МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ ТА НАУКИ УКРАЇНИ
ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ
ВІДДІЛ ОСВІТИ МОЛОДІ ТА СПОРТУ, КУЛЬТУРИ ВИКОНАВЧОГО КОМІТЕТУ СТАРОСИНЯВСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ
Педагогічна виставка
«Хмельниччина на шляху реформування»
Тиждень козацької слави в початкових класах, як засіб виховання національно свідомого громадянина
П. Яремус
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ ТА НАУКИ УКРАЇНИ
ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ
ВІДДІЛ ОСВІТИ МОЛОДІ ТА СПОРТУ, КУЛЬТУРИ ВИКОНАВЧОГО КОМІТЕТУ СТАРОСИНЯВСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ
Педагогічна виставка
«Хмельниччина на шляху реформування»
Тиждень козацької слави в початкових класах, як засіб виховання національно свідомого громадянина
П. Яремус
Пасічна 2021
Схвалено для використання в навчально-виховному процесі на засіданні педагогічної ради Пасічнянського НВК Протокол №6 від 17.03. 2021 р.
Укладач: Яремус Поліна Іванівна, вчитель початкових класі Пасічнянського НВК
Рецензент: Семенюк Людмила Сергіївна, заступник директора з навчально-виховної роботи, вчитель вищої категорії, старший вчитель
Впровадження козацької педагогіки у виховному та навчальному процесі передбачає підвищення якості освіти, розвиток національної свідомості учнів тобто вирішення однієї з нагальних проблем для сучасного суспільства. Посібник містить матеріал у якому висвітлено напрацювання вчителя Пасічнянського НВК, і який дає можливість активізувати пізнавальну діяльність учнів. Розширити знання учнів про запорізьких козаків, їх традиції, побут, звичаї. Виховувати шанобливе ставлення до запорожців, спонукати до наслідування їх кращих рис характеру: добродушності, безкорисливості, товариськості, бажання завжди прийти на допомогу. Розвивати фізичні якості дітей, спритність, кмітливість, активність. Апробована система використання такого виду роботи в початковій ланці освіти засвідчила її перспективність та педагогічну доцільність, оскільки вона сприяє становленню творчої, соціально-активної особистості, формуванню ціннісного ставлення до суспільства і держави, покращенню національно-патріотичного виховання яке визнано пріоритетним напрямком державної політики в Україні. Основною його метою є формування національно свідомого громадянина на шляху демократичного розвитку держави.
Зміст
Вступ____________________________________________ 5
Розділ 1. Впровадження козацької педагогіки в початкових класах
1.1 . Тиждень Козацької слави у Пасічнянському НВК___ 7
Розділ 2. Заходи під час проведення тижня в 3 класі.
2.1. План проведення тижня ___________________10
2.2. Презентація _____________________________ 10
2.3. Понеділок_______________________________11
2.4. Вівторок________________________________ 12
2.5. Середа.Лепбук. __________________________13
2.6. Четвер.Конкурси . ________________________19
2.7. П`ятниця. Екскурсія.Козацькі забави. ________22
Висновки_________________________________________28
Список використаних джерел ________________________29
Додатки 1.________________________________________30
Додаток 2.Урок розвитку зв’язного мовлення.__________31
Додаток 3. Математичні козацькі посиденьки. _________39
Вступ
Як наголошено в Національній доктрині розвитку освіти України, пріоритетним напрямком в її реалізації є формування особистості, яка усвідомлює свою приналежність до українського народу, сучасної європейської цивілізації; виховання людини демократичного світогляду, яка поважає громадянські права і свободи, традиції народів і культур світу, національний, релігійний, мовний вибір кожної людини.
Сьогодні спільними завданням школи, батьків, влади, громадськості є підготовка молодого покоління до компетентної та відповідальної громадянської участі. Важливий компонент громадянської компетентності особистості – це вміння не лише почерпнути знання із різноманітних джерел, але й дати їм критичну оцінку, зважено спираючись на історичний досвід, змінювати життя конкретними справами.
Козацька педагогіка - це частина народної педагогіки, яка формувала в підростаючих поколіннях українців синівську вірність рідній землі. Це народна виховна мудрість, що основною метою мала формування в сім’ї, школі і громадському житті козака-лицаря, мужнього громадянина з яскраво вираженою українською свідомістю і самосвідомістю.
Основні завдання козацької педагогіки :
- любов до батьків, рідної мови, вірність у коханні, дружбі, побратимстві, ставленні до Батьківщини - України;
- готовність захищати слабших, турбуватися про молодших;
- шляхетне ставлення до дівчини, жінки, бабусі;
- непохитну вірність ідеям, принципам народної моралі, духовності (правдивість і справедливість, працьовитість і скромність );
- відстоювання повної свободи і незалежності особистості, народу, держави; - турботу про розвиток національних традицій, звичаїв і обрядів, бережливе ставлення до рідної природи, землі;
- цілдеспрямований розвиток власних фізичних і духовних сил, волі, можливостей свого організму;
- уміння скрізь і всюди поступати благородно, шляхетно, виявляти інші чесноти.
Водночас козаки були глибоко милосердними. Вони чутливо ставилися до інших людей, ділилися з ними радість і горе.
Мета: виховання національно свідомих, духовно та фізично розвинутих громадян України на традиціях українського козацтва та принципах християнської моралі.
Програма дозволяє реалізувати учням свої навички та вміння в походах, експедиціях, екскурсіях згідно з правилами проведення туристських подорожей
Вивчаючи історію козацтва, вихованці знайомляться з козацьким минулим рідного села, міста, області. Перші походи та екскурсії здійснюються на тій місцевості, де проживають учні. Продовжуючи козацькі виховні традиції та поєднуючи з сучасними проблемами модернізації системи фізичного та патріотичного виховання дітей ми ставимо за мету:
- виховання засобами козацької педагогіки національно свідомого громадянина і патріота Батьківщини;
- розвиток особистості вихованця, його здібностей та обдарувань, наукового світогляду;
- формування здорового способу життя, підвищення соціальної активності і зміцнення здоров’я дітей та юнацтва; - залучення їх до фізичної культури як складової частини загально-людської культури.
