Робота з молодими вчителями у школі

Про матеріал

Успішна педагогічна діяльність молодого вчителя залежить не тільки від його професійної підготовки і особистих якостей, а й від того, у який колектив він потрапить, які умови праці та побуту йому створять, яку нададуть методичну допомогу, як стимулюватимуть його ініціативність і творче начало. Система професійної підготовки вчительських кадрів – це цілісний процес, у структурі якого особливе місце посідає діяльність молодого вчителя після закінчення ВНЗ, його адаптація до професії педагога.

На допомогу молодим вчителям, заступникам директора з НВР.

Перегляд файлу

 

Відділ  освіти  Маневицької райдержадміністрації

Загальноосвітня  школа  І-ІІІ  ступенів  с.  Старий  Чорторийськ

 

 

 

 

 

( методичний  посібник)

 

 

 

                                            Підготувала

                                                                 вчитель  початкових  класів,

       спеціаліст  вищої  категорії,

                                                                 Шостак Валентина Степанівна

 

 

 

 

2015 рік

 

Назва навчального видання: «Робота  з  молодими  вчителями »

Тип навчально-методичного видання: методичний  посібник

Повна назва навчального закладу: ЗОШ І-ІІІ  ступенів с.Старий  Чорторийськ

Кількість сторінок:  59 

 

 

Анотація.

 Успішна педагогічна діяльність молодого  вчителя  залежить  не тільки  від  його професійної  підготовки  і  особистих  якостей,  а  й  від  того,  у  який  колектив  він  потрапить,  які  умови  праці  та  побуту  йому  створять,  яку  нададуть  методичну  допомогу,  як  стимулюватимуть  його  ініціативність  і  творче  начало. Система  професійної підготовки  вчительських  кадрів – це  цілісний  процес, у структурі  якого  особливе  місце  посідає  діяльність  молодого вчителя після закінчення  ВНЗ, його адаптація до  професії педагога.

 На  допомогу  молодим  вчителям,  заступникам  директора  з НВР.

 

 

 Розробники

 Шостак Валентина Степанівна – вчитель початкових класів

 

 Рецензенти

 Пацаманюк Світлана  Василівназавідувач  методичним кабінетом

          відділу освіти Маневицької РДА

 

 

 

 

        Навчально-методичне видання затверджено радою методичного кабінету

       Маневицького району

        Протокол №4  від 10.04.2015 року

 

ЗМІСТ

 

  1. Система  роботи  у  школі  з  молодими  вчителями ………..  с. 4-8

 

  1. Додаток 1.   Пам’ятка молодому вчителеві………… ……….. с. 9-10
  2. Додаток 2.   Орієнтовна програма стажування           

                    випускника ВНЗ…………………………………с.10-11

Зразок індивідуальний план роботи вчителя – стажиста ……….. с.12-13

  1. Додаток 3.  Зміст і форми роботи наставника зі стажисто……с.14
  2. Додаток 4.  Пам’ятка наставнику для аналізу уроку

               молодого вчителя…………………………..……… с.14

  1. Додаток 5. Рекомендації щодо підготовки   молодого

                  вчителя до уроку………………………..……………с.15

 

  1. Додаток 6.  Поради досвідчених колег молодому вчителю…..с.16
  2. Додаток 7.  Пам’ятка для наставника…………………………..с.17
  3. Додаток 8.  Анкета для наставника молодого вчителя………..с.19

11.Додаток 10  Анкета  для визначення самоосвітнього

                         рівня вчителя………………………………………..с.20

12. Додаток 11. Вивчення передового досвіду  організації

                          виховної роботи…………………………………… с.21-23

 13. Додаток 12. Орієнтовний план роботи  з  молодими

          вчителями  на  рівні школи…………………………………..с. 24-26

14.  Зразок  наказу  «Про проведення  Тижня 

                                  молодого  педагога»…………………………..с.27

15.  Додаток 14.   Анкета для молодого вчителя ( 1 рік)……….....с. 27

16. Додаток 15.   Анкета для молодого вчителя (3 рік)……………с.28

17.  Література ……………………………………………………….с. 29

18. Презентація «Робота  з  молодими  вчителями  у

  ЗОШ І-ІІІ ступенів   с. Старий    Чорторийськ……….....................с.30-59

 

 

 

 

 

 

 

 

« Молодий  спеціаліст  стає  хорошим  учителем,

перш  за все,  завдяки  обстановці  творчої  праці

                                      педагогічного  й  учнівського  колективів»

В. Сухомлинський

Система роботи в школі з молодими вчителями

 

          Перше  місце  роботи…  Можливо,  відчувається  невпевненість,  дискомфорт. Усе нове:  соціальна роль,  нові  стосунки з  людьми.  Нова  особистісна  ситуація – відповідальність  за  якість  своєї  роботи,  результат,  якого  чекають  вчителі,  батьки,  діти.

   Передусім,  слід  гарно  зустріти  в  колективі  молодих  вчителів. Наприк-лад,  на  засіданні  педагогічної  ради  директор вручає квіти, знайомить  з  колективом, традиціями школи,  її  досягненнями та проблемами.

       Випускники  педагогічних навчальних  закладів  здебільшого  мають  належну  фахову  підготовку,  але  їм  бракує  знань  і  досвіду в  питаннях  методичної  підготовки,  діяльності  учнівського  колективу,  веденні  шкіль-ної  документації,  в  роботі  з  батьками.   Молоді  вчителі – майбутнє школи  та  держави.  Значну  частку  творчої енергії, досвіду  в  пошуках відомі  педагоги  здобувають  у  перші  роки  своєї  педагогічної  діяльності.   У  бесіді  з  молодими  вчителями  зясовуємо їхні  нахили,  бажання,  інтереси.  Намагаємося  з  цієї  бесіди  зробити  висновок,  якої  допомоги  потребує  кожен з них,  як раціонально  використати  їхні  можливості.  З  першого  року  адміністрація  школи  не  повинна  покладати  на молодого  вчителя  безліч  обов’язків, бо  він  ще  сам  її  потребує.   

     Процес адаптації молодих вчителів до навчальної діяльності значною мірою  обумовлений ступенем і характером допомоги, яку молодий вчитель отримує від  адміністрації школи, досвідчених учителів, колег по роботі.

   На першому етапі  відбувається ознайомлення молодого вчителя з  вимо-гами до професії, його включення в самостійну професійну діяльність.

Використовується система наставництва.

Ретельну  роботу  слід  починати  у  школі  з  добору  й  навчання  тих  кваліфікованих  вчителів, кому  доручено стажування  молодих  спеціалістів.  Робота вчителя-наставника розглядається як  одне з найважливіших громадських доручень.     Адміністрація  школи  повинна  використати  всі  можливості  для  їхнього  морального  та  матеріального  стимулювання.  Робота наставника з  молодим  колегою  починається з довірливої бесіди, часто в присутності одного з членів  адміністрації. Вивчаються позитивні, негативні моменти у підготовці підшефного у ВНЗ, напрямки допомоги, можливості раціонального використання вчителя-початківця в  позакласній та позашкільній роботі. (додаток 1)

      Вчителя-початківця ознайомлюють зі шкільною  документацією та вимогами до її ведення, Статутом школи, режимом роботи тощо, з обладна-нням шкільного методкабінету, матеріалами шкільної бібліотеки, даються стислі характеристики класів, у яких йому доведеться працювати, дають  характеристику учительського колективу.

    Складається індивідуальний план роботи молодого вчителя з урахуванням його  потреб і можливостей. ( додаток 2).

 У  складанні  плану  та  його  реалізаціях  велику  допомогу  надає  настав-ник.  У  своїй  роботі  з  молодими  вчителями  наставник  використовує  різноманітні  форми ( додаток 3 ).   Наставникам  під  час  спостереження  й  аналізу  уроків  початківців  слід  використовувати  систему  тематичних памяток (додаток 4)

Наставник,  готуючись  із  початківцем  до  проведення уроків,  працюючи над розробкою  поурочних  планів,  рекомендує  молодому  вчителю ряд  памяток  ( додаток  5,6, ).

Адміністрації  школи необхідно  налагодити  систематичну  роботу з наставниками, періодично проводити  для них семінари, в ході яких розглядаються питання:

  •  складання орієнтовного індивідуального плану молодого вчителя;
  •     зміст і форми роботи наставника з молодим спеціалістом;
  •  навчання молодих вчителів навичок самоаналізу уроку;
  •  форми та методи впровадження досягнень психолого-педагогічної науки і

передового педагогічного досвіду в практичну діяльність молодого вчителя;

  •  методика складання проекту підсумкової характеристики молодого вчителя;
  •     обмін досвідом звітування тощо.

Адміністрація  школи  на  допомогу  наставникам  створює  ряд  памяток

( додаток 7);  наставники  повинні  систематично  аналізувати  хід  роботи  зі  своїми  підлеглими ( додаток 8),  вносити  свої  корективи  в  свою  роботу.

   Інша форма керівництва роботою молодих педагогів – участь їх  у роботі педагогічної майстерні або майстер – класу.

      Річ у тім, що в системі наставництва не використовують важливої для успіху стажування умови – добровільного бажання того, хто навчається, переймати досвід роботи свого наставника. Навчання в майстер-класі ґрунтується на передачі вчителем особистого досвіду.

Проблематика роботи може бути досить різноманітною – від вузьких тем для вчителів, які засвоюють нові предмети чи технології, до широких, які відпо-відають вимогам  становлення молодого вчителя, наприклад:

- методи й прийоми навчання грамотного письма в початковій школі;

- навчання української мови на синтаксичній основі;

- викладання “складних” тем у курсі математики (фізики, хімії тощо) в основній  школі;

- поглиблене викладання математики в старших класах тощо.

   Учитель, який буде вести заняття в майстер-класі, повинен вміти не тільки  узагальнювати особистий педагогічний досвід, а й передавати його іншим. Для майстер-класу необхідно розробити тематику занять, на яких необхідно використовувати такі методи, як відкриті уроки вчителя – майстра, лекції, семінари, практичні заняття з  проектуванням педагогічної діяльності, індиві-дуальні та групові консультації, уроки – панорами тощо.

З метою більшої наочності доцільно лекції, консультування поєднувати з прямим показом методів роботи, які належать передати.

     Використання відеозаписів навчально-виховних заходів.

За допомогою відеозаписів доцільно навчати молодих учителів майстерності

педагогічної техніки, педагогічного спілкування тощо. Досить  актуальним  залишається  відвідування,  а  також підготовка  особистих  відкритих  захо-дів.  Урок  готують  спільно з  наставником чи заступником  директора шко-ли.   Молоді  вчителі  відвідують  урок у  наставника, інших вчителів ,  аналі-зують,  виробляють  рекомендації. Учителям  пропонують  заповнити  анкету  з  метою  навчання  їх  аналізу  уроку.( додаток 9)

Організація школи вивчення передового досвіду організації виховної роботи.

Значні труднощі зустрічає молодий учитель в процесі здійснення виховної роботи як  під час викладання свого предмета, так і під час виконання обов’язків класного керівника.

Молодий учитель утруднюється у визначенні оптимального змісту виховної роботи з дітьми, він не завжди володіє різноманітними формами виховної роботи, не досить гнучко використовує методи виховання, що свідчить про невисокий рівень сформованості  конструктивних умінь. Аналіз результатив-ності виховної діяльності вчителя-початківця свідчить про необхідність пошуку шляхів її вдосконалення.  Рівень  підготовки  випускника  до  вихов-ної  діяльності  значно  нижчий  від  рівня  фахової підготовки.  З метою  виявлення  рівня володіння  молодим  учителем  педагогічними  вміннями  у  виховній  діяльності  слід  провести спеціальне  анкетування. ( додаток 10)

    Аналіз  результативності  виховної  діяльності  свідчить  про  необхідність  пошуку  шляхів  її  вдосконалення.    Робота  з  молодими  вчителями  має  бути  систематичною  та  спрямованою  на  забезпечення  вдосконалення  всіх  компонентів  готовності  молодого спеціаліста  до  виховної  діяльності.

(додаток 11).

  Однією з необхідних умов успішного професійного зростання   молодого

вчителя на всіх  трьох  етапах є цілеспрямована й систематична самоосвіта.

 За  словами  Жан-Жака Руссо,  тільки   самоосвіта   спроможна  сформу-вати  справді  ерудовану  та  всебічно  розвинену  особистість,  якою, без сумніву, повинен  бути  освітянин.

Самоосвіта молодого вчителя   має суттєве значення для реалізації на практиці раніше  отриманої освіти, формування вмінь професійної педагогічної діяльності.

    Відокремлюють декілька критеріїв готовності молодого вчителя до самоосвітньої  діяльності:

- уміння вибрати напрям пошуку необхідної літератури, визначити, в яких публікаціях є  відповідь на запитання, які цікавлять молодого педагога; в яких періодичних виданнях  можна знайти потрібну інформацію;

- здатність, працюючи з конкретним педагогічним досвідом, зрозуміти основну ідею  досвіду, осмислення педагогами особистого досвіду;

- потреба в різнобічній педагогічній діяльності як одному з засобів підвищення рівня  своєї педагогічної культури.

Організація   самоосвіти   шкільною   адміністрацією:

  •  створення оптимальних умов для самоосвітньої роботи:
  •  збільшення вільного часу молодого педагога;
  •  наявність у розпорядженні вчителів шкільної та власної бібліотек;
  •  хороший методичний кабінет.
  •  організація семінарів-практикумів для вчителів з питань прийомів і засобів організації  самоосвітньої роботи;
  • визначення конкретних вимог до вчителів стосовно самоосвіти:
  •  залучення молодих педагогів до активної роботи методичних об’єднань. У планах роботи методичних об'єднань передбачаються виступи молодих вчителів з певних  теоретичних питань;
  •  відкриті уроки, які молоді вчителі проводять на останньому, заключному етапі  стажування (у квітні-травні), та їхні творчі звіти перед педагогічним колективом;
  •  захист підготовленого вчителем-стажистом реферату з педагогічної проблематики.
  •  забезпечення внутрішньошкільного контролю за цією ділянкою методичної роботи.

Перелік завдань, які обов’язково повинен виконати молодий

спеціаліст протягом першого року роботи в школі:

  •  розробка календарно-тематичного планування з урахуванням особливостей класу і  навчальних програм;
  •  розробка технологічної карти навчальних заходів за однією з тем навчального курсу  з урахуванням результатів вхідного контролю;
  •  розробка циклу тестових завдань для проміжного й тематичного контролю;
  •  розробка циклу різнорівневих контрольних робіт для проміжного й тематичного  контролю;
  •  розробка програми ліквідації прогалин у знаннях учнів з урахуванням вхідного  контролю;
  •  розробка наукових проектів різних міні-модулів;
  •  розробка сценаріїв навчальних занять і позакласних заходів;
  •  складання характеристики з урахуванням досягнень школяра;
  •  аналіз рівня розвитку класного колективу;
  •  аналіз результатів навчання учнів;
  •  аналіз навчального заняття;
  •  підготовка та проведення занять з батьками школярів за однією з педагогічних  проблем;
  •  проведення різноманітних занять та інших заходів з учнями та їхніми батьками  тощо.

  Виправдала  себе  практика  складання  плану  роботи  «Школи  молодого  вчителя» ( додаток 12).  Заняття проводить  заступник  директора  або директор  школи,  практичний  психолог,  кваліфіковані  педагоги.

    У  практику  увійшло у  березні  проводити  Тиждень  молодого  педагога,  коли  вчителі  проводять  різні  заходи:  відкриті уроки, позакласні заходи,  інтелектуальні  ігри,  диспути,  конференції,  які  обов’язково  завершуються  підбиттям  підсумків. ( додаток 13)

    Програма підвищення загально педагогічного і методичного рівнів стажис-тів у цей  період диференціюється залежно від наслідків стажування за пер-ший рік і результатів  діагностування. Діагностування проводиться в квітні-травні кожного навчального року з  метою оцінювання роботи молодого вчи-теля. Починаючи з кінця першого й початку другого року роботи молодих вчителі більш активніше залучаються до методичної роботи,  їм даються кон-кретні завдання, за можливістю вони залучаються до роботи творчих груп.

     Виправдовує себе і практика залучення молодих вчителів з методичною літературою для виконання творчих завдань. Наприклад:

- проштудіювати одну з монографій з методики навчання й визначити шляхи реалізації  рекомендацій авторів у своїй практиці (за запланованою схемою);

- на основі вивчення однієї з методичних робіт визначити шляхи вдоскона-лення  особистісної педагогічної практики;

- скласти картотеку публікацій з передового педагогічного досвіду, проаналізувати  методичні журнали за два-три попередні роки.

    Вивченню  запитів, інтересів, можливостей  молодих  спеціалістів  сприяє  цілеспрямоване їх  анкетування.  Перше  анкетування  бажано проводити   за  результатами  першого  року  роботи  ( у травні) ( додаток 14). Наступне  слід  провести  після  другого-третього  року   роботи  в  школі ( додаток 15).

  Важливим  у  роботі  з  молодими  вчителями  є  заохочення ( подяки,  гра-моти,  подарунки,  надання  додаткових  днів  відпочинку під  час  канікул)

  Професійному  становленню  молодого  вчителя  сприяє  внутрішньо -шкільний  контроль  за його  роботою,  при  цьому  перевагу  слід  надавати  оглядовому  та  запобіжному  контролю:

  •  після 2-3 тижнів роботи молодого педагога в школі здійснюється оглядовий  контроль шляхом відвідування 3-4 уроків з однієї теми.
  • у жовтні проводиться запобіжний контроль, мета якого - визначити можливі  помилки у подальшій роботі вчителя і намагатися запобігти їм.
  •  у квітні перевіряється, як молодий учитель працює над усуненням недоліків,  реалізацією пропозицій, рекомендацій, висловлених у ході здійснення оглядового   та запобіжного контролю.
  • протягом другого року роботи молодого спеціаліста використовують персональний  контроль, який передбачає вивчення всієї системи діяльності вчителя.
  • На  третій  рік  здійснюється фронтальний та класно-узагальнюючий контроль.

 

Кожен  вчитель  з  перших  днів  своєї  педагогічної  діяльності  разом  зі своїм наставником  готує «Портфоліо молодого  вчителя».  Це  папка – «настільна  книга»,  в  якій  зібрано  найнеобхідніші  поради  і  матеріали,  потрібні  для  становлення молодого  вчителя.

 

Додаток 1

Пам’ятка молодому вчителеві.

1. Вивчай можливості кожного майбутнього вихованця. Пам’ятай: без знання стану здоров’я дітей не можливе правильне навчання і виховання. Виховання має сприяти зціленню дитини від хвороб, набутих у попередні роки.

2. Вступаючи у контакт з дітьми, не варто будувати зверхні взаємини з ними. Пам’ятай: навіть малюк у взаєминах з дорослими певною мірою прагне від-стоювати свою незалежність. Від спільних колективних дій учителя та учня залежить успіх справи. Намагайся частіше хвалити, заохочувати вихованців. Вивчай індивідуальні можливості й потреби кожного з них, наполегливо оволодівай методикою педагогічної співпраці.Карай учня лише тоді, коли без цього не можна обійтися.

3. Частіше всміхайся. Пам’ятай: твоя усмішка дітям свідчить про те, що зустріч з ними тобі приємна, усмішка створює в людей загальний позитивний настрій.

4. Плануючи свої перші уроки, подумай:

- як учні повинні поводитися на уроці, які звички культурної поведінки слід спеціально виховувати і які з уже наявних треба закріпити. Пам’ятай: якщо педагог не виховує в учнів певної системи корисних звичок, то на їхньому місці найчастіше виникають звичкишкідливі. З перших уроків виробляй у вихованців певний стереотип поведінки, формуй позитивні навички;

- які види робіт будуть використані й виконані учнями на уроці, що необхід-но зробити для того, щоб завдання вони виконували технічно грамотно, яка спеціальна підготовка  для цього потрібна. Пам’ятай: більшість різних порушень на уроці відбувається через недостатню завантаженість учнів корисною, цікавою роботою.

5. Важливе завдання вчителя:

- передбачити ситуації, які виникатимуть на уроці.

Пам’ятай: помилці легше запобігти, ніж виправити її.

6. Вчися вислуховувати учнів до кінця навіть тоді, коли, на твою думку, вони помиляються чи в тебе обмаль часу. Пам’ятай: кожен вихованець має знати, що ти його вислухаєш.

7. Пам’ятай: основне призначення оцінки – правильно визначити результати навчання  учнів, їхні навчальні досягнення, динаміку зміни успішності.

8. Без вимог педагога неможлива організація навчальної та суспільно корисної діяльності учнів. Пам’ятай слова А.Макаренка: “Без щирої, відкритої, переконливої, гарячої й рішучої вимоги не можна починати виховання колективу”. Вимоги мають бути  послідовними. Слід добиватися обов’язкового їх виконання від усього класу, не забуваючи про повагу до особистості учнів.

9. Наполегливо оволодівай навичками самоаналізу уроку. Пам’ятай слова    В.Сухомлинського: “Один із секретів педагогічної творчості й полягає в тому, щоб збудити в учителя інтерес до пошуку, до аналізу власної роботи. Хто намагається  розібратися в хорошому й поганому на своїх уроках, у своїх взаєминах з вихованцями,  той уже досяг половини  успіху”

10. Однією з важливих умов досягнення педагогічної творчості є вміння глибоко  аналізувати весь комплекс як своєї навчально-педагогічної діяльності, так і діяльності своїх колег, оцінювати різноманітні аспекти шкільного життя, здійснювати творчий  пошук шляхів подолання труднощів у спілкуванні.

Пам’ятай: ведення щоденника з перших кроків твоєї педагогічної діяльності дасть змогу активізувати внутрішній діалог  із самим собою, сприятиме розвитку педагогічної думки – відвертої, самокритичної,  творчоїація методичної роботи в школі.

Додаток 2

Орієнтовна програма стажування випускника ВНЗ

І. Основні завдання стажування:

- набуття практичних навичок, необхідних для педагогічної роботи;

- вміння застосовувати теоретичні знання, набуті під час навчання у ВНЗ, в конкретній  практичній роботі;

- набуття та вдосконалення педагогічних навичок виховної роботи з дітьми;

- вивчення передового педагогічного досвіду, засвоєння різноманітних методів  навчання, використання сучасних засобів навчання, впровадження нетрадиційних  форм, методів і прийомів навчання.

ІІ. Зміст стажування молодого вчителя.

У процесі стажування молодий учитель повинен набути знання з психології,

педагогіки, методики викладання шкільного предмета і виховної роботи. За час  проходження стажування молодий учитель повинен проявити себе у усіх найважливіших  формах роботи.

Навчальна робота.

Стажист повинен:

- вивчити принципи перспективного та поточного планування навчально-виховногопроцесу в школі і брати посильну участь у плануванні роботи школи;

- протягом навчального року планувати навчально-виховну роботу зі свого предмета;

- розробляти поурочні плани (у школі модульного навчання-наукові проекти, сценарії),

планувати позакласну роботу відповідно до плану виховної роботи школи;

- у навчальній роботі на міні-модулях використовувати різноманітні методи, прийоми, форми і засоби навчання, які сприяють активізації пізнавальної діяльності учнів (лекція, бесіда, розповідь, семінар, лабораторні роботи, керівництво самостійною роботою учнів, експеримент, демонстрації, використання комп’ютерної техніки, навчального кіно, магнітофонних записів тощо) та індивідуальної роботи з учнями;

- брати участь в організації та проведенні факультативних занять (бажано керувати факультативом або провести одне чи декілька занять);

- надавати індивідуальну допомогу учням зі свого предмету;

- проводити позакласну роботу з предмета у формі фронтальної (лекції, екскурсії, конференції, перегляд навчальних фільмів тощо), групової  (гурток, олімпіада, диспут, туристичний похід тощо) та індивідуальної роботи з учнями;

- брати участь в оформленні шкільних кабінетів;

- активно брати участь в організації й проведенні заходів зі свого предмета (тематичний  вечір, ювілейні дати, дні здоров’я тощо).

Методична робота.

           Молодий учитель, входить до складу   Школи молодого вчителя,

шкільного методичних об’єднань з предмету і бере участь в їхній  роботі:

- за допомогою свого наставника обирає й розробляє одну методичну тему, пише за нею   реферат; реферат обговорюють на засіданні шкільного (окружного) методичного об’єднання (після  2-3 років роботи);

- вивчає лабораторне обладнання, ТЗН, комп’ютерну техніку та наочні посібники, які є в школі, з наступним використанням їх у навчальній роботі;

- відвідує уроки адміністрації, досвідчених вчителів зі свого предмета, бере участь в їх аналізі, поглиблено вивчає педагогічний досвід одного з високо-кваліфікованих  учителів;

- за час стажування проводить відкриті уроки;

- проводить моніторинг навчальних досягнень учнів, використовуючи різні форми  опитування (контрольні роботи, заліки, усне, індивідуальне, фронтаьне опитування,  тестування тощо);

- оформляє результати моніторингу згідно з планом роботи школи;

- систематично вивчає педагогічну та методичну літературу й бере участь у її

обговоренні.

 Робота класного керівника.

    Молодий учитель повинен виконувати роботу класного керівника (бажано після 1 року  роботи у школі), у разі неможливості призначення класним керівником він виконує функції  помічника досвідченого класного керівника на громадських засадах. Для цього він:

- вивчає документацію класу, склад батьків, індивідуальні особливості учнів, складає  психолого-педагогічну характеристику класу й подає її своєму наставнику;

- на основі вивчення складу класу домагається єдності педагогічних вимог до учнів з боку вчителя та батьків;

- організовує учнівський колектив з урахуванням вікових та психологічних особливостей,

домагається згуртованості, активності та творчості учнів;

- проводить класні збори;

- проводить заходи, спрямовані на розширення культурного світогляду та зміцнення  здоров’я учнів (відвідування музеїв, прогулянки в ліс, спортивні заходи тощо);

- згідно із загально шкільним планом здійснює шефську роботу.

У перші два-три тижні уроки молодого вчителя відвідують лише наставники та  їхні колеги. Адміністрації школи бажано відвідувати уроки початківців тільки починаючи  з третього тижня їх роботи у школі.

 

Зразок оформлення  індивідуального плану роботи

ЗОШ  І-ІІІ  ступенів  с.  Старий  Чорторийськ

Маневицького  району  Волинської  області

Індивідуальний план роботи вчителя – стажиста

Ковальчук  Юлії  Василівни

2013-2014 н.р

Серпень

Планування навчального матеріалу:

  1. Види планування: календарне та поурочне.
  2. Вимоги до сучасного уроку.
  3. Складання плану-конспекту уроку.
  4. Методичні рекомендації до проведення першого уроку.
  5. Обговорення інструктивно-методичних рекомендацій щодо вивчення математики  у  школі.

Вересень

Ведення шкільної документації:

  1. Види шкільної документації.
  2. Ведення класного журналу.
  3. Єдині вимоги до усного і писемного мовлення учнів.

Психолого-педагогічні аспекти діяльності вчителя:

  1. Про причини конфліктів між учителями та батьками та як їм запобігти.
  2. Практичне заняття. Обговорення статті «Навчи дитину вчитися»

     В. Сухомлинського.

Жовтень

Форми навчання в школі:

  1. Урок – основна форма навчання .
  2. Структура уроків різних типів.
  3. Опрацювання критеріїв результативності роботи вчителя.

 

 

Листопад

  1. Використання дидактичного та роздаткового матеріалів, наочності на уроках різних типів.
  2. Форми і методи, які сприяють ефективному засвоєнню навчального матеріалу.
  3. Практичне заняття: виготовлення зразків дидактичного матеріалу.

Грудень

Нетрадиційні форми проведення уроків та позашкільної роботи з учнями:

  1. Види нетрадиційних уроків.
  2. Практичне заняття: розробка нетрадиційного уроку.
  3. Проведення  уроку.

Січень

  1. Виховна спрямованість програмового матеріалу.
  2. Форми роботи, які забезпечують виховання працелюбності, духовності.
  3. З історії педагогіки. Василь Сухомлинський.
  4. Практичне заняття: розробка позакласного заходу з математики.

Лютий

Організація та види самостійної роботи учнів на уроках:

  1. Місце самостійної роботи під час вивчення теми.
  2. Проблеми часу на уроці.
  3. Практичне заняття: опрацювання пам’ятки для самостійної роботи з підручником.

Березень

  1. Забезпечення учнів раціональними прийомами навчальної праці.
  2. Формування розумової культури учнів у процесі навчання.
  3. Практичне заняття: самоаналіз проведених уроків.

Квітень

  1. Поєднання колективної та індивідуальної форм навчання на уроці.
  2. З історії педагогіки. Софія Русова – педагог, громадський діяч.
  3. Практичне заняття:  огляд творчих доробків.

Травень

  1. Моделі диференційованого навчання.
  2. Різнорівневі завдання.
  3. Практичне заняття: розробка диференційованих завдань.

 

 

Додаток 3

Зміст і форми роботи наставника зі стажистом:

 

1. Складання індивідуального плану роботи стажиста з урахуванням його потреб і  можливостей.

