Конспект уроку з української літератури для 6 класу. На уроці діти мають згадати зміст твору, персонажів, проаналізувати їх вчинки. Це допоможуть зробити вправи на логічне мислення, увагу. Учні матимуть змогу продемонструвати не тільки свої знання, але і вміння мислити критично, нестандартно. А також розвиватимуть говоріння, образне мислення. Такий урок допоможе повторити вивчений матеріал, здобути нові знання і налаштувати на подальшу роботу з твором.
Òåìà: Ðîáîòà íàä çì³ñòîì òâîðó: ïðîáëåìè ñì³ëèâîñò³ ³ áîÿãóçòâà, äðóæáè ³ çðàäè. Åâîëþö³ÿ Êëèìà â³ä áîÿãóçà äî ñóïåðãåðîÿ (çà ïîâ³ñòþ “Òàºìíå òîâàðèñòâî áîÿãóç³â...” Ë.Âîðîíèíî¿)
ÌÅÒÀ: ôîðìóâàííÿ ïðåäìåòíèõ ³ êëþ÷îâèõ êîìïåòåíòíîñòåé
Îñâ³òíÿ: äîïîìîãòè ó÷íÿì óñâ³äîìèòè ãëèáèííèé çì³ñò ïîâ³ñò³, ðîçêðèòè îáðàçè ãåðî¿â, ïîâòîðèòè á³îãðàô³þ ïèñüìåííèö³, ïèòàííÿ òåî𳿠ë³òåðàòóðè.
Ðîçâèâàëüíà: ðîçâèâàòè íàâè÷êè õàðàêòåðèñòèêè îáðàç³â, ðîçâèâàòè óâàãó, ñïîñòåðåæëèâ³ñòü, óì³ííÿ àíàë³çóâàòè, âèñëîâëþâàòè äóìêè, ðîáèòè âèñíîâêè, äàâàòè îá'ºêòèâíó îö³íêó ïåðñîíàæàì.
Âèõîâíà: âèõîâóâàòè áàæàííÿ áóòè õîðîøîþ ëþäèíîþ, òâîðèòè äîáðî ³ áîðîòèñÿ ç³ ñâî¿ìè ñòðàõàìè.
Î÷³êóâàí³ ðåçóëüòàòè: ó÷í³ çíàþòü çì³ñò ïðî÷èòàíèõ ðîçä³ë³â, âì³þòü ïåðåêàçóâàòè îêðåì³ åï³çîäè ³ àíàë³çóâàòè îáðàçè, õàðàêòåðèçóþòü îáðàç ãîëîâíîãî ãåðîÿ Êëèìà, ðîçì³ðêîâóþòü, ÿê âèõîâóâàòè â ñîá³ ðèñè ñì³ëèâîñò³, õîðîáðîñò³, êì³òëèâîñò³.
ÒÈÏ ÓÐÎÊÓ: Êîìá³íîâàíèé
ÎÁËÀÄÍÀÍÍß: Ìåíòàëüíà êàðòà (ïðåçåíòàö³¿, ³ëþñòðàö³¿, âïðàâè), êàðòêè ñàìîîö³íþâàííÿ.
Õ²Ä ÓÐÎÊÓ
². ÎÐÃÀͲÇÀÖ²ß (ïðèâ³òàííÿ)
²². ÀÊÒÓÀ˲ÇÀÖ²ß ÇÍÀÍÜ. ÏÅÐŲÐÊÀ ÄÎÌÀØÍÜÎÃÎ ÇÀÂÄÀÍÍß
Âñòóïíå ñëîâî â÷èòåëÿ.
