РОБОТА ПЕДАГОГА-ОРГАНІЗАТОРА ЩОДО ПРОПАГАНДИ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ

Про матеріал
Шляхи формування здорового способу життя у молодого покоління. Вивчення та всебічний аналіз шляхів формування здорового способу життя у молодого покоління є одним з найактуальніших питань сьогодення. Людський організм функціонує за законами саморегуляції. При цьому на нього діє багато зовнішніх факторів. Більшість з них впливають на організм дуже негативно.
Перегляд файлу

Талалаївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОБОТА

ПЕДАГОГА-ОРГАНІЗАТОРА ЩОДО ПРОПАГАНДИ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ

 

(Шляхи формування здорового способу життя

у молодого покоління)

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготував

педагог-організатор

Чуба О.А.

 

 

 

 

 

 

 

2023 рік

Вступ

Вивчення та всебічний аналіз шляхів формування здорового способу життя у молодого покоління є одним з найактуальніших питань сьогодення. Людський організм функціонує за законами саморегуляції. При  цьому на нього діє багато зовнішніх факторів. Більшість з них впливають на організм дуже негативно. Сюди в першу чергу необхідно віднести:

  • порушення гігієнічних вимог режиму дня, режиму харчування, навчального процесу;
  • недостатнє харчування по калорійності;
  • несприятливі екологічні фактори;
  • шкідливі звички; низький рівень медичного забезпечення;
  • недостатня рухова активність.

Одним з найбільш ефективних засобів протидії цим факторам є виконання правил здорового способу життя.

Вчені визначили, що стан здоров’я людини більш всього – на 50% залежить від способу життя, а інші 50% припадають на екологію (20%) спадковість (20%), медицину (10%), тобто на незалежні від людини  причини. В свою чергу, в здоровому способі життя основна роль відводиться правильно організованій руховій активності, яка складає близько 30% із 50%.

За оцінкою медиків, практично здоровими закінчують школу лише 5-7 % учнів. Останніми роками відбувається активний процес зменшення віку курців. Вже до 18 років 82 % юнаків та 72 % дівчат мають досвід куріння, що не може не впливати на стан їхнього фізичного здоров'я та розвитку.

  Поступово зростає офіційно зареєстрований рівень споживання алкоголю. Тільки з 2005 по 2014 рр. кількість спожитого алкоголю на душу населення виросла на 88 %, тобто майже удвічі. Основні причини, які приводять до поширення шкідливих звичок є: просто зацікавленість, пропозиції друзів та бажання розслабитись.

Однак, необхідно з усією відповідальністю зрозуміти, що успішне вирішення проблеми здоров’я можливе лиш в тому випадку, коли молода людина поряд з правильно організованою руховою активністю буде  систематично виконувати і інші складові збереження здоров’я: правильно дихати, правильно пити, правильно їсти, правильно розслаблятись, правильно берегтись, правильно думати.

Таким чином, дослідження шляхів формування здорового способу життя у молодого покоління є достатньо важливою і актуальною проблемою. 

Покращити таке становище можна через застосування нового підходу  до формування здорового способу життя, який би ґрунтувався на сучасному підході збереження здоров’я, тобто враховували всі його аспекти. Важливо також, щоб вони опиралися на активізацію участі в даному процесі молоді та дітей. Мова йде про те, щоб не дорослі ініціювали таку роботу, а самі діти та молодь. Саме від їхньої активності й буде залежати  успішність поширення формули : «здоровим бути модно, стильно і красиво».

 

Основна частина

Основними цілями роботи по пропаганді здорового способу життя є:

- формування позитивної мотивації щодо здорового способу життя, культури здоров'я;

- знайомство учнів з основами здорового способу життя, формування власного стилю здорового життя, здійснення профілактичної роботи з негативними проявами;

- формування теоретичних та практичних навичок  здорового способу життя учнів, формування творчої особистості здібної до саморозвитку, самоосвіти і самоактуалізації.

 

Для правильної ефективності організації здорового способу життя для молодого покоління необхідно систематично слідкувати за своїм способом життя і намагатись дотримуватись наступних умов:

  • достатня рухова діяльність; 
  • раціональне харчування;
  • наявність чистого повітря і води;
  • постійне загартування;
  • найбільш можливий зв’язок з  природою;
  • дотримання правил особистої гігієни;
  • відмова від шкідливих звичок;
  • раціональний режим парці і  відпочинку.

Все це разом і є дотримання здорового способу життя.

 

Таким чином – здоровий спосіб життя – це процес дотримання людиною визначених норм, правил і обмежень в житті, сприяючих збереженню здоров’я, оптимальному пристосуванні організму до умов  середовища, високому рівню працездатності в навчальній і професійній діяльності.

 

Стиль здорового способу життя обумовлюється особистісно- мотиваційними особливостями,  можливостями і нахилами молодої людини. Він передбачає активну діяльність по збереженню і укріпленню  особистого здоров’я в якій можна виділити слідуючі основні компоненти:

- свідоме, ціленаправлене застосування різнобічних форм і засобів фізичної активності;

- ціленаправлене засвоєння гігієнічних навичок і навичок збереження здоров’я;

- використання природних факторів в укріпленні здоров’я (загартування) і цивілізоване відношення до природи;

- активна боротьба зі шкідливими звичками і їх повне викорінювання;

- діяльність по пропаганді і впровадженню здорового способу життя в життя кожної людини і суспільства.

Під індивідуальним стилем здорового способу життя необхідно розуміти наявний конкретній людині спосіб організації життєдіяльності, який враховує індивідуальні інтереси, потреби, можливості і зв’язок їх з  навчальною, професійною і побутовою діяльністю.

Основною з умов яких слід дотримуватись для збереження і укріплення здоров’я, є правильно організована і достатня по об’єму та інтенсивності рухова активність.

Фізична активність людини - головний і вирішальний фактор збереження і укріплення здоров’я, нічим не замінимий засіб профілактики недуги і сповільнення процесів старіння організму. 

Руховий режим людини неоднаковий у різному віці. Для школярів і студентів він рекомендований науковцями 8-12 годин на тиждень. Однак загальне в тому, що фізична активність абсолютно необхідна  дитині, молоді, дорослій людині, людині похилого віку. Вона повинна бути постійним фактором життя,  головним регулятором всіх функцій організму.

Тому фізична культура не просто одна із складових, але і найголовніший компонент здорового способу життя.

Вона представлена у ньому у виді ранкової гігієнічної гімнастики кожного дня, регулярних фізкультурно-оздоровчих занять, систематичних процедур загартування, а також інших видів активності,  направлених на збереження і укріплення здоров’я.

Тому так гостро і стоїть на сучасному етапі завдання для всіх керівників фізичної культури, до вихователів, вчителів, батьків, людей які ведуть здоровий спосіб життя, формувати у молодого покоління  цінності здорового способу життя.

 

Методи формування здорового способу життя можуть бути різними. Це методи переконання, методи вправу, позитивного і негативного прикладу, методи заохочування і покарання.

Під методом переконання розуміється такий вплив на молодь, за якого фактором виховання є слово – розповіді, лекції, бесіди, диспути, телебачення.

Без сумніву, основним методом формування здорового способу життя могло б бути телебачення, якби воно рекламувало фізичну культуру і здоровий спосіб життя хоча б на рівні 10%, так як рекламує жуйки, засоби від лупи, миючі засоби тощо.

Метод вправи  – це спосіб виховання молодого покоління через організацію відповідної виховної діяльності на заняттях фізичними вправами, іграми тощо.

Особливе місце у системі педагогічних впливів займає приклад  – як позитивний, так і негативний.

Позитивний приклад батьків, вчителів, викладачів, тренерів, людей які ведуть здоровий спосіб життя і  усвідомлюють його цінності, є одним з основних методів виховання. Позитивний приклад стимулює формування у молоді переконань і навичок поведінки, сприяє високій результативності формування здорового способу життя. Негативний приклад людей, чия ціннісна система здійснює свій негативний вплив. На цих  прикладах молоде покоління краще усвідомлює переваги здорового способу життя, відбувається формування  особистісної ціннісної системи.

 

Для покращення зацікавленості даним питанням, в такій роботі з молоддю раціонально використовувати такі форми роботи: тести, опитувальники, брей-ринги, семінари. Наприклад можна провести анкетування  на перевірку кожного твердження – це міф чи факт?

 

Твердження

1. Алкоголь – це стимулятор, він підбадьорює.

2. Залежність від наркотиків – це тільки настрій.

3. Напідпитку керувати автомобілем небезпечно, але можна сідати за кермо після вживання маріхуани.

4. Діти вперше пробують наркотики у результаті пропозиції від незнайомців.

5. Якщо ви хочете сісти за кермо після вживання алкоголю, протверезіти вам допоможе чашка міцної кави або  холодний душ.

6. Тютюн – це наркотик.

7. Людям веселіше, коли вони напідпитку.

8. Найрозповсюдженішим наркотиком є маріхуана.

9. Якщо ви хочете випити, краще пити пиво, ніж горілку.

10. Оскільки маріхуана концентрує увагу, вона підвищує творчий потенціал та полегшує навчання.

11. Вживання алкоголю або наркотиків вагітною жінкою негативно впливає на її ненароджену дитину.

12. Ніхто ще не вмер від алкогольного отруєння.

13. До маріхуани звикають.

14. Залишки маріхуани можна виявити в організмі людини навіть через тиждень після викурювання однієї  дози.

15. Ймовірність того, що у майбутньому діти будуть вживати наркотики, дуже висока, якщо вони вважають  вживання алкоголю безпечним.

16. Взимку порція алкоголю зігріває. 

 

У обробки результатів проведених тестів педагоги разом з учнями та їх батьками ставлять перед собою таку мету:

- прагнути  істотного поліпшення ситуації для збереження і зміцнення психічного, фізичного і соціального  здоров'я учнів;

- створити умови для його поліпшення, використовуючи традиції школи і досвід українських і зарубіжних шкіл;

- прагнути того щоб кожен учень розвивав свої природні здібності, знайшов своє місце у житті.

Головною метою є формування у педагогів учнів та їх батьків свідомого ставлення до особистого здоров'я, навколишнього середовища і здоров'я інших людей. У цьому напрямку можуть бути проведенні такі оздоровчі заходи:

- Дні здоров'я. Цього дня проводяться  спортивні змагання між класами, і все це на свіжому повітрі.

- Запрошення лікаря нарколога для розмови з учнями.

- Спортивні змагання, ігри, фізкультурні свята, фізкультхвилинки, на кожному уроці, екскурсії, походи;

- Зустріч з лікарями різного профілю;

- Виступ агітбригад, випуски сан бюлетенів, плакатів;

Основи з охорони і зміцнення здоров’я учнів отримують на уроках Основи здоров'я, біології, фізкультури, медично-санітарної підготовки, в гуртках з баскетболу, волейболу, спортивного туризму та «Рівний-рівному».

Чималу роль в залученні школярів до здорового способу життя повинна відігрівати агітація та пропаганда.

Практичним психологом школи було проведено дослідження, яке показало, що формування уявлення про здоровий спосіб життя відбувається під впливом різних факторів і джерел.

Для визначення ролі кожного джерела у цьому процесі було проведено анкетування учнів 9, 10 класів. За умовами опитування респонденти могли вказувати на декілька джерел. Дані  опитування відображені в таблиці №1

 

Таблиця 1

Інформація про здоровий спосіб життя (в % )

Джерела інформації про здоровий спосіб життя

Кількість (%)

В процесі занять з фізичного виховання

32,5

Від свого найближчого оточення, сім’ї

31,2

Із спортивних видань

2,1

Відвідують тематичні вечори

38,2

Дивляться телепередачі

51,4

Читають газети, журнали

4,3

Читають спеціальну літературу

1,3

 

Висновки.

Результати дослідження показують, що найбільше інформації про здоровий спосіб життя школярі отримують від телепередач (51,4%), таких виховних форм як тематичні вечори 38,2%. Суттєвим джерелом інформації є заняття з фізичного виховання (32,5%), а також певну роль відіграє і найближче оточення (31,2%). Надзвичайно низька роль газет і журналів  (4,3%), спортивних видань (2,1%),  а спеціальної літератури – всього 1,3%.  Чому так відбувається? Адже телепередачі, радіо, газети і журнали  – все це в основному позбавлене суто індивідуального впливу на формування здорового способу життя особистості. І якщо засоби масової інформації (телебачення, радіо, періодика (газети, журнали) мають в основному видовищно-розважальний або спортивний характер, то заняття з фізичної культури значною мірою викликають потребу в додатковій конкретній інформації про здоровий  спосіб життя.

Сформованість у молодого покоління цінностей здорового способу життя сприятиме здійсненню широкого позитивного впливу на організм і їх особистість.

Уберегти майбутнє нації від лиха - обов’язок найближчого оточення дітей та підлітків: школи, сім’ї. Ключова роль у пропаганді здорового способу життя серед дітей та підлітків належить системі шкільної освіти, яка забезпечує наймасовіше охоплення молоді.

 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Виховна робота
Додано
23 травня 2023
Переглядів
438
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку