Сучасний педагог... Яким він має бути?

Про матеріал
Даний матеріал можна використати на засіданні педагогічної ради або засіданні методичного об'єднання.
Перегляд файлу

Сучасний педагог… Яким він має бути?

       Сучасні вимоги до педагога на межі тисячоліть висвітлені в законі «Про загальну середню освіту»: «Педагогічним працівником повинна бути особа з високими моральними якостями, яка має відповідну педагогічну освіту, належний рівень професійної підготовки, здійснює педагогічну діяльність, забезпечує результативність та якість своєї роботи, фізичний та психічний стан здоров'я якої дозволяє виконувати професійні обов'язки в навчальних закладах середньої освіти». Він повинен бути людиною культури і вселюдських цінностей, провідником ідей державотворення і демократичних змін, людиною великої душі й доброго серця. Любов до дитини — це, за словами В. Сухомлинського, «плоть і кров вихователя як сили, здатної впливати на духовний світ іншої людини. Педагог без любові до дитини — це все одно, що співак без голосу, музикант без слуху, живописець без відчуття кольору». Йдеться про мудру, добру й вимогливу любов, що вчить жити.Ще в радянські часи  вчитель - це інтелігентна, високоморальна, освічена людина.

ХХІ століття висуває педагогові нові критерії: це високоморальна особистість, яка має свій імідж та авторитет серед дітей…

       Однією з важливих характеристик учителя є педагогічне покликання – установка на педагогічну діяльність і психологічна готовність до неї. Педагогічне покликання виявляється в спрямованості думок і прагнень до навчання і виховання дітей. Педагогічна вираженість виявляється в поведінці, в манері розмовляти, у різних життєвих ситуаціях. Педагогічне покликання характерне для людей педагогічно чутливих, спостережливих, здатних інтуїтивно відчувати доцільність поведінки в різних педагогічних ситуаціях.

Справжній педагог повинен працювати на майбутнє, випереджати свій час. Його має хвилювати не лише окрема індивідуальність, а світ людей. Завдяки цьому педагогічна професія стає творчою місією. Місія педагога — це не лише його власні інтереси, мотиви, плани. Він є посередником між дітьми та системою ідей, традиціями, культурою свого народу і людства. Його обов'язок — виховувати гідних людей, здатних примножувати здобутки людської цивілізації.

Важливу роль відіграють особистісні якості педагога, його чутливість до іншої людини, гуманність у помислах і діях. Але це не знижує актуальності такої його риси як вимогливість. Всепрощення, безпринципність, поблажливість до учнів, потурання їхнім слабкостям, байдужість до негативного в їх навчанні, праці та поведінці завдають великої шкоди вихованню особистості. Більшість видатних педагогів обстоювала єдність вимогливості й поваги, бо саме у вимогливості до людини й полягає повага до неї.

У своїй роботі вчитель  використовує різні  професійні прийоми: встановлення і підтримку контакту з дітьми, створення  певного настрою, атмосфери  під час  уроку  чи при проведені виховного заходу.

“Наша  праця проходить  у світі дитинства – от про що не можна забувати ні на  хвилину. Потрібно  знати цей світ ... “, - писав В. Сухомлинський.

Головною  умовою створення   позитивного мікроклімату  у класі  є доброзичливі відносини  між  учителем  і дітьми, розвиток  яких  залежить від особистісних  якостей учителя, дотримання ним правил спілкування, наприклад:

  • бути доброзичливим , толерантним, уважним до кожного учня;
  • відзначати найменші успіхи в навчанні, створювати  життєрадісний , оптимістичний настрій;
  • не принижувати  гідність  школяра, не допускати образ, саркастичного відношення;
  • дотримуватись об’єктивності  оцінювання  навчальних досягнень  учня, використовувати  позитивні оцінні судження  тощо.