Розділ 1. Впровадження козацької педагогіки в початкових класах
НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ РОЗВИТКУ ДЕРЖАВИ ГОЛОВНЕ - УВАГА ДО ШКОЛИ. Держава живе й розвивається доти, доки в ній живе багатим духовним життям школа. А для цього школа повинна стати осередком зустрічі дитинства із справді загальнолюдським - дитинча має частіше зазирати у вічність - саме школа стоїть біля витоків духовності суспільства.
Рідна школа - це головна основа національного життя держави, основа рідної школи - національне виховання. Наше національне виховання - це козацьке виховання, бо українці - нація козацька; козаки були типовими представниками рідного народу, вони втілювали волелюбний національний характер, відображали його потреби, інтереси, прагнення; і вони створили самобутню і високоефективну, близьку до європейської, національну систему освіти і виховання - козацьку педагогіку, яку впроваджуємо у свою роботу і ми, вчителі Пасічнянського навчально – виховного комплексу. Бо творче впровадження в життя ідей і засобів козацького виховання має забезпечити
формування фізично здорових, морально чистих і по-лицарськи мужніх та сильних духом громадян незалежної України. Тому, конкретизуючи основну мету освіти, наголошую - виховання повинно бути національним.
14 жовтня православні християни святкують День Покрови Пресвятої Богородиці. В цей же день відзначається День українського козацтва та Захисника Вітчизни.
Традиційно, у переддень свята, з метою вшанування мужності та героїзму захисників незалежності і територіальної цілісності України, військових традицій і звитяг українського народу, сприяння подальшому зміцненню патріотичного духу у сучасної молоді. , в школі щороку проводиться «Тиждень козацької слави». І наше завдання - відроджувати й примножувати традиції українського народу.
Наші учні мають певні знання, бо кожен з них чув про козаків. Але завдяки проведенню цілого ряду заходів, вони ще раз переконуються: унікальність нашої історії й нашого народу полягає в тому, що в козацтві виявився творчий і волелюбний дух наших предків. Багато хто з нас сьогодні має козацькі прізвища. Через козацтво створювалася наша історія, і кожен з нас не тільки причетний, а й відповідальний за неї. Метою такого тижня є:
- вивчення історії козацтва;
- збереження та продовження козацьких традицій, звичаїв та обрядів;
- пошуково-дослідницька робота: збір, обробка і популяризація пісенного фольклору про козаків;
- психофізичний розвиток особистості засобами відродження традицій фізичного загартування козаків;
- поглиблення знань школярами народної творчості про героїку українського козацтва; підпорядкований формуванню у школярів засобами традиційних козацьких ігор та забав фізичного гарту тіла та духу, дисциплінованості, патріотизму;
- вивчення системи козацького тіловиховання; - ознайомлення з секретами здоров'я козаків та рецептами козацької медицини, кулінарії.
Також козацька тематика використовується і під час проведення уроків.
ЦЕ і уроки розвитку мовлення, уроки позакласного читання. На уроках математики впроваджується «козацька лічба». Розроблені цікаві завдання і для уроків ЯДС, фізичної культури. У третьому класі проводиться веселий математичний захід «Математичні посиденьки», на якому маленькі козачата розширюють уявлення учнів про математику як невід’ємну складову загальнолюдської культури, про роль математики в житті наших предків, запорізьких козаків, в їх традиціях, побуті, звичаях, познайомляться з елементами народної математики.
Змістове і технологічне наповнення тижня для молодших школярів включає години спілкування, проведення вікторин та квесту, розгадування ребусів та загадок про козаків, створення лепбука, проведення свята «Посвята у Козачата». Це дійсно велике свято для молодших школярів, адже тепер вони стають юними захисниками нашої країни та її майбутньою гордістю.
В ході свята малеча показує свої знання про життя козаків, їх побут, традиції, правила, улюблені заняття. Проте найурочистіший момент заходу — посвята в козачата. Під час якої звучать слова клятви з уст учнів. Вони присягають на вірність Україні і своїй школі, вступаючи до лав козацтва, перед обличчям своїх друзів, перед рідною землею та пам’яттю звитяг козаків. Другокласники обіцяють гарно навчатися і поважати історію та традиції українського народу, розвиватися розумово, фізично, морально, щоб відповідати новому статусу козачат.
Традиційно проводяться Дні козацтва, козацькі забави, ігри, лицарські поєдинки, де учні засвоюють традиційні козацькі види фізичної культури (метання булави, метання списа в ціль, бій на кладці, перетягування ваги, перетягування линви) з метою гартування козацького духу й тіла; осягають секрети козацької кухні, козацької медицини. Все це підносить дух учнів, наснажує їх оптимізмом, вірою у свої сили.Проводяться походи на природу «До козацького кулешу», з козацькими забавами, розвагами, змаганнями, піснями, танцями, козацьким вогнищем. Організація цікавої екскурсії на поле Пилявецької битви козаків та Курган слави .
План проведення «Тижня козацької слави» 3 клас
Понеділок
• Відкриття тижня українського козацтва
• Виставка тематичної літератури «Доки будуть українці – поки будуть козаки»
• Перегляд презентації «Козацькому роду нема переводу»
Вівторок
• Віртуальна мандрівка «Гей ви, козаченьки! Слава України!» /відео/
• Вікторина «Що ми знаємо про козаків?»
Розгадування ребусів.
Середа
• Конкурс на кращий малюнок на козацьку тематику
• Виготовлення лепбука «Спадок козацької слави»
Відгадування загадок.
Четвер
Свято «Хай живе козацька воля. Хай живе козацький дух!» - прийом в козачата.
Спортивні змагання козачат
o П`ятниця
Екскурсія до Кургану Слави та на поле Пилявецької битви.
Козацькі забави та розваги, змагання.
Посиденьки біля козацького вогнища.
2.1. Презентація
https://drive.google.com/file/d/1wEbgGd9cXjWRV_gc4ZYoWPXydHyXmJqp/view?usp=sharing
ПОНЕДІЛОК
https://drive.google.com/file/d/1Zbdmv8prNzGmn6IclMnZG0z91ypkIAT_/view?usp=sharing
ВІВТОРОК
https://drive.google.com/file/d/1WMT3ikcjNhSKgCL0aCZS6q2pPpeqa4UM/view?usp=sharing
3.1 https://drive.google.com/file/d/10XZ4P9EAKrv2hmJW_8a1B876f3XOBDst/view?usp=sharing
Ребуси дуже корисні для розвитку мислення, кмітливості та логіки дітей. До того ж ребус користується популярністю в дитячій аудиторії, будучи одним із самих популярних ігор. Це гарне захоплення, що приносить дитині користь і задоволення. Ви навчитеся розуміти «мову» знаків та малюнків..
СЕРЕДА
2. Виготовлення Лепбука « Хто такі козаки ?»
Товстенький бичок
Обсмалений бочок
На вогні весь вік чорніє,
А ніхто не пожаліє. (Казанок)
Качка в море
Упірнає
Хвіст тоненький
Залишає (Відро з дужкою)
Кінь, залізний, худий
Допавсь до води,
Пив собі, пив,
Поки спрагу зігнав –
Озеро випив
До самого дна. (Ложка та миска)
Хто то? Лицарі відважні
І міцні немов дуби,
А на головах росли у них
Оселедцями чуби. (Козаки)
Хто за народ горою,
А проти ворога ордою?( Козаки)
Скоромовочки. Скоромовочки, озвіться, кілька разів повторіться.
Був бик тупогуб,
Тупогубенький бичок,
У бика губа була тупа……..
Варка варила вареники,
Василь взяв вареника,
Варка Василя варехою,
Василь Варку вареником………..
Ґава всілася на ґанку
І сиділа там до ранку.
Вранці гуси пробігали,
Ґаву з ґанку проганяли………..
Залізне зубрило залізо любило.
ЧЕТВЕР
Ведуча: Дорогі дівчата, дорогі хлоп’ята!
Прийняли сьогодні другокласників у козачата!
Із цим святом славним вас усіх вітаємо,
Натхнення, сил і мудрості бажаємо!
Третій клас виконує пісню
Козачата виконують пісню
Навкруги лунає спів –
Ми нащадки козаків
Бережем минулу славу – |
Славу прадідів своїх. | (2)
Приспів:
Гей, ви, браття, - хай ми не багаті,
Все, що треба, нам дали батьки.
Є в нас воля, жде щаслива доля,
Ми - нащадки славних козаків!
Жовтий степ, небес блакить,
На горі вогонь горить.
Наша зірка не згасає, |
Нашу правду не змінить. | (2)
Приспів. (2)
Ми - нащадки славних козаків!
https://www.youtube.com/watch?v=m8iNbwYd6r0
Ведуча. Що ж, братове, в козачат ми прийняли, а тепер нам треба перевірити учнів початкових класів, яких ми прийняли у лави козачат, тому влаштуємо їм невеличке випробування.
Конкурси
Ведуча: Конкурс «Склади слово». Слово «козак» означає вільний, тому наступне завдання викласти з рахувальних паличок слово «козак». Хто швидше та краще це зробить, той отримає 5 балів.
Ведуча: Кінь для козака – вірний товариш. Тому наступне змагання «Стрибки на «конях». Сідаєте на коня (м’яч між ніг), стрибаєте до «сторожової вежі» і назад. Чий козак швидше повернеться, та команда отримує 5 балів.
Ведуча. Наступний конкурс «Повзунець» (найбільша оцінка за конкурс 2 бали)
Беруть участь усі козаки. За сигналом козак навприсядки, руки на колінах, проходить указану відстань, повертається до своїх товаришів і передає естафету наступному. Перемагає курінь, який швидше це зробить.
Ведуча. Бувало, що козаки потрапляли в полон до ворога, але завдяки своїй силі, спритності та витривалості вони вміли, долаючи перешкоди, непомітно втекти звідти. Ніщо не могло втримати козака у полоні: ані міцні мотузки, ані кайдани, ані, навіть, мішки.
Наступний конкурс «Втеча з полону» (3 бали). Стрибки в мішках
Ведуча. Наступний конкурс «Сильні й швидкі» (конкурс оцінюється 1 балом)
— Хто швидше надує повітряну кульку? Для цього конкурсу запрошуємо по 1 учаснику від кожної команди.
Ведуча. Ой, які ж сміливі, спритні та винахідливі наші козачки! Молодці! Увага всім учасникам! Для підведення підсумків змагань слово надається суддям змагань.
П`ЯТНИЦЯ
Екскурсія до Кургану Слави та на поле Пилявецької битви учнів 2 та 3 класів
Хвилини історії. Розповідь вчителя про Богдана Хмельницького,його славне козацьке військо та про битву на Пилявецькому полі.
Хмельницький Богдан Михайлович народився 6 січня 1596 року в с. Суботів Черкаської області, помер у 61-річному віці 6 серпня 1657 року в Чигирині. Гетьман Війська Запорізького. Підняв українські землі на Визвольну війну проти Польщі у 1648-1654 рр. Він хоробрий воїн шляхетського роду,
талановитий воєначальник і полководець, який отримав ряд великих перемог, що увійшли в історію
.
Хід битви
Під Пилявцями, на правому березі річки Іква (за іншими даними — Пилява) українське військо збудувало добре укріплений табір. Окремо, на лівому фланзі головних сил української армії, розташувалась кіннота Максима Кривоноса. Козацька піхота зайняла греблю, яка сполучала обидва береги річки, і збудувала на ній шанці. 9 (19) вересня 1648 р. надійшло королівське військо і стало табором на протилежному березі річки. Вирішальна битва розпочалась 11 (21) вересня 1648 р. запеклими боями за греблю через Ікву. Корогви Речі Посполитої під командуванням Януша Тишкевича, Йордана, Самуеля Осінського, Аксака[3] розпочали штурм українського табору і зуміли відкинути козацькі застави, які обороняли греблю. Коронні підрозділи відразу ж через неї почали переходити на правий берег і утворили плацдарм для подальшого наступу.
Протягом другого дня козацька піхота відбила свої позиції на греблі. У ніч на 13 (23) вересня 1648 у козацький табір прибув на допомогу 4-тисячний загін буджацьких татар, очолюваний Айтимир-мурзою та Адлаєт-мурзою (на думку деяких дослідників, татари прибули лише 15 (25) вересня 1648, а гучні вигуки і мушкетна стрілянина у козацькому таборі начебто на честь прибулих союзників мали, за задумом Б. Хмельницького, ввести в оману командування Речі Посполитої. Вранці 13 (23) вересня 1648 українська армія (лівим флангом командував Кривоніс, центром Іван Чорнота, правим — Карпо Півторакожух) вишикувалась у бойові лади на полі бою. Першими завдала удару шляхетська кіннота. Витримавши потужний натиск ворожих хоругов, українська піхота при підтримці артилерії розпочала контрнаступ. Козацькі полки швидко повністю оволоділи греблею, перейшли на лівий берег і почали шикуватись у бойові лади. Не витримавши натиску і піддавшись всезростаючій паніці, війська Речі Посполитої почали безладно відступати. Аби уникнути повного розгрому, командування Речі Посполитої відкликало з поля бою всі підрозділи і розпорядилось підготуватись до відходу табором. Під вечір у погоні за ворогом українська піхота на чолі з самим гетьманом Б. Хмельницьким дійшла аж до перших рядів табору Речі Посполитої. В ніч на 14 (24) вересня 1648 командування Речі Посполитої розпочало відступ, який незабаром перетворився у панічну втечу.
Наслідки битви.
Українська армія захопила всю ворожу артилерію (92 гармати) та величезний обоз із матеріальними цінностями. Загальна вартість трофеїв перевищувала 7 млн злотих. Блискуча перемога козацької армії у Пилявецькій битві мала велике воєнно-політичне значення. В результаті Пилявецької битви армію Речі Посполитої було розгромлено, повністю звільнено Волинь і Поділля, створилися сприятливі умови для визволення всіх західноукраїнських земель. Після перемоги під Пилявцями шляхту Речі Посполитої в Україні ще довго глузливо називали «пилявчиками».
2. Козацькі забави
1. Конкурс «Поїзд».
ВЕДУЧИЙ.
Як відомо, козаки вміли швидко бігати, навіть доганяли й ловили дикого коня. А чи вміють так швидко бігати учасники наших змагань? Зараз перевіримо. За моїм сигналом отамани біжать навколо поворотного прапорця, підбігають до команди, чіпляють одного воїна (зачіпають обов`язково правою рукою за ліву), вони вдвох оббігають навколо прапорця й назад, чіпляють третього воїна й усе повторюється, доки не заберуть останнього.
Команда переможець отримує 1 бал
2 Конкурс майстерних художників.
На прикріплених аркушах паперу кожна команда повинна намалювати козака на повний зріст. Один учасник біжить – малює голову, повертається, тоді наступний – тулуб і т.д. Виграє команда, яка швидко, згуртовано, акуратно і точно намалює козака.
Команда переможець отримує 1 бал
3 Конкурс «Козацька спритність»
Учні поділяються парами, беруться за руки, відвівши їх у сторони. Між лобами треба покласти повітряну кульку. Пари рухаються приставним кроком до протилежного кінця залу, а потім назад до своєї команди. Естафету передають, поклавши кульку між лобами наступної пари. Виграє команда, яка першою закінчить рух.
Команда переможець отримує 1 бал
4 Конкурс “Приготування кулешу“
Біля кожної команди – ємкість з водою, у першого учасника в руках ложка. Він набирає ложкою воду, несе до протилежного кінця залу, де стоїть пуста ємкість. Виливає в неї воду з ложки, повертається до команди, передає ложку наступному. Виграє команда, у якої більше води потрапило до пустої ємкості .
Команда переможець отримує 1 бал
6 Конкурс «Стрибки»
Бігову доріжку поділимо на три рівні частини. У першій частині гравці стрибають на лівій нозі, у другій — на правій, у третій — на двох. Назад діти вертаються бігом.
Команда переможець отримує 1 бал
8 Конкурс «Козацька кмітливість»
Курінь, який відповідає першим, отримує бал. Читаємо швидко.
9 конкурс “Аси піднебесся”
Ваше завдання змайструвати з паперу літачки (на кожного учасника команди) і по каманді по два гравці (по 1 з кожної команди) запускають літачки. Чий літачок залетить далі – отримує 2 бали, другий – 1 бал. І доки всі гравці команди запустять свій літачок.
10 Конкурс Пригадай
Ведучий починає говорити прислів’я або приказку, а команди повинні закінчити її.
Багато снігу —…(багато хлібу)
Без труда…(нема плода)
Більше діла,…(менше слів)
Гарна птиця пером, а…(чоловік розумом)
Дім без книги — день…(без сонця)
Що посієш, те… (пожнеш)
Життя прожити — не… (поле перейти)
З книгою жити — з… (добром дружити)
Книга — твій друг, без неї… (як без рук)
Маленька праця краща за… (велике безділля)
11 конкурс
Стрибки «жабкою» (тримаючись за коліна). Команда, яка завершить першою отримує 1 бал.
Підводимо підсумки.
3.Посиденьки біля козацького вогнища. Смакування козацькою юшкою та підведення підсумків усієї екскурсії.
Вчитель: Ось і закінчився наш тиждень. Всі ви були молодці. Пам'ятайте, ви — майбутнє України. Тож своїми знаннями, працею, здобутками повинні підносити її культуру. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю так, як заповідав великий Тарас, бережіть волю і незалежність нашої держави. Поважайте свій народ і нашу мелодійну мову.
Тиждень Козацької слави завершуємо улюбленою піснею про козаків.
ВИСНОВКИ
Мету, яку ми ставили перед тим як проводити тиждень Козацької слави -
залучити учнів до джерел національної історії і культури, сприяти патріотичному вихованню кожного учня, осмисленню себе як частини великого українського народу; пробуджувати національну свідомість; загартовувати вихованців фізично і морально, розширити кругозір учнів про козацтво; популяризувати фізичну культуру та спорт; виховувати почуття дружби, колективізму, взаємодопомоги; ознайомити учнів з традиціями, звичаями українського козацтва, пробуджувати почуття відповідальності за долю країни; виховувати глибоку повагу до козаків, які віддали своє життя в ім’я майбутнього людства, розширити знання учнів про життя, обряди, звичаї козаків; розвивати почуття гордості за минуле нашої Батьківщини, прищеплювати любов до Вітчизни , досягнуто.
ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА :
1. Антонович, В. Б. Про козацькі часи на Україні. – К. : Дніпро, 1991.
2. Виженко О. «Історія запорожських козаків для веселих дітлахів» - 1992.
3. Яворницький, Д. І. Із української старовини : Наук.-худож. кн.: Для серед. та ст. шк. віку /Д. Яворницький. – К. : Веселка, 2001.
4..Василевський М. Пилявецька битва 1648 року — Канни Богдана Хмельницького // День. — 2003.
• https://drive.google.com/file/d/1WMT3ikcjNhSKgCL0aCZS6q2pPpeqa4UM/view?usp=sharing
• https://drive.google.com/file/d/10XZ4P9EAKrv2hmJW_8a1B876f3XOBDst/view?usp=sharing
• https://www.youtube.com/watch?v=m8iNbwYd6r0
ДОДАТКИ
Презентація «Козацькому роду – нема переводу»
https://drive.google.com/file/d/1Zbdmv8prNzGmn6IclMnZG0z91ypkIAT_/view?usp=sharing
План – презентація
https://drive.google.com/file/d/1wEbgGd9cXjWRV_gc4ZYoWPXydHyXmJqp/view?usp=sharing
Вікторина https://learningapps.org/display?v=p5cjxy0mj21
Ребуси https://drive.google.com/file/d/10XZ4P9EAKrv2hmJW_8a1B876f3XOBDst/view?usp=sharing
Пісня « Ми нащадки козаків»
https://www.youtube.com/watch?v=m8iNbwYd6r0
УРОК РОЗВИТКУ ЗВ`ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ
Тема: Письмовий переказ тексту за колективно сладеним планом.
Легенда про гетьмана козацького війська Богдана Хмельницького.
Мета: формувати навички та вміння детально переказувати текст, висловлюватись на задану тему точно, коротко і в певній послідовності; виробляти навички грамотного письма; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати пам’ять, усне та писемне мовлення школярів; виховувати інтерес і повагу до традицій свого рідного народу, до історичного минулого своєї батьківщини.
Обладнання: відео до уроку про козаків, цеглинки ЛЕГО,
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
Доброго ранку! Доброго дня!
Бажаєте ви, бажаю вам я!
Нам урок уже давно
Час розпочинати
Будем знову мовлення
Наше розвивати.
Вчитель:
ІІ. Створення емоційного настрою.
Сьогодні у нас — незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну чудову, в країну відому,
Яка нас чекає й збагачує мову.
В країну героїв - козаків
Українського народу захисників.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
− Про кого йдеться в цих віршах?
Вправа «Мікрофон»
− Що ви знаєте про козаків?
1.1. Перегляд відео про козаків.
2. Створення «асоціативного куща».
– Що ви пригадуєте, коли чуєте слово КОЗАК ?
3. Словникова робота
* Гетьман (отаман) -вищий воєначальник і керівник української козацької держави.
* Булава - найважливіша ознака влади в козацькому війську.
* Литаври - військовий музичний інструмент,він; як ніякий інший, наводив жах на ворога своїми грозовими ударами, був засобом зв'язку між козацькими загонами, вони були неодмінним учасником церемоній передачі гетьманської влади. За спогадами літописця, церемонія входження у владу Б.Хмельницького проходила так: після того, як на Січі було обрано гетьманом Б. Хмельницького, одразу від кошового послали до скарбниці військового писаря з кількома курінними отаманами та іншим «значним товариством», де вони взяли і принесли в раду військові клейноди і урочисто вручили їх Б. Хмельницькому. А клейнодами тими були: вишита золота хоругва, бунчук з позолоченою «чолкою» і древком, срібна з позолотою, майстерно оздоблена камінням булава, військова печать і нові великі котли (литаври).
4. Хвилинка відпочинку. https://www.youtube.com/watch?v=m8iNbwYd6r0
−Пригадайте та заспівайте всім відому пісню про козаків, додаючи пропущені слова.
Навкруги лунає спів –
Ми нащадки козаків
Бережем минулу славу – |
Славу прадідів своїх. | (2)
Приспів:
Гей, ви, браття, - хай ми не багаті,
Все, що треба, нам дали батьки.
Є в нас воля, жде щаслива доля,
Ми - нащадки славних козаків!
Жовтий степ, небес блакить,
На горі вогонь горить.
Наша зірка не згасає, |
Нашу правду не змінить. | (2)
Приспів. (2)
Ми - нащадки славних козаків!
ІV. Робота в зошиті.
1. Хвилинка каліграфії
З з ж р к щ
Ми - нащадки славних козаків!
2. Робота в парах. З’єднати частини прислів’я.
Береженого бог береже, а козака шабля стереже.
Де козак, там і слава.
Козацькому роду нема переводу.
V. Робота над темою уроку.
1. Вправа «Передбачення».
− Розгляньте малюнок. Кого на ньому зображено?
− Висловіть припущення, про що буде розповідатися в тексті?
2. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми й мети уроку.
– Сьогодні на уроці ми детально перекажемо легенду про народження богдана Хмельницького. Щоб легше було переказувати, складемо до нього план.
3. Читання тексту вчителем.
Народження Хмельницького
В селі Суботові люди розповідають, що там колись жили одинокі дід і баба. Дітей у них не було. Одного разу чують вони, що в них коло ганку плаче дитина. Вони вибігли швиденько і побачили немовля, загорнене в ряднину. Лежить під хмелем, що оповив ганок.
Дід і каже:
– Візьмемо собі цю дитину.
А баба собі:
– Візьмемо, це нам її Бог дав.
Пораділи дід з бабою і забрали дитину в хату. Прийшов час та й стали вони думати-гадати як назвати малого.
А баба й каже:
– Він нам Богом даний, то й назвімо його Богданом, а ще знайшли його під хмелем, то хай ще зветься і Хмелем або Хмельниченком.
Так і виріс у них Богдан Хмельницький і став бравим козаком, а згодом і гетьманом України.
4. Змістовий аналіз тексту.
Яка тема тексту?
Де відбувалася подія описана в ньому?
Хто знайшов немовля?
Де і під чим знайшли?
Що вирішили дід з бабою?
Яке ім`я дали і чому?
Ким став Богдан Хмельницький коли виріс?
Скільки частин у цьому тексті?
Про що йдеться в зачині?
Про що ви дізналися з основної частини?
Що повідомляється в кінцівці?
План
1. Подія, що сталася в селі Суботові.
2. Радість діда та баби.
3. Настав час імені.
4. Бравий козак, гетьман України.
8. Орфографічна хвилинка:
Село Суботове, одинокі, ганку, ряднина, під хмелем, немовля, Бог дав, козак, гетьман, Україна.
VІ. Підсумок уроку.
− На уроці я навчився ….
− Мене зацікавило ...
− Найбільше мені сподобався переказ …
Тест
1 2 3
Запитання до вікторини
А) отаман
Б) кошовий
В) командир
а) захисник планети;
б) мешканець степів;
в) вільна озброєна людина.
а) найвища нагорода козаків;
б) символ України;
в) символ гетьманської влади.
а) командира;
б) зброєносець
в) коня.
Козаку найперше – воля
Козаку найперше - … .
а) слава;
б) доля;
в) честь.
а) на острові Хортиця;
б) в Запоріжжі;
в) біля Чорного моря.
а) підкиданням шапок вгору;
б) таємним голосуванням;
в) голосними вигуками.
а) Богдан Хмельницький;
б) Великий Луг;
в) Дніпро.
а) Різдво;
б) Покрова;
в) Водохреща.
VІ. Домашнє завдання
Вивчити козацькі заповіді
Математичні козацькі посиденьки
(Математичні змагання для учнів 3 класу
до Дня Українського козацтва)
МЕТА:
Розширити уявлення учнів про математику як невід’ємну складову загальнолюдської культури, знання учнів про роль математики в житті наших предків, запорізьких козаків, в їх традиціях, побуті, звичаях, познайомити з елементами народної математики.
Виховувати почуття патріотизму, шанобливе ставлення до запорожців. Познайомити учнів з основними принципами козацької педагогіки, спонукати до наслідування кращих рис характеру: честі, гідності, цілеспрямованості, добродушності, безкорисливості, товариськості, бажання завжди прийти на допомогу, здатність до самооцінки, оцінки сили товаришів, а також наполегливість у досягненні мети.
Розвивати спритність, кмітливість, активність.
Девіз змагань:
І ведуча:
Сьогодні свято! Нині день
Змагання розуму, завзяття.
Вінок прислів’їв і пісень,
Навкруг козацького багаття.
ІІ ведучий:
Сьогодні вправні козаки
Зібралися не гомоніти,
Не нудьгувати, навпаки –
Азарт і спритність проявити!
ІІ ведучий:
А ще в нас охоронець є,
Він пильно-пильно час вартує,
Хвилини гаять не дає,
Управно він за цим слідкує!
Представляється охоронець часу
І ведуча:
Всі козачата мають клич,
Той, що гуртує і гартує.
Команда кожна пліч-о-пліч
Свою готовність демонструє!
І ведуча:
Молодці, у гурті – сила!
Я у Неба попросила:
Хай наснаги додається,
Хай вам весело живеться!
ІІ ведучий:
Для змагання, любі друзі,
Щоби знали вас в окрузі
Й пам’ятали, хто ви є,
«ПЕРЕКЛИЧКА» настає.
Кожна група має для переклички завдання:
1 група: Назвати компоненти при дії додавання.
2 група: Назвати компоненти при дії множення.
3 група: назвати компоненти при дії віднімання.
4 група: назвати компоненти при дії ділення.
І ведуча: Конкурс цей «РОЗМИНКА» зветься,
Не завжди він всім вдається.
Тож про розум треба дбати,
Манни з неба не чекати!
А загадки відгадати.
ЗАГАДКИ
ІІ ведучий:
1. Шість ніг і два роги, в садок не пита дороги.
2. Ішло дві матері, дві дочки і одна внука. Скільки всього йшло людей?
3. У двох матерів по п’ятеро синів, і всі на одне ім’я.
4. Один говорить, двоє дивляться, двоє слухають.
5. Два братики-вусатики, в обох жовтенькі сорочки;
стоять в кутку два братики, повисували язички.
6. У кожного в домі така дивина - братів аж чотири, а шапка — одна.
І ведуча: Всім увага! Тихо будьте!
Про повагу не забудьте!
Отаман нехай промовить,
Результати повідомить!
Оголошуються результати 2 конкурсів.
ІІ ведучий: 3 конкурс – «ОРІЄНТУВАННЯ НА МІСЦЕВОСТІ»
Знай, козацькі «Чайки» славні
Маневрові, легкоправні
В морі зроду не блукали,
Орієнтири добрі мали.
І ведуча:
В морі – вдома в себе наче.
Вчись і ти цьому, юначе!
Маршрути , юний друже,
Вчи, це допоможе дуже!
ІІ ведучий:
На двох дошках прикріплені плакати з точками для геометричних фігур. За сигналом учасники команд по черзі підбігають до дошки і з`єднують на площині по одній точці. Кожен наступний гравець сполучає отриману точку з попередньою плавною лінією. Виграє команда, яка виконає завдання найшвидше. / точок має бути однакова кількість/
І ведуча: Оголошуються результати конкурсу.
Наступні два конкурси будуть тісно пов’язані з числами. Адже число – одне з найголовніших понять математики. Число з давніх-давен відігравало важливу роль у житті, культурі наших пращурів. Числам зажди приписували магічні, містичні властивості. Тому вони були присутні у фольклорі, обрядовості, декоративно-прикладному мистецтві українців.
ІІ ведучий:
Українська народна математика мала у своєму арсеналі оригінальні способи зображення чисел. Одиниці позначалися паличками, десятки – хрестиками, сотні – кружечками, тисячі – квадратиками. Що ж до дробових чисел, то їх передавали переважно в усній формі з відповідними назвами (половина, чверть, осьмушка, шістнадцятка та ін.).
І ведуча:
Окремі числа з давніх-давен мали неабияку магічну силу, стали народними символами
Число 1 означає центр світу – Сонце, єдине в своєму роді світило. Саме звідси – початок, верх, Бог.
Два – це назва найменшого простого числа і цифри, яка його позначає. Число 2 здавна набрало символічного значення. Означає пару, двоїстість. В українців символіка цього числа неоднозначна. В звичаях та обрядах пара голубів символізувала чистоту, вірність, купальські обряди позначені нероздільністю небесно-земних і вогненно-водяних стихій.
ІІ ведучий:
Так само одвічною єдністю пов’язані поняття «життя» і «смерть». Небезпечною вважається поява на небі одночасно двох світил – Сонця і Місяця. Коли таке явище відбувалося, заборонялося сіяти, щоб не загинув урожай.
І ведуча:
З найдавніших часів число 3 символізує довершеність, досконалість. У християн воно означає – Силу, Мудрість, Любов.
Число чотири означає землю, цілісність, повноту, справедливість. Чотири Євангеліє написане чотирма апостолами, є чотири сторони світу, чотири стани буття (ранок, день, вечір, ніч; зима, весна, літо,осінь; дитинство, юність. зрілість, старість), місяць має 4 стадії, у хреста чотири кінці, в кімнаті чотири кути і чотири стіни.
ІІ ведучий:
П’ять – це символ священного шлюбу Землі і Неба. П’ятірка є символом самопізнання. спокою, медитації, багатогранності.
Число шість означає рівновагу, гармонію, любов, здоров’я, красу, удачу. Саме за шість днів Бог створив світ шістьма словами, разом з тим три шестірки (666) – знак диявола.
І ведуча:
Наступним магічним числом є число сім. Символічне святе число, Божественне число Всесвіту, воно відіграє велику роль у народній та релігійній символіці народів усього світу. Сім кольорів має райдуга, сім днів триває тиждень, в сузір’ї Великої Ведмедиці сім зірок, за честь вважається знати свій родовід до сьомого коліна.
Число вісім в духовному розумінні – це шлях, пройдений через сім сходинок до небес, до поставленої мети. Вісімка – це подвійний хрест, на восьмий настає духовне очищення, восьмий день народжує нову людину.
ІІ ведучий:
Число 9 входить до переліку магічних, оскільки складається з трьох трійок. Дев’ять місяців мати виношує дитину в утробі. На дев’ятий день Бог наказує ангелам показати душі пекло. Це число дуже поширене в українській обрядовості. Число 9 вживається у всіх закляттях, замовляннях. Із числом 9 пов’язана і назва лікарської рослини дев’ясил – «дев’ять сил».
Десять – священне число, бо воно має в собі всі інші числа. Воно є досконалим, бо означає повернення до цілісності.
І ведуча:
Крім першої десятки виділяються такі числа як Дванадцять – дюжина, рік має 12 місяців, стільки ж є знаків зодіаку, у народних казках ми зустрічаємо істоти з 12-ма головами чи 12-ма крилами. На Святвечір українці традиційно готували 12 страв. По 12 годин мають день і ніч.
Тринадцять – містичне число, що постало у зв’язку з Тайною Вечерею, де взяло участь 13 людей. Число символізує морок, воно вважається нещасливим. Число 13 називають чортовою дюжиною.
Стара назва числа 27 – «тридев’ять». Таке число ми зустрічаємо у народних казках («тридев’ять земель», «тридев’яте царство»). Старовинна назва числа 30 – «тридесять». У казках герой відправляється «за тридесять земель» - дуже далеко, на чужину.
ІІ ведучий:
Із числом сорок в українській етнокультурні пов’язано багато прикмет. Воно теж вважається магічним. За народним повір’ям, хто вб’є гадюку, тому відпускається 40 гріхів. На сороковий день після смерті справляють сороковини. Вважається також, що відзначити 40 річчя — це практично вітати свою смерть, адже посмертна доля душі людини визначається саме на сороковий день.
Отже,можна зробити висновок, що життя українців у минулому було підпорядковано числам. Саме тому у наступних конкурсах ми будемо згадувати про них.
І ведуча: Інформація
Багато років тому, на півдні нашої держави почали селитися перші селяни — втікачі. Почали люди втікати від панів, від тяжкої долі. Цих мисливців називали «козаками», що означає «вільні, незалежні люди із зброєю».
Небезпечно було жити в полі: то татарське військо нападе, то звір дикий, а то й просто їжі не знайти. Вороги часто нападали на козаків і грабували їх.
З дерев’яних колод козаки спорудили укріплення, що перетворилося на велике поселення і дістало назву Запорізька Січ. На Січі перебувало до 5 тисяч козаків. Керував запорожцями гетьман Дмитро Вишневецький.
ІІ ведучий :
• Задача 1
Січ — це фортеця. Козаки навколо неї викопали глибокі рови. В одному місці рів завглибшки 10 м, в другому місці 12 м ,а біля входу у фортецю — на 2 м глибший ніж першому і другому разом. Дізнайтеся, якою є глибина рову біля входу в фортецю?
• Задача 2
У трьох куренях перебувало 100 козаків. У першому курені — 20, у другому — 40. Скільки козаків розмістилося у третьому курені?
• Задача 3
Склади охороняли 12 козаків, майстерні — на 4 козаки менше. Скільки козаків брало участь в охороні складів і майстерень?
• Задача 4
Козак Сміливий приготував 12 димових сигналів. Після того як він запалив кілька сигналів, залишилося використати ще 7. Скільки сигналів запалив козак Сміливий, щоб попередити запорожців про наближення ворогів?
І ведуча: 5-й конкурс «ПЕРЕСПІВКИ»
Знають змалку козачата:
Хата піснею багата!
Заспіваймо хором нині.
Пісню люблять в Україні!
Для цього конкурсу ви повинні згадати українські народні пісні, але не будь-які, а ті, в яких згадуються числа. Буде звучати початок мелодії, та команда, яка першою вгадає пісню, має заспівати 1 куплет цієї пісні. Виграє команда, яка проспіває більше пісень. Українські народні пісні з числами
Жили у бабусі два веселих гусі:
Один - сірий, другий - білий,
Два веселих гусі!
Один - сірий, другий - білий,
Два веселих гусі!
* **
Два півники, два півники
Горох молотили,
Дві курочки-чубарочки
До млина ходили.
* **
Ой на горі два дубки
Ой на горі два дубки
Ой на горі два дубки два дубки
Схилилися до купки
* **
– Чи я не хазяйка,
Чи не господиня?
Сім день хати не мела,
Печі не топила.
* **
Їхав козак за Дунай,
Сказав: "Дівчино, прощай,
Ти, конику вороненький
Неси та гуляй!"
Крикнув, свиснув, на коня,
Будь здорова, дівчина,
Як жив буду, повернуся
Через три года.
ІІ ведучий: 6 конкурс «Мудрець»
Числа знайшли своє відображення у народному фольклорі. Народ створив безліч жартівливих задач, загадок, прислів'їв, казок, в яких використано математичні поняття. Вони перейняті добрим гумором, у них виявляється розум, кмітливість, спостережливість українського народу, відбито його будні та свята.
Народ скаже, як зав’яже,
Ще й перчинкою підмаже.
Підберіть з числом говірки.
П’ять хвилин на ці підбірки.
І ведуча: Козачатам – мудрувати,
Вам – загадки відгадати.
Коли час потрібний сплине,
Охоронець нас зупине.
Українські народні загадки, які містять числа
(цибуля).
не бачать (блискавка і гроза).
(Коли закінчується час, команди по черзі називають приказки, прислів’я.
/на дошці прислів`я, які потрібно з`єднати/
Українські народні прислів’я з числами
Ану вставай, чоловіче, третій півень кукуріче.
Балакала-говорила сім мішків гречаного Гаврила.
Біда біду перебуде — одна мине, десять буде.
В роботі «ох», а їсть за трьох.
Він уже сім літ на одній дудці грає.
Влітку один тиждень рік годує.
Говорить так, як три дні хліба не їв.
Дай на три дні — візьмеш злидні.
Два коти в одному мішку не помиряться.
Два брехуни одної правди не скажуть.
Дві невістки в хаті — два коти в мішку.
Де на двох вариться,— третій поживиться.
Де одинець — хазяйству кінець, де сім — щастя всім.
Один цвіт не робить вінка.
Одна бджола мало меду наносить.
Одно око на нас, а друге на Кавказ.
Побратим — два рази брат.
П'ять день не робим, а два відпочиваєм.
Семеро одного не ждуть.
Сім бід — один одвіт.
Сім верст до небес, і все пішки.
Сім раз одмір, а раз одріж.
Треба йому ще сім літ свині пасти!
Українські народні приказки
Сім п’ятниць на тиждень.
Сім потів зійде.
Знати, як свої п’ять пальців.
П’яте колесо до воза.
Два чоботи – пара.
Сьома вода на киселі.
ІІ ведучий:
Українські селяни розв’язували різні задачі, знали й деякі основи геометрії.
При будівництві хат та виготовленні бондарських виробів використовували властивості сторін та діагоналей прямокутника, обчислювали відношення довжини кола до діаметра (за останній приймали третину довжини кола). Бондарі та теслярі вміли користуватися циркулем.
Українцям були відомі оригінальні прийоми визначення відстані до недоступного предмета, виміру площі земельних ділянок різноманітних форм. Знали й основи механіки, які використовували при будівництві хат, вітряків, культових споруд.
• Задача /розв’язати та накреслити прямокутник/
З’єднали козаки ланцюгами вози і розмістили їх у вигляді прямокутника. З однієї сторони поставили 15 возів, з іншої — 11 возів. Скільки всього потрібно козакам возів для рухомої фортеці? Розв’яжіть задачу виразом.
Накреслити коло радіусом 8 см, обчислити діаметр.
І ведуча: Оголошуються результати двох конкурсів.
7-й конкурс: «Козацький куліш»,
Добре виконали вправу!
Вже чекає нова справа.
Справа ж та – «Куліш козацький»,
Розділити треба хвацько!
Час настав для курінного,
Розділити треба строго –
По заслугам чи по силі,
Вам вирішувати, милі!
Курінні (капітани) повинні розв’язати задачу, в якій мовиться про той самий козацький куліш. На допомогу можна взяти по двоє козачат. На виконання завдання відводиться 5 хвилин. По закінченні часу, капітани здають розв’язки старшинам.
Задача: Козаки зварили казан кулешу80літрів. Козак Силач – славний воїн, заслуговує на 1/4 всього кулешу. Козак Чуприна – теж нівроку, нехай отримає 1/3 частину залишку. А Крутивус один сімох здолає, нехай з’їсть 1/2 нового залишку. Тож Гостроязиченку дістанеться решта. Кого ж обділили?
ІІ ведучий: А поки курінні будуть виконувати завдання, решта козачат разом з охочими глядачами можуть взяти участь у розв’язуванні задач-жартів.
( 6 хлопців).
(3+2=5).
(Апельсини знайшли дід, син та онук)
(2*8+3*6 + 0 +3*2 = 40)
І ведуча: Слово знов старшини мають
Часу дарма не втрачають.
(Оголошуються результати конкурсу капітанів)
Хай і нам буде потіха.
Завдання команд – створити портрет козака за даним зразком. На двох магнітних дошках прикріплені плакати із зображеними на них колами, які є обличчям у майбутньому портреті. Кожен з учасників команд по черзі малює козака. Бажаємо творчих успіхів!
ІІ ведучий:
Ой, потішили нівроку!
Так-таки була морока,
Малювати ж – це не їсти,
Ви – чудові портретисти!
А оцінку відповідну
За таку роботу плідну
Ви почути вже готові?
Дякуйте на добрім слові!
Оголошуються результати конкурсу.
І ведуча: 8 - й конкурс «Попадання у ціль»
П’ять та п’ять – це просто скласти,
Та в кільце треба попасти
В те, де результат змагання
Перевершить сподівання!
ІІ ведучий:
Це останній наш конкурс, тож вам, любі козачата, доведеться позмагаються на спритність, довести свою вправність та цілеспрямованість, щоб здобути якомога більше очок для перемоги!
На підлозі накреслені три концентричних кола з відповідними очками: Результат команди залежить від кожного з вас. Всім бажаємо удачі!
І ведуча:
Оголошуються результати конкурсу.
Ось кінця добігло свято,
Конкурсів було багато.
Всі ви дружно працювали,
Україну прославляли!
ІІ ведучий:
Слава предків не загине!
Хай козацька пісня лине!
Хай же в’ється барвінково
Українське рідне слово!
Підведення підсумків математичних козацьких посиденьок.
1