Íà ìèíóëèõ óðîêàõ ìè ïîçíàéîìèìîñü ³ç òàëàíîâèòîþ äèòÿ÷îþ ñó÷àñíîþ ïèñüìåííèöåþ — Ë.Âîðîíèíîþ, ³ ïî÷àëè ðîçãëÿäàòè ¿¿ ïðèãîäíèöüêó ïîâ³ñòü, ÿêà ìຠíåçâè÷àéíó ³ ö³êàâó íàçâó — «Òàºìíå Òîâàðèñòâî áîÿãóç³â, àáî çàñ³á â³ä ïåðåëÿêó ? 9». Çàðàç ïåðåâ³ðèìî, ÿê âè ïàì*ÿòàºòå öåé ìàòåð³àë. À ïåðåâ³ðêó äîìàøíüîãî çàâäàííÿ çðîáèìî ó ôîðì³ ãðè, ÿêà íàçèâàºòüñÿ “ϳíã-ïîíã”.
(ïîâòîðþºìî ïðàâèëà ãðè)
ß çàäàþ ïåðøå ïèòàííÿ ³ ïåðåäàþ ì*ÿ÷èê ó÷åíèö³, âîíà â³äïîâ³äຠíà ïèòàííÿ, ôîðìóëþº ñâîº ³ ïåðåäຠì*ÿ÷èê ³íøîìó ³ òàê ïî ÷åðç³. Õòî íå çíຠâ³äïîâ³ä³ íà ïèòàííÿ — ïåðåäຠéîãî äàë³.
Ïèòàííÿ ìàþòü ñòîñóâàòèñÿ âèâ÷åííîãî ìàòåð³àëó: á³îãðàô³ÿ Ë.Âîðîíèíî¿, òåîð³ÿ ë³òåðàòóðè (ñþæåò, êîìïîçèö³ÿ òà ¿¿ åëåìåíòè), çì³ñò òâîðó ³ íå ïîâòîðþâàòèñÿ.
Ìîº ïèòàííÿ: Ùî òàêå ñþæåò?
(äàë³ ä³òè ïî ÷åðç³ çàäàþòü îäèí îäíîìó ïèòàííÿ).
ÎвªÍÒÎÂÀÍͲ ÏÈÒÀÍÍß
²²². ÌÎÒÈÂÀÖ²ß ÍÀÂ×ÀËÜÍί IJßËÜÍÎÑÒ². ÎÃÎËÎØÅÍÍß ÒÅÌÈ ² ÌÅÒÈ
Â÷èòåëü: Ñüîãîäí³ ìè ïðîäîâæèìî çíàéîìèòèñÿ ç ö³ºþ ö³êàâîþ ³ ôàíòàñòè÷íîþ ïîâ³ñòþ. Ó í³é äîáðî ïåðåìàãຠçëî. Àëå ö³êàâî òå, ùî ãåðî¿-ïåðåìîæö³ â í³é — áîÿãóçè. Íå òàê ÷àñòî â êíèãàõ áîÿãóçè º ïîçèòèâíèìè ãåðîÿìè — ÷àñò³øå ¿õ çíåâàæàþòü, ñîðîìëÿòü ³ ðîáëÿòü «ôîíîì» äëÿ â³ä÷àéäóøíèõ ñì³ëèâö³â. ×îìó æ ó ö³é ïîâ³ñò³ ãåðîÿìè º áîÿãóçè, ³ ÿê Êëèì çì³ã ñòàòè ãåðîºì ³ ðÿò³âíèêîì ñâ³òó? Ïðî öå íàì òðåáà ä³çíàòèñÿ. Òîìó åï³ãðàô äî íàøîãî óðîêó — öå ñëîâà ³ç ñàìî¿ ïîâ³ñò³: “Áîÿãóç, êîòðèé ïîáîðîâ ñâ³é ñòðàõ — íàéñèëüí³øà ëþäèíà â ñâ³ò³”.  ê³íö³ óðîêó, êîëè ìè ç*ÿñóºìî óñ³ íàø³ ïðîáëåìí³ ïèòàííÿ, âè ñïðîáóºòå äàòè ìåí³ â³äïîâ³òü íà ãîëîâíå — ÷îìó æ áîÿãóç, êîòðèé ïîáîðîâ ñâ³é ñòðàõ — öå íàéñèëüí³øà ëþäèíà. À òîìó ïî÷íåìî.
Ñëîâî â÷èòåëÿ
Ñïî÷àòêó ÿ õî÷ó ïåðåâ³ðèòè, ÿê âè îð³ºíòóºòåñÿ â ìàòåð³àë³, ÿê â쳺òå ïðàöþâàòè ç³ çì³ñòîì òâîðó, çãàäóâàòè äåòàë³ ³ ñïîñòåð³ãàòè.
1 ÇÀÂÄÀÍÍß (íà ëîã³÷íå ³ àñîö³àòèâíå ìèñëåííÿ)
Âïðàâà “ÀÑÎÖ²ÀÖ²¯” - ²ÄÃÀÄÀÉ ÃÅÐÎß ÒÂÎÐÓ
(Íà åêðàí³ ç*ÿâëÿþòüñÿ ìàëþíêè, íàâ³òü çâóêè, ³ âè ìàºòå çðîçóì³òè, ç êèì, ÷è ç ÷èì ó âàñ àñîö³þºòüñÿ öÿ êàðòèíêà)
2 ÇÀÂÄÀÍÍß — óñêëàäíåíå (çíàííÿ òâîðó, ãîâîð³ííÿ).
“ÄÅ ËÎòÊÀ?”
(íà åêðàí³ ç*ÿâëÿºòüñÿ ê³ëüêà ìàëþíê³â, íåîáõ³äíî âñòàíîâèòè ì³æ íèìè ëîã³÷íèé çâ*ÿçîê, â³äãàäàòè, ùî çà åï³çîä ïîêàçàíî ³ êîðîòêî ïåðåêàçàòè éîãî).
ÄÐÓÃÈÉ ÁËÎÊ
ÐÎÁÎÒÀ Â ÃÐÓÏÀÕ
Â÷èòåëü: ß âàñ îá*ºäíàëà â ãðóïè, ïåðøà ãðóïà — ÊÐÈÒÈÊÈ, äðóãà — ÃÅÐί.
Êðèòèêè — öå ëþäè, ÿê³ àíàë³çóþòü òâ³ð, ÿê ñïðàâæí³ íàóêîâö³, ÿê ìè öå ç âàìè íàìàãàºìîñÿ ðîáèòè íà óðîêàõ.
Ãåðî¿ — öå ïåðñîíàæ³ ïîâ³ñò³, â ÿêèõ ïåðåâò³ëèòüñÿ ñüîãîäí³ ÷àñòèíà íàøèõ ó÷í³â.
ß âàì äàâàëà âèïåðåäæóâàëüí³ çàâäàííÿ.
Ïåðøà ãðóïà ï³äãîòóâàëà òåîðåòè÷íå ïèòàííÿ — Ùî òàêå ñòðàõ, áîÿãóçòâî ³ ÿê ç íèìè áîðîòèñÿ. (Ó÷í³ âèõîäÿòü ³ ðîçêàçóþòü ñâîº ïèòàííÿ)
ÑËÀÉÄÈ, ÂÈÑÒÓÏ
Â÷èòåëü: Íàäàºìî ñëîâî äðóã³é ãðóï³ (âèñòóïè ó÷í³â ç õàðàêòåðèñòèêàìè ïåðñîíàæ³â, àíàë³ç â³äïîâ³äåé êðèòèêàìè)
Ñëîâî â÷èòåëÿ.
Ëþá³ ä³òè, ó ìåíå º äëÿ âàñ íåâåëè÷êèé ñþðïðèç. Ñêàæ³òü, âàì ñïîäîáàëàñÿ ïîâ³ñòü? À ö³êàâî âàì áè áóëî ïîñï³ëêóâàòèñÿ ç ¿¿ àâòîðêîþ? Òîä³ ÿ çàïðîøóþ ñþäè ä³â÷àò, ÿê³ ï³äãîòóâàëè îêðåìå îñîáëèâå çàâäàííÿ. Óÿâ³òü, ùî ïåðåä âàìè íå ïðîñòî âàø³ îäíîêëàñíèö³, ÿ ñïðàâæíÿ Ë.Âîðîíèíà ³ êîðåñïîíäåíò ÂÂÑ. Äî ðå÷³, öÿ ïîâ³ñòü óâ³éøëà äî ñïèñêó êðàùèõ êíèã çà âåðñ³ºþ ÂÂÑ, ùî º äóæå ïðåñòèæíî.
²ÍÒÅÐÂ*Þ
Àíàë³ç åï³ãðàôà (ó÷í³ âèñëîâëþþòü ñâî¿ äóìêè).
(âçÿòå ³ç îô³ö³éíîãî ñàéòó ÂÂÑ https://www.bbc.com/ukrainian/entertainment/2012/12/121213_book_2012_interview_voronyna_oz.shtml)
Óêðà¿íñüêà äèòÿ÷à ïèñüìåííèöÿ Ëåñÿ Âîðîíèíà, ÷èÿ êíèæêà "Òàºìíå òîâàðèñòâî Áîÿãóç³â òà Áðåõóí³â" óâ³éøëà äî êîðîòêîãî ñïèñêó "Êíèãè ðîêó ÂÂÑ-2012", ³ ñàìà íàéá³ëüøå ëþáèòü äèòÿ÷³ êíèæêè. Âîíà ç³çíàºòüñÿ, ùî, êîëè ïèøå, óÿâëÿº, ÿêó á êíèæêó ñàìà õîò³ëà ïðî÷èòàòè ó â³ö³ 12-14 ðîê³â.
ÂÂÑ Óêðà¿íà: ßê Âè ó òðüîõ ðå÷åííÿõ ìîæåòå ðîçïîâ³ñòè, ïðî ùî Âàøà êíèãà?
Ëåñÿ Âîðîíèíà: Öÿ êíèãà ïðî òå, ÿê ìîæíà ïîäîëàòè ñâ³é ñòðàõ. Ïðî òå, ÿê ìîæíà íàâ÷èòèñÿ íàâ³òü ç íàéñòðàøí³øèõ ³ íàéçàãðîçëèâ³øèõ ñèíüîìîðä³â ñì³ÿòèñÿ. ² ïðî òå, ùî äóæå êîðèñíî äóìàòè.
ÂÂÑ Óêðà¿íà: ßê áè Âè ñàì³ âèçíà÷èëè ¿¿ æàíð?
Ëåñÿ Âîðîíèíà: Öå ïðèãîäíèöüêî-ôàíòàñòè÷íî-äåòåêòèâíà ³ñòîð³ÿ.
ÂÂÑ Óêðà¿íà: Îïèø³òü, ÿêèì Âè óÿâëÿºòå ñâîãî ÷èòà÷à: éîãî ñòèëü, çâè÷êè, ³íòåðåñè, âïîäîáàííÿ?
Ëåñÿ Âîðîíèíà: Ðîçóìíèé, âåñåëèé, äîòåïíèé, òð³øêè ñîðîì'ÿçëèâèé ³ äîïèòëèâèé.
ÂÂÑ Óêðà¿íà: Öÿ êíèæêà äëÿ ä³òåé âèêëþ÷íî?
Ëåñÿ Âîðîíèíà: Äëÿ ï³äë³òê³â ³ äëÿ äóæå ðîçóìíèõ ä³òåé. Ç òèõ, ùî ÿ îòðèìóâàëà ëèñòè, öå áóâ ³ äåâ'ÿòèð³÷íèé õëîï÷èê ³ 14-òè, òà íàâ³òü 15-ð³÷íà ä³â÷èíà. Âîíè çîâñ³ì ð³çí³.
ÂÂÑ Óêðà¿íà: ×îìó Âè îáðàëè ñàìå ñèí³õ æàá íà ðîëü ïðèáóëüö³â? Âîíè ùîñü ñèìâîë³çóþòü, ÷è Âè ïðîñòî æàá íå ëþáèòå?
Ëåñÿ Âîðîíèíà: ß äóæå ïîçèòèâíî ñòàâëþñÿ äî æàá, à ó êíèæö³ öå æ áóëè ñèíüîìîðäè. Öå áóëè ñèí³ ïðèáóëüö³, ÿê³ õîò³ëè çàðàçèòè â³ðóñîì ñòðàõó, âîíè áóëè áîðîäàâ÷àñò³, âîíè áóëè ëþò³, âîíè ëàñóâàëè êîìàõàìè. - Ñå ñèìâîëè òèõ ñòðàõ³â ³ ïîãàíèõ ñèòóàö³é, ùî íàñ îòî÷óþòü ³ õî÷óòü ïîæåðòè.
ÂÂÑ Óêðà¿íà: ßêáè Âè îïèíèëèñÿ ó ñâî¿é êíèç³, Âàñ áè ïðèéíÿëè äî Òîâàðèñòâà Áîÿãóç³â?
Ëåñÿ Âîðîíèíà: ß áóëà á ãîëîâíèì ãåðîºì Êëèìîì Äæóðîþ, ÿ áè äóæå ïåðåìàãàëà ñâ³é ñòðàõ. ß áóëà á ïðè òîìó ïàí³ Ñîëî쳺þ, ÿêà âèíàéøëà ÷àñîë³ò, à çàîäíî ÿ áóëà á îòèìè ó÷àñíèêàìè ÒÒÁ Æóêîì ³ Çàéöåì.
ß á ò³ëüêè íå áóëà í³êîëè ñèíüîìîðäîì, ÷åñíî.
ÂÂÑ Óêðà¿íà: ßêáè Âè ïðî÷èòàëè öþ êíèæêó ó äèòèíñòâ³, ÷îãî á âîíà Âàñ íàâ÷èëà?
Ëåñÿ Âîðîíèíà: ß íàïåâíî á çàìèñëèëàñü íàä òèì, ùî íàéñòðàøí³øèé âîðîã, êîëè òè ìîæåø ç íüîãî ïîñì³ÿòèñü, â³í óæå íå ìîæå òåáå çàëÿêàòè. Ìîæå ïîáèòè, ìîæå çàâäàòè êðèâäè, àëå â³í òåáå íå ïðèíèçèòü ³ íå çìóñèòü ï³äêîðèòèñü.
Ìåí³ õîò³ëîñÿ, ùîá äèòèíà, êð³ì òîãî, ùî ¿é áóäå ö³êàâî ³ âåñåëî, êð³ì òîãî, ùî öå áóäå äèíàì³÷íèé ñþæåò, ÿêèé íå äàñòü ¿é â³äêèíóòè êíèæêó, çàõîò³ëà ä³çíàòèñü, ùî áóäå äàë³. À ùå ìåí³ õîò³ëîñü, ùîá âîíà çàìèñëèëàñÿ íàä òèì, ùî ëþäèíà, ÿêà íå ïîâàæຠñåáå, íå ïîâàæຠ³íøèõ ³ äîçâîëÿº ñåáå ïðèíèæóâàòè - íå ìîæå áóòè ùàñëèâîþ.
ÂÂÑ Óêðà¿íà: ×è áóäå ïðîäîâæåííÿ ³ñòî𳿠ïðî ÒÒÁ?
Ëåñÿ Âîðîíèíà: Áóäå, òîìó ùî ÿ ââàæàþ, ùî ä³òåé íå ìîæíà äóðèòè, áî âîíè ïîò³ì í³êîìó íå â³ðÿòü.