КовальчукГ.І. Робочий зошит з хімії для 7 класу на І семестр
Урок № 21
(число, місяць)
Практична робота №3
Дослідження фізичних і хімічних явищ на прикладах
побутових хімікатів і харчових продуктів
Мета: поглибити знання про фізичні явища і хімічні реакції; навчитися відрізняти за характерними ознаками хімічні явища від фізичних; удосконалювати навички хімічного експерименту та безпечного поводження з хімічними речовинами, на прикладах побутових хімікатів і харчових продуктів.
Обладнання та реактиви: штатив із пробірками, порцелянова чашка, спиртівка, сірники, парафін, шпатель, чайник, дерев'яна скіпка, цукор-пісок; розчини соди Nа2СO3, кальцій хлориду СаС12, мідного купоросу СuSO4; нашатирний спирт NH4OH, хлоридна кислота НС1, оцет, лимонна кислота .
Уважно прочитайте «Правила безпеки під час роботи в кабінеті хімії».
1. Нагрійте в порцеляновій чашці шматочок парафіну. Що спостерігаєте?
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
2. Як тільки парафін перетвориться на рідину, загасіть спиртівку. Що відбувається з розплавленим парафіном?
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
3. Чи змінились властивості парафіну? Яке це явище?
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
4. Помістіть у пробірку чайну ложку цукру-піску і нагрівайте у полум'ї спиртівки. Що спостерігаєте? За якими явищами можна зробити висновок про перебіг хімічної реакції?
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
5. Прилийте до розчину соди Na2СO3 розчин кальцій хлориду СаС12. Що спостерігаєте?
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
6. До осаду, отриманого в попередньому досліді, додайте хлоридну кислоту НС1. Що спостерігаєте?
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
7. Внесіть у пробірку палаючу скіпку, не доторкаючись нею до рідини. Що відбувається зі скіпкою? Про утворення якого газу це свідчить?
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
8. Насипте в ложку соди, додайте оцту. Що спостерігаєте?
__________________________________________________________________
9. У побутових умовах немає хімічно чистої води, в ній завжди в різній концентрації розчинені солі металів та інші речовини. Якщо вода насичена солями кальцію і магнію (гідрокарбонатами), її називають жорсткою. Чим вище концентрація солей, тим більше жорсткою є вода. Коли така вода нагрівається, ці солі піддаються розкладанню на вуглекислий газ і нерозчинний осад (СаСО3 і MgСО3). Ці тверді відкладення ми і можете спостерігати, заглянувши в чайник (а також глянувши на нагрівальні елементи пральних і посудомийних машинок, прасок). Додайте до чайника столовий оцет і лимонну кислоту, закип'ятіть. Що спостерігаєте?
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
9. На основі виконаних дослідів зробіть висновок про те, чим фізичні явища відрізняються від хімічних реакцій. Назвіть явища, шо супроводжують хімічні реакції.
Висновок: _________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Оцінка:_______________
Домашнє завдання Вивчити § 14 ст.98-102, впр.5 ст.104. Підготувати навчальні проекти №5 «Використання хімічних явищ у художній творчості й народних ремеслах.», №6 «Речовини і хімічні явища в літературних творах і народній творчості».
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Використана література:
http://osvita.ua/school/lessons_summary/chemistry/34602/
https://www.schoollife.org.ua/testy-himiya-7-9-klasy-zavdannya-vidpovidi/
Для нотаток
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
1