Тема: Закріплення поняття про суфікс і його словотворчу роль.

Про матеріал

Закріпити і учнів поняття про словотворчу роль суфікса; збагачувати мовлення учнів новими похідними словами; виховувати бережливе ставлення до книги.

Перегляд файлу

Тема: Закріплення поняття про суфікс і його словотворчу роль.

Мета: закріпити і учнів поняття про словотворчу роль суфікса; збагачувати мовлення учнів новими похідними словами; виховувати бережливе ставлення до книги.

Обладнання: «цеглини» - частини слова, картки із словами для творчого диктанту, картки для роботи в групах.

Хід уроку

І.Організація класу.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Вправа «Мікрофон».

- Які відомі вам дитячі журнали?

2. Повідомлення теми  і мети уроку.

- До нас на урок завітав журнал «Суфікс». І урок ми будемо проводити, гортаючи сторінки цього незвичного журналу.

І сторінка журналу «Будова слова».

3. Повторення вивченого про значущі частини слова.

 Вправа  «Ротаційні трійки».

І трійка – Закінчення.

1 – Закінчення це змінна частина слова.

2 – Закінчення служить для зв’язку слів у реченні.

3 – Щоб виділити закінчення, треба змінити слово за питаннями.

ІІ трійка – Будова слова.

1 – Основа – частина слова без закінчення.

2-  Основа – це незмінна частина.

3 -  Основа може складатися з однієї, двох або трьох частин.

ІІІ трійка – Префікс.

  1. -  Префікс – це частина основи, що стоїть перед коренем.
  2. -  За допомогою префіксів утворюються нові слова.

3 -  Префікс – це частина слова,її не слід плутати з прийменником.

ІV трійка -  Суфікс .

1 -  Суфікс – це частина основи, що стоїть після кореня.

2 -  Суфікс стоїть між коренем і закінченням.

3 -  За допомогою суфікса  утворюються нові слова.

V трійка – Спільнокореневі слова. Корінь слова.

1 -  Корінь – це головна частина слова.

2 - Спільнокореневими називаються слова з одним коренем і близьким значенням.

3 -  Щоб визначити корінь слова, треба до нього дібрати кілька спільнокореневих слів. Частина, що не змінилася, буде коренем.

 

4. Робота в малих групах.

Завдання.

Побудувати слова за даними схемами.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

ІІ сторінка журналу.

  1. Каліграфічна хвилинка.

Ко  кн гу вк де пр цю ба тьох

У кожну книгу вкладено працю багатьох людей. Люби і бережи книгу!

- Які ці речення за метою висловлювання?

2.  Вправа 292. Прочитати текст. Виписати з нього виділені сполучення слів. За допомогою чого вони утворені?

3. Із записаного на дошці вірша виписати слова (по групах) і дібрати до них по 2-3 споріднених.

                   Сонце заходить, гори чорніють,

                   Пташечка тихне, поле німіє,

                   Радіють люди, що одпочинуть,

                  А я дивлюся і серцем лину

                   В темний садочок на Україну. 

 

                                                Т.Г.Шевченко

4. Фізкультхвилинка.

«Морфологічна шарада».

     Префікс мій у слові          під’їхав. 

     Корінь мій у слові            сніжинка.

     Суфікс мій у слові            лісник.

     Закінчення у слові            квіти.  (Підсніжники).

5. Робота в парах.

Замінити слова в дужках, щоб надати їм відтінку ласкавості, ніжності.

      Ліс був мішаний. Серед могутніх дубів красувалися стрункі білокорі берези, вічнозелені ялини. Довкола тиша. Щебечуть птахи. Сюрчать у траві дзвінкоголосі коники.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу про суфікс.

ІІІ сторінка журналу.

  1. Відгадай загадку.

          Я кругла , червона, з хвостиком тонким.

          На городі мене рвуть і до столу подають. 

  1. Робота в парах.
  • За допомогою суфіксів змініть слова. Які допомогли відгадати загадку, щоб вони стали ніжніші, пестливі.

          (Я кругленька, червоненька…)

- Яка загадка звучить краще?

3. Гра «Хто вони?»

а)  Живе вона у словечках,

Ніби пташечка в гніздечках,

Є словечка пестливі,

Є словечка страхітливі.

Страхітливий суфікс -їще-

Дуже любить Змій - …

А хто любить суфікс -ище-?

Ну звичайно ж, слон - …,

Тигр - …,

Лев - …,

Та ще сірий вовк - … .

           б) Є ласкаві словенятка,

І живуть у них близнятка.

Хто ж ті ліліпутенятка?

Суфікс –атко, суфікс –ятко!

Хто зустрівся з –атком, -ятком,

Той одразу став малятком.

Ухопила мишка  -ятко

І вмить стала… .

Хлопчик з –ятком це -… .

Вже не Ваня – Ванен… .

Дівча з – атко - ,це… .

Вже не Леся – Лесен… .

Є багато – аток-, яток-

Поміж третьокласеняток.

     в) Є слова: бджоляр, човняр,

і весляр і ковзаняр,

Муляр, маляр і школяр –

Утворив їх суфікс - … .

Ось які слова чудові

Є у нашій рідній мові!

V. Підсумок уроку.

Технологія «Незакінчене речення» + «Мікрофон».

«На сьогоднішньому уроці я  удосконалив свої уміння…».

VІ. Домашнє завдання

Вправа 293.

 

 

 

docx
Додано
21 березня 2018
Переглядів
1607
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку