Розроблений матеріал спрямований на формування патріотичного почуття, активної життєвої позиції, розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава. Розширення знань про красу і багатство української мови. Виховання любові до рідної мови, рідного краю, його традицій, формування установки щодо їх збереження та примноження ,розвивати духовно-моральні якості особистості.
Білозерський професійний гірничий ліцей
Сценарій мовознавчого турніру
до Дня української писемності та мови
«Диво калинове»
Розробила
викладач української мови
та літератури
Козуб Ірина Михайлівна
2018 р.
Мета. Формувати патріотичні почуття, активну життєву позицію, розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Пробудити почуття національної гідності. Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, формувати установку щодо їх збереження та примноження ,розвивати духовно-моральні якості особистості.
Обладнання. Вишивані рушники, хліб, калина, малюнки герба, прапора України, портрет Т. Г. Шевченка, плакати «Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема», «Пісня — душа народу», «Кажуть, дитино, що мова наша — солов’їна», відео «9 листопада», презентація
Форма проведення: мовознавчий турнір.
Задачі:
системі ціннісної орієнтації підлітків;
Відеоролик https://www.youtube.com/watch?v=076EyPEVWuU
« Україно моя…»
Ведуча. (слайд 1)
Струмок серед гаю, як стрічечка,
Червоніє калина, мов свічечка.
Червоніє калина, дрімають поля.
Добридень тобі , Україно моя!
Мій край чудовий — Україна!
Тут народились ти і я.
Тут над ставком верба й калина,
Чарівна пісня солов'я!
І найдорожче — рідна мова,
Наснагу й силу нам дає.
Нам стежку в світ дано топтати,
Поки в нас рідна мова є.
Ведуча.
(слайд 2)
(слайд 3)
Преподобний Нестор-літописець – киянин, у сімнадцять років прийшов у Києво-Печерську лавру послушником. Прийняв його сам засновник монастиря преподобний Феодосій. Молитвою та послухом юний подвижник невдовзі перевершив найвидатніших старців. Під час постригу в ченці Нестор був удостоєний сану ієродиякона. Книжкова справа стала змістом його життя.
(слайд 4)
Найвизначнішою працею Нестора – літописця є «Повість временних літ» – літописне зведення, складене у Києві на початку ХІІ століття. Це перша у Київській Русі пам’ятка, в якій історія держави показана на широкому тлі світових подій. Преподобний Нестор довів розповідь з літописних зведень кінця ХІ століття до 1113 року.
(слайд 5)
Зачинателем сучасної української літературної мови вважається І.П.Котляревський, а основоположником – Т.Г.Шевченко. Разом з розвитком писемного слова український народ став великою нацією, здатною вирішувати питання будь-якої складності й ваги.
(слайд 6)
Ведуча. Сьогодні ви станете свідками дружньої зустрічі-змагання між учнями нашого ліцею. Отже час познайомитися з учасниками команд, що прибули на свято «ДИВО КАЛИНОВЕ»
(слайд 7)
(слайд 8)
Ведуча. Вітаємо учасників команди « Соняшник»
Ведуча. У ролі справедливого журі виступають: Методист ліцею – Сафонова Ольга Олександрівна; бібліотекар ліцею – Журова Галина Вікторівна.
(слайд 9)
Розминка « Фразеологічний звіринець».
Ведуча.
Будь уважним, не дрімай
Тварину- слово підставляй.
а) Злий як (пес)
Упертий як (осел)
Німий як (риба)
б) Хитрий як (лисиця)
Надутий як (індик)
Голодний як (вовк)
в) Шкідливий як (кіт)
Полохливий як (заєць)
Глухий як (тетеря)
.
Крокодилові |
апетит |
Біла |
послуга |
Пригріти |
сльози |
Заяча |
ворона |
Ведмежа |
душа |
Вовчий |
змію |
Команди зачитують зібрані фразеологізми.
(слайд 10)
Вставите числа у відомі фразеологізми.
Для учасників команди « Соняшник».
1.Це абсолютно щось непотрібне, щось зайве –
Потрібний він мені як…. колесо до воза . (5)
2.Один розум добре, а скільки краще ? ( 2)
3. Відчувати себе безмежно щасливим . Я на якому небі? ( 7)
.4. Я табличку добре знаю, як свої …пальців. ( 5)
Для учасників команди «Калина »
1. Сім разів відміряй – скільки відріж…(1)
2. Дуже схожі люди – як .. .краплі (води). (2)
3.Абсолютно не потрібен – як собаці …яка нога ?(5)
4.Я йду куди завгодно, куди захочеться – на всі ... сторони. (4)
Оголошується III раунд « Словограй»
(слайд 11)
Мовний світ різноманітний,
Назва йому – СЛОВОГРАЙ!
