Урок 11. Засоби виразності скульптури. Робота з пластиліном. Вироби об’ємної форми. Знайомство з рельєфом та барельєфом. «Колобок»
Мета: формувати в учнів основні поняття про об’єм, пластику, форму, фактуру; ознайомити з видами скульптури; розширити знання про рельєф; удосконалювати техніку роботи з пластиліном; розвивати дрібну моторику пальців рук, творчі здібності; виховувати акуратність під час роботи з матеріалами, дбайливе ставлення до роботи.
Обладнання: пластилін, стеки, дощечки для пластиліну, зразки виробів, мультимедійна дошка.
Хід уроку
I. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
1. Перевірка готовності до уроку
2. Упорядкування робочих місць
(Стук у двері. Заходить Колобок і співає пісню)
Я від баби утік ,
Я від діда утік.
3. Інсценізація казки.
II. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
ми ознайомимося із засобами виразності скульптури і будемо ліпити з пластиліну тебе - нашого гостя..
Мультимедійна презентація
— Пригадайте, які виражальні засоби характерні для графіки, живопису?
— Пропоную здійснити екскурсію містами України, побувати в парках, скверах, майданах.
— Колись наш далекий пращур помітив, що на глині залишаються від- битки, а у творчих руках цей матеріал перетворюється на фігурки людей, тварин, предмети побуту. З того і почалося ліплення. З часом уміння ліпити, вирізьблювати й висікати вдосконалювалося, людина опанувала нові мате- ріали: деревину, камінь, метал. Так виник своєрідний вид мистецтва — скульптура.
А що таке скульптура?
Скульптура — це вид образотворчого мистецтва, пов’язаний зі створенням об’ємних художніх форм з різних матеріалів. На відміну від графіки та живопису, де предмети, зображені на площині, можуть лише здаватися нам об’ємними, скульптура має реальну форму в просторі. Мистецтво скульптури обирає своїм об’єктом переважно людину, іноді — тварину і значно рідше — натюрморт.
— Які види скульптури вам відомі?
кругла — яку можна споглядати з усіх боків;
рельєф — об’ємне зображення на площині.
Реальна об’ємна форма круглої скульптури надає можливість роздивлятися її з різних боків. І з якого боку ми б не дивилися на неї, вона виглядатиме по-різному. Точка, з якої ми споглядаємо скульптуру, називається ракурсом. Рельєфне зображення, як графіку і живопис, роздивляються з одного боку. Скульптор вирізує чи наліплює зображення на певну площину, тому таке зображення ще називають об’ємною картиною.
Розрізняють такі види рельєфу:
Рельєфні зображення часто використовують у декоративно-ужитковому мистецтві та дизайні.
— Скульптор, працюючи з різними матеріалами, або підкреслює їхні при- родні властивості, або під час обробки надає поверхні вигляду рельєфності чи гладкості. Фактурою можна передати і ніжність шкіри обличчя юної дівчини, і пластичність складок одягу козака та гриви лева, й оперення, що нібито нагадує луску на тілі фантастичного птаха.
Пластилін (італ. plastіlіna — ліпний) — матеріал для ліплення. Виготов- ляється з очищеного і подрібненого порошка глини з доданням воску, сала та інших речовин, що перешкоджають усиханню.
Пластилін буває різнобарвним, щоб надати йму певного кольору , використовують спеціальні барвники.
— Сьогодні на уроці ми згадаємо прийоми роботи з пластиліном, правила, яких слід дотримувати під час роботи з пластиліном.
— Отже, що таке пластилін?
— З чого він виготовлений?
— Як із ним працювати?
— Пластилін — це матеріал, створений людиною з білої глини, гліцерину, вазеліну (щоб глина не висихала) і воску (щоб глина була завжди пластичною). Щоб надати пластиліну певного кольору, використовують спеці- альні барвники.
Фізкультхвилинка
3. Демонстрування та аналіз зразка
1) Інструктаж учителя.
Презентація.
2) Повторення правил безпеки під час роботи.
Колобок . Пригадайте правила роботи з пластиліном.
Правила роботи з пластиліном
1. Розминати і розгортати пластилін потрібно на дощечці.
2. Розрізати пластилін потрібно стекою.
3. Невикористаний пластилін слід покласти до коробки.
4. Після завершення роботи з пластиліном руки потрібно витерти серветкою. 5. Не можна брати пластилін до рота, торкатися брудними руками обличчя, очей, одягу.
III. Практична робота учнів
1. Приготуйте шматочки пластиліну різних розмірів.
2. Розкачайте кульки.
3. Зробіть з кульок деталі для скульптури Колобка.
4. Зробіть ручки, ніжки, очки, носик, щічки, бровки, ротик.
5. З’єднайте деталі у виріб.
6. Перетворіть кульки на різні овочі та фрукти за малюнком або власним за- думом.
IV. Виставка та оцінювання робіт учнів
Перевірка робіт учнів, оцінювання та аналіз. Демонстрування кращих робіт. V. Підсумок уроку
— Які композиції вам найбільше сподобалися? Чому?