8. Складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним
А Здавалося Калнишевському, що він прив’язаний незримою ниткою чужої руки
Б Війна – це тир, де цілий світ – мішені
В Всі позбирай в небесах бризки осіннього світла, щоб у привітних очах усмішка квітла
Г Якщо в перший тиждень великого посту тепло, то літо буде ясне
9.Складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним
А А на тому місце, де стояла тінь, іскрило сонце широкою плямою
Б Як парость виноградної лози, плекайте мову
В Їй хоч в голову не приходило, що найбільше Тимко мучиться саме через неї
Г Осіннє сонце, що надвечір спромоглося продерти хмари, схиллосянад обрієм і сіяло своє золотаве насіння у вогку землю
10.Складнопідрядне речення з обставинним
А Теплий туман слався по полю, залитому місячним промінням
Б Я прийшов із мас, із поля, знизу, де од злиднів очі як огонь
В Замолоду хотів дізнатися, як все влаштоване у світі
Г Я той, що греблі рве
11.Складнопідрядне речення з підрядним обставинним
А Іди туди, де люди творять світло
Б Вночі вони поверталися додому, стомлені, але задоволені
В Гора така, що з неї спускалися цілий день
Я той, що греблі рве
12.Складнопідрядне речення з підрядним обставинним
А Ніхто не знає, де кого доля чекає
Б На новому місці, облаштованому спеціально для них, почувалися добре.
В Стояла така тиша, що чути було шепіт сніжинок з пожовклим листям
Г Буває, що й новий птах старої заспіває
Повторення вивченого
Уставте, де потрібно, апостроф
Прип…ять, від..ємний, пів..ялинки, дит..ясла, олов..яний, прем..єра, уз гір..я, гр…юкати, цв..ях, св...ято, В..ячеслав, кур..єр, моркв..яний, торф..яний, духм..яний, пів..ящика, від..їхати, лл..ється, черв..як, Лук..янівка, між гір..я, присв..ята, дзв..якнути, В..єтнам, св…ященик, олів..є, присв..ята, повечір..я, глазур..ю, різьб..яр.
_________________________________________________ 9- __ класу
Складнопідрядне речення
Вправа 1. Підкресліть граматичні основи речення. Поставте запитання від головної частини до підрядної, визначте вид підрядної частини, намалюйте схему
Вправа 2. Доповніть подані фрагменти так, щоб утворилися складнопідрядні речення. Визначте вид підрядної частини
Свято наближається__________________________________________
Мрії здійснюються___________________________________________
Любов реальна в цьому світі __________________________________
Книжки несуть мудрість_______________________________________
Я довго не міг йому пробачити___________________________________
Ріка ніби розтанула в тумані_____________________________________
Вправа 3. З’ясуйте функцію виділеного слова в реченні, надпишіть, якою частино мови воно є
1.Я думаю про Вас. Я знаю, що Ви є. 2. Ті, що народжуються раз на століття, умерти можуть кожен день. 3. А я тобі кажу, що навіть сон, коханий, має межі. 4. А знаєш, буває, що світ забуває слова. 5. Все, що дає життя іскристе і багате, мов медоносний сік, збираємо для вас. 6. І так сумно, що друзів насправді лишилася дрібка, що усі вороги – аж настільки нікчемні й убогі.
Вправа 4. Визначте тип складнопідрядних речень. Поставте, де потрібно, розділові знаки.
Вправа 5.
ІV завдання
Скласти речення за схемами
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Виконайте тестові завдання
А В яру шуміли верби густим, затишно-рівним співом, і бадьоро гомоніли на горі дуби.
Б Ріка вирує сонцем, а плавні вниз десь аж до лиманів синіють
В Обід давно вже був готовий,проте роздавати його було нікому
Г Під осінніми високими зорями затихають оселі, і тепер стає чутнішою мова роси.
А Цвіте земля, і простори морів її голублять синіми вітрами.
Б Гора така, що з неї спускалися цілий день
В Темна хмара озвалася громом гучним, освітилась огнем блискавиці
Г Будеш сіяти з сумом – вродить печаль
А Нарешті запалили свічку, та вітер все одно її погасив
Б Ніч колихала так ласкаво, проте не спалося ніяк
В Слово може врятувати людину, слово може і вбити
Г Дощ вщух, і окремі великі прозорі краплі повільно спадали з листу
А На білу гречку впали роси, веселі бджоли одгули, замовкло поле
Б Знала я: скоро сонце зійде і казка вночі зникне назавжди
В Я знову згадав ті хвилини, що душу п’янили мені
Г Місяць на небі, зіроньки сяють, тихо по морю човен пливе.
А Замолоду треба набратися знань, щоб не пуста була твоя власна криниця
Б Шукаю служника такого, щоб вмів і шить, і варить.
В Я люблю, як осінню пахне яблуками в хаті
Г Після дощу земля лежить і слухає, що робиться у світі
А Сонце пекло так, що й уночі степ пашів.
Б Суспільство здорове, життєздатне, коли воно складається з громади.
В Кузьма робить вигляд, наче він мудрує
Г тому під курку яйце кладуть, щоб друге знесла.
А Відколи на світі пісні гомоніли, такої не чуто ніколи
Б Здалось, примарилось мені, наче ти десь поруч пройшла
В Теплий туман слався по полю, так що дерева потопали в ньому
Г Життя і мрія в згоді не бувають і вічно борються, хоч миру прагнуть.