Інтерактивні технології кооперативного навчання
Ротаційні
(змінювані) трійки
(практична робота)
Виступ до районного методичного
об’єднання вчителів других класів
підготувала Прохновська Т. В.,
вчитель початкових класів
Вільнянської ЗОШ № 2
Інтерактивні технології кооперативного навчання
Парна і групова робота організовується як на уроках засвоєння, так і на уроках застосування знань, умінь та навичок. Це може відбуватися одразу ж після викладу вчителем нового матеріалу, на початку нового уроку замість опитування, на спеціальному уроці, присвяченому застосуванню знань, умінь та навичок, або бути частиною повторювально-узагальнюючого уроку
Ротаційні (змінювані) трійки (практична робота)
Мета: сприяти активному, ґрунтовному аналізу та обговоренню нового матеріалу з метою осмислення, закріплення та засвоєння.
Алгоритм діяльності
Розробити запитання, які б допомогли учням почати обговорення нового або роз’яснювального матеріалу, закріпити вивчений матеріал,
Об’єднайте учнів у трійки. Для ефективної роботи повинно бути непарне число трійок.(3 - 5 - 7).
Розмістіть трійки так, щоб кожна з них бачила трійку праворуч і трійку ліворуч. Разом усі трійки мають утворити коло. Дайте кожній трійці відкрите питання (питання, які змушують думати й висловлюватися). Кожен у трійці повинен відповісти на це запитання по черзі.
Після короткого обговорення учні розраховуються від 0 до 2. Учні з номерами 1 переходять до наступної трійки за годинниковою стрілкою, а учні з номерами 2 переходять через дві трійки проти годинникової стрілки. Учні з номерами 0 залишаються на місці. Трійками можна рухати стільки, скільки є запитань.
Потім учні повертаються в свою першу трійку й обговорюють інформацію, яку отримали від інших груп; лідер трійки висловлює думку своєї групи з того чи іншого питання, а вчитель, вислухавши кожного лідера групи, робить узагальнення.
* Учні з номером 0 можуть виступати в ролі консультантів, тому в разі потреби вчитель має можливість скорегувати розташування дітей в трійках
Вправа «Ротаційна трійка» на уроці природознавства.
Тема уроку. Практична робота. Сніг і лід – це вода. Порівняння властивостей льоду та снігу
Запитання для опрацювання.
І трійка
Чому на морозі пляшка з водою лопнула?
ІІ трійка
Подумайте, коли утворюється іній на деревах і кущах, а коли обледеніння? Чому?
ІІІ трійка
Чи схожі між собою сніжинки та іній? Чим?
ІV трійка
Чому під сніговою ковдрою зберігається тепло?
V трійка
Чим схожі між собою сніг та лід?
VІ трійка
Чим відрізняються між собою сніг та лід?
VІІ трійка
Чому лід не тоне на річках та озерах?
Презентувати свою відповідь у вигляді порівняльної характеристики льоду та снігу.
Вправа «Ротаційна трійка» на уроці української мови
Тема. Повторення вивченого про значущі частини слова. Розбір слів за будовою
І трійка - Закінчення
(приклади відповідей)
1- Закінчення - це змінна частина слова.
2 - Закінчення служить для зв’язку слів у реченні.
3 - Щоб виділити закінчення, треба змінити слово за запитаннями.
ІІ трійка - Основа слова
(приклади відповідей)
1 - Основа - частина слова без закінчення.
2 - Основа - незмінна частина слова.
3 - Основа може складатися із однієї, двох або більше частин
ІІІ трійка - Префікс
(приклади відповідей)
1 - Префікс - це частина основи, що стоїть перед коренем
2 - Префікс-це частина слова, не слід плутати його з прийменником
3 - За допомогою префіксів утворюються нові слова.
ІV трійка - Суфікс
(приклади відповідей)
1 - Суфікс - це частина основи, що стоїть між коренем і закінченням.
2 - За допомогою суфіксів утворюються нові слова.
3 - Суфікс - це частина основи, що стоїть після кореня
V трійка - Спільнокореневі слова Корінь слова
(приклади відповідей)
1 - Корінь слова - це головна частина слова.
2 - Спільнокореневими називаються слова з спільним коренем і близьким значенням.
3 - Щоб визначити корінь слова, треба до нього дібрати кілька спільнокореневих слів. Спільна їх частина буде коренем.
Для проведення тематичного оцінювання клас об'єднується в 5 - 7 груп. Якщо вчитель здійснює поточне оцінювання, то окремі учні можуть отримати оцінку (високого рівня) за тему "автоматом", а на уроці виступають в ролі "експертів" або "консультантів".
Кожній із груп пропонуються варіанти різнорівневих завдань. Визначається спосіб представлення результатів роботи. Подаються критерії, за якими оцінюватимуться виконані завдання. Регламентується робочий час.
Після завершення обговорення учитель зачитує умови та текст завдання і на свій вибір визначає доповідача (це допомагає залучити до активної праці всіх дітей), який чітко повідомляє колективну відповідь. "Експерти" підбивають підсумки і виставляють бали, однакові для всіх учасників групи.
При потребі учні можуть звернутися за допомогою до "консультантів", але в цьому випадку група втрачає незначну кількість балів за відповідь.
Використані матеріали.
http://metodichka.at.ua/interactiv_upr/07rotaziyni_triyku.html
https://naurok.com.ua/tema-zakriplennya-ponyattya-pro-sufiks-i-yogo-slovotvorchu-rol-18066.html
http://slovovchitelyu.org/rubrik/metodika/metodi-hrupovoji-roboty/
http://kdputvogm.ucoz.ru/load/interaktivni_tekhnologiji_kooperativnogo_navchannja_na_urokakh_matematiki/1-1-0-18