2. Взаємовідвідування уроків і позакласних заходів з їх подальшим обговоренням.

3. Спільні відвідування уроків досвідчених колег та їх ретельний аналіз.

4. Попереднє відвідування молодим вчителем уроків, які проводить наставник.

5. Спільне з молодим вчителем складання календарно-тематичних планів, наукових  проектів.

6. Допомога молодому учителю в розробці уроків, позакласних заходів.

7. Надання молодому учителю рекомендацій щодо самоосвіти.

8. Ознайомлення молодого учителя з науково-методичною літературою.

9. Обговорення новинок педагогічної літератури, творчих здобутків інших учителів.

10. Допомога в роботі з “важкими” дітьми та їхніми сім’ями.

11. Залучення молодих вчителів до методичної, громадської роботи.

Наставникам під час спостереження й аналізу уроків початківців слід

використовувати систему тематичних пам’яток.

 

Додаток 4

 

Пам’ятка наставнику для аналізу уроку молодого вчителя.

 

1. Чим зацікавив урок учнів?

2. Чи забезпечено цілеспрямовану розумову діяльність учнів?

3. Чи дотримується вчитель педагогічного такту?

4. Як створюються ситуації для глибокого сприймання матеріалу, емоційних

переживань учнів?

5. Як здійснюється контакт із класом та окремими учнями, тобто як налагоджено  зворотний зв’язок?

6. Наскільки ефективно організовано самостійну роботу учнів, як учитель озброює їх  навичками самоосвіти, самоконтролю?

7. Що на уроці найбільше вдалося вчителеві?

8. Які заходи виховного характеру було здійснено?

9. Як формувалася на уроці свідома робоча дисципліна?

10. Що не вдалося? Чому? Як працювати над усуненням недоліків?

Наставник,  готуючись із молодим вчителем до проведення уроків, працюючи над  розробкою поурочних планів (наукових проектів, сценаріїв), може рекомендувати  початківцю використати наступний ряд  пам’яток.

 

 

Додаток 5

 

Рекомендації щодо підготовки   молодого вчителя до уроку.

 

1. Вчитайся у розділ програми, який потрібно вивчити на даному уроці, а в деяких  випадках – і в пояснювальну записку до програми.

 

2. Вивчи матеріал цього розділу, питання, теми.

 

3.Сформуй задум уроку, дай відповідь на запитання, чого б ти хотів досягнути в  результаті його проведення, сформулюй мету уроку (навчальну, виховну,  розвивальну).

 

4.Уяви колектив даного класу, уявно намалюй конкретних учнів. Уяви психологію цих  учнів, використовуючи мистецтво педагогічного перевтілення, намагайся  накреслити їхні дії на шляху до досягнення мети.

 

5. Вибери з усього арсеналу методичних прийомів най оптимальні для даного

матеріалу і для даних учнів.

 

6.Зістав обрані прийоми зі своїми можливостями, змоделюй свої дії на даному уроці.

 

7.Продумай структуру уроку і зафіксуй усе знайдене в плані-конспекті.

 

8. Підготуй наочні й навчальні посібники, не забудь підготувати і перевірити

справність ТЗН, комп’ютерної техніки.

 

9.Повторити подумки або вголос вузлові моменти плану, продумай непередбачені  обставини, знайди і зафіксуй запасні варіанти.

 

10. Спитай себе: “Ти готовий до уроку?”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 6

 

Поради досвідчених колег молодому вчителю.

 

1. Перед уроком перевірте, чи все потрібне на місці, чи немає непотрібних предметів  біля дошки, чи чисто в класі.

2. Раціонально використовуйте кожну хвилину уроку.

3. Не витрачайте багато часу для перевірки домашнього завдання. Використовуйте  різні форми перевірки. Вводьте систему взаємоперевірки.

4. Поясніть учням мету, завдання уроку.

5. Коли пояснюєте новий матеріал, намагайтеся вичленити проблеми, пропануйте  учням вирішувати їх самостійно.

6. Не спішіть виправляти помилку учня, краще, якщо її виправляють однокласники.

7. Намагайтеся організувати самостійну роботу учнів на уроці - пропонуйте учням  більше писати, розв’язувати прикладів.

8. На уроці кожен учень має бути на виду, до кожного шукайте індивідуаль-ний підхід.

9. Під час використання технічних засобів навчання, комп’ютерної техніки, наочності  не марнуйте час, намагайтеся використовувати засоби навчання ефективно.

10. Під час організації самостійної роботи, усних відповідей не квапте учнів.

11. Використовуйте всі наявні можливості для реалізації принципів модульно- розвивального навчання.

12. Звертайте увагу на виховні аспекти уроку: працездатність, бережливість, зібраність.

13. Домашнє завдання потрібно давати з поясненням, до дзвоника. Не затримуйте учнів після дзвоника. В перших-сьомих класах обов’язково проводьте  фізкультхвилинку в середині уроку.

14. Пам’ятайте: кожен урок не повинен бути схожим на попередній.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 7

 

Пам’ятка для наставника

 

1. Разом із стажистом глибоко проаналізуй навчальні програми та пояснювальні записки  до них.

2. Допомагай стажисту скласти календарно-тематичний план, звернувши особливу увагу  на підбір матеріалу для систематичного повторення, практичних і лабораторних робіт,  екскурсій.

3. Допомагай у підготовці до уроків, особливо перших уроків, першої зустрічі з учнями. Найбільш складні теми розробляй разом зі стажистом. У своєму класі намагайся вивчати складний матеріал з випередженням на 2-3 уроки, щоб дати стажисту  можливість навчитися методики розкриття найбільш складних тем.

4. Допомагай стажисту вести тематичний облік знань, проводити залікові уроки.

5. Разом підбирайте й готуйте дидактичний матеріал, наочні посібники, тексти задач, вправ, контрольних, самостійних, залікових робіт.

6. Відвідуйте уроки стажиста з наступним детальним аналізом, запрошуй його на свої  уроки, разом їх обговорюй.

7. Допомагай підбирати методичну літературу для самоосвіти, організовувати її.

8. Ділися досвідом, доброзичливо, показуючи зразки роботи.

9. Допомагай своєчасно, з терпінням, наполегливо. Ніколи не забувай відмічати  позитивне в роботі стажиста.

10. Вчи не копіювати, не сподіватися на готові розробки, а виявляти особистий  педагогічний почерк.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 8

 

Анкета для наставника молодого вчителя

 

Просимо вас поділитися своїми думками стосовно проблем наставництва:

 

1. Скільки років працює вчителем ваш стажист? Який він, ваш молодий учитель?

2. Що він добре знає (підкреслити): теорію предмета, основи психолого-педагогічної  науки, основи психолінгвістики, методику викладання предмета?

3. Що він добре вміє (підкреслити): правильно будувати урок, реалізувати триєдину метууроку; створювати проблемно-пошукові ситуації; активізувати пізнавальну діяльність  учнів (яким чином?); керувати класом на уроці;  проводити диференційовану роботу науроці? Які міні-модулі може планувати найкраще (перелічити)?

4. Чи вміє організовувати позакласну роботу з предмета?

5. Чи вміє аналізувати урок і позакласний захід?

6. Чого ще не вміє ваш стажист (перелічіть його слабкі сторони)?

Причини такої ситуації:

  • небажання працювати;
  • слабка підготовка у ВНЗ;
  • відсутність педагогічних здібностей;
  • безвідповідальність.

7. У чому ви надали допомогу вашому стажисту (назвіть види роботи з молодим  учителем)?

8. Що, на вашу думку, є головним у наставництві?

9. Ваші пропозиції щодо вдосконалення системи наставництва.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 9

Орієнтовна схема аналізу уроку молодим учителем

1. Клас .________

2. Предмет: ___________

3. Тема уроку: _________________________________________________

4. Мета (триєдина) уроку: _______________________________________

______________________________________________________________

5. Тип, вид уроку: _____________________

6. Чи відповідали зміст уроку, методи навчання, форми організації діяльності учнів меті уроку?

______________________________________________________________

7. Які методи і прийоми навчання використав учитель на уроці?

_________________________________________________________________

8. Які дидактичні завдання простежені на окремих етапах уроку, чи пов'язані вони із загальною метою уроку?

_________________________________________________________________

9. Які форми роботи з учнями використав учитель на уроці?

________________________________________________________________

10.Чи спостерігалася на уроці індивідуалізація або диференціація навчання? В чому вони виявилися!

________________________________________________________________

11. Чи побачили ви на уроці прийоми, які б допомагали учневі самому здобувати знання, чи використано на уроці алгоритми, пам'ятки, схеми, опорні конспекти? ______________________________________________

12. Чи використовував учитель на уроці інноваційні педагогічні технології?

________________________________________________________________

13. Чи було підбито підсумок уроку? Як? ___________________________

14. Що нового для себе ви взяли з уроку? Чим збагатився ваш методичний багаж? __________________________________________________________

15. Що ви порадили вчителю для вдосконалення уроку?

______________________________________________________________

Додаток 10

 

Анкета  для визначення самоосвітнього рівня вчителя

 

1. Над якою методичною проблемою (темою) ви працюєте, де і як можуть бути застосовані результати вашої роботи?

2. Як ви оцінюєте інформаційно-методичне забезпечення шкільного методичного кабінету?

3. Яку участь ви берете в роботі методоб'єднання в цьому навчальному році?

4. Що, на вашу думку, є  складовими педагогічної майстерності вчителя?

5. Які педагогічні здібності повинен мати сучасний учитель у період формування нової школи?

6. Які основні напрями виховання забезпечують формування національної самосвідомості  в учнів?

7. На які основні складові уроку ви звернете увагу під час його аналізу?

8. Як вивчається вплив курсової перепідготовки вчителя на його фахову майстерність?

9. Які методи ви використовуєте для вдосконалення сучасного уроку?

10. Якими рисами характеризується демократичний стиль роботи вчителя в період  формування нової школи, що прийшов на зміну авторитарному

11. Як ви оцінюєте 12-бальну систему оцінювання знань учнів?

12. Які педагогічні інновації реалізуються у вашій школі?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 11

Вивчення передового досвіду  організації виховної роботи

Заняття 1

Тема: система виховної роботи в школі.

Мета: розкрити зміст педагогічного досвіду кращих класних керівників

Завдання:

розкрити мету, завдання виховної роботи з учнівським колективом даної школи;

— висвітлити загальний рівень виховної роботи в школі;

— ознайомитися із системою виховної роботи досвідчених класних керівників;

— висвітлити основні вимоги до планування виховної роботи в класному колективі;

— вивчити рівень розвитку учнівського колективу в класі, застосовуючи різні методи  вивчення учнів;

— спланувати виховну роботу в класі.

Заняття 2

Тема: організація виховної роботи в класі.

Мета: розкрити основні форми, методи, засоби, прийоми виховної роботи в класі.

Завдання:

— проаналізувати плани роботи молодих класних керівників з точки зору багатогранності

форм і методів виховної роботи;

— ознайомитися з методикою виховної роботи одного з досвідчених класних керівників з

точки зору оптимального поєднання форм і методів виховної роботи, чіткого

конструювання виховної діяльності;

— розглянути складні педагогічні ситуації, з якими можуть зустрітися молоді вчителі;

— відвідати тематичний позакласний захід;

— проаналізувати відвіданий захід;

— виявити взаємини учнів у колективі методом соціометрії;

— проаналізувати рівень соціальної активності учнів класу.

Заняття 3

Тема: формування учнівського колективу класу

Мета: проаналізувати ефективність методів формування колективу

Завдання:

розглянути шляхи використання класним керівником системи методів А Макаренка, В. Сухомлинського, О Захаренка в процесі формування колективу (із залученням до роботи досвідченого класного керівника),

— молодим класним керівникам аналізувати результати проведених соціометричних  досліджень, провести анкетування у своїх класах,

— розглянути складні педагогічні ситуації у виховній роботі та формуванні колективу,

— відвідати виховний захід на тему «Дружба в класному колективі»,

— виявити рівень організаторських умінь активу класу,

— виявити рівень знань основ колективних творчих справ.

рівня знань основ колективних творчих справ.

 

Заняття 4

Тема: здійснення педагогічного керівництва виховною діяльністю активу класу

Мета: ознайомитися з основними методами педагогічного керівництва виховною  діяльністю активу класу

Завдання:

розкрити досвід роботи кращих класних керівників у

здійсненні педагогічного керівництва виховною діяльністю активу класу,

— вивчити систему роботи вчителя-вихователя з активом з опорою на самоврядування,

— розв'язувати педагогічні завдання, розглядати складні педагогічні ситуації ( з досвіду роботи класних керівників школи),

— відвідувати заняття активу класу,

— ознайомити молодих класних керівників з орієнтовною програмою навчання активу класу,

— допомогти учням у плануванні засідань активу класу,

— проаналізувати засідання активу класу.

Заняття 5

Тема: «Урок Мужності» як форма патріотичного виховання

Мета: навчити молодих класних керівників використовувати з максимальним виховнимвпливом можливості даної форми роботи

Завдання:

акцентувати увагу молодих класних керівників на методичні особливості підготовки  «Уроку Мужності»,

— проаналізувати проведений захід,

— розробити план підготовки й проведення «Уроку Мужності» в конкретному классному  колективі,

— провести «Урок Мужності»,

— проаналізувати проведений «Урок Мужності»

Класний керівник і колектив класу

(питання для аналізу діяльності)

1. Чи дотримуєтеся ви таких принципів роботи з класом

— У виховній роботі слід спиратися на актив класу, для чого необхідно створити й постійно розширювати його.

— Для формування громадської думки класу потрібно допомогти кожному учневі зайняти  активну позицію в колективі.

— Будь-яке заохочення чи покарання має бути аргументованим Дуже важливим є вміння говорити з учнями коротко, просто, чесно.

— Учнівське самоврядування класу є найефективнішим засобом виховання, тому створення системи такого самоврядування є основним педагогічним завданням классного  керівника.

— Оголошуючи колективну думку щодо незадовільної поведінки окремого учня, слід бути обережним, щоб вона не спричинила його відчуженості й замкненості.

— Необхідно бути нетерпимим до брутальної лайки, адже «брудні» слова вживає лише  той, хто внутрішньо неохайний.

— Втрата ініціативи, тупцювання на місці згубні для будь-якого рух.

 

2. Чи вдалося вам об'єднати зусилля вчителів, що працюють у вашому класі, учнівських громадських організацій, батьків і громадськості, спрямовані на виховання учнів?

3. Чи вдається вам як класному керівнику будувати виховний процес на основі ґрунтовного й систематичного вивчення особистості учнів їхніх інтересів, нахилів, можливостей — на принципах добровільної співпраці дітей і дорослих? Яким чином ви це робите?

4. Як ви оцінюєте рівень громадянського виховання учнів свого класу, опанування ними духовних надбань рідного народу, усної народної творчості, культурно-історичних, духовно-національних традицій? Як ви думаєте, чи залежить це від рівня вашого духовного розвитку?

5 .Якою мірою ви сприяєте всебічному розвитку учнів, формуванню в них у процесі різноманітної суспільно корисної діяльності високих морально-етичних якостей,естетичної, правової та екологічної культури?

6. Чи вдається вам виконувати всі завдання, пов'язані з охороною здоров'я, забезпеченням виховуванням у них свідомого ставлення до зміцнення здоров'я, запобіганням вживанню алкоголю, наркотиків та іншим шкідливим звичкам, профілактикою правопорушень?

Схема аналізу виховного заходу

1. Найменування виховного заходу, дата, місце проведення, вік дітей, що взяли в ньому  участь.

2.Визначення форми (жанру) заходу етична бесіда, диспут, свято, похід - екскурсія, психологічний тренінг, урок самоврядування тощо.

3. Конкретні педагогічні цілі й виховні завдання цього заходу (головною метою виховного заходу є зміна стосунків). Наприклад:

— виховання інтересу до спорту, техніки, науки, мистецтва, політики тощо;

— формування здатності до збагачення власного внутрішнього світу, самовиховання;

— зміна ставлення до якогось члена колективу (в результаті його цікавої розповіді просвоє захоплення, про яке ніхто раніше в класі не знав, у нього можуть з'явитися товариші, однодумці);

— виявлення, розвиток здібностей будь-якого із членів колективу, забезпечення зміни його ставлення до себе;

4. Наявність плану підготовки та проведення заходу, його продуманість доцільність,  завершеність.

5. Участь колективу вихованців у розробці плану проведення заходу і їх мотивація до  активної діяльності.

6. Хід підготовчої роботи, розподіл доручень, ставлення учасників до їх виконання.

7. Педагогічна позиція вчителя, стимулювання ініціативи, активності, самостійності учнів,  залучення їх до роботи в ролі помічників.

8. Врахування вікових особливостей, індивідуальних і колективних запитів та інтересів  дітей.

9. Позиція школярів під час проведення заходу (активність та ініціатива; байдужість і  пасивність).

10. Позитивні, найбільш вдалі моменти заходу, створення виховної ситуації, у якій учні  відчувають радість, гордість за себе і товаришів. Хиби і труднощі в роботі, шляхи їх  подолання.

11. Ступінь виконання поставлених завдань.

Додаток 12

ОРІЄНТОВНИЙ  ПЛАН РОБОТИ З МОЛОДИМИ

ВЧИТЕЛЯМИ НА РІВНІ ШКОЛИ

 

1. Планування роботи вчителя.

2. Методика вивчення навчальних програм, пояснювальних записок до них, навчально-методичних комплексів.

3. Ведення шкільної документації.

4. Дидактичні, психологічні та санітарно-гігієнічні вимоги до уроку

5. Сучасні технологи всіх видів навчальної діяльності.

6. Методи стимулювання навчально-пізнавальної діяльності учнів.

7.Методи контролю знань учнів, вимоги до перевірки зошитів, забезпечення виконання  єдиного орфографічного режиму в школі.

8 .Методика організації індивідуальної роботи, зокрема з учнями з початковим рівнем  навчальних досягнень.

9. Використання навчального кабінету в процесі підготовки і проведення уроку.

10. Методика організації позакласної роботи з учнями.

Враховуючи рівень підготовки молодих спеціалістів, їхні індивідуальні особливості,традиції школи, в процесі роботи до плану можна вносити необхідні зміни, доповнення.

 

План роботи Школи молодого вчителя

 

Мета роботи: надання педагогам-початківцям методичної допомоги у розв'язанні першочергових проблем, подоланні труднощів, із якими зустрічається молодий учитель, з метою підтримання їхньої творчої наснаги, бажання плідно працювати.

Засідання І (вересень)

Тема: «Як  вам  працюється у школі»

1. Співбесіда з молодими вчителями з питання «Як вам працюється у школі».

2. Ознайомлення молодих педагогів із системою роботи в школі («Молоді вчителі: права  та обов’язки», «Традиції школи», «План роботи школи»).

3. Анкетування молодих спеціалістів з питання: «Якої допомоги ви потре-буєте».

4. Практична робота: опанування навичок ведення шкільної документації.

 

Робота між засіданнями

1. Опрацювання молодими вчителями літератури: Онищук В. Типи структура уроків;

2. Ознайомлення з методичними рекомендаціями, наявними в методичному кабінеті(опрацювання питань самоаналізу уроку, вимог до сучасного уроку тощо).

3. Вивчення досвіду роботи вчителів школи, матеріали щодо якого наявні в методичномукабінеті.

4. Опрацювання статей із фахових журналів, газет, присвячених, темі «Сучасний урок».

 

Засідання II (жовтень)

Тема: «Як зробити урок ефектним»

1. Методичні поради: «Молодий учителю, вироби власний стиль».

2. Розгляд питання вибору раціональних методів викладу нового матеріалу.

3. Відвідування та обговорення уроків, що проводять учителі-наставники.

4. Проведення ділової гри «Моделювання структури уроку відповідно до обраного типу».

Робота між засіданнями

1. Опрацювання фахової періодики.

2. Відвідування уроків молодих учителів наставниками.

3. Підготовка молодих педагогів до здійснення самоаналізу уроків.

4. Підготовка реферату на тему: «Способи активізації пізнавальної діяльності школярів».

 

Засідання ІІІ (листопад)

Тема: «Активізація пізнавальної діяльності учнів»

1. Доповідь на тему: «Шляхи та способи активізації пізнавальної діяльності школярів».

2. Заслуховування рефератів та їх обговорення.

3. Відвідування та обговорення уроків.

4. Проведення інтелектуальної гри «Щасливий випадок».

Робота між засіданнями

1. Опрацювання педагогами-початківцями літератури з питань диференційованого навчання та індивідуального підходу до навчання.

2. Взаємовідвідування уроків (наставник — молодий спеціаліст).

3. Опанування молодими вчителями методики проведення уроків тематичного обліку  знань.

 

Засідання IV (грудень)

Тема: «Реалізація диференційованого та індивідуального підходів до навчання»

1. Проведення «круглого столу» на тему: «Переваги та проблеми застосу-вання диференційованого підходу до навчання».

2. Ознайомлення з досвідом колег: відвідування уроків, факультативних занять.

3. Проведення ділових ігор «Виявлення прогалин у знаннях дітей», «Методика проведення  уроків тематичного обліку знань та їх типи».

Робота між засіданнями

1. Опрацювання молодими педагогами  Положення про класного керівника.

2. Вивчення посадових обов'язків класного керівника.

3. Ознайомлення з Національною програмою «Освіта», програмою «Діти України»,  Концепцією національного виховання.

 

 

 

 

 

Засідання V (лютий)

 

Тема: «Педагогіка співпраці»

1. Розгляд питання: «Учнівське самоврядування і його роль у налагодженні

демократичних стосунків між учителем та учнем».

2. Розгляд питання організації роботи класного колективу.

3. Відвідування позакласних заходів (виховної години, класних зборів).

4. Практична робота: ознайомлення з документами МОН України, що стосуються роботи  класного керівника.

 

Робота між засіданнями

1. Опрацювання молодими вчителями літератури: «Педагогічний пошук», Падаяк О.Педагогічні технології, Сазоненко Г. Перспективні освітні технології.

2. Ознайомлення з картотекою ППД.

3. Підготовка до дискусії на тему «Інноваційні технології: пошуки, проблеми».

 

Засідання VI (березень)

 

Тема: «Впровадження в практику роботи нових педагогічних технологій та  інновацій»

1. Дискусія — зустріч із педагогами-майстрами, присвячена питанню: «Інноваційні  технології: пошуки, проблеми».

2. Відвідування уроків, що проводяться вчителями-майстрами, з метою ознайомлення з педагогічними технологіями, які застосовуються в школі.

3. Організація ділової гри «Нестандартні форми проведення уроків».

 

Робота між засіданнями

1. Підготовка до обміну досвідом «Мої педагогічні знахідки».

2. Виготовлення зразків роздавального матеріалу.

3. Підготовка своїх рекомендацій щодо проведення декади молодого вчителя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 13

                     НАКАЗ

від 06.03.20 ___  р                                                                            

Про проведення Тижня молодого педагога                                   

З метою підвищення фахового, методичного, психолого-педагогічного рівня підготовки молодих спеціалістів

наказую:

1. З 11.03 по 13. 03.20__р провести в школі тиждень молодого педагога.

Дата проведення

Прізвище, ім 'я, по батькові вчителя

Клас

Предмет

Тема уроку

11. 03

Вейна О.А.

7кл

Географія

Фізично-географічне положення та берегова лінія Євразії

12.03

Малець О. Ф.

6 кл

Укр..мова

Написання не з прикметниками

12.03

Вейна С.М.

8 кл

Музичне мистецтво

Музика легка і музика серйозна

12.03

Михайловська Т.В

8 кл

Історія України

Українські землі в 60- 80 роки ХУІІст..

13.03

Антонюк Н

6 кл

Математика

Множення і ділення раціональних чисел

 

  1. Проаналізувати уроки, зробити самоаналіз уроків та заслухати поради наставників.
  2. Підсумки тижня молодого педагога оформити наказом по школі.
  3. Відповідальною за проведення тижня призначити заступника з НВР Шостак В.С.

Додаток 14

 Анкета для молодого вчителя

 

  1. Уроки кого зі своїх колег ви відвідали?
  2. Що вам особливо сподоба­лося на цих уроках?
  3. Скільки уроків відвідали у вас наставники?
  4. Яку допомогу ви дістали від наставників?
  5. Хто крім наставників допо­магав вам у підготовці до уроків?
  6. Яку методичну літературу ви використовуєте в підготовці до уроків?
  7. Які труднощі ви відчуваєте під час проведення уроків? Яку, на вашу думку, допомогу слід на­давати з метою поліпшення якості роботи?
  8. Яких труднощів ви зазнаєте під час використання наявної навчально-матеріальної бази? Що, на ваш погляд, потрібно зробити для її вдосконалення?
  9. Чи задовольняє вас розклад уроків, позакласних заходів?
  10. Що слід зробити для по­ліпшення роботи окружних мето­дичних об'єднань? Чи допомага­ють вони вам у роботі?
  11. Які загальношкільні заходи (педради, методоб'єднання, психолого-педагогічні семінари, ділові, рольові ігри, школа моло­дого вчителя тощо) найбільше вам запам'яталися? Чому?
  12. Чи задовольняє вас систе­ма самоосвіти, підвищення квалі­фікації, яка склалася в школі?
  13. Що нового ви дізналися за минулий навчальний рік під час відвідування відкритих уроків, взаємовідвідування уроків, зокре­ма, свого наставника?
  14. Які методичні прийоми, на вашу думку, ви вдосконалили впродовж року?
  15. Що необхідно зробити для поліпшення індивідуальної робо­ти з учнями?

Додаток 15

Анкета для молодого вчителя

1.Чому ви обрали професію вчителя (підкреслити, дописати):

а) подобається робота з дітьми;

б) підходить режим і характер роботи вчителя;

в) вирішальний вплив мала любов до даної спеціальності;

г) під впливом бажання добу­ти вищу освіту;

ґ) під впливом інших чинників (яких?).

2.Чи хотіли б ви перейти на іншу, непедагогічну роботу (під­креслити):

а) так;

б) ні;

в) не знаю.

3.Чи подобається вам робота в школі (підкреслити):

а) так;

б) байдуже;

в) ні.

4.Що подобається вам най­більше (підкреслити):

а) проведення уроків;

б) позакласна робота з пред­мета;

в) позакласна виховна робота;

г) робота з батьками;

д) методична робота;

е) робота із самоосвіти;

є) громадська діяльність.

5.Чи обрали б ви, знову для вступу, якби можна було поверну­ти час, педагогічний вуз (підкрес­лити):

а) так;

б) не знаю;

в) ні.

6.Що викликає найбільше труднощів у вашій роботі (підкрес­лити):

а) підготовка до уроків;

б) організація навчального процесу;

в) спілкування з учнями, їхніми батьками, колегами, адміністрацією:

г) підготовка до виховної ро­боти;

ґ) проведення виховних за­ходів;

        д) організація свого часу і праці

        е) ведення шкільної докумен­тації;

        є) аналіз своєї діяльності, вне­сення відповідних коректив;

7.Як ви оцінюєте свою підго­товку до педагогічної праці (підкреслити):

а)фахову: цілком задоволе­ний, задоволений, не задоволе­ний;

б)з методики викладання: цілком задоволений, задоволе­ний, не задоволений;

в)з організації спілкування: цілком задоволений, задоволе­ний, не задоволений;

г)з виховної роботи: цілком задоволений, задоволений, не за­доволений;

ґ) із самоосвіти: цілком задо­волений, задоволений, не задово­лений;

д)з уміння організувати свою працю: цілком задоволений, задо­волений, не задоволений;

е) з інших боків (яких?).

8.Як ви ставитеся до обраної професії (підкреслити):

а) задоволений цілком;

б)більше не подобається, ніж подобається;

в) байдуже;

г)більше подобається, ніж не подобається;

ґ) зовсім не подобається;

д) не можу визначитися.

9.Чи відчуваєте ви потребу в контакті з викладачами інституту (підкреслити, дописати):

а) так яких питань?)_________________________

      б)     не впевнений;

       в) ні.

10.Як було організовано ваше стажування (підкреслити):

           а)добре;    б)задовільно;           в) незадовільно.

11.У чому полягало це стажу­вання (підкреслити, дописати):

       а) був інтенсивний план стажу­вання;    

       б) був призначений учитель- наставник;

       в) була добре організована робота з наставником;

      г) цією роботою цікавилася ад­міністрація.

 

Література

1. Багатирчук С. Організація роботи з молодими вчителями “Директор школи”, 2001, № 1 с. 13-14

2. Дмитренко Т.М. Робота з молодими вчителями “Управління школою”

№ 31, 2003 р., с.30-31

3. Кобиліна К.Г. Запалити прагнення до творчості: про роботу з молодими кадрами  “Управління школою” №5, 2003, с.22-25

4. Приходько-Петровська Н. Конструювання уроку. “Директор школи” № 9 (207), 2004  с.16-21

5. Тевлін Б. Система роботи в школі з молодими вчителями “Завуч” № 34 (184) 2003,  с. 2-11

 

 

1

 

doc
Додано
11 листопада 2018
Переглядів
4568
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку