Щоб історію писати, треба так багато знати:
І літопис прочитати, що монах давно писав.
Документи повивчати, ті, що князь колись складав,
І послухати легенди, давні вірші і казки.
Сиві думи, що складались всім народом залюбки,
Роздивитись давній посуд, і прикраси, і взуття.
Дивний одяг, що носили наші предки за життя.
Все зробив історик вправно, все читав і розглядав І завзято та докладно нам історію писав. Що ж йому допомогло? Історичне... (джерело).
Історія України. 5 клас
Тема уроку. Робота з історичними джерелами.
Очікувані результати. В кінці уроку учні зможуть:
Обладнання: ілюстрації, роздатковий матеріал з народною піснею «Гей, як крикнув та козак…», роздатковий матеріал з цитатами, електронна презентація, ватман, фломастери, аркуші формата А4.
Компетентнісний потенціал уроку: спілкування державною мовою, математична компетентність, інформаційно – цифрова компетентність, соціальна та громадянська компетентності.
Інтегровані змістові лінії: екологічна безпека та сталий розвиток, громадянська відповідальність.
Предметні компетентності: хронологічна, просторова, інформаційна, логічна, аксіологічна.
Зміст уроку
Організаційний етап.
Доброго дня, шановні присутні, любі учні. Я рада бачити вас під час знайомства з історією та бажаю вам успіхів не тільки під час роботи на уроці, але й протягом всього робочого дня та тижня.
Актуалізація опорних знань: гра «знайди і розповідай» (учні називають вивчені терміни та викликають для відповіді учнів за власним бажанням).
Щоб історію писати, треба так багато знати:
І літопис прочитати, що монах давно писав.
Документи повивчати, ті, що князь колись складав,
І послухати легенди, давні вірші і казки.
Сиві думи, що складались всім народом залюбки,
Роздивитись давній посуд, і прикраси, і взуття.
Дивний одяг, що носили наші предки за життя.
Все зробив історик вправно, все читав і розглядав І завзято та докладно нам історію писав. Що ж йому допомогло? Історичне... (джерело).
Пропоную додати до нашого історичного словничка новий термін «Історичні джерела», бо саме з ними ви будете працювати протягом уроку.
Оголошення теми уроку, очікуваних результатів
Отже, запишемо тему уроку в зошитах.
Працюючи з різними видами історичних джерел, ми ознайомимося з їх різновидами.
В кінці уроку ми зможемо:
Виклик (мотиваційний етап).
Прийом «ЗХД»: що я знаю про козака
ЗНАЮ |
ХОЧУ ДІЗНАТИСЯ |
ДІЗНАВСЯ |
|
|
|
Діяльнісний етап
1.Робота з текстом народної пісні ДОДАТОК 1
Народна пісня
Пам’ятка роботи з історичним джерелом
1.Уважно прочитайте текст джерела інформації.
2.Чи відомий автор інформації?
3.Про яку історичну особу йде мова?
4.Які географічні назви зустрічаються в тексті?
6.Як ви вважаєте, чи дійсно відбувалася подія, яка описана в тексті?
7. Який це вид історичного джерела?
Усні джерела
2.Робота з ілюстрацією ДОДАТОК 2
1.Роздивіться ілюстрацію.
2.Чи відноситься вона до подій, описаних в пісні? Чому ви так вважаєте?
3.Сформулюйте одне запитання до пам’ятки.
4. Який це вид історичного джерела?
Образотворчі джерела
3.Формуємо просторову компетентність: робота з контурною картою. ДОДАТОК 3
Позначити історико – етнографічний регіон Донеччини.
ФІЗХВИЛИНКА
5. Робота з фото джерелом
Хто зображен на портреті ,що про нього знаю?
Феофан, перебував у Москві, Іов Борецький запросив його до Києва. На кордоні з Московською державою патріарха урочисто зустрів Петро Сагайдачний на чолі полку запорожців. Прибувши 22 березня 1620 р. під козацькою охороною до Києва, Феофан зупинився в будинку Богоявленського братства на Подолі.
Близько року він залишався в Україні, відвідуючи церкви й монастирі. За домовленістю з Іовом Борецьким і Петром Сагайдачним висвятив єпископів і митрополита, що означало фактичне відновлення православної ієрархії в Речі Посполитій. 6 жовтня 1620 р. був висвячений на перемишльського єпископа Ісайя Копинський, а 9 жовтня став київським митрополитом Іов Борецький. Єпископства Турівське і Пінське прийняв грек Аврамій, Полоцьке — Мелетій Смотрицький, Володимирське і Берестейське — Ієзекілій Курцевич, Луцьке й Острозьке — Ісакій Борискович, Холмське і Белзьке - Паїсій Іполитович. Таким чином, Іов Борецький очолив відроджену Київську православну митрополію.
6. Релаксаційна хвилина: зелений колір
7.Формуємо хронологічну компетентність: розв’язування задачі
Скільки років тому відбулась ця подія.(створити стрічку часу і вирішити задачу на основі джерела)
8. Робота з документами ДОДАТОК 6
ІСТОРИЧНЕ ДЖЕРЕЛО
ІСТОРИЧНЕ ДЖЕРЕЛО
Опрацюйте презентацію , та зробіть висновок . До яких джерел відносимо,та про що дізнались?
9.Фомування якостей історика ДОДАТОК 7
ІІІ. Заключний етап
1.Отже, ми створили образ історика - досвідченої людини, яка вивчає історію і дае можливість нам вивчати .
Як ви про це дізналися?
Отже, історичне джерело – усе те, що було створене в минулому та збереглося.
З якими видами джерел ви працювали?
Рефлексія
1.Робота з бортовими журналами: обговорення що дізналися, про роль історичних джерел при вивченні історії
2.Повернення до очікуваних результатів.
Підведення підсумків уроку. Оцінювання.
.