Урок трудового навчання 2 клас
Тема. Робота з природними матеріалами. Види природних матеріалів, які використовуються на уроках трудового навчання. Виготовлення аплікації «Чапля».
Мета. Ознайомити учнів з природними матеріалами, які придатні для виготовлення виробів. Розширити знання учнів про природні матеріали. Навчати виготовляти аплікації із засушеного листя. Закріпити знання про правила збирання, зберігання та підготовку природних матеріалів до роботи. Розвивати спостережливість, художній смак. Виховувати любов до природи, бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Обладнання. Демонстраційний матеріал: таблиця «Аплікаційні композиції», зразки аплікацій із засушеного листя. Для індивідуального користування: кольоровий картон, засушене листя різних дерев і кущів, олівець, ножиці, клей ПВА, пензлик для клею, аркуш газетного паперу, альбом «Вчуся все робити сам. 2 клас», с. 1-2, до підручника «Трудове навчання. 2 клас» В. К. Сидоренка, Н. В. Котелянець, с. 8-10, підручник І. М. Веремійчика, В. П. Тименка «Трудове навчання. 2 клас» с. 6-9.
Хід уроку
Пролунав дзвінок,
Починається урок.
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім другім класі
Діти просто молодці!
Учитель перевіряє підготовку учнів до уроку, наявність необхідних для роботи інструментів і матеріалів.
ІІ.Повідомлення теми та завдань уроку
-Минулого року, діти, ви працювали з природними матеріалами. Сьогодні ми згадаємо, які природні матеріали використовували на уроках, і дізнаємось, які ще матеріали можна використати. Сьогодні ми будемо робити аплікацію із засушеного листя.
III. Виклад нового матеріалу
-Діти, послухайте загадку і скажіть, про яку пору року в ній ідеться.
Без пензлика, без олівця Жовті шати одягає.
Розфарбувала деревця. Золотисту стелить постіль —
Сумно у гаях блукає, Жде сестричку білу в гості.
(Осінь.)
Так, діти, у цій загадці мова йде про осінь.
-А вам подобається одінь?
-Чим саме? (Відповіді учнів.)
Осінь — прекрасна пора року, багата на подарунки. Восени неначе приходить художник і розмальовує листя дерев і кущів різними кольорами. Повітря стає прозоре, мов кришталь, а небо го- лубе-голубе. Достигають цілющі плоди шипшини, глоду, виграючи яскравими червоними барвами в сонячному промінні.
Краса осені
Багряні дубки і червоні Фарбує осінь ліс, фарбує,
На сосонок зеленім фоні. Всіх краєвидами дивує.
А ще жовтогарячі клени, В низинах від туману сиво,
Ялиночки стрункі і зелені, І так навколо скрізь красиво,
Берізки жовті і чарівні — Що просто серце завмирає —
Це осені узори дивні. Таку красу природа має!
Н. Красоткіна
Так, осінь красива, чарівна, неповторна. Листя рослин, дерев і кущів набуло яскравих кольорів і різноманітних відтінків. їхня різна форма й розміри дають можливість створювати пейзажі, зображати звірів і птахів, робити орнаменти, цікаві аплікаційні композиції.
-А листя яких дерев і кущів використовують для створення композицій? Послухайте вірш.
Осіннє листя
В цю осінню теплу днину
Ви, повертаючись зі школи,
Зайдіть до парку на хвилину
І роздивіться там навколо.
Кущі й дерева невпізнанні,
Стоять ошатні і барвисті.
І золотаве і багряне
З них падає на землю листя.
Листки вербові і кленові,
березові і ясинові,
Листки каштану і калини,
Акації і горобини,
Горіха, липи і тополі,
Немов метелики, кружляють
І з легким шерехом поволі
На землю килимом лягають.
Вони мережисті й зубчасті,
До чогось формою подібні.
Овальні, круглі і довгасті —
Вони нам будуть всі потрібні.
Вам тільки треба їх зібрати
І взяти на уроки праці.
Тут ми з них зробимо багато
Цікавих гарних аплікацій.
І. Дубинський
-Але не тільки листя дерев і кущів можна використовувати для аплікацій. Для цієї роботи використовують також плоди дерев — ясена, клена, липи, а також зерна і насіння багатьох фруктів, овочів та злакових культур. Давайте розгадаємо загадки і дізнаємось, насіння яких культур можна використовувати для аплікацій.
Я на городі сонцем сяю,
Родичів багато маю.
Гарбузова господиня.
Усі знають. Хто я?.. (Диня.)
Повз, мов танк, я на городі,
Повз на гудині й загруз.
Та чомусь мене в народі Звуть не танк. А як?.. (Гарбуз.)
Є рослина в нас така,
ІЦо від неї кінь скака.
(Овес.)
А що то за коні В гаю на припоні:
Довгасті, голчасті,
Зеленої масті,
Нікого не возять, лише солі просять.
(Огірок.)
Квітка ця на сонце схожа,
На олію вона гожа.
Жовті пелюстки має, їх до сонця повертає.
(Соняшник.)
Зелений я білий,
Червоний, як спілий.
Скажу наперед, солодкий як мед.
Якщо ти ласун, то знай, це... (кавун).
Без рук, без ніг,
А в’ється, як батіг.
(Квасоля.)
-Ви правильно відгадали всі загадки. Скажіть, а насіння яких ще овочів, фруктів та злакових рослин можна використати для створення аплікаційних зображень? (Відповіді учнів.)
-Правильно, насіння яблук, редиски, проса, жита, ячменю, пшениці, сорго, квасолі, кукурудзи, гороху тощо.
-Сьогодні ми будемо виготовляти аплікаційні композиції з осіннього листя.
-Подивіться на ці аплікації. (Демонстрація зразків.) На них зображені риби, птахи, звірі. Що ми будемо виготовляти сьогодні, ви дізнаєтесь, відгадавши загадку.
По болоту гордо ходить Та дітей з собою водить.
Вчить своїх малят,
Як ловити жабенят.
(Чапля.)
Ноги довгі, мов жердина,
Чванькувата ця пташина,
Нові чоботи убрала,
По болоту почвалала.
(Чапля.)
-Ось, діти, ця аплікація. (Демонстрація зразка.)
IV. Аналіз зразка виробу
-Уважно подивіться на аплікацію і скажіть:
-Яке листя використано для виготовлення аплікації?
-Яку форму мають листочки?
-Скільки листочків необхідно для створення чаплі?
-Які ще рослини використано в аплікації?
-Правильно, щоб зробити аплікацію, нам необхідно підібрати листя вишні або жасмину, верби, троянди. Для створення зображення чаплі необхідно вісім листочків. Крім того, в аплікації використано траву і листочки акації.
V. Інструктаж
Послідовність виготовлення аплікації
1.Підготуйте аркуш цупкого паперу або тонкого картону для основи.
2.Підберіть листя для створення аплікаційної композиції: листочки вишні або жасмину, верби або оливи, троянди, траву, листочки верби.
3.Розкладіть листочки на основі, створюючи композицію. Позначте їхнє положення олівцем.
4.Кожний листочок змастіть клеєм.
5.Приклейте листочки на визначені місця, накрийте роботу аркушем газетного паперу й обережно прогладьте.
6.Готову роботу покладіть під прес до повного висихання.
Правила культури праці та безпечного поводження з інструментами
1.Під час роботи з ножицями та клеєм слід дотримуватися певних правил.
2.Ножицями не грайтеся.
3.Не розмахуйте руками, коли тримаєте ножиці.
4.Не крутіться з ножицями в руках, без потреби не беріть їх ДО рук.
5.Не наносьте багато клею на листочки.
6.Для нанесення клею користуйтеся пензликом.
7.Наносьте клей на листочки, поклавши їх на підкладний папір.
8.Не беріть клей до рота.
VI. Фізкультхвилинка
Станьте рівно, поверніться Яблук нарвемо.
І до сонечка зверніться. У плетені кошики
А тепер хай всі малята Ми їх складемо.
Пострибають, мов зайчата. Ніжки хай потрудяться
Руки вгору підніміть, — Танок почнемо.
Вдих і видих всі зробіть. Вправними, бадьорими
У садку зеленому Ми всі зростемо.
VIІ. Практична робота
У процесі виконання практичної роботи вчитель допомагає учням підібрати необхідний рослинний матеріал, залучає їх до співставлення форм, кольорів,
розмірів листочків різних видів, нагадує правила роботи з ножицями. Учні розкладають листочки на основі, створюючи композицію. Учитель спостерігає за роботою, нагадує про дотримання правил культури праці.
VIІІ. Підсумок уроку
Узагальнююча бесіда.
-Що навчились виготовляти?
-Чи сподобалась вам робота з природним матеріалом?
Виставка робіт
Аналіз робіт
Прибирання робочих місць
Завдання на наступний урок
Принести тонкий кольоровий картон, засушене листя дерев і кущів, олівець, ножиці, клей ПВА, пензлик для клею, аркуш газетного паперу.