08hk20
Вправа до теми « Ізопроцеси.» 10 кл. https://learningapps.org/display?v=prm0ot74320
Вправа до теми «Пароутворення і конденсація.»
10 кл. https://learningapps.org/display?v=p2jxrt2r320
Вправа до теми « Газові закони» 10 кл. https://learningapps.org/display?v=peritqau520
https://learningapps.org/display?v=pc9h3ei7a20
Урок - логічна гра « ВАГА ТІЛА»
Мета уроку: виявити рівень засвоєння навчального матеріалу; повторити та узагальнити набуті знання; підготуватися до тематичного оцінювання; розвивати інтерес учнів до вивчення фізики шляхом створення позитивних емоцій; оцінити предметно – інтелектуальні якості учнів; розвивати вміння самостійно оцінювати свої знання, узагальнювати, логічно мислити.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Структура уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
ІІІ. Відтворення і корекція набутих знань.
ІV. Узагальнення і систематизація понять, засвоєння системних знань, застосування при виконанні практичних завдань.
V. Підсумок уроку – логічної гри.
VI. Домашнє завдання.
Зміст уроку
Кожній дитині на парту роздаються додатки, які будуть використовуватися протягом уроку.
І. Організаційний момент.
Сьогодні ми проведемо урок не у звичайній формі, а у формі логічної гри. Кожен заповнить запропоновані додатки до гри. Переможцями стануть ті, хто не лише дасть правильні відповіді, але й покаже свою організованість.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Дана форма уроку дасть можливість не тільки продемонструвати свої знання з вивченої теми, вміння користуватися онлайн ресурсами, але й оцінити кожному з вас рівень розвитку основних складових свого інтелекту, якими є пам’ять, увага, уява, а також навички читання, слухання, говоріння та письма.
ІІІ. Відтворення і корекція набутих знань
ІV. Логічна гра
Гра складається із шести турів. Кожен тур оцінюється певною кількість балів, які за допомогою таблиці переведете в оцінку. Знаючи скільки балів ви набрали, ви будете знати яку оцінку ви отримаєте. ?
1 ТУР « Онлайн тест »
Ви на своїх гаджетах зайдіть за посиланням https://learningapps.org/display?v=p4t7uqjxc20 і пройдіть тест « Вага тіла ». Максимальна кількість балів в цьому турі – 10 балів.
2 ТУР « ТЛУМАЧЕННЯ »
У таблиці у першому стовпчику вказане фізичне поняття, у другому – тлумачення цього поняття, у третьому вказати відповіді, які є правильними ( Пр), помилковими (По) і неповними (Н).
Кількість балів – 7 балів
Поняття |
Тлумачення поняття |
Пр.,Н.,По. |
ВАГА ТІЛА |
|
Н |
|
По |
|
|
По |
|
|
Н |
|
|
Пр |
|
|
По |
|
|
Пр |
3 ТУР « ЗАДАЧА НА УВАЖНІСТЬ»
У другому стовпчику вписати неповторювані літери і розділові знаки та скласти з них пояснення до фізичного поняття під номером 13. Кількість балів – 7 балів.
Довільний набір літер і розділових знаків
|
Неповторювані літери і знаки |
|
Ос - |
|
обливі- |
|
сть |
|
ваги- |
|
залеж- |
|
ність |
|
від приско- |
|
рен- |
|
ня, з |
|
яким рухає- |
|
ться о- |
|
пора |
Фізичне поняття:
«Особливість ваги – залежність від прискорення, з яким рухається опора»
4 ТУР « ЛОГІЧНА СІТКА»
Під сіткою запропоновані варіанти відповідей, з яких вам потрібно вибрати правильну і записати замість знаку запитання. Кількість балів – 1 бал.
|
|
|
|
|
|
|
|
? пруж |
Варіанти відповідей:
а) ;
б) m ;
в) Н ;
г) кг ;
д) пруж.
5 ТУР « ЛОГІЧНИЙ РЯД»
Знайдіть логічну відповідність між клітинками у першому і другому рядку.
Кількість балів – 11 балів.
а) m
|
,
|
в) = 0 |
г)= m
|
д) |
1.Сила, з якою Земля притягує всі тіла г), д) |
2. Тіло перебуває у стані спокою або рухається рівномірно і прямолінійно а), б), в) |
3. Сила при-кладена до горизонта-льної опори чи підвісу а), б) |
4. Опора і тіло нерухомі відносно Землі а), б) |
5. До тіла, яке притягує Земля прикладена сила в), д) |
6. ТУР « ЛОГІЧНА СХЕМА»
Із варіантів відповідей знайдіть такі, що відповідають логічному висновку ряду. Кількість балів – 4 бали.
Варіанти відповідей: а) тіло на опорі рухається з прискоренням униз; б) тіло на опорі перебуває у стані спокою; в) тіло на опорі рухається з перевантаженням; г) тіло на опорі рухається з прискоренням угору; д) тіло перебуває у стані невагомості; е) тіло на опорі рухається лише під дією сили тяжіння
є) ж) з) и) і)
Відповіді: 1-є; 2-г; 3-е; 4-д
V. Підсумок уроку За рейтинговою шкалою визначаються бали – оцінки за урок - гру
Набрані бали |
оцінка |
40 |
12 |
39 |
11 |
38 |
10 |
37 – 34 |
9 |
33- 29 |
8 |
28 - 24 |
7 |
23 – 19 |
6 |
18 – 14 |
5 |
13 – 9 |
4 |
8 – 4 |
3 |
3 – 2 |
2 |
1 |
1 |
VI. Домашнє завдання
Підготуватись до контрольної роботи за темою .
ВИСНОВКИ
До основних умов ефективної організації навчального співробітництва в освітньому процесі слід віднести необхідність забезпечення постійного спілкування усіх учасників навчального процесу, свідомої творчої взаємозалежності, активної особистої участі у спільній роботі, особисту та колективну відповідальність за прийняття рішень, постійного формування навичок роботи у команді з метою підвищення її ефективності. Серед завдань, які постають перед учителем та здобувачем освіти щодо взаємин у співробітництві можна віднести: зменшення конфліктності у педагогічній діяльності, збільшення ефективності діалогічного спілкування, ефективність доцільного планування навчання вчителем.
Актуальним напрямом подальшої роботи є аналіз сучасного стану застосування онлайн інструментів інтерактивного навчання в освіті та розроблення рекомендацій щодо необхідності їх ефективного використання в навчальних закладах різних типів.
Як показав мій власний досвід, методика використання електронних інструментів для організації співпраці на уроках фізики значно підвищує зацікавлення учнів цим предметом і дозволяє вивести сучасний урок на якісно новий рівень: підвищувати статус вчителя; впроваджувати в навчальний процес сучасні технології; розширювати можливості ілюстративного супроводу уроку; використовувати різні форми навчання та види діяльності в межах одного уроку; ефективно організовувати контроль знань, вмінь та навичок учнів.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Закон України про загальну середню освіту.- Режим доступу : http:// www.c2n.info/registration/content/ua1419/pages/f7944.doc
2. Державний стандарт базової і повної середньої освіти затверджений Постановою КМУ №1392 від 23.11.11 року.- Режим доступу https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/28030/
3. Аман І. С. Інтернет-сервіс мультимедійних дидактичних вправ LearningApps / І. С. Аман [Електронний ресурс] / Режим доступу : http://internet-servisi.blogspot.com/p/learning-apps.html
4. Гончаренко С.У. Український педагогічний енциклопедичний словник. Р.: Вол. обереги, 2011. № 2. C. 552.
5. http://internet-servisi.blogspot.com/p/learning-apps.html
6. Learningapps.org [Електронний ресурс] / Режим доступу : https://learningapps.org
7. Методичні рекомендації щодо викладання фізики та астрономії у 2019/2020 навчальному році. Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 01. 07. 2019 р. № 1/11-5966
8. Редько В.В. Інтерактивні технології навчання іноземної мови. Рідна школа, 2011. № 8 – 9. С. 28 – 36.
9. Типова освітня програма закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня затверджена наказом МОН України від 20.04.2018 № 405
Типова освітня програма закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня, затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 № 406
10. Ягупов В.В. Педагогіка: Навч. посібник. К.: Либідь, 2003. C. 560.
11. Бондарчук Т.В. Компетентнісний підхід під час вивчення фізики та астрономії / Т.В.Бондарчук // Фізика в школах України.-2017.-№15-16.-С.28-32.
12. Настільна книга педагога. Посібник для тих, хто хоче бути вчителем-майстром / Упорядники: Андреєва В.М., Григораш В.В.- Х.: Вид.група «Основа»,2006.-352с.
1