ВАЖЛИВІ   ЯКОСТІ   ПЕДАГОГА

  • Педагогічна майстерність
  • Мовлення
  • Культура
  • Авторитет

 

  • Вчитель XXI століття це той, хто в першу чергу вміє знаходити спільну мову зі своїми учнями. Це означає, він повинен бути ідеальним психологом.
  • Крім того, вчитель повинен йти в ногу з часом, бути різнобічною людиною, не обмежуватися лише сферою свого предмета.
  • Учитель повинен мати хороший словниковий запас. Це професіонал- ерудит, який знає не лише свій предмет. Вимогливість і суворість не повинні закривати його здатності бути в процесі виховання помічником, порадником і другом своїх учнів.
  • Він повинен бути сучасною інтелігентною людиною, обов'язково володіти новими технологіями. Тільки вчитель, котрий йде в ногу з часом, здатний зрозуміти своїх нових учнів і бути їм цікавим.
  • Не чекайте винагороди за свою роботу (ні плати, ні подяки). Праця педагога - робота на віддалене майбутнє. Але все ж, держава і суспільство повинні забезпечити педагогам гідні умови життя і роботи. Щоб вчитель не був націлений на задоволення первинних потреб (харчування, одяг, житло), а на перше місце ставив потреби вищого порядку, тобто соціальні - це потреба у визнанні, у самовираженні і самореалізації.
  • Не бійтеся своїх помилок. Експериментуйте, шукайте і будьте самокритичні.
  • Ніжний дотик до особистості дитини є професійною якістю «зразкового «педагога. Зберігайте в собі людяність. Умійте бути дітьми. Сприймайте своє учительство як спосіб продовжити своє дитинство і зрозуміти своїх вихованців.
  • Намагайтеся нічому не вчити дитину безпосередньо. Вчіться самі, самовдосконалюйтеся. Нехай дитина, дивлячись на Вас, побачить, як можна вчитися.
  • Допомагайте і підтримуйте працю дитини, стимулюйте її творчі ідеї, готуйте до майбутнього динамічного життя, щоб згодом вона стала самостійною, творчою, впевненою в собі людиною!
  • Вірте в себе. Керуйте власним часом: Того, хто запізнюється, карає життя. Винагороджуйте себе: Зробіть, доможіться - досягнете успіху! Діти цінують успішних людей і прагнуть бути такими ж.

 

 

“Я“ вчителя визначається творчим  началом, оригінальністю, винахідливістю. Суть творчості  міститься  у погляді на щось знайоме іншими очима. Чим продуманіший творчий підхід, тим більше учні зацікавлені в процесі  пізнання. Інтерес позитивно впливає на всі психічні  процеси, пов’язані  з увагою і пам’яттю: цікаве запам’ятовується  легко, швидко, а емоційна підтримка школяра, заохочення до співпраці  створюють атмосферу довіри  і взаєморозуміння.

Педагогічна праця розкриває широку можливості для творчого пошуку, професійного становлення. Не можна повністю  перейняти чиюсь манеру спілкування – це буде, чужа, неприродна манера. Треба шукати  свій унікальний, неповторний стиль. На перший план треба поставити  не учня-відмінника  чи відстаючого, а дитину, зрозуміти   і подарувати  їй частинку  свого серця. І тоді  учні будуть любити вас, захоплюватись вами, вірити вам.

“ Вчимося  тільки  у тих, кого любимо “ ( І. Гете ).

 

Інноваційні педагогічні уміння

  1. Передбачати  близькі  та  віддалені  результати  вирішення  педагогічних  задач.
  2. Перебудовувати  педагогічні  цілі  у  зв’язку  зі  змінами  педагогічної  ситуації
  3. Володіти  варіативним  педагогічним  мисленням,  знаходити  декілька  способів  вирішення  однієї  задачі.
  4. Приймати  оптимальні  педагогічні  рішення.
  5. Виробляти  особисту  стратегію  саморозвитку. 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Новицька Лариса
    Дуже цікава й глибока стаття. Дякую.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
23 травня 2023
Переглядів
2591
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку