Робочий зошит з дисципліни БЖД

Про матеріал
Робочий зошит для вивчення дисципліни «Безпека життєдіяльності» покликаний допомогти студенту акцентувати увагу на основних питаннях з даної дисципліни. Розібрати основні пункти плану та в повній мірі підготуватися до практичної роботи. Даний робочий зошит містить: • перелік тем, що виносяться для вивчення; • актуальність кожної теми; • перелік рекомендованої літератури; • орієнтовну карту для самостійної роботи з літературою з теми; • матеріали для самоконтролю (питання та тестові завдання). Прослухавши лекцію, опрацювавши рекомендовану літературу, студент може заповнювати орієнтовну карту для самостійної роботи з літературою з теми. А давши відповіді за матеріали для самоконтролю закріпити отримані знання.
Перегляд файлу

Комунальний заклад Львівської обласної ради

«Самбірський фаховий медичний коледж»

Циклова комісія природничо-наукових дисциплін

 

 

 

 

 

 

Робочий зошит для вивчення

дисципліни

«Безпека життєдіяльності»

 

група _____

відділення  _______________________________

прізвище, ім’я, по батькові

 

Описание: http://opcb.kpi.ua/wp-content/uploads/2013/02/%D0%94%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B2%D0%BE%D0%91%D0%96%D0%94.jpg

 

 

Самбір, 2021 р.


 

 

 

 

Тема№1: "Категорійно-понятійний апарат з безпеки життєдіяльності, таксономія небезпек. Ризик як кількісна оцінка небезпек"                       

Тема№2: "Природні загрози та характер їхніх проявів і дії на людей, тварин, рослин, об’єкти економіки.  Пожежі у природних екосистемах.  Біологічні небезпеки".                                                                                                    

Тема: №3" Техногенні небезпеки. Пожежна безпека"                             

Тема:№4 "Радіаційна безпека"                                                                     

Тема:№5 "Хімічна безпека"                                                                         

Тема№6: "Поведінкові реакції населення у надзвичайних ситуаціях" 

Тема№7: "Застосування ризик орієнтовного підходу для побудови імовірнісних структурно-логічних моделей виникнення та розвитку     надзвичайних ситуацій"                                                                              

Тема№8: "Менеджмент безпеки, правове забезпечення та організаційно-функціональна структура захисту населення та АТО у НС".                   

Тема№9: "Управління силами і засобами ОГ під час НС. Сутність і особливості оперативного управління за умов виникнення НС. Оповіщення населення"

 

Описание: Зміст і форми духовної діяльності в історичному розвитку суспільства -  філософія 2021

Література

 

Основна:

  1. Желібо Є.П., Заверуха Н.М., Зацарний В.В. Безпека життєдіяльності. Навчальний посібник, Київ «Каравела» 2001, Львів, Новий світ, 2000.

 

Додаткова:

Д.В. Зеркалов Навчальний посібник БЖД, 2011р., К.: Політехнічний університет, 2011р стор. 20-23


     

Тема№1: "Категорійно-понятійний апарат з безпеки життєдіяльності, таксономія небезпек. Ризик як кількісна оцінка небезпек"

 

Актуальність теми. Унаслідок поступального розвитку суспільства у другій половині ХХ ст. позитивні, на перший погляд, зміни у забезпеченні рівня життя людей призвели разом з тим до підвищеного ризику для їхнього здоров'я й існування взагалі. Оцінка небезпеки та управління ризиком відкривають можливості підвищення безпеки технічної сфери.

 

Зміст теми (опорний конспект)

Визначення величини ризику

Величину ризику (R) визначають як відношення кількості подій з небажаними наслідками, що вже сталися (n ) до максимального можливого їх числа (N) за конкретний період часу:

Формула дозволяє розрахувати величину загального та групового ризику. При оцінці загального ризику величина N визначає максимальну кількість усіх подій, а при оцінці групового ризику – максимальну кількість подій в конкретній групі, що вибрана із загальної кількості за певною ознакою. Зокрема:

  • в групу можуть входити люди, що належать до однієї професії, віку, статі;
  • групу можуть складати також транспортні засоби одного типу;
  • один клас суб’єктів господарської діяльності і т.д.

   Характерним прикладом визначення загального ризику може служити розрахунок числового значення загального ризику побутового травматизму зі смертельними наслідками За весь період в Україні від коронавірусу померли 61348 людей, захворіло 2660273 людей. Відтак, числове значення загального ризику смертельних випадків за період 19-21 року складатиме:

            ×100% = 2,3%

   З розглянутого прикладу випливає, що ризик померти від коронавірусу становить 2,3%. Тобто кожен шістнадцятий українець міг померти, за відсутності лікування.

      

Рекомендована література

 

Основна:

  1. Желібо Є.П., Заверуха Н.М., Зацарний В.В. Безпека життєдіяльності. Навчальний посібник, Київ «Каравела» 2001, Львів, Новий світ, 2000.

Додаткова:

  1. Д.В. Зеркалов Навчальний посібник БЖД, 2011р., К.: Політехнічний університет, 2011р ст.20-23

 


Орієнтовна карта для самостійної роботи з літературою з теми:

"Категорійно-понятійний апарат з безпеки життєдіяльності, таксономія небезпек.

Ризик як кількісна оцінка небезпек"

 

Основні завдання

Вказівки

Відповіді

 

Вивчити:

 

1.Концепцію прийнятого (допустимого) ризику.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Управління ризиком. Послідовність вивчення небезпек.

 

3.Визначення величини ризику

 

Написати відповіді:

 

1. Визначення поняття "ризик"

2. Що називають ідентифікацією небезпек?

3.Визначення понять

а) знехтуваний ризик

б) гранично допустимий ризик

в)надмірний ризик

4.Суть концепції прийнятого (допустимого) ризику.

 

 

1.Напрями управління ризиком.

2.Стадії послідовності вивчення небезпек.

 

 

1.Напишіть формулу визначення величини ризику.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Матеріали для самоконтролю

 

 

І. Питання для самоконтролю

1. Що називають:

   - безпекою життєдіяльності?

   - "здоров'ям"?

   - безпекою людини?

   - небезпекою?

   - ризиком?

2. Які вам відомі аксіоми безпеки життєдіяльності?

3. Основні вимоги щодо системного підходу у безпеці життєдіяльності.

4. Як ви розумієте вислів "нульовий ризик" безпеки?

5. Чи можливого його забезпечити і його наслідки для людства?

6. Що називають знехтуваним, гранично допустимим, надмірним ризиком?

7. Як ви розумієте "прийнятний ризик"?  Які аспекти він поєднує?

8. Які зміни відбуваються у соціальній сфері при збільшенні витрат на підвищення безпеки технічних систем?

9. Як ви розумієте сумарний ризик?

10. Яким чином може бути оцінений ризик?

11. Послідовність вивчення небезпек.

12. Як можна підвищити рівень безпеки?

 

ІІ. Тестові завдання з теми:

 

"Категорійно-понятійний апарат з безпеки життєдіяльності"

 

1. Сукупність знань та правил поведінки, що забезпечують здоров'я, довголіття, розкриття творчого потенціалу людини, оптимальні умови існування людства на планеті Земля, вивчають небезпеки, закономірності їх прояву, способи попередження та захисту від них, - це:

А – принципи трудового праву

В – внутрішній трудовий розпорядок

С – безпека життєдіяльності 

Д – Кодекс законів України про працю

Е – Закон України "Про охорону праці"

 

2. Збалансований стан людини, соціуму, держави, природних, антропогенних систем тощо – це:

А – безпека  

В – небезпека

С – здоров'я

Д – життя

Е – діяльність

 

3. Умови чи ситуація, яка існує в навколишньому середовищі і здатна призвести до небажаного вивільнення енергії, що може спричинити фізичну шкоду, поранення та чи ушкодження, - це:

А – вибух

В – хвороба

С – безпека

Д – небезпека  

Е – діяльність людини

 

4. Усі небезпеки за походженням поділяються на :

А – 7 груп

В – 6 груп   

С – 5 груп

Д – 4 групи

Е – 2 групи

 

5. За характером дії на організм усі небезпеки поділяються на:

А – 2 групи

В – 3 групи

С -  4 групи

Д – 5 груп   

Е – 6 груп

 

6. Вкажіть, які небезпеки не належать до групи небезпек за походженням

А – природні

В – антропогенні

С – психофізичні 

Д – біологічні

С – екологічні

Д – соціальні

 

7. Вкажіть, які небезпеки не належать до групи небезпек за характером дії на організм людини

А – хімічні

В – механічні

С – психофізичні

Д – антропогенні 

Е -  фізичні

 

8. Природний стан організму, що характеризується його зрівноваженістю із навколишнім середовищем та відсутністю будь-яких хворобливих змін,  - це:

А – імунітет

В – стійкість

С – хвороба

Д – здоров'я 

Е – неспецифічний фактор захисту від дії факторів навколишнього середовища

 

9. Кількісна оцінка небезпеки, - це:

А – ідентифікація небезпеки

В – експертна оцінка

С – ризик 

Д – аксіома безпеки життєдіяльності

Е -  прогноз

 

10. Високий рівень ризику, який у переважній більшості випадків призводить до негативних наслідків, - це:

А – допустимий ризик

В – сумарний ризик

С – соціальний ризик

Д – гранично допустимий ризик

Е – надмірний ризик 

 

11. Максимальний ризик, який не повинен перевищуватись, незважаючи на очікуваний результат, - це:

А – допустимий ризик

В – знехтуваний ризик

С – соціальний ризик

Д – гранично допустимий ризик 

Е – надмірний ризик 

 

12. Ризик в межах допустимих відхилень природного (фонового) рівня, - це:

А – допустимий ризик

В – знехтуваний ризик 

С – соціальний ризик

Д – гранично допустимий ризик 

Е – надмірний ризик 

 

Контроль на практичному занятті  № ___ з теми: "Природні загрози та характер їхніх проявів і дії на людей, тварин, рослин, об’єкти економіки".

 

 


Тема№2: "Природні загрози та характер їхніх проявів і дії на людей, тварин, рослин, об’єкти економіки.  Пожежі у природних екосистемах.  Біологічні небезпеки".

 

Актуальність теми. У природному середовищі діють закони природного розвитку – фізичні, хімічні, геологічні та біологічні.

   Пожежі у природі спричиняють шкоду людині, тваринному та рослинному світу. Щорічно в Україні пожежі знищують понад 5 000 га лісів.

Біологічні чинники можуть мати не меншу небезпеку ніж інші.

Періодично в Україні реєструють спалахи холери, поодинокі випадки сказу у людей. правця. Стафілококи, стрептококи – часто основна причина післяопераційних ускладнень, внутрішньо лікарняних інфекцій. Тваринний та рослинний світ теж можуть бути небезпечними факторами. Так, укуси каракурта (останнім часом в Херсонській області), вживання отруйних грибів (особливо блідої  поганки) призводять нерідко до смерті постраждалих. На суші, у воді людина може зустрітися з небезпечними факторами.

Описание: У другу середу жовтня відзначають Міжнародний день зі зменшення небезпеки  стихійних лих

Зміст теми (опорний конспект)

Природне середовище  - земний грунт, повітря, водоймища, рослини, тварини, Сонце, Місяць, планети тощо. У природному середовищі діють закони природного розвитку – фізичні, хімічні, геологічні, біологічні. У ньому відбуваються різноманітні явища: дощі, бурі, землетруси тощо. Складниками природного середовища також є космічні об’єкти – Сонце, Місяць, планети, зірки. Сонце і Місяць зумовлюють припливи і відпливи води, а також відповідний рух земної кори. Сонце живить енергією всі біологічні об’єкти, а також сприяє переміщенню повітряних мас, унаслідок чого на Землі змінюється рельєф, відбувається кругообіг води і біологічних речовин. Метеорити, що падають на Землю, спричиняють не лише локальні, а й глобальні катаклізми тощо.

                                                Природні джерела небезпек

Землетруси                            Астероїди                              Небезпечні рослини, тварини, риби

Зсуви                                      Снігові лавини                        Комахи

Вулкани                                 Шторми                                 Гриби

Повені                                   Урагани, зливи                       Бактерії

Ожеледиці                           Тумани, град                          Віруси

                                              Сонячне та космічне           Інфекційні хвороби тварин і рослин

                                              випромінювання

                                             Блискавки

Рекомендована література

 

Основна:

  1. Желібо Є.П., Заверуха Н.М., Зацарний В.В. Безпека життєдіяльності. Навчальний посібник, Київ «Каравела» 2001, Львів, Новий світ, 2000.

 

Додаткова:

1.    Д.В. Зеркалов Навчальний посібник БЖД, 2011р., К.: Київський політехнічний інститут, 2011 ст.140-               159

  1. В.С. Тарасюк, Г.Б. Кучанська Охорона праці в лікувально-профілактичних закладах. Безпека життєдіяльності. Підручник. К.: ВСВ "Медицина", 2010 р., стор. 292-296
  2. І.В. Кочін Охорона праці та безпека життєдіяльності населення у надзвичайних ситуаціях К.: "Здоров'я", 2005р., стор.39-42

 

Орієнтовна карта для самостійної роботи з літературою з теми:

 "Природні загрози та характер їхніх проявів і дії на людей, тварин, рослин, об’єкти економіки.  Пожежі у природних екосистемах. Біологічні небезпеки"

 

Основні завдання

Вказівки

Відповіді

 

Вивчити:

 1. Види пожеж у природних екосистемах. Причини. Правила поведінки людей.

 

2. Пожежі в будинку. Причини. Правила поведінки людей. Основні рекомендації протипожежної безпеки.

 

3. Біологічні небезпеки. Уражаючи фактори.

   Небезпечні патогенні мікроорганізми; тварини; рослини.

 

 

 

 

4. Біологічні фактори виробничого середовища.

 

 

 

Написати відповіді:

1. Види пожеж у природі.

2. Причини пожеж.

3.Види лісових пожеж.

 

 

 

 

1.Причини пожеж у будинку.

2. Основні правила поведінки людини у разі пожежі в будинку.

 

 

 

 

 

1.Назвіть чинників біологічної небезпеки.

2.Уражаючи фактори чинників біологічної дії.

3. Заповніть табл.1

4. Назвіть фізичні та хімічні методи знищення мікроорганізмів.

5.Заповніть табл. 2

6.Заповніть табл. 3

 

1.Визначення "біологічне забруднення"

2.Скільки груп професій, яким властивий вплив біологічного фактору?

3. До якої групи професій належить діяльність , пов’язана з доглядом за інфекційними хворими?

4.Назвіть  заходи щодо профілактики шкідливої дії біологічних факторів виробничого середовища.

 

 

 

Табл. 1 "Небезпечні мікроорганізми"

 

Мікробіологічні чинники

  Патогенні для людини

Захворювання, які вони викликають

Бактерії

 

 

Найпростіші

 

 

Віруси

 

 

Збудники особливо небезпечних хвороб

 

 

 

Табл.2 "Небезпечні тварини"

 

Тваринний світ

      Небезпечні

 Небезпечні чинники їх дії

Комахи

 

 

Риби

 

 

Земноводні

 

 

 

Табл. 3 "Небезпечні рослини"

 

                         Небезпечні рослини

                        Наслідки їх дії

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Матеріали для самоконтролю

 

І. Питання для самоконтролю

 

1. Назвіть носіїв ( субстрати) біологічних небезпек.

2. Назвіть патогенні бактерії.

3. Які мікроорганізми називають патогенними?

4. Назвіть чинники їх вражаючої дії.

5. Назвіть хвороби, які викликають віруси.

6. Чим по своїй природі віруси відрізняються від бактерій?

7. Які особливо небезпечні хвороби викликають бактерії та віруси?

8. Назвіть хімічні методи боротьби з мікроорганізмами?

9. Які ви знаєте фізичні методи знищення мікроорганізмів?

10. Що називають "тиндалізацією" та "пастеризацією"?

11. Призначення цих методів.

12.Для чого використовують бактеріологічне нормування води, повітря, харчових продуктів?

13. Назвіть отруйні гриби.

14. Значення грибів-паразитів рослин.

15. Які хвороби викликають паразитичні мікроскопічні гриби у людини?

16. Назвіть найбільш небезпечного павука укус якого може бути смертельним.

17. Які заходи необхідно вжити постраждалому від укусу цього павука?

18. Яку небезпеку несе саранча?

19. Які вам відомі електричні риби і чому їх так називають?

20. Чому піраньї – небезпечні риби?

 

ІІ. Тестові завдання по темі

 

"Небезпечні біологічні чинники"

1. Вкажіть субстрати біологічних небезпек

А – планети

В – водоймища

С – грунт, повітря, харчові продукти

Д – рослинний та тваринний світ

Е – усе перелічене 

 

2. Масове розповсюдження інфекційних хвороб серед людей, - це:

А – спорадична захворюваність

В – епідемія, пандемія 

С – епізоотія

Д – ензоотія

Е – панзоотія

 

3. Назвіть збудників особливо небезпечних хвороб

А – кишкова паличка

В – стафілокок

С – вірус кору

Д – холерний вібріон 

Е  – актиноміцети

 

4. Вкажіть дію лізоциму на мікроорганізми

А – бактеріостатична

В – фагоцитарна дія

С – бактерицидна дія 

Д -  бактеріостатична дія, фагоцитарна дія

Е – усе перелічене

 

5. Віруси відрізняються від бактерій:

А – не мають зовнішньої оболонки

В – містять РНК

С – містять тільки ДНК

Д – не містять ДНК та РНК

Е – містять тільки одну нуклеїнову кислоту 

 

6. Які мікроорганізми розмножуються тільки внутрішньоклітинно?

А – патогенні бактерії

В – мікроскопічні грибки

С – рикетсії, віруси 

Д – умовно-патогенні бактерії

Е – усі перелічені 

 

7. Надійний спосіб профілактики сказу:

А -  щеплення 

В – антибіотикопрофілактика

С – фагопрофілактика

Д – знищення бродячих тварин

Е – виконання правил утримання тварин

 

8. Уловлювачі бактерій, - це:

А – дезінфектанти

В – пристосування для відбору чинників навколишнього середовища  

С – бактерициди

Д – індивідуальні засоби захисту

Е – колективні засоби захисту

 

9. Назвіть найбільш отруйних небезпечних змій

А – морські та тигрові змії 

В – австралійський тарпан

С – гюрза

Д – гадюка

Е – удав

 

10. Отрута якого земноводного сильніша ціаністого калію

А – морської змії

В – жабки кокої  

С – ящірки ядозуба

Д – королівської кобри

Е – удава

 

11. Небезпечні природні явища, процеси літосферного, біосферного або іншого походження таких масштабів, які призводять до катастрофічних ситуацій з раптовим порушенням систем життєдіяльності населення, руйнуванням і знищенням матеріальних цінностей, об’єктів народного господарства, - це:

А – стихійні лиха  

В – небезпечні явища

С – аварії

Д – катастрофи

Е – цунамі

 

Ситуаційні задачі:

 

1. У лісі вас застала пожежа. Як вийти з лісу з-під шквалу вогню ?

2. У будинку виникла пожежа. Загорілися штори, постільні речі. Ваші дії?

3. Ви працюєте на виробництві антибіотиків. До якої групи професій належить даний вид діяльності? Які заходи профілактики дії шкідливих факторів можна запропонувати?

4. Ви працюєте медичною сестрою і вам щоденно приходиться виконувати ін’єкції антибіотиків (чи вакцин). Запропонуйте заходи профілактики щодо негативної дії вказаних препаратів.

 

 Контроль на практичному занятті  №___ з теми: "Природні загрози та характер їхніх проявів… Біологічні небезпеки".

 


Тема: №3 "Техногенні небезпеки. Пожежна безпека"

 

Актуальність теми. Статистичні дані свідчать, що найпоширенішими причинами пожеж в Україні є: необережне поводження з вогнем (30-40%); порушення правил монтажу та експлуатації електроустаткування і побутових електроприладів (20-25%); порушення правил монтажу та експлуатації приладів опалення (10-15%); пустощі дітей з вогнем (до 10%). Це пов’язано з недостатньою профілактичною роботою щодо запобігання пожеж.

 

Зміст теми (опорний конспект) Дивись Навчальний посібник з БЖД

 

 

Рекомендована література

 

Основна:

  1. Желібо Є.П., Заверуха Н.М., Зацарний В.В. Безпека життєдіяльності. Навчальний посібник, Київ «Каравела» 2001, Львів, Новий світ, 2000.

Додаткова:

  1.  В.Ц. Жидецький, В.С. Джигирей, О.В. Мельников Основи охорони праці Львів: "Афіша", 1999р, стор.297-341

 

Орієнтовна карта для самостійної роботи з літературою з теми:

"Пожежна безпека"

 

Основні завдання

Вказівки

Відповіді

Вивчити:

1. Основні поняття та визначення, нормативні документи в галузі пожежної безпеки.

 

 

 

2. Горіння, його різновиди.

 

 

 

 

 

 

3. Показники пожеже та вибухо небезпечності речовин та матеріалів. Правила улаштування електроустановок (ПУЕ).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Систему попередження пожеж. Порядок сумісного зберігання речовин та матеріалів.

 

5. Протипожежний захист. Евакуація людей.

 

 

 

 

 

 

6. Способи та засоби пожежогасіння. Пожежна сигналізація.

 

7. Загальні принципи організації пожежної безпеки. Порядок дій у разі пожежі. Вимоги до медичної допомоги.

 

Написати відповіді:

1.Визначення понять "пожежа", "пожежна небезпека".

2.Небезпечні фактори для людини в зоні пожежі. Заповніть табл. 1.

3.Основні причини пожеж.

 

1.Визначення поняття "горіння".

2.Різновидності горіння.

3.Визначення поняття "самозаймання"

4.Види самозаймання.

 

1.Що називається вибухом?

2.Розподіл речовин та матеріалів по горючості.

3.Розподіл речовин та матеріалів за температурою спалаху.

4.Перелікуйте категорії приміщень за вибухопожежною та пожежною небезпекою. Заповніть табл. 2.

5.Вимоги до улаштування електроапаратури, електропроводки.

 

1.Назвіть фактори, які є умовою виникнення горіння (пожежі).

2.Назвіть напрямки системи попередження пожеж.

3. Заповніть табл. 3.

 

1.Визначення поняття "Система протипожежного захисту".

2.Що називається вогнестійкістю?

3.Що називають протипожежною перешкодою?

 

1.Способи гасіння.

2.Типи автоматичних систем гасіння.

3. Типи вогнегасників. Заповніть табл. 4.

 

1.Види пожежної охорони.

2.Правила прийому на роботу, пов’язану з підвищеною пожежною небезпекою.

3. Вимоги до медичної допомоги постраждалим.

 

 

 

Табл. 1 "Небезпечні фактори пожежі"

 

         Небезпечний фактор

         Прояв дії небезпечного фактора на людину

Токсичні речовини

Найбільша загроза. Токсичні речовини: при горінні капрону – ціанистий водень; вініпласту – оксид вуглецю, хлористий водень; лінолеуму – сірководень та сірчастий газ. Найчастіше – оксид вуглецю, вміст 0,4% - смертельний

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Табл. 2 " Категорія приміщень за вибухопожежною та пожежною небезпекою"

 

  Категорія приміщень

 Характеристика матеріалів та речовин, які зберігаються

Категорія А

горючі гази, легкозаймисті рідини з температурою спалаху не більше 28*С

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Табл. 3 "Розподіл речовин та матеріалів за потенційною небезпекою викликати пожежу"

 

      Розряд небезпечності

речовин, матеріалів

    Перелік матеріалів розряду

       Правила їх зберігання

Безпечні речовини

негорючі в негорючій упаковці; в умовах пожежі не виділяють небезпечних (горючих, отруйних, їдких) продуктів, не утворюють вибух.

в приміщеннях або на майданчиках будь-якого типу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Табл. 4 "Типи вогнегасників"

 

Тип вогнегасника

Використовують для гасіння

   Не можна гасити

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Матеріали для самоконтролю

 

І. Питання для самоконтролю

1. Що називається пожежею?

2. Що називають пожежною небезпекою?

3. Назвіть токсичні продукти згорання та їх дія на організм людини.

4. Що представляє собою дим і в чому проявляється його дія на організм людини?

5.До чого призводить недостатність кисню у разі пожежі?

6. Причини вибухів у разі пожежі.

7. Основні причини пожеж.

8. Що називається горінням

9. Як поділяються речовини за горючістю?

10. Що називається температурою спалаху?

11. На які категорії поділяються приміщення за пожежовибухонебезпечністю?

12. На які розряди поділяються речовини і матеріали за потенційною небезпекою викликати пожежу?

13. Правила зберігання особливо небезпечних речовин, матеріалів.

14. Що називається показником ефективності евакуації під час пожежі?

15. Що називається критичною тривалістю пожежі?

16. Перелікуйте вогнегасні засоби.

17. Які речовини не можна гасити водою?

18. Правила користування вогнегасником.

19. Види пожежної сигналізації.

20. Обов'язки власників (керівників) підприємств, організацій щодо пожежної безпеки.

21. Завдання пожежної охорони.

22. Порядок дій у разі пожежі.

23. Особливості надання медичної допомоги постраждалим.

ІІ. Тестові завдання з теми

"Пожежна безпека"

 

1. Закон України "Про пожежну безпеку" зі змінами і доповненнями набув чинності:

А – 5.11.1997р № 618/ 97 – ВР

В – 12.05. 1999р. № 188/ 99-ВР

С – 25.09.2007 р. № 617 /07-ВР

Д – 5.11.1997 р. № 618/ 97 –ВР 

Е -  15.11.1999р. № 608/ 99-ВР

 

2. Стан об’єкта, при якому із встановленою вірогідністю виключаються можливість виникнення і розвиток пожежі, дія на людей небезпечних факторів пожежі, а також забезпечується захист матеріальних цінностей, - це:

А – пожежна небезпека

В – пожежна безпека 

С – організаційні заходи

Д – технічні заходи

Е – експлуатаційні заходи

 

3. У разі виникнення пожежі необхідно телефонувати:

А – 102

В – 101 

С – 103

Д – 104

Е – 105

 

4. Пожежні відра і діжки з водою, ломовий інструмент на пожежному щиті, ящики і відро з піском, ручні насоси, ручні вогнегасники всіх типів, - це:

А – індивідуальні засоби захисту

В – колективні засоби захисту

С- предмети побуту

Д – первинні засоби гасіння пожежі 

Е – предмети для захисту рослин

 

5. Житло, транспорт, знаряддя праці, промислові та енергетичні об’єкти, зброя, домашні і свійські тварини, сільськогосподарські рослини – це оточення, що формується людиною фактично в односторонньому порядку без участі природи, а переважно за її рахунок, і є сукупністю досягнень суспільства в результаті матеріального і духовного розвитку. Воно називається:

А – природним середовищем

В – соціально-політичним середовищем

С – техногенним середовищем 

Д – виробничим середовищем

Е – побутовим середовищем

 

6.  При пожежах утворюється токсичний продукт - оксид вуглецю. Який його вміст у повітрі є смертельним?

А – 0,1 %

В – 0,2%

С – 0,3%

Д – 0,4 % 

Е -  0,05%

 

7.  У приміщенні виникла пожежа. Небезпечною для життя концентрацією кисню у повітрі є:

А – 21%

В – 20%

С – 18%

Д – 16%

Е – 14% 

 

8.  У приміщенні, в якому виникла пожежа розігрилася температура повітря. Небезпечною температурою повітря  для людини є:

А – 1000С

В – 800С

С – 600С 

Д – 500С

Е – 400С

 

9. Для гасіння пожеж використовують фізичні і хімічні способи. Назвіть хімічний спосіб гасіння пожежі:

А – охолодження

В – флегматизація 

С – розрідження інертними газами

Д – зрошення

Е – евакуація горючих матеріалів

 

10.  У фізіотерапевтичному кабінеті виникла пожежа. Водою не можна гасити:

А – електрообладнання під напругою, цінні папери 

В -  штори

С –  обладнання з дерева

Д – обладнання з пластика

Е -  усе перелічене

 

11. У приміщеннях щодо вимог пожежної безпеки повинні бути евакуаційні виходи з кожної будівлі у кількості не менше:

А – 5

В – 2 

С – 4

Д – 1

Е – не має значення

 

12. Мінімальна ширина шляхів евакуації повинна бути не менше:

А – 2 м

В – 3 м

С – 4 м

Д – 10 м

Е – 1 м 

 

Контроль на практичному занятті з теми: Пожежна безпека".

 

Тема:№4 "Радіаційна безпека"

 

Актуальність теми. У світі експлуатується понад 450 ядерних енергетичних реакторів, що дають близькь 20% усієї виробленої електроенергії. В Україні діють 5 АЕС, що виробляють 40% електроенергії, близько 800 підприємств і організацій, що використовують радіоактивні речовини у виробництві, науково-дослідній роботі і медичній практиці.

   На цих об’єктах можуть виникнути радіаційні аварії. Радіоактивне забруднення територій України, Білорусі, Росії – наслідок аварії на ЧАЕС. Випадіння радіоактивних речовин фіксувалося і в державах Західної Європи.

Зміст теми (опорний конспект) Дивись навчальний посібник з БЖД

Запам'ятайте! Радіопротектор (речовина, яка ослабляє реакцію організму на опромінення) – цистамін.

 

Рекомендована література

Основна:  В.С. Тарасюк, Г.Б. Кучанська Охорона праці в лікувально-профілактичних закладах. Безпека життєдіяльності Підручник К.: ВСВ "Медицина", 2010 р., стор.333-342

В.Ц. Жидецький, В.С. Джигирей, О.В.Мельников Основи охорони праці Львів "Афіша" 1999 р., стор.171-177

Допоміжна:

 

Орієнтовна карта для самостійної роботи з літературою з теми:

 

    Основні завдання

                                   Вказівки

    Відповіді

Вивчити:

1. Джерела радіації. Одиниці вимірювання

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Механізм дії іонізуючих випромінювань на тканини організму. Норми радіаційної безпеки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Радіаційні аварії. Режими радіаційного захисту.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Захист населення під час радіаційних аварій.

 

 

5. Захист працівників при роботі в умовах опромінювання

 

Написати відповіді:

1.Визначення "іонізуюче випромінювання"

2. Природні джерела випромінювання

3.Штучні джерела випромінювання

4.Групи іонізуючого випромінювання

5.Одиниці вимірювання випромінювань.

 

1.Поняття про зовнішню та внутрішнє опромінення

2."Променева хвороба" (заповніть табл. 1)

3.Скільки існує груп критичних органів людини?

4.Хто належить до категорії А і яка дозова межа сумарного внутрішнього і зовнішнього опромінення для І групи критичних органів?

 

1.Визначення "радіаційна аварія"

2.Фактори небезпеки викиду

3.Категорії зон радіоактивно забруднених територій внаслідок аварії на ЧАЕС (перелікувати).

4.Назвіть кількість тимчасових режимів захисту.

5. Зони забруднення місцевості (заповніть табл. 2)

 

1.Призначення дезактивації.

2.Що передбачає часткова і повна санобробка?

 

1.У чому мета захисту працівників?

2.Методи та засоби захисту.

 

 


Табл. 1 "Променева хвороба"

 

Ступінь променевої хвороби

Сумарна доза опромінення

Симптоми

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Табл. 2 "Зони забруднення місцевості"

 

Зона забруднення

Доза ( рад/годину)

Г (надзвичайно небезпечного забруднення)

14

 

 

 

 

 

 

 

 

Матеріали для самоконтролю

 

І. Питання для самоконтролю

 

1. Що називається іонізуючим випромінюванням?

2. Що називається природним радіаційним фоном (ПРФ), його джерела?

3. Що називається штучним радіаційним фоном (ШРФ), його джерела?

4. Що називається радіоактивністю?

5. Які різновиди атомів називають нуклідами?

6.Яке випромінювання називають корпускулярним і з яких заряджених часток воно складається?

7. Які випромінювання становлять фотонне електромагнітне випромінювання?

8. Назвіть одиниці виміру еквівалентної дози.

9. Назвіть одиниці виміру для кількісної оцінки випромінювання - експозиційної дози випромінювання.

10. Що називається "потужністю дози"?

11. Що називається "проникаючою радіацією"?

12. Приведіть приклади зовнішнього та внутрішнього опромінення.

13. Характеристика променевої хвороби.

14.Назвіть групи критичних органів людини щодо опромінення.

15. Від чого залежить ступінь радіаційної небезпеки для населення

16. Назвіть коротко житні та довго житні радіонукліди.

17. Що називається аварією з викодом радіоактивних речовин?

18. Назвіть фактори небезпеки викиду радіоактивних речовин.

19. Які ви знаєте радіаційні аварії і до чого призвело радіоактивне забруднення довкілля?

20. Мета йодної профілактики.

21. У чому є підготовка населення до евакуації?

22. Правила поведінки людей у разі аварії.

23. Як треба здійснювати санітарну обробку людей?

24. У чому полягає захист часом та відстанню працівників, що працюють в умовах опромінювання?

25. Перелікуйте засоби індивідуального захисту.

 

ІІ. Тестові завдання з теми

"Радіаційна безпека"

1. Надзвичайна ситуація, яка розгортається на території об’єкта або на самому об’єкті і наслідки якої не виходять за межі об’єкта або його санітарно-захисної зони, - це ситуація:

А – регіонального рівня

В – загальнодержавного рівня

С – об’єктового рівня 

Д – місцевого рівня

Е – локального рівня

2. Сукупність наслідків радіоактивного забруднення місцевості, що впливають на діяльність виробничого персоналу об’єктів господарювання, сил цивільної оборони і населення, називають:

А – радіаційною обстановкою 

В – небезпечною зоною

С – системою оповіщення населення

Д – зоною хімічного забруднення

Е – радіаційним фоном

3. Санітарна обробка людей при радіаційному забруднені проводиться:

А – поза межами зони забруднення, незалежно від ступеня забруднення людей

В – незалежно від обстановки, ступеня забруднення людей, наявності часу санітарної обробки

С – залежно від ступеня забруднення людей; може бути локальною або загальною

Д – у зоні забруднення, незалежно від ступеня забруднення людей

Е – залежно від обстановки, ступеня забруднення людей, наявності часу санітарної обробки; може бути

      частковою або повною  

4. Евакуація працюючого населення у випадку аварії на АЕС здійснюється за:

А – територіальним принципом

В – виробничим принципом  

С – соціально-політичним принципом

Д – національним принципом

Е – етнічним принципом

5. Назвіть частинки радіоактивних випромінювань з проникаючою здібностю в повітрі 7-9 см, які повністю поглинає звичайний листок паперу

А – бета-частинки

В – гамма-промені

С – потік нейтронів

Д – альфа- частинки 

Е – гамма-промені і бета-частинки

6. Які промені за своїми властивостями схожі з рентгенівськими:

А – бета

В – альфа

С – гамма 

Д – потік нейтронів

Е – ультрафіолетові

7. Проникаюча радіація – це потік випромінювань, які пронизують людину та іонізують її тіло, - це:

А – потік альфа-частинок

В – потік бета-частинок

С – потік нейтронів

Д – потік бета-частинок і гамма-променів

Е – потік усіх перелічених  

8. Перший ступінь променевої хвороби розвивається при сумарній дозі опромінення6

А – понад 1000 бер

В -  800 бер

С – 600 бер

Д – 150 бер

Е – 400 бер 

9. Назвіть дозу опромінення, при якій людина втрачає життєздатність уже через кілька хвилин

А – 400 бер

В – 500 бер

С – 1000 бер

Д – 1200 бер

Е – 800 бер

10. У разі радіаційної аварії індивідуальними засобами захисту є:

А – протигаз, респіратор

В – марлева пов'язка

С – протигаз, плащ

Д – протигаз, гумові чоботи, плащ

Е – усе перелічене

 

Контроль на практичному занятті з теми: "Радіаційна безпека"

 

Тема:№5 "Хімічна безпека"

 

Актуальність теми.  У народному господарстві широко застосовують десятки тисяч хімічних сполук, багато з яких являють собою сильнодіючі отруйні речовини (СДОР), здатні під час аварійних ситуацій спричинювати ураження людей і тварин, а також зараження повітря на території із серйозними екологічними наслідками. Багато СДОР одночасно є вибухо та пожеже небезпечними. На території України розміщено понад 1810 об'єктів, на яких зберігають чи використовують у виробництві понад 283 000 т СДОР, у т.ч. 98 000 т хлору, 178 000 т аміаку. Усього в зонах можливого хімічного зараження проживає близько 20 млн осіб (32,5% населення країни).

Зміст теми (опорний конспект) Дивись Навчальний посібник з БЖД

 

Рекомендована література

 

Основна: В.С. Тарасюк, Г.Б. Кучанська Охорона праці в лікувально-профілактичних закладах. Безпека життєдіяльності Підручник К.:ВСВ "Медицина" 2010 р. стор. 283-292, 327-332

 

Орієнтовна карта для самостійної роботи з літературою з теми:

 

Основні завдання

Вказівки

Відповіді

Вивчити:

1. Виробничий пил. Види. Вплив на організм людини в умовах виробництва. Профілактику.

 

 

 

 

 

2.Виробнича токсикологія. Класифікація небезпечних хімічних речовин. Нормування.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Особливості аварій з викидом НХР.

 

 

 

 

4. Правила поведінки під час аварій на хіміко небезпечних об’єктах (ХНО

 

Написати відповіді:

1.Визначення поняття "виробничий пил".

2.Види пилу:

а)за походженням

б)за способом утворення

в)за ступенем дисперсності

3.Біологічний вплив на організм людини

4. Види пневмоконіозів.

5.Заходи профілактики пневмоконіозів

 

1.Визначення:

 а) "виробнича токсикологія"

б)"шкідлива речовина"

в)гостре професійне отруєння

г)хронічне професійне отруєння

2.Класифікація хімічних речовин за ступенем токсичності

3.Визначення "ГДК"

4.Основні класи та види промислових отрут (заповніть табл.1)

 

1.Фактори, які впливають на характер хімічно небезпечних аварій.

2.Групи СДОР за токсичною дією на організм людини.

 

1.Індивідуальні засоби захисту у разі аварії на ХНО

 

 

 

 

Табл. 1 "Характеристика промислових отрут"

 

Промислова отрута

Фізичні властивості

Шляхи потрапляння в орг-зм людини

Механізм дії на організм людини

ГДК

мг/м куб

Індивідуальні засоби захисту

Свинець (Pb)

важкий метал сірого кольору

основний – дих. шляхи, а також – шкіра, травний канал

Політропна отрута. Захворю

вання - сатурнізм

0,01

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Матеріали для самоконтролю

 

І. Питання для самоконтролю

1. Що називається виробничим пилом?

2. Який буває пил за походженням (приведіть приклади)?

3. Що називається аерозолями конденсації і для повітря яких медичних закладів він є характерним?

4. Назвіть біологічні ефекти впливу пилу на організм людини.

5. Які захворювання називають пневмоконіозами?

6. Який пневмоконіоз є найбільш поширеним, його етіологія?

7. Заходи профілактики пневмоконіозів.

8. Як поділяються ХНР залежно від використання?

9. Як розподіляються ХНР за ступенем токсичності?

10. Якими шляхами ХНР можуть потрапити в організм людини?

11. На які класи поділяються ХНР за ступенем впливу на організм людини?

12. Що називається ГДК шкідливої речовини?

13.Що називається гострим професійним отруєнням?

14. Що називається хронічним професійним отруєнням?

15. Назвіть характерні симптоми сатурнізма, етіологія?

16. Назвіть характерні симптоми меркуріалізма, причини захворювання?

17. Вплив оксиду вуглецю на організм людини.

18. Які речовини у фармацевтичній галузі можуть викликати отруєння?

19. Охарактеризуйте повітря робочої зони в лікувально-профілактичних  та аптечних закладах.

20. Якими симптомами характеризується хронічна інтоксикація амідо- та нітросполуками?

21. Як розподіляють за ступенем тяжкості аварії на ХНО?

22. Які заходи проводяться на об’єкті у разі аварії з викидом СДОР?

23. Як повинно діяти населення у разі повідомлення про аварію на хімічному об’єкті у місцевості їх проживання?

24. Перелікуйте засоби індивідуального захисту у разі аварії на ХНО.

Ситуаційні завдання:

1.У приміщенні терапевтичного відділення розбито термометр з витіканням ртуті на підлогу. Медична сестра наступила на крапельки вилитої ртуті. Які заходи необхідно провести?

2. У школі виявлено розлив великої кількості ртуті в одному з кабінетів. Які заходи необхідно вжити?

3. На одному з підприємств міста відбувся викид великої кількості хлору. У яких приміщеннях необхідно укритися працівникам підприємства і які засоби індивідуального захисту використовувати?

І. Тестові завдання з теми:

 

"Хімічна безпека"

 

1. Пневмоконіоз, зумовлений вдиханням кварцового пилу, якій містить вільний діоксин кремнію, - це:

А – силікоз 

В – силікатоз

С – металоконіоз

Д – азбестом

Е – антракоз

 

2.Пневмоконіоз, зумовлений вдиханням пилу, який містить діоксин кремнію у зв’язаному стані з різними хімічними елементами та сполуками, - це:

А – силікоз 

В – силікатом  

С – металоконіоз

Д – азбестом

Е – антракоз

 

3. Медична сестра зібрала щіточкою на папір крапельки ртуті розбитого термометру. вкажіть подальші дії:

А – викинути у смітник

В -  добре загорнути і помістити в поліетиленовий пакет

С – викинути у каналізацію

Д – помістити у банку з соляною кислотою

Е – помістити у банку з розчином калію перманганату 

 

4.  У приміщенні проводиться демеркуризація.  Це здійснюється з наслідками розлиття:

А – марганцю

В – хлору

С – ртуті 

Д – аміаку

Е -  кислоти синильної

 

5.  У працівника хімічного об’єкту  тяжка форма отруєння оксидом вуглецю. Вкажіть концентрацію карб оксигемоглобіну у крові, при якій розвивається коматозний стан:

А – до 5%

В – 5-10%

С – до 15%

Д – при 20-30%

Е – понад 30% 

 

6. При аварії з викидом хлору  маски необхідно змочити:

А -  5% розчином лимонної кислоти

В – 3% розчином калію перманганату

С –  водою, 2% розчином натрію гідрокарбонату 

Д – 2% розчином лимонної кислоти

Е – водою, 2% розчином лимонної кислоти

 

7. При аварії з викидом аміаку маски необхідно змочити:

А -  5% розчином лимонної кислоти 

В – 3% розчином калію перманганату

С –  водою, 2% розчином натрію гідрокарбонату

Д – 2% розчином лимонної кислоти

Е – водою, 2% розчином лимонної кислоти

 

Контроль на практичному занятті з теми: "Хімічна безпека"

 

 

Тема№6: "Поведінкові реакції населення у надзвичайних ситуаціях"

 

Актуальність теми. При надзвичайних ситуаціях  поведінка людей залежить від організації ліквідації наслідків, від інформованості людини про небезпеку, її знань щодо дій у разі небезпеки, вміння використати ці знання, від психологічного стану людини, виникаючих емоцій.  Почуття страху, що охоплює групу людей, миттєво передається іншим і переростає в некерований процес – паніку.  Люди частіше гинуть не від самої небезпеки, а від страху і паніки, що виникають у юрбі.

.

Зміст теми (опорний конспект) Дивись Навчальний посібник з БЖД

 

Рекомендована література

Основна: Д.В. Зеркалов Навчальний посібник БЖД, 2011р., К.: стор.

І.В. Кочін Охорона праці та безпека життєдіяльності населення у надзвичайних ситуаціях К.: "Здоров'я",

2005 р стор.84-87

 

Орієнтовна карта для самостійної роботи з літературою з теми:

"Поведінкові реакції населення у НС"

 

Основні завдання

Вказівки

Відповіді

Вивчити:

1. Психологічні аспекти стану людини у вогнищах НС.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Паніка. Характерні риси паніки. Різновиди юрби. Поведінка людини в юрбі.

 

3. Психоневрологічні розлади при НС.

 

 

Написати відповіді:

1.Визначення понять:

а)психіка

б)психічні стани

в)свідома поведінка

г)стрес

2. Як проявляється активна та пасивна стресова реакція?

3.Які емоції можуть виникати у людини при НС?

 

1.Що називається панікою?

2.Причини паніки.

3.Різновиди юрби.

 

 

1.Що називається стресовими ситуаціями?

2.Причини стресових ситуацій при НС.

3.Патологічні невротичні стани.

4.Перелікуйте періоди розвитку психогенних порушень.

 

Матеріали для самоконтролю

 

І. Питання для самоконтролю

 

1. Що називається психічними станами?

2. Як небезпеки впливають на психіку людини?

3. Які негативні емоції виникають під час НС?

4. Що називається стресом і як проявляється активна та пасивна стресова реакція?

5. Що називають емоціями і які негативні емоції виникають під час НС?

6. Назвіть фактори, які послаблюють нервово-психічну сферу людини при виникненні НС.

7. Якими проявами характеризується стан збудження у перші години НС?

8. Чим проявляється стан гальмування?

9. Назвіть перехідні стани психоемоційної напруги в перші години при НС.

10.Чим характеризується еректильна форма психічного шоку?

11. Чим характеризується ступорозна форма психічного шоку?

12. Які психоневрологічні реакції можуть спостерігатися при НС?

13. На які групи поділяють людей в екстремальних ситуаціях в залежності від психоневрологічного їх стану та поведінки?

14. Що називається панікою? Її причини?

15. Характерні риси паніки.

16. Що називають випадковою юрбою?

17. Що називають експресивною юрбою?

18. Яку юрбу називають конвенційною?

19. Яка юрба називається діючою? Приведіть приклади панічної юрби.

20. Як треба поводитися в юрбі?

21. Основні засоби боротьби з панічними настроями.

ІІ. Тестові завдання з теми:

 

 "Поведінкові реакції населення у НС"

 

1. Найвищий рівень психічного відображення дійсності та взаємодії людини з навколишнім світом, що характеризує її духовну активність у конкретних історичних умовах, - це:

А – психіка

В – психічні властивості

С – свідома поведінка 

Д – інстинктивна поведінка

Е – емоції

2. Неспецифічна реакція організму у відповідь на несподівану та напружену ситуацію, фізіологічна реакція, що мобілізує резерви організму і готує його до фізичної активності, - це:

А – настрій

В – афект

С – власне емоції

Д – стрес 

Е – настрій

3. Негативні первинні мимовільні реакції, які виникають під час НС, - це:

А – лють, переляк

В – страх, тривога 

С – натхнення

Д – образа, переляк

Е – провина

4. У НС можуть виникати насторога, тривога, яка переростає в страх, жах, панічний стан, - це:

А – розгублення

В – ступор

С – істерика

Д – збудження 

Е – гальмування

5. У людей при НС може виникнути психічний шок. Ерективна фаза шоку характеризується:

А – апатією та бездіяльністю

В – байдужістю

С – збудженням, реакціями втечі 

Д – апатією

Е – бездіяльністю, байдужістю

6. У людей під час НС виникають різні відхилення в поведінці. Вони спостерігаються, як правило, з моменту катастрофи протягом:

А – перші години

В  - перші 2-24 год 

С – протягом 2 діб

Д – 2-3 доби

Е – протягом 1 міс

7. НС виникла на хімічному підприємстві. Ця подія в перші хвилини призвела до короткочасного заціпеніння у поведінці частини працівників, що є характерною стадією психоемоційного стану:

А – психомоторного збудження

В – психофізіологічної демобілізації

С – вітальних реакцій 

Д – стадії вирішення

Е – стадії відновлення

8. Група людей, які зібралися для спільного виразу протесту владі, - це:

А – діюча корисна юрба

В – повстанська юрба 

С – випадкова юрба

Д – експресивна юрба

Е – конвенційна юрба

9. Біля центральної міської дороги  зібралася  група людей з причини дорожньо-транспортної пригоди, - це

А – діюча корисна юрба

В – повстанська юрба 

С – конвенційна юрба

Д – експресивна юрба

Е – випадкова юрба 

Контроль на практичному занятті з теми: "Соціально-політичні небезпеки. Поведінкові реакції населення у НС"

 

Тема№7: "Застосування ризик орієнтовного підходу для побудови імовірнісних структурно-логічних моделей виникнення та розвитку  надзвичайних ситуацій"

 

Актуальність теми. Дослідження причин виникнення небезпек, їх характеристик, особливостей впливу сприяють розробці ефективних заходів захисту, що спрямовані на забезпечення нормальної життєдіяльності людини. Керування безпекою та стійкістю функціонування системи "людина- життєве середовище" залежить від глибини прогнозу соціально-економічних наслідків небезпечних ситуацій та своєчасного планування і виконання низки попереджувальних та захисних заходів.

 Зміст теми (опорний конспект) Дивись Навчальний посібник БЖД

Дивись Інструкцію до СРС № 1а

 

Рекомендована література

Основна: В.С. Джигирей, В.Ц. Жидецький Безпека життєдіяльності, Львів "Афіша" 1999, стор. 18-30

Допоміжна:

Орієнтовна карта для самостійної роботи з літературою з теми:"Застосування ризик орієнтовного підходу для побудови імовірнісних структурно-логічних моделей виникнення та розвитку НС"

 

    Основні завдання

                                   Вказівки

    Відповіді

Вивчити:

1. Прогнозування наслідків небезпечних та екстремальних ситуацій.

 

2. Попереджувальні та захисні заходи.

 

3. Керування ризиком. Види ризиків. Методологічні підходи до оцінки ступеня ризику.

 

4. Принципи визначення припустимого рівня негативних факторів середовища існування стосовно здоров'я людини.

 

 

Написати відповіді:

1.Прогнозування наслідків НС включає:

 

 

 

1.Попереджувальні та захисні заходи спрямовані на:

 

 

1.Що називається кількісною оцінкою небезпек ?

2.Формула її підрахунку.

3. Види ризиків при аналізі ступеня небезпеки.

4. Що лежить в основі керування ризиком?

 

 

1.Роль аналізаторів у сприйнятті стану і змін навколишнього середовища?

2. Перелікуйте аналізатори людини

3. При якій інтенсивності дії факторів навколишнього середовища виникають

а)адекватні відчуття

б)неприємні відчуття

4.Дія яких рівнів впливу факторів навколишнього середовища впливає на виникнення соматичних та генетичних змін в організмі людини?

 

 

Матеріали для самоконтролю

 

 

Питання для самоконтролю

1. Для чого проводиться прогнозування наслідків небезпечних та екстремальних ситуацій?

2.  Що включає прогнозування?

3. На яких стадіях необхідно проводити оцінку потенційних збитків?

4. Що враховується при виборі найбільш ефективних попереджувальних та запобіжних заходів?

5. На що направлені попереджувальні та захисні заходи?

6. Що називається "небезпекою"?

7. Чим визначається ступінь небезпеки?

8. Що називається ризиком?

9. Що називається кількісною оцінкою ризику і як можна її вичислити?

10. Визначення поняття "фактично ризик".

11. Які вам відомі ризики?

12. На чому ґрунтується інженерний ризик?

13. Що є моделюванням ризику?

14. Як визначається експертний ризик?

15. На чому ґрунтується визначення соціального ризику?

16. Що лежить в основі керування ризиком?

17. Роль аналізаторів у сприйнятті стану і змін навколишнього середовища.

18. Як розподіляють по інтенсивності дії зовнішні подразники?

19. Для чого встановлюються ГДК?

20. Якими засадами керуються при встановленні ГДР?

 

Контроль на практичному занятті з теми: "Менеджмент безпеки, правове забезпечення та організаційно-функціональна структура захисту населення та АТО у НС"

 

 

 

Тема№8: "Менеджмент безпеки, правове забезпечення та організаційно-функціональна структура захисту населення та АТО у НС".

 

Актуальність теми. Забезпечення безпеки і захисту населення, об’єктів економіки і в цілому  національного надбання від негативних наслідків надзвичайних ситуацій розглядається в Україні як невід'ємна частина державної політики національної безпеки і державного будівництва, як найважливіша функція органів виконавчої влади, місцевого Зміст теми (опорний конспект)  Дивись Навчальний посібник з БЖД

 

 

Рекомендована література

Основна: В.С. Тарасюк, Г.Б. Кучанська Охорона праці в лікувально-профілактичних закладах. Безпека життєдіяльності Підручник К.: ВСВ "Медицина" стор.48-74

В.С. Джигирей, В.Ц. Жидецький Безпека життєдіяльності Львів "Афіша" 1999 стор.225-230

 

 

Орієнтовна карта для самостійної роботи з літературою з теми:

    Основні завдання

                                   Вказівки

    Відповіді

 Вивчити основні положення законодавчої бази безпеки життєдіяльності:

1. Юридичну базу Конституції України щодо безпеки життєдіяльності.

 

2. Законодавство України про охорону здоров'я.

 

 

 

 

 

3. Закон України "Про охорону праці".

 

 

 

4. Закон України "Про цивільну оборону".

 

5. Закон України "Про охорону навколишнього природного середовища

Написати відповіді:

1. Основний зміст :

- ст. 27:

-ст.49:

ст. 50:

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Основні принципи охорони здоров'я

2.Закон України про порядок здійснення державного санітарно-епідеміологічного нагляду в Україні

3.Що називається санітарним та епідеміологічним благополуччям?

4.Основні обов’язки громадян щодо збереження здоров'я.

 

1.Дата прийняття Закону.

2. Основні принципи державної політики в галузі охорони праці.

 

 

1.Які права людини передбачені Законом?

2.Визначення поняття "цивільна оборона".

 

1.Дата прийняття Закону.

2.Основні принципи охорони навколишнього природного середовища.

3.Обов'язки громадян України щодо охорони природного середовища

4. Перелікуйте закони щодо охорони довкілля

 

 

Матеріали для самоконтролю

 

Питання для самоконтролю

1.Принципові, правові, організаційні, економічні та соціальні засади охорони здоров'я в Основах законодавства України про охорону здоров'я.

2. Що передбачає право на охорону здоров'я кожного громадянина України?

3.Усунення яких факторів передбачають Основи законодавства України про охорону здоров'я?

4. У чому полягає  випереджувально-профілактичний принцип щодо охорони здоров'я?

5.Що називається санітарним та епідеміологічним благополуччям населення?

6. Які державні органи здійснюють контроль за забезпеченням санітарного та епідеміологічного благополуччя в Україні?

7. Який закон передбачає захист прав громадян України та суспільства щодо СНІД?

8. Назвіть відомі вам нормативно-правові акти щодо охорони здоров'я.

9. Основний зміст законодавства про охорону праці.

10. Завдання цивільної оборони України.

11. Основні принципи охорони навколишнього середовища.

 

Дайте відповіді на тестові завдання

" Правове забезпечення захисту населення"

 

 

1. Закон України "Про охорону праці" ухвалила Верховна Рада України зі змінами та доповненнями:

А – 10 жовтня 1994 р. № 2643-ХІІ

В – 14 жовтня 1992 р. № 2694- ХІІ 

С – 24 жовтня 1996 р. № 2494 – ХІІ

Д – 14 жовтня 2000 р. № 2684- ХІІ

Е – 11 жовтня 1982 р. № 2694 – ХІІ

 

2. Закон України "Про пожежну безпеку" зі змінами і доповненнями набув чинності:

А – 5 листопада 1987 р. № 618 /87 – ВР

В – 12 травня 1999 р. № 188/ 99 – ВР

С – 5 листопада 1997 р. № 618 /97 – ВР  

Д – 25 вересня 2007 р. № 617/ 07 – ВР

Е – 15 листопада 1999 р. № 608/ 99 – ВР

3. Оптимальні умови життєдіяльності, що забезпечують низький рівень захворюваності, відсутність шкідливого впливу на здоров'я населення факторів навколишнього середовища, а також умов для виникнення і поширення інфекційних захворювань, - це:

А – санітарне та епідеміологічне благополуччя 

В – екологічна безпека

С-  наказ "Про охорону праці"

Д – колективний договір

Е – санітарно-гігієнічний контроль

4. Збалансований стан людини, соціуму, держави, природних, антропогенних систем – це:

А – діяльність

В – небезпека

С – здоров'я

Д – життя

Е – безпека  

5. Надзвичайна ситуація, яка розвивається на території двох та більше областей або загрожує транскордонним перенесенням  та коли для її ліквідації необхідні матеріали та технічні ресурси в обсягах, що перевищують власні можливості окремої області – це надзвичайна ситуація:

А – регіонального рівня

В – місцевого рівня

С – локального рівня

Д – загальнодержавного рівня 

Е – об’єктового рівня

6. Надзвичайна ситуація, яка розгортається на території об’єкта  або на самому об’єкті і наслідки якої не виходять за межі об’єкта або його санітарно-захисної зони, - це ситуація:

А – регіонального рівня

В – місцевого рівня

С – локального рівня

Д – загальнодержавного рівня 

Е – об’єктового рівня 

7. Безпосередня ліквідація наслідків НС техногенного та природного характеру є обов’язком:

А – населення

В – центральної влади

С – місцевої влади

Д – спеціалізованих служб цивільного захисту населення 

Е – підприємств, організацій та закладів

Контроль на практичному занятті з теми: "Менеджмент безпеки, правове забезпечення та організаційно-функціональна структура захисту населення"

 

Тема№9: "Управління силами і засобами ОГ під час НС. Сутність і особливості оперативного управління за умов виникнення НС. Оповіщення населення"

 

Актуальність теми.  Згідно із Законом "Про цивільну оборону України", громадяни України мають право на захист свого життя і здоров'я від наслідків аварій, катастроф, значних пожеж, стихійного лиха і вимогу від уряду України, інших органів державної виконавчої влади, адміністрації підприємств, установ та організацій незалежно від їх форм власності й господарювання гарантій щодо його реалізації.

 Зміст теми (опорний конспект)  Дивись посібник БЖД

Рекомендована література

Основна: В.С. Тарасюк, Г.Б. Кучанська Охорона праці в лікувально-профілактичних закладах. Безпека життєдіяльності. К.: ВСВ "Медицина" 2010 стор.343-368, 385

 

 

Орієнтовна карта для самостійної роботи з літературою з теми:

"Управління силами і засобами ОГ під час НС. Сутність і особливості оперативного управління за умов виникнення НС. Оповіщення населення"

    Основні завдання

                                   Вказівки

    Відповіді

Вивчити:

1. Сутність і особливості оперативного управління за умов виникнення НС.

 

 

2. Сили і засоби постійної готовності. Організацію взаємодії сил при проведенні аварійно-рятувальних робіт в зоні НС.

 

 

 

 

 

 

3. Засоби індивідуального захисту (ЗІЗ).

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Здійснення карантинних та ін. санітарно-протиепідемічних заходів. Дезактивуючи, дегазуючи та дезінфікуючи розчини.

 

 

 

 

 

5. Ешелоноване угрупування. Основні принципи надання допомоги постраждалому населенню в осередку НС.

 

 

 

Написати відповіді:

1.Що називається "запобігання виникненню НС"?

2.Розшифруйте ЄДСЗНС

3. Які органи включає в себе ЄДСЗНС?

4. Функції ЄДСЗНС.

 

1.Які формування входять в сили постійної готовності (штатні та позаштатні)?

2. Дайте визначення поняття "лікувально-евакуаційне забезпечення (ЛЕЗ".

3. Які ви знаєте режими НС?

4. Що називають надзвичайним станом?

5. Перелікуйте заходи, які вживає держава при НС.

6. Яка головна функція органів державної виконавчої влади, адміністрації підприємств, установ та організацій при НС?

7. Способи оповіщення населення при НС.

 

1.На які групи поділяються ЗІЗ?

2.Перелікуйте засоби захисту :

а)органів дихання

б)шкіри.

3. Назвіть медичні засоби захисту.

4. Що називають:

а)радіопротекторами

б)антидотами

5. Перелікуйте антибактеріальні засоби.

6. Призначення ІХП.

 

1.Що передбачає:

а)медичний захист

б)біологічний захист?

2.Заходи медичного захисту

3. Дайте визначення поняттю "карантин".

4.Кого призначають:

а) начальником карантину

б)його заступником?

5.Яких правил повинно дотримуватись населення в зоні карантину?

6. Показання до використання дезінфікуючих розчинів.

 

1.Як розподіляються служби медичного забезпечення, що надають допомогу постраждалим в НС?

2. Які служби входять :

а)в сили першого ешелону

б) в сили другого ешелону

и)третього ешелону?

 

 

 

Матеріали для самоконтролю

 

Питання для самоконтролю

1.Що називається запобіганням виникненню надзвичайних ситуацій?

2. Коли була створена ЄДСЗНС і які органи входять в її склад?

3.Функції ЄДСЗНС.

4. Які формування належать до сил постійної готовності?

5. Що називають лікувально-евакуаційним забезпеченням (ЛЕЗ)?

6. Чим визначається мета рятувальних робіт в зоні НС?

7. Охарактеризуйте режим підвищеної готовності.

8. Охарактеризуйте режим діяльності у надзвичайній ситуації.

9.Що називають надзвичайним станом?

10. Які заходи в разі НС вживає держава?

11. Що називається організацією життєзабезпечення населення в умовах НС?

12. Яким чином відбувається сповіщення населення про НС?

13. Що називається евакуацією населення, якими видами транспорту воно здійснюється?

14. Через які пункти здійснюється евакуація?

15. Як підготуватися населенню до евакуації?

16. Охарактеризуйте індивідуальні засоби захисту органів дихання та шкіри.

17. Показання до використання радіопротекторів та антидотів.

18. Показання до використання антибактеріальних засобів .

19. Для чого використовують індивідуальний протихімічний пакет?

20. Заходи медичного захисту.

21. Що передбачає біологічний захист?

22. Що називається карантином?

23. Заходи, які передбачає карантин?

24. Які заходи передбачає обсервація?

25. Що передбачає медичне сортування в зоні НС? Види медичного сортування.

26. Які групи потерпілих виділяють при сортуванні?

27. Механізм вибіркового сортування.

28.Перелікуйте медичну документацію на першому етапі медичної евакуації.

 

Дайте відповіді на тести з теми

 

"Управління силами та засобами ОГ при НС"

1. Рятувальні формування для проведення роботи в автономному режимі комплектуються  на термін

А – не менше 1 доби

В – 7 діб

С- не менше 3 діб 

Д – до 1 міс

Е – до 10 днів

2. Організація навчання населення методам і користуванню засобами захисту, правильним діям у разі НС повинно проводитися у режимі:

А – підвищеної готовності

В – повсякденної діяльності 

С – у режимі діяльності  у надзвичайної ситуації

Д – у режимі діяльності  у надзвичайному стані

Е -  при катастрофі

3. Комплекс заходів, спрямованих на створення і підтримання нормальних умов життя, здоров'я і працездатності людей, - це:

А – евакуація

В – карантин

С – лікувально-евакуаційне забезпечення

Д- організація життєзабезпечення населення в умовах НС 

Е – обсервація

4. До якої сортувальної групи належать постраждалі з наростаючими розладами життєвих фукнцій, які потребують невідкладну допомогу за життєвими показниками

А – 1 групи

В – 2 групи 

С – 3-ої групи

Д – 4 –ої групи

Е – 5-ої групи

5. До сил якого ешелону в організації медичного забезпечення постраждалому населенню при НС належать бригади швидкої медичної допомоги

А – першого 

В – другого

С – треього

Д – четвертого

Е – п'ятого

6. Назвіть засоби захисту голови:

А – герметичні та металізовані окуляри, захисні маски

В – фільтрувальні та ізолювальнів респіратори і протигази

С – каски загального призначення, для роботи під землею, спеціального призначення, шоломи, косинки 

Д – шоломи, антифони, вкладники

Е – захисні окуляри відкритого та закритого типів

7. Евакуація працюючого населення здійснюється за:

А – територіальним принципом

В – виробничим принципом 

С – соціально-політичним принципом

Д – національним принципом

Е – адміністративним принципом

8. До медичних засобів індивідуального захисту, що призначені для профілактики та надання медичної допомоги населенню, потерпілому в надзвичайних ситуаціях мирного та воєнного часу, належать:

А – хіміопрепарати, антибіотики, захисний одяг, протигази

В – радіопротектори, геропротектори, протигази

С – радіопротектори, антидоти, антибіотики, засоби часткової санітарної обробки 

Д – антибіотики, антидоти

Е – антидоти, захисний одяг

9. Назвіть найпоширеніший радіопротектор

А – циметидин

В – циста мін 

С – алопуринол

Д – алохол

Е – донорміл

10 Назвіть антидоти ціанідів:

А – амілнітрат, пропіл нітрит 

В – амітриптилін, аміназин

С – ампіцилін, діонін

Д – амоксацилін, унітіол

Е – циметидин, тарен

11. Вони слугують вказівкою, куди і в яку чергу направляти потерпілих при надзвичайних ситуаціях. Цифри на них (1,2) свідчать про черговість надання медичної допомоги або евакуації, їх виготовляють із щільного матеріалу і прикріплюють до одягу або носилок, на яких переносять потерпілого:

 А – нагрудні знаки

 В – сортувальні  марки 

 С – стрілки

 Д – стенди

 Е – евакуаційний паспорт

12. Під час сортування потерпілих при надзвичайних ситуаціях використовують:

А – "сортувальний метод" – огляд усіх потерпілих, щоб за даними зовнішнього огляду надати допомогу

В – "оглядовий метод", тобто швидкий огляд усіх потерпілих, щоб за зовнішніми показниками шкіри надати допомогу;

С – "вибірковий метод", тобто швидкий огляд усіх потерпілих, щоб за життєвими показаннями (шок, асфіксія, кровотеча) надати допомогу     

Д – "вибірковий метод". тобто швидкий огляд усіх потерпілих, щоб за зовнішніми показниками шкіри надати допомогу

Е – "оглядовий метод", тобто огляд усіх потерпілих, щоб за даними зовнішнього огляду надати допомогу

 

 Контроль на практичному занятті з теми: " Управління силами і засобами ОГ під час НС"

 

 


 

Рекомендована література

 

  1. Д.В. Зеркалов Навчальний посібник БЖД, 2011р., К.: Київський політехнічний інститут, 2011
  2. В.С. Тарасюк, Г.Б. Кучанська Охорона праці в лікувально-профілактичних закладах. Безпека життєдіяльності. Підручник. К.: ВСВ "Медицина", 2010 р., стор. 292-296
  3. І.В. Кочін Охорона праці та безпека життєдіяльності населення у надзвичайних ситуаціях К.: "Здоров'я", 2005р.,
  4. В.С. Джигирей, В.Ц. Жидецький Безпека життєдіяльності Львів "Афіша" 1999
  5. В.Ц. Жидецький, В.С. Джигирей, О.В.Мельников Основи охорони праці Львів "Афіша" 1999 р.,


Робочий зошит для вивчення дисципліни «Безпека життєдіяльності» покликаний допомогти студенту акцентувати увагу на основних питаннях з даної дисципліни. Розібрати основні пункти плану та в повній мірі підготуватися до практичної роботи.

Даний робочий зошит містить:

  • перелік тем, що виносяться для вивчення;
  • актуальність кожної теми;
  • перелік рекомендованої літератури;
  • орієнтовну карту для самостійної роботи з літературою з теми;
  • матеріали для самоконтролю (питання та тестові завдання).

Прослухавши лекцію, опрацювавши рекомендовану літературу, студент може заповнювати орієнтовну карту для самостійної роботи з літературою з теми.

 А давши відповіді за матеріали для самоконтролю закріпити отримані знання.

 

 

doc
Додано
26 жовтня 2021
Переглядів
5770
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку