Робота над розумінням і виразним читанням вірша «Хто в хатці живе?» (автор Любов Голота)
Мета: удосконалювати навичку читання; розвивати вміння відгадувати загадки, відповідати на запитання за змістом прочитаного, розповідати за малюнком; формувати компетентності спілкування державною мовою, соціальну, громадянську, природничу компетентності; формувати вміння бачити прекрасне; виховувати інтерес до природи, спостережливість.
Хід уроку
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організація класу
Ось і все! Дзвенить дзвінок,
В гості йде до нас урок.
Сядьте зручно! Усміхніться
І на мене подивіться!
2. Бесіда
— Що ми вивчали попереднього уроку? (Алфавіт.)
— Повторімо його!
— Скільки в алфавіті букв, що позначають голосні звуки?
— Чи є букви, які звуків не позначають? Які?
— Ви вже вивчили всі букви, навчилися читати. Тепер можете самостійно прочитати вірші, загадки, оповідання, казки.
3. Мотивація навчальної діяльності
— Сьогодні нас у гості запросила лісова Галявина. Вона дуже цікава, ось послухайте історію про неї...
У глибині великого густого лісу, у якому ростуть дубово-соснові дерева, жила-була простора Галявина. Вона дуже пишалася своєю красою і казала: «Я сонячна і квітуча. Я дуже люблю і поважаю ліс, увесь рік труджуся, стараюся, щоб цвіли квіти, росли ягідки, грибочки».
Ця лісова Галявина насправді була дуже гарна: світла, зелена, пахуча. Її пишна краса розквітала і приваблювала не тільки влітку, а кожної пори року.
«Моє життя дуже цікаве, — казала вона. — Я маю дещо розповісти, бо багато чула і знаю, хоча живу на одному місці. Але мене відвідують птахи, тварини, які приносять різні новини і нечувані історії».
— Галявина розповіла мені одну зі своїх історій.
Здогадайтесь, любі діти, про кого мені розповіла Галявина?
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Робота за букварем (с. 72)
1) Робота над загадкою.
· Читання і відгадування загадки.
· Словникова робота: теремок (хатинка), власник (той, кому належить хатка).
· Читання загадки у різні способи (ланцюжком, хором).
2) Хвилинка-цікавинка.
— Галявина розповіла багато цікавого про равлика. Я записала деякі цікавинки, і ви зможете їх прочитати.
Одними з найдавніших жителів планети є равлики. Учені стверджують, що ці крихітки з'явилися понад 500 мільйонів років тому. Вони можуть мешкати у будь-якому середовищі та не вимагають багато їжі.
Живуть равлики і на суші, і у воді... З настанням холодів равлик ховається в раковину та спить аж до весни. З настанням теплої пори року равлики прокидаються.
Равлики живуть у середньому близько 15 років. Їдять вони все: маленьких личинок, траву, листя, черв'яків. Розшукують їжу на дотик своїми ріжками-щупальцями.
Ці милі маленькі створіння володіють неймовірною силою: вони можуть нести в 10 разів більше речей, ніж їхня власна вага.
У багатьох куточках планети мушлі-домівки равликів використовують як прикраси.
Фізкультхвилинка
Погожим сонячним днем |
(Ходьба на носках.) |
Ми на галявину всі йдем |
(Ходьба широким і дрібним кроком.) |
Через кущики і купини, |
(Ходьба з високим підніманням колін.) |
Через гілки і пеньочки. |
|
Хто за мною так крокував — |
(Ходьба на носках, потім на п'ятах.) |
Не спіткнувся, не впав. |
|
По доріжці, по стежці |
|
Ми скачемо на правій ніжці |
(Підскоки на правій нозі.) |
І по цій же доріжці |
|
Ми скачемо на лівій ніжці. |
(Підскоки на лівій нозі.) |
По стежці побіжимо, |
(Легкий біг.) |
До галявинки добіжимо. |
|
Відпочити пора, друже! |
(Сідають.) |
Ми сядемо на пеньок. |
|
— Погляньте... |
|
Онде равлик повзе, |
|
Свою хатку несе. |
|
Хатка в равлика чудна. |
|
На спині лежить вона. |
|
Коли равлик спочиває, |
|
Ніжки й ріжки в ній ховає. |
|
3) Робота над віршем Любові Голоти «Хто в хатці живе?».
· Передбачення.
— Лісова Галявина дуже любить, коли їй читають вірші. Сьогодні ми прочитаємо для неї вірш Любові Голоти «Хто в хатці живе?». Як ви гадаєте, про кого йдеться у ньому? (Про равлика.)
— Прочитайте заголовок. Який розділовий знак стоїть у його кінці?
— Як слід читати речення зі знаком питання?
· Словникова робота.
Стріха — солом'яна чи очеретяна покрівля.
· Читання вірша вчителем.
· Бесіда за змістом вірша.
— Чи справдилися ваші передбачення? Про кого цей вірш?
— Де відбувалися події?
— Кого помітила дівчинка?
— Що її зацікавило?
· Читання вірша ланцюжком.
· Читання естафетою (учень, що читає, зупиняється і передає естафету іншому однокласникові чи однокласниці, промовляючи: «Читати продовжує Марійка»).
4) Гра «Питання від Галявини». Робота за запитаннями для уважного читача (с. 73).
5) Робота за малюнком (с. 73).
— Розгляньте малюнок. Кого ви на ньому бачите?
— Яку будову має равлик?
— Що авторка називає хатинкою?
— Де знаходяться ріжки?
— А хто з вас бачив живого равлика?
— Чи брали його до рук?
— Як поводився равлик?
— Чи просили ви равлика виставити свої ріжки?
— Що говорили? (Діти могли говорити таку закличку: «Равлику, равлику, вистав роги чи на дощ, чи на погоду».)
Фізкультхвилинка
2. Продовження роботи за букварем
1) Складання розповіді за малюнком.
Зразок розповіді
Якось Наталочка пішла в сад. Почала зривати смачну малину. Раптом під кущем помітила равлика. А равлик побачив її та злякався. Бо вона велика, а він маленький. З переляку равлик заховався у свою хатку.
2) Робота над закличкою.
· Бесіда.
— А чи знаєте ви, що таке закличка?
— Слово закличка походить від слова «закликати». Закличка — це один з елементів фольклорного жанру, надзвичайно популярний і поширений у старовину. Це коротка пісня чи вірш, що зазвичай містять звернення до сил або явищ природи і в чомусь нагадують кричалки.
· Читання заклички (повільно, а потім — із прискоренням темпу).
· Вивчення заклички напам'ять.
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Бесіда
— Про кого читали на уроці?
— Що нового дізналися про равлика?
— Про що розповіла Галявина?
— Галявина вдячна вам за те, що відвідали її, добре поспілкувалися.
— Дякую за роботу!
Завдання для цікавої перерви
· Скільки равликів на малюнку?