Робота з природними матеріалами. Види природних матеріалів, які використовуються на уроках трудо¬вого навчання. Виготовлення аплікації «Чапля».

Про матеріал
Мета. Ознайомити учнів з природними матеріалами, які придатні для виготовлення виробів. Розширити зна¬ння учнів про природні матеріали. Навчати виготов¬ляти аплікації із засушеного листя. Закріпити зна¬ння про правила збирання, зберігання та підготовку природних матеріалів до роботи. Розвивати спосте¬режливість, художній смак. Виховувати любов до природи, бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Перегляд файлу

Урок трудового навчання 2 клас

Тема. Робота з природними матеріалами. Види природних матеріалів, які використовуються на уроках трудо­вого навчання. Виготовлення аплікації «Чапля».

Мета. Ознайомити учнів з природними матеріалами, які придатні для виготовлення виробів. Розширити зна­ння учнів про природні матеріали. Навчати виготов­ляти аплікації із засушеного листя. Закріпити зна­ння про правила збирання, зберігання та підготовку природних матеріалів до роботи. Розвивати спосте­режливість, художній смак. Виховувати любов до природи, бережливе ставлення до навколишнього середовища.

Обладнання. Демонстраційний матеріал: таблиця «Аплікацій­ні композиції», зразки аплікацій із засушеного лис­тя. Для індивідуального користування: кольоровий картон, засушене листя різних дерев і кущів, олі­вець, ножиці, клей ПВА, пензлик для клею, аркуш газетного паперу, альбом «Вчуся все робити сам. 2 клас», с. 1-2, до підручника «Трудове навчання. 2 клас» В. К. Сидоренка, Н. В. Котелянець, с. 8-10, підручник І. М. Веремійчика, В. П. Тименка «Тру­дове навчання. 2 клас» с. 6-9.

 

                           Хід уроку  

І. Організація класу

Пролунав дзвінок,

Починається урок.

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім другім класі

Діти просто молодці!

 

Учитель перевіряє підготовку учнів до уроку, наявність необ­хідних для роботи інструментів і матеріалів.

 

ІІ.Повідомлення теми та завдань уроку

 

-Минулого року, діти, ви працювали з природними матеріала­ми. Сьогодні ми згадаємо, які природні матеріали використовували на уроках, і дізнаємось, які ще матеріали можна використати. Сьо­годні ми будемо робити аплікацію із засушеного листя.

 

III. Виклад нового матеріалу

 

-Діти, послухайте загадку і скажіть, про яку пору року в ній ідеться.

 

Без пензлика, без олівця Жовті шати одягає.

Розфарбувала деревця.            Золотисту стелить постіль —

Сумно у гаях блукає,           Жде сестричку білу в гості.

                                                                                       (Осінь.)

Так, діти, у цій загадці мова йде про осінь.

-А вам подобається одінь?

-Чим саме? (Відповіді учнів.)

Осінь — прекрасна пора року, багата на подарунки. Восени не­наче приходить художник і розмальовує листя дерев і кущів різ­ними кольорами. Повітря стає прозоре, мов кришталь, а небо го- лубе-голубе. Достигають цілющі плоди шипшини, глоду, виграючи яскравими червоними барвами в сонячному промінні.

                                     Краса осені

Багряні дубки і червоні  Фарбує осінь ліс, фарбує,

На сосонок зеленім фоні. Всіх краєвидами дивує.

А ще жовтогарячі клени, В низинах від туману сиво,

Ялиночки стрункі і зелені, І так навколо скрізь красиво,

Берізки жовті і чарівні — Що просто серце завмирає —

Це осені узори дивні.               Таку красу природа має!

 

                                                                                Н. Красоткіна

 

      Так, осінь красива, чарівна, неповторна. Листя рослин, дерев і кущів набуло яскравих кольорів і різноманітних відтінків. їхня різна форма й розміри дають можливість створювати пейзажі, зо­бражати звірів і птахів, робити орнаменти, цікаві аплікаційні композиції.

-А листя яких дерев і кущів використовують для створення ком­позицій? Послухайте вірш.

                            Осіннє листя

В цю осінню теплу днину

Ви, повертаючись зі школи,

Зайдіть до парку на хвилину

 І роздивіться там навколо.

Кущі й дерева невпізнанні,

Стоять ошатні і барвисті.

І золотаве і багряне

З них падає на землю листя.

Листки вербові і кленові,

березові і ясинові,

Листки каштану і калини,

Акації і горобини,

Горіха, липи і тополі,

Немов метелики, кружляють

І з легким шерехом поволі

 На землю килимом лягають.

Вони мережисті й зубчасті,

До чогось формою подібні.

Овальні, круглі і довгасті —

Вони нам будуть всі потрібні.

Вам тільки треба їх зібрати

 І взяти на уроки праці.

Тут ми з них зробимо багато

Цікавих гарних аплікацій.

                           І. Дубинський

-Але не тільки листя дерев і кущів можна використовувати для аплікацій. Для цієї роботи використовують також плоди дерев — ясена, клена, липи, а також зерна і насіння багатьох фруктів, ово­чів та злакових культур. Давайте розгадаємо загадки і дізнаємось, насіння яких культур можна використовувати для аплікацій.

 

Я на городі сонцем сяю,

Родичів багато маю.

Гарбузова господиня.

Усі знають. Хто я?.. (Диня.)

 

Повз, мов танк, я на городі,

Повз на гудині й загруз.

Та чомусь мене в народі Звуть не танк. А як?.. (Гарбуз.)

 

Є рослина в нас така,

ІЦо від неї кінь скака.

(Овес.)

 

А що то за коні В гаю на припоні:

Довгасті, голчасті,

Зеленої масті,

Нікого не возять, лише солі просять.

(Огірок.)

Квітка ця на сонце схожа,

На олію вона гожа.

Жовті пелюстки має, їх до сонця повертає.

(Соняшник.)

 

Зелений я білий,

Червоний, як спілий.

Скажу наперед, солодкий як мед.

Якщо ти ласун, то знай, це... (кавун).

Без рук, без ніг,

А в’ється, як батіг.

(Квасоля.)

 

-Ви правильно відгадали всі загадки. Скажіть, а насіння яких ще овочів, фруктів та злакових рослин можна використати для створення аплікаційних зображень? (Відповіді учнів.)

-Правильно, насіння яблук, редиски, проса, жита, ячменю, пшениці, сорго, ква­солі, кукурудзи, гороху тощо.

-Сьогодні ми будемо виготовляти аплікаційні композиції з осін­нього листя.

 -Подивіться на ці аплікації. (Демонстрація зразків.) На них зображені риби, птахи, звірі. Що ми будемо виготовляти сьо­годні, ви дізнаєтесь, відгадавши загадку.

 

По болоту гордо ходить Та дітей з собою водить.

Вчить своїх малят,

Як ловити жабенят.

(Чапля.)

 

Ноги довгі, мов жердина,

Чванькувата ця пташина,

Нові чоботи убрала,

По болоту почвалала.

(Чапля.)

-Ось, діти, ця аплікація. (Демонстрація зразка.)

 

IV. Аналіз зразка виробу

-Уважно подивіться на аплікацію і скажіть:

-Яке листя використано для виготовлення аплікації?

-Яку форму мають листочки?

-Скільки листочків необхідно для створення чаплі?

-Які ще рослини використано в аплікації?

-Правильно, щоб зробити аплікацію, нам необхідно підібрати листя вишні або жасмину, верби, троянди. Для створення зобра­ження чаплі необхідно вісім листочків. Крім того, в аплікації ви­користано траву і листочки акації.

 

V. Інструктаж

Послідовність виготовлення аплікації

1.Підготуйте аркуш цупкого паперу або тонкого картону для основи.

2.Підберіть листя для створення аплікаційної композиції: лис­точки вишні або жасмину, верби або оливи, троянди, траву, листочки верби.

3.Розкладіть листочки на основі, створюючи композицію. По­значте їхнє положення олівцем.

4.Кожний листочок змастіть клеєм.

5.Приклейте листочки на визначені місця, накрийте роботу аркушем газетного паперу й обережно прогладьте.

6.Готову роботу покладіть під прес до повного висихання.

 

Правила культури праці та безпечного поводження з інструментами

1.Під час роботи з ножицями та клеєм слід дотримуватися пев­них правил.

2.Ножицями не грайтеся.

3.Не розмахуйте руками, коли тримаєте ножиці.

4.Не крутіться з ножицями в руках, без потреби не беріть їх ДО рук.

5.Не наносьте багато клею на листочки.

6.Для нанесення клею користуйтеся пензликом.

7.Наносьте клей на листочки, поклавши їх на підкладний па­пір.

8.Не беріть клей до рота.

 

VI. Фізкультхвилинка

Станьте рівно, поверніться Яблук нарвемо.

І до сонечка зверніться. У плетені кошики

А тепер хай всі малята            Ми їх складемо.

Пострибають, мов зайчата. Ніжки хай потрудяться

Руки вгору підніміть,           — Танок почнемо.

Вдих і видих всі зробіть. Вправними, бадьорими

У садку зеленому             Ми всі зростемо.

 

 

VIІ. Практична робота

У процесі виконання практичної роботи вчитель допомагає учням підібрати необхідний рослинний матеріал, залучає їх до співставлення форм, кольорів,

розмірів листочків різних видів, на­гадує правила роботи з ножицями. Учні розкладають листочки на основі, створюючи композицію. Учитель спостерігає за роботою, нагадує про дотримання правил культури праці.

 

VIІІ. Підсумок уроку

Узагальнююча бесіда.

-Що навчились виготовляти?

-Чи сподобалась вам робота з природним матеріалом?

Виставка робіт

Аналіз робіт

Прибирання робочих місць

Завдання на наступний урок

Принести тонкий кольоровий картон, засушене листя дерев і кущів, олівець, ножиці, клей ПВА, пензлик для клею, аркуш га­зетного паперу.

 

 

docx
Додано
23 грудня 2021
Переглядів
2445
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку