Сучасний педагог… Яким він має бути?
Сучасні вимоги до педагога на межі тисячоліть висвітлені в законі «Про загальну середню освіту»: «Педагогічним працівником повинна бути особа з високими моральними якостями, яка має відповідну педагогічну освіту, належний рівень професійної підготовки, здійснює педагогічну діяльність, забезпечує результативність та якість своєї роботи, фізичний та психічний стан здоров'я якої дозволяє виконувати професійні обов'язки в навчальних закладах середньої освіти». Він повинен бути людиною культури і вселюдських цінностей, провідником ідей державотворення і демократичних змін, людиною великої душі й доброго серця. Любов до дитини — це, за словами В. Сухомлинського, «плоть і кров вихователя як сили, здатної впливати на духовний світ іншої людини. Педагог без любові до дитини — це все одно, що співак без голосу, музикант без слуху, живописець без відчуття кольору». Йдеться про мудру, добру й вимогливу любов, що вчить жити.Ще в радянські часи вчитель - це інтелігентна, високоморальна, освічена людина.
ХХІ століття висуває педагогові нові критерії: це високоморальна особистість, яка має свій імідж та авторитет серед дітей…
Однією з важливих характеристик учителя є педагогічне покликання – установка на педагогічну діяльність і психологічна готовність до неї. Педагогічне покликання виявляється в спрямованості думок і прагнень до навчання і виховання дітей. Педагогічна вираженість виявляється в поведінці, в манері розмовляти, у різних життєвих ситуаціях. Педагогічне покликання характерне для людей педагогічно чутливих, спостережливих, здатних інтуїтивно відчувати доцільність поведінки в різних педагогічних ситуаціях.
Справжній педагог повинен працювати на майбутнє, випереджати свій час. Його має хвилювати не лише окрема індивідуальність, а світ людей. Завдяки цьому педагогічна професія стає творчою місією. Місія педагога — це не лише його власні інтереси, мотиви, плани. Він є посередником між дітьми та системою ідей, традиціями, культурою свого народу і людства. Його обов'язок — виховувати гідних людей, здатних примножувати здобутки людської цивілізації.
Важливу роль відіграють особистісні якості педагога, його чутливість до іншої людини, гуманність у помислах і діях. Але це не знижує актуальності такої його риси як вимогливість. Всепрощення, безпринципність, поблажливість до учнів, потурання їхнім слабкостям, байдужість до негативного в їх навчанні, праці та поведінці завдають великої шкоди вихованню особистості. Більшість видатних педагогів обстоювала єдність вимогливості й поваги, бо саме у вимогливості до людини й полягає повага до неї.
У своїй роботі вчитель використовує різні професійні прийоми: встановлення і підтримку контакту з дітьми, створення певного настрою, атмосфери під час уроку чи при проведені виховного заходу.
“Наша праця проходить у світі дитинства – от про що не можна забувати ні на хвилину. Потрібно знати цей світ ... “, - писав В. Сухомлинський.
Головною умовою створення позитивного мікроклімату у класі є доброзичливі відносини між учителем і дітьми, розвиток яких залежить від особистісних якостей учителя, дотримання ним правил спілкування, наприклад:
ВАЖЛИВІ ЯКОСТІ ПЕДАГОГА
“Я“ вчителя визначається творчим началом, оригінальністю, винахідливістю. Суть творчості міститься у погляді на щось знайоме іншими очима. Чим продуманіший творчий підхід, тим більше учні зацікавлені в процесі пізнання. Інтерес позитивно впливає на всі психічні процеси, пов’язані з увагою і пам’яттю: цікаве запам’ятовується легко, швидко, а емоційна підтримка школяра, заохочення до співпраці створюють атмосферу довіри і взаєморозуміння.
Педагогічна праця розкриває широку можливості для творчого пошуку, професійного становлення. Не можна повністю перейняти чиюсь манеру спілкування – це буде, чужа, неприродна манера. Треба шукати свій унікальний, неповторний стиль. На перший план треба поставити не учня-відмінника чи відстаючого, а дитину, зрозуміти і подарувати їй частинку свого серця. І тоді учні будуть любити вас, захоплюватись вами, вірити вам.
“ Вчимося тільки у тих, кого любимо “ ( І. Гете ).
Інноваційні педагогічні уміння