Робота з учнями з початковим рівнем знань
Ознаки відставання — початок неуспішності учнів
1. Учень не може сказати, в чому складність задачі, спланувати її розв'язання, знайти розв'язок самостійно, вказати, що нове отримав у результаті її розв'язання. Учень не може відповісти на запитання до тексту, сказати, про що нове він із нього дізнався. Ці ознаки можна виявити під час розв'язання задач, читання текстів і слухання пояснень учителя.
2. Учень не ставить запитань відносно досліджуваного, не робить спроб знайти відповідь і не читає додаткових джерел. Ці ознаки проявляються під час розв'язання задач, сприйняття текстів, у ті моменти, коли вчитель рекомендує літературу для читання.
3. Учень неактивний і неуважний в ті моменти уроку, коли здійснюється пошук, коли потрібно напружити думку, подолати труднощі. Ці ознаки можна помітити під час розв'язання задач, сприйняття пояснень учителя, в ситуації вибору за бажанням завдання для самостійної роботи.
4. Учень не реагує емоційно (мімікою, жестами) на успіх і невдачі, не може оцінити свою роботу, не контролює себе.
5. Учень не може пояснити мету виконуваної ним вправи, сказати, на яке правило дано вправу, не дотримується вказівок правила, пропускає дії, плутає їх порядок, не може перевірити отримані результати й хід роботи. Ці ознаки виявляють під час виконання вправ, а також дій у складнішій діяльності.
6. Учень не може відтворити визначення понять, формул, доведень, не може, викладаючи систему понять, відійти від готового тексту; не розуміє тексту, побудованого на вивченій системі понять. Ці ознаки виявляють, коли учень ставить відповідні запитання.
У даному випадку вказано не ті ознаки, за якими роблять висновки про учня, а ті, що сигналізують про те, на якого учня й на які його дії треба звернути увагу під час навчання, для того щоб запобігти неуспішності.
Основні способи виявлення відставань учнів
Основні причини неуспішності учнів
Оптимальна система заходів
для надання допомоги школяру, який не встигає
1. Допомога в плануванні навчальної діяльності (планування повторення та виконання мініму
му вправ для ліквідації прогалин, алгоритмізація навчальної діяльності щодо аналізу та випралення типових помилок тощо).
2. Додаткове інструктування під час навчальної діяльності.
3. Стимулювання навчальної діяльності (заохочення, створення ситуацій успіху, спонукання до активної роботи тощо).
4. Контроль за навчальною діяльністю (часте опитування учня, перевірка всіх домашніх завдань, активізація самоконтролю а_навчальній діяльності тощо).
5. Різні форми взаємодопомоги.
6. Додаткові заняття вчителя з учнем.
Заходи щодо запобігання неуспішності учня
1. Всебічне підвищення ефективності кожного уроку.
2. Формування пізнавального інтересу до навчання та позитивних мотивів.
3. Індивідуальний підхід до учня.
4. Спеціальна система домашніх завдань.
5. Посилення роботи з батьками.
6. Залучення учнівського активу до боротьби за підвищення відповідальності учня за навчання.
Надання допомоги невстигаючому учню на уроці
Етапи уроку |
Види допомоги в навчанні |
1. У процесі контролю за підготовленістю учнів |
Створення доброзичливої атмосфери під час опитування. Зниження темпу опитування, дозвіл довше готуватися біля дошки. Пропонування учням орієнтовного плану відповіді. Дозвіл користуватися наочним приладдям, що допомагає з'ясувати суть явища. Стимулювання оцінкою, підбадьоренням, похвалою |
2. Під час викладу нового матеріалу |
Вживання заходів підтримки інтересу до тих, хто погано встигає, за допомогою запитань, що з'ясовують ступінь розуміння ними навчального матеріалу. Залучення їх як помічників у підготовці приладів, дослідів тощо. Залучення до висловлення пропозиції в разі проблемного навчання, до висновків та узагальнень або пояснень суті проблеми, висловленої сильним учнем. |
3. Під час самостійної роботи на уроці |
Поділ завдань на дози, етапи, виокремлення зі складних завдань низки простих, посилання на аналогічне завдання, виконане раніше. Нагадування прийому та способу виконання завдання. Вказівка на необхідність актуалізувати те чи інше правило. Посилання на правила та властивості, необхідні для розв'язання задач і виконання вправ. Інструктування щодо раціональних шляхів виконання завдань, вимог до їхнього оформлення. Стимулювання самостійних дій учнів, які погано встигають. Ретельніший контроль за їхньою діяльністю, вказування на помилки, перевірка, виправлення. |
4. Під час організації самостійної роботи |
Вибір для груп учнів, що погано встигають, найраціональнішої системи вправ, а не механічне збільшення їх кількості. Докладніше пояснення послідовності виконання завдання. Попередження про можливі утруднення, використання карток-консультацій, карток з орієнтовним планом дій |
жж