Пізнавай, учись, не будь одноманітний,
Йди вперед, трудись і вигравай
Шановні гравці, увага!!!
У наступному конкурсі пролунають питання від шановних уболівальників, які вони надали нам заздалегідь.
Увага на екран!!!
ПОКАЗ МАЛЬОВАНОГО ФРАЗЕОЛОГІЗМА
(слайд12)
(слайд13)
3. А цей фразеологізм намалювала Ковальова Надійка. Про що вона натякнула? ( Пише як курка лапою)
(слайд14)
4. Наступний фразеологізм від Сашка Супруненка. Про що він говорить?
( Ведмежа послуга )
(слайд15)
5. Тумська Олена хоче, щоб команда розв’язала питання, який фразеологізм вона зобразила і що він означає? (Як рак свисне)
(слайд16)
6. Працівники їдальні дуже люблять гумор. Їхній малюнок, на мою думку, кумедний. А що це означає, скажуть учасник команди. (Вішати лапшу на вуха)
(слайд17)
7. Учень групи 12/17 Крамарець Сергій не знає, що сталося з очима на малюнку. А команда знає? (Очі розбіглися )
(слайд18)
8. Випускник Влад Радченко у гарному настрою зобразив фразеологізм. А що це означає скажуть учасники команди. (Розвісити вуха)
(слайд19)
9. Чи комусь доводилося бути в такому стані, як на малюнку Севостьянова Микити. Що це означає? ( тримати вухо гостро)
(слайд20)
10. Останнє питання учасникам від учнів гр. №6/15. Чому навчає цей фразеологізм? ( уносити ноги )
(слайд 21)
ІV раунд «Муки творчості»
(слайд22)
Творчість - це природна потреба людини. Відомі факти про те, що видатні музичні, художні й літературні таланти часом виявляються вже в ранньому дитинстві.
Моцарт від чотирьох років грав на клавесині, у п'ять уже писав музику, у вісім - створив першу сонату й симфонію, в одинадцять - першу оперу. Шевченко малював з раннього дитинства. Першу поезію Леся Українка написала у дев'ять років, Максим Рильський - у сім.
А ви вже в такому віці, що настав час творити. Це справді, нелегко, тому конкурс називається «Муки творчості». Ваша задача - заримувати слова:
Картка 1. перлина, країна дорожіть, любіть.
Картка 2. Буває, забуває, мова, основа.
V раунд «Прямо чи влучно»
(слайд 23) Конкурс капітанів
Ці стійкі вирази сприймаються не прямо, а як єдине ціле. Саме ці сполучення слів найяскравіше виражають національний характер мови. Отже, капітан має показати без слів записані фразеологізми своїй команді, а вони їх мають відгадати й назвати.
Картка для команди «А»
Картка для команди «М»
VІ раунд Гра «Відгадай, що це…» (хто швидше)
(слайд 24)
1) На нього кидають слова і гроші, коли їх не цінують; його радять шукати у полі, коли хтось безслідно зник; він є в голові легковажної, несерйозної людини (вітер);
2) Вони не квіти, а червоніють і в’януть; їх розвішують, як білизну, особливо довірливі; в одне може залетіти, а в друге вилетіти (вуха);
3) Ним можна клювати, як дзьобом, коли спати хочеться; його задирають, коли зазнаються; його можна всунути, особливо куди не слід (ніс);
4) Скільки його не годуй, а він все одно в ліс дивиться; інколи він буває в овечій шкурі; як його не боятися, то в ліс не ходити (вовк);
5) Що означає вислів «після дощику в четвер»? (Ніколи)
Ведучий.
(Оголошення результатів, нагородження)
Ось небо блакитне і сонце в зеніті!
(слайд25)
Моя Батьківщина — найкраща у світі!
Красиві пейзажі і гори високі,
Маленькі струмочки і ріки глибокі.
Великі міста, у садочках всі села,
Моя Україна — це пісня весела.
Її обереги — верба і калина,
Найкраща у світі — моя Україна!
Вітчизно свята, дорога Україно,
Для кожного з нас ти у світі — єдина!
.