ПАМ’ЯТКА для роботи з фотоджерелами Опишіть, що ви бачите на фотографії (не шкодуйте часу на опис – найменша помічена вами деталь може мати важливе значення). Які предмети, речі зображені на фото? Які з них автор, на вашу думку, хотів показати найбільш виразно? Чому?Що роблять, чим займаються люди, зображені на фото?Особливу увагу зверніть на те, чи люди позували для цієї фотографії спеціально. Чому саме в цей момент і на цьому місці опинилася людина з фотоапаратом?Чи є на фото якась текстова інформація (плакати, реклама, підписи)? У якому зв’язку вона знаходиться з рештою зображень?Якщо вам не відома дата фотографії, спробуйте за всіма можливими ознаками якомога точніше визначити час її появи. Завжди слід брати до уваги, як співвідноситься інформація з фотографії із інформацією з інших джерел (текст, статистика, карикатура тощо), та намагатися створити цілісне уявлення. Якщо ж джерела суперечать одне одному, то спробуйте з’ясувати – чому. Яку нову інформацію дає протиставлення різних джерел? Яке з них викликає у вас більшу довіру? Чому?Отже, яку максимальну інформацію ви можете отримати, розглядаючи фото?На які запитання фотодокумент не може дати відповіді? Якої інформації бракує
ПАМ’ЯТКА для роботи з фотоджерелами(за Р. Страдлінгом) Що, на вашу думку відбувається на фотографії? Хто ці люди? Чим вони займаються? Які це об'єкти?Коли, на вашу думку був зроблений знімок (рік, період, подія)?Це природна фотографія чи для неї спеціально позували перед камерою?Назвіть історичні джерела, що могли б вам допомогти перевірити достовірність ваших висновків щодо цієї фотографії?Що ви знаєте про події відтворені на фото?
Розгляньте фотографії, що розкривають перебіг подій часів Другої світової війни. Котрі із них зображують події пов'язані із німецькою армією, а котрі із радянською? Поясніть свої міркування. Порівняйте зображені події. Знайдіть подібні та відмінні риси. Пригадайте, які процеси відбувалися упродовж війни. Чи відповідають вони змісту добірки фотографій?А Б
ПАМ’ЯТКА для роботи з карикатурою. Опишіть зображені персонажі та фон. Як зображені персонажі чи об’єкти? За допомогою яких художніх засобів?Інтерпретація та аналіз. Чи упізнаєте ви персонажів? Завдяки чому? Якщо це реальні люди – назвіть їх та те становище, яке вони займали у час створення карикатури або під час подій, яким присвячено малюнок. Перевірте дату створення карикатури. Якій події чи якому явищу вона присвячена?Визначте символи, використані автором. Чому художник помістив їх у малюнок?Яке ставлення до персонажів, позитивне чи негативне, відображає карикатура?Яку оцінку, інтерпретацію персонажів, подій, явищ подає малюнок? Чи згодні ви з нею?Які ідеї та політичні погляди сповідує автор? Як це можна визначити?Що вам уже відомо з інших джерел про події, пов’язані зі змістом карикатури? Як співвідносяться ваші попередні знання з посланням карикатури?
Розгляньте карикатуру. Хто із глав держав зображений на цій карикатурі? Які держави вони представляють?На яку «прогулянку» натякає карикатура? укажіть дату цієї події. Поясніть, чому ви так вирішили. Наведіть прик- лади, що доводять вашу думку. Що спричинило указану подію? Якими були наслідки даної події?Де і коли могла бути створена карикатура?Поясніть, яке, на вашу думку, ставлення автора до даної події?
ПАМ’ЯТКА для роботи з плакатом Що зображено?Коли відбувається подія? З чого це випливає? Коли створене і з якою метою?Де відбувається подія? Характерні ознаки місця? Яке це має значення?Характеристика зображених осіб. До яких соціальних груп і типів належать? Чому такий склад учасників?Яка позиція автора?Наскільки повно відображає тенденцію, явище тощо? Власне ставлення.
Хто зображений на плакатах? Чи реальні ці люди?Як вони одягнені? Що роблять? Який у них настрій?Які кольори використав художник при створенні плака- тів? З якою метою?