Урок хімії у 7 класі "Вода: будова молекули, поширення в природі, фізичні властивості. Вода - розчинник"

Про матеріал
Вода: склад молекули, поширеність у природі, фізичні властивості. Вода – розчинник. Мета: ознайомити учнів з властивостями води, будовою молекули води, поширеність води в природі та значенням води для всього живого; сформувати вміння виявляти властивості води, її значення для розвитку живих істот на нашій планеті; продовжувати формувати вміння працювати з випереджувальними завданнями, виділяти основну думку. сприяти формуванню бережливого ставлення до води, екологічне виховання, сприяти формуванню інтересу до вивчення природничих наук Обладнання: пластилін, відеоматеріал, картки із завданнями, набір і картки для лабораторного досліду. Тип уроку: комбінований Форми і методи роботи: словесний, наочний, практичний Хід уроку Епіграф Вода! Ти не маєш ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуються, не знаючи, що ти таке. Не можна сказати, що ти необхідна для життя: ти-саме життя. Ти-найбільше багатство у світі… Антуан де Сент-Екзюпері І. Організація класу 1. Психологічна розминка 2. Опрацювання епіграфа ІІ. Мотивація навчальної діяльності Розгадування кросенсу з ключовим словом Вода ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ. Отже, сьогодні на уроці мова йтиме про воду. Тому основою нашого уроку буде девіз: Вода - сік життя. Ми дізнаємося багато цікавого про воду, про її поширення, властивості. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Кейс 1. «Будова і утворення молекули води. Водневий зв'язок » www.youtube.com/watch?v=IkJqjLD-fN Отже, молекулярна формула води Н2О. Бесіда - Який якісний склад молекули? - Який кількісний склад молекули? - Чи можна віднести воду до бінарних сполук? Чому? - Які обчислення можна виконати за хімічною формулою? Завдання 1. Обчисліть Молекулярну масу а масові частки елементів у молекулі води 2. Кейс 2 «Вода найпоширеніша речовина на Землі» Робота в парах 1. «Походження води» Учені довго сперечалися, звідки взя¬лася вода на планеті. До єдиної дум¬ки вони не прийшли дотепер. Най¬поширенішою версією є теорія про космічне походження води. Першим незаперечні докази цьому знайшов італійський хімік Пізані. Досліджуючи метеорит, що впав у 1864 р. в півден¬ній Франції, він виявив у ньому до 14 % води. Пізніше з’ясувалося, що всі метеорити містять воду. Крім цього, було створено чимало наукових теорій щодо походжен¬ня води. Значно поширилася одна з них, розроблена видатним ученим А. Шмідтом, відповідно утворилася з водню й кисню в між’я¬дерному просторі під дією космічної радіації. Разом з космічним пилом молекули Н20 заносяться у верхні шари атмосфери. На висоті 67-97 км частки пилу вкри¬ваються крижаною оболонкою й утво-рюють сріблисті хмари. Кількість води на Землі перевищує кількість будь-якої іншої речовини. Якщо дивитися на нашу планету з космосу, вона здається блакитною не тільки тому, що оповита повітряною оболонкою, а ще й тому, що три чверті поверхні земної кулі вкрито водою. 2. «Вода у природі» Це безмежні океанські та морські простори, річки та озера, мальовничі ставки, дощ, сніг, хмари в небі, підземні та ґрунтові води, льодовики, тіла живих істот.) На землі покрито 70,9% поверхні. Вода здійснює у природі постійний кругообіг, випаровуючись з поверхні й повертаючись на землю у вигляді опадів 3. «Вода на Землі» - вода вкриває понад 2/3 поверхні Землі - приблизно 97 % усієї води знаходиться в морях і океанах. - на прісну воду припадає менше 3 %, майже вся вона сконцентрована у снігах і льодах Антарктиди, Арктики, територіях із «вічною мерзлотою». - річки, озера, ставки містять лише 0,03 % води, наявної на планеті, саме цю воду людина використовує для своїх потреб. - у живих організмах масова частка води становить від 50 до 99 %. В організмі дорослої людини її приблизно 65 % за масою. (ембріон - 97%, немовля - 77%) - медузи на 99% - продукти харчування та рослини містять значні кількості води, наприклад: кавун - 96%, огірки — 95 %, помідори -90%, буряк — 88 %, картопля — 75 %, м’ясо — 75 %, яйце — 73 %, деревина — 45 % . Якби всю воду Землі розподілити рівномірним шаром по її поверхні, то утворився б Світовий океан глибиною 4 км. 4. Кейс 3 «Фізичні властивості води» Бесіда зі складанням схеми «Агрегатні стани води»  Які агрегатні стани води вам відомі? (твердий, рідкий, газоподібний)  Від чого залежать агрегатні стани води? Завдання 2. За допомогою пластиліну зобразіть різні стани води (Робота в парах)  Які основні фізичні властивості води вам відомі? Густина = 1 г/см3, без кольору і запаху t кипіння = 1000С t плавлення = 00С Мала теплопровідність. Не проводить електричного струму. Вода має велику теплоємкість, тому повільно нагрівається та охолоджується. Саме тому у воду використовують як теплоносій у системах опалювання? Цікаво, що... Градус Цельсія (С) – одиниця вимірювання температур, названа на честь шведського науковця Андерса Цельсія, який в 1742 році запропонував нову шкалу для вимірювання температури. Нуль у сучасній шкалі Цельсія – точка плавлення льоду (і замерзання води), 100 градусів – точка кипіння води (і конденсації її пари) за тиску 1 атм. 5. Кейс 4 Демонстрація (Робота в групах) Тема. Визначення розчинності речовин у воді. Мета: визначити розчинні і нерозчинні у воді речовини. Обладнання: пісок, крейда, сіль, питна сода, олія, чайна ложка, п'ять прозорих склянок, вода кімнатної температури, скляна паличка. ХІД РОБОТИ 1. У п'ять склянок налийте по 100 мл води. У кожну склянку додайте: склянка № 1 — 1 чайну ложку піску; склянка № 2 — 1 чайну ложку крейди; склянка № 3 — 1 чайну ложку солі; склянка № 4 — 1 чайну ложку питної соди; склянка № 5 — 1 чайну ложку олії. 2. Перемішайте суміші в кожній склянці за допомогою скляної палички. 3. Проведіть спостереження за виготовленими сумішами. Свої спостереження за розчинністю у воді дослідних речовин занесіть до таблиці, позначивши розчинені у воді речовини знаком «+», а нерозчинені — знаком «-». Речовина Розчинність у воді 1 Пісок 2 Крейда 3 Сіль 4 Сода питна 5 Олія Зробіть висновок давши відповіді на запитання: • Яка з речовин розчиниться швидше цукор, чи подрібнений цукор? • У якому випадку швидше розчиняться речовини у гарячий воді чи у воді кімнатної температури? • Чи зміниться розчинність солі при перемішуванні? Як саме? 6. Кейс 5 «Вода розчинник» https://www.youtube.com/watch?v=LzdC_nF-epM  Чи можна назвати природну воду чистою з хімічної точки зору? Воду, в 1 л якої міститься понад 1 г розчинених солей, називають мінеральною. Склад мінеральних вод різноманітний, багато з них мають лікувальні властивості, їх використовують для лікування певних захворювань шлунково- кишкового тракту, печінки, нирок або нервової системи. У деяких містах України (Моршин, Трускавець, Миргород , Гусятин, Сатанів) налагоджено їх спеціалізоване виробництво. Ці води можна купити під назвами («Миргородська», «Моршинська», «Нафтуся», Березівська» та ба¬гато інших). Але слід пам’ятати, що мінеральні води завдяки спе¬цифічному хімічному складу не можна пити необмежено, а тільки в певних кількостях, необхідних для лікування.  Як можна довести, що природна вода містить солі? (Проблемне питання) Про наявність солей у природній воді можна перекона¬тися на досліді. У порцеляновій чашці випаримо трохи річкової або водопровідної води. Коли вона вся випарується, на дні чашки зали¬шається твердий наліт — це і є солі, що містилися у воді.  Яке значення має вода як розчинник? Наведіть приклади розчинів, з якими ми маємо справу в своєму житті. Відповідь узагальнимо у вигляді схеми: (метод "Мозковий штурм") V. Закріплення набутих знань 1. Чому річкова, кринична й потала вода мають різні смаки? Яка з них найбільш чиста з хімічної точки зору? 2. Якщо скляну пляшку, наповнену водою, виставити на мороз, вона лоп¬не. Чому? Питання 1. .Вода — це проста речовина? (Ні) 2. Молекула води складається з двох атомів Оксигену й одного атома Гідрогену? (Ні) 3. Вода — найпоширеніша речо¬вина на планеті й займає площу в 3/4 поверхні землі? (Так) 4. Молекули води в рідкому стані розташовані групами? (Так) 5. Будь-яка вода замерзає за темпе¬ратури 0 °С? (Ні) 6. Густина води найбільша за темпе¬ратури 0 °С? (Ні, за температури +4 °С) 7. Вода повільно остигає й повіль¬но нагрівається? ( Так) 8. Суміш води з різними речовинами називається розчинами.(Так) 9. На розчинення речовин впливають різні фактори:подрібнення речовин, підвищення температури, перемішування.? (Так) 10. Вода найкращий розчинник.(Так) «Екологічне лото" Учні повинні скласти повне прислів'я. 1. Ліс і вода... ...доброту віддячить. 2. Де верба… ...який поріг, така й господиня. 3. Криниця з водою... ...брат і сестра. 4. Хто у воді, ... ...там і вода. 5. Яка криниця, такий і господар... …що людина з розумом. 6. Вода за … ...той у добрі. VІІ. Домашнє завдання Вивчити §......... Підготувати міні-проект «Вода у моїй домівці» Творчі завдання http://aida.ucoz.ru ,
Перегляд файлу

Тема: Вода: склад молекули, поширеність у природі, фізичні властивості. Вода – розчинник.

Мета: ознайомити учнів з властивостями води,  будовою молекули

води, поширеність води в природі та значенням води для всього живого; сформувати вміння виявляти властивості води, її значення для розвитку живих істот на нашій планеті; продовжувати формувати вміння працювати з випереджувальними завданнями, виділяти основну думку. сприяти формуванню бережливого ставлення до води, екологічне виховання, сприяти формуванню інтересу до вивчення природничих наук

Обладнання: пластилін, відеоматеріал, картки із завданнями, набір і картки для лабораторного досліду.

Тип уроку: комбінований

Форми і методи роботи: словесний, наочний, практичний

Хід уроку

 

                                                                                          Епіграф

                                                             Вода! Ти не маєш ні смаку, ні кольору, ні запаху, 

                                                             тебе неможливо описати, тобою

                                                             насолоджуються, не знаючи, що ти таке. Не

                                                            можна сказати, що ти необхідна для життя:

                                                         ти-саме життя. Ти-найбільше багатство у світі…

                                                                                                  Антуан де Сент-Екзюпері

І. Організація класу

   1. Психологічна розминка

   2. Опрацювання епіграфа

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

        Розгадування кросенсу з ключовим словом Вода

https://fc.naurok.com.ua/001b8k-1de7/006.jpg

     ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ  ТЕМИ  І  МЕТИ   УРОКУ.

     Отже, сьогодні  на уроці  мова  йтиме  про воду.  Тому  основою  нашого  уроку буде  девіз:   Вода -  сік  життя.  Ми  дізнаємося  багато  цікавого про воду, про її поширення, властивості.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО  МАТЕРІАЛУ 

  1. Кейс 1. «Будова і утворення молекули води. Водневий зв'язок »

www.youtube.com/watch?v=IkJqjLD-fN 

Отже,  молекулярна формула води  Н2О.

    Бесіда

- Який якісний склад молекули?

- Який кількісний склад молекули?

- Чи можна віднести воду до бінарних сполук? Чому?

- Які обчислення можна виконати за хімічною формулою?

Завдання 1. Обчисліть Молекулярну масу а масові частки елементів у молекулі води

 

  1. Кейс 2 «Вода найпоширеніша речовина на Землі»

Робота в парах

  1. «Походження води»

Учені довго сперечалися, звідки взя­лася вода на планеті. До єдиної дум­ки вони не прийшли дотепер. Най­поширенішою версією є теорія про космічне походження води. Першим незаперечні докази цьому знайшов італійський хімік Пізані.

       Досліджуючи метеорит, що впав у 1864 р. в півден­ній Франції, він виявив у ньому до 14 % води. Пізніше з’ясувалося, що всі метеорити містять воду.

     Крім цього, було створено чимало наукових теорій щодо походжен­ня води. Значно поширилася одна з них, розроблена видатним ученим А. Шмідтом, відповідно утворилася з водню й кисню в між’я­дерному просторі під дією космічної радіації. Разом з космічним пилом молекули Н20 заносяться у верхні шари атмосфери.

     На висоті 67-97 км частки пилу вкри­ваються крижаною оболонкою й утво­рюють сріблисті хмари.

    Кількість води на Землі перевищує кількість будь-якої іншої речовини. Якщо дивитися на нашу планету з космосу, вона здається блакитною не тільки тому, що оповита повітряною оболонкою, а ще й тому, що три чверті поверхні земної кулі вкрито водою.

  1. «Вода у природі»

    Це безмежні океанські та морські простори, річки та озера, мальовничі ставки, дощ, сніг, хмари в небі, підземні та ґрунтові води, льодовики, тіла живих істот.)

На землі покрито 70,9% поверхні. Вода здійснює у природі постійний кругообіг, випаровуючись з поверхні й повертаючись на землю у вигляді опадів

  1. «Вода на Землі»

- вода вкриває понад 2/3 поверхні Землі 

- приблизно 97 % усієї води знаходиться в морях і океанах.

- на прісну воду припадає менше 3 %,  майже вся вона сконцентрована у снігах і льодах Антарктиди, Арктики, територіях із «вічною мерзлотою».

- річки, озера, ставки містять лише 0,03 % води, наявної на планеті, саме цю воду 

  людина використовує для своїх потреб.

 - у живих організмах масова частка води становить від 50 до 99 %. В організмі дорослої людини її приблизно 65 % за масою. (ембріон - 97%, немовля - 77%)

- медузи на 99%

- продукти харчування та рослини містять значні кількості води, наприклад:

кавун - 96%,  огірки — 95 %, помідори -90%,  буряк — 88 %, картопля — 75 %,

 м’ясо — 75 %, яйце — 73 %, деревина — 45 % .

     Якби всю воду Землі розподілити рівномірним шаром по її поверхні, то утворився б Світовий океан глибиною 4 км.

  1. Кейс 3 «Фізичні властивості води»

 

       Бесіда зі складанням схеми «Агрегатні стани води»

  • Які агрегатні стани води вам відомі? (твердий, рідкий, газоподібний)
  • Від чого залежать агрегатні стани води?

  Завдання 2. За допомогою пластиліну зобразіть різні стани води (Робота в парах)

 

  • Які основні фізичні властивості води вам відомі?

Густина = 1 г/см3, без кольору і запаху

t кипіння  = 1000С

t плавлення = 00С

Мала теплопровідність.

Не проводить електричного струму.

Вода має велику теплоємкість, тому повільно нагрівається та охолоджується.

    Саме тому у воду використовують як теплоносій у системах опалювання? 

Цікаво, що...

     Градус Цельсія (С) – одиниця вимірювання температур, названа на честь шведського науковця Андерса Цельсія, який в 1742 році запропонував нову шкалу для вимірювання температури. Нуль у сучасній шкалі Цельсія – точка плавлення льоду (і замерзання води), 100 градусів – точка кипіння води (і конденсації її пари) за тиску 1 атм.

 

  1. Кейс 4 Демонстрація (Робота в групах)
    Тема. Визначення розчинності речовин у воді.
    Мета: визначити розчинні і нерозчинні у воді речовини.
    Обладнання: пісок, крейда, сіль, питна сода, олія, чайна ложка, п'ять прозорих склянок, вода кімнатної температури, скляна паличка.

    ХІД РОБОТИ
    1. У п'ять склянок налийте по 100 мл води.

У кожну склянку додайте:
склянка № 1 — 1 чайну ложку піску; 
склянка № 2 — 1 чайну ложку крейди; 
склянка № 3 — 1 чайну ложку солі; 
склянка № 4 — 1 чайну ложку питної соди; 
склянка № 5 — 1 чайну ложку олії.

2. Перемішайте суміші в кожній склянці за допомогою скляної палички. 
3. Проведіть спостереження за виготовленими сумішами. Свої спостереження за розчинністю у воді дослідних речовин занесіть до таблиці, позначивши розчинені у воді речовини знаком «+», а нерозчинені — знаком «-».
 

Речовина

Розчинність у воді

1 Пісок
 

 

2 Крейда

 

3 Сіль
 

 

4 Сода питна

 

5 Олія
 

 


Зробіть висновок давши  відповіді на запитання:

 • Яка з речовин розчиниться швидше цукор, чи подрібнений цукор?
• У якому випадку швидше розчиняться речовини у гарячий воді чи у воді кімнатної температури?
• Чи зміниться розчинність солі при перемішуванні? Як саме?
 

  1. Кейс 5 «Вода розчинник»

      https://www.youtube.com/watch?v=LzdC_nF-epM

 

  • Чи можна назвати природну воду чистою з хімічної точки зору?

    Воду, в 1 л якої міститься понад 1 г розчинених солей, називають мінеральною. Склад мінеральних вод різноманітний, багато з них мають лікувальні властивості, їх використовують для лікування певних захворювань шлунково- кишкового тракту, печінки, нирок або нервової системи. У деяких містах України (Моршин, Трускавець, Миргород , Гусятин, Сатанів) налагоджено їх спеціалізоване виробництво. Ці води можна купити під назвами («Миргородська», «Моршинська», «Нафтуся», Березівська» та ба­гато інших). Але слід пам’ятати, що мінеральні води завдяки спе­цифічному хімічному складу не можна пити необмежено, а тільки в певних кількостях, необхідних для лікування.

  • Як можна довести, що природна вода містить солі? (Проблемне питання)

    Про наявність солей у природній воді можна перекона­тися на досліді. У порцеляновій чашці випаримо трохи річкової або водопровідної води. Коли вона вся випарується, на дні чашки зали­шається твердий наліт — це і є солі, що містилися у воді.

  • Яке значення має вода як розчинник? Наведіть приклади розчинів, з якими ми маємо справу в своєму житті. Відповідь узагальнимо у вигляді схеми:

(метод "Мозковий штурм")

 

 

 

 

 

 

V. Закріплення набутих знань

1. Чому річкова, кринична й потала вода мають різні смаки? Яка з них найбільш чиста з хімічної точки зору?

2. Якщо скляну пляшку, наповнену водою, виставити на мороз, вона лоп­не. Чому?

Питання

  1. .Вода — це проста речовина? (Ні)
  2. Молекула води складається з двох атомів Оксигену й одного атома Гідрогену? (Ні)
  3.  Вода — найпоширеніша речо­вина на планеті й займає площу в 3/4 поверхні землі? (Так)
  4.  Молекули води в рідкому стані розташовані групами? (Так)
  5.  Будь-яка вода замерзає за темпе­ратури 0 °С? (Ні)
  6.  Густина води найбільша за темпе­ратури 0 °С? (Ні, за температури +4 °С)
  7. Вода повільно остигає й повіль­но нагрівається? ( Так)
  8.  Суміш води з  різними речовинами називається розчинами.(Так)
  9.  На розчинення речовин впливають різні фактори:подрібнення речовин, підвищення температури, перемішування.? (Так)
  10. Вода найкращий розчинник.(Так)

 

«Екологічне лото"

     Учні повинні скласти повне прислів'я.

1. Ліс і вода...

...доброту віддячить.

2. Де верба…

...який поріг, така й господиня.

3. Криниця з водою...

...брат і сестра.

4. Хто у воді, ...

...там і вода.

5. Яка криниця, такий і господар...

…що людина з розумом.

6. Вода за …

...той у добрі.

 

VІІ.  Домашнє завдання

 Вивчити §.........

Підготувати міні-проект «Вода у моїй домівці»

Творчі завдання http://aida.ucoz.ru ,  

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
16 січня 2019
Переглядів
2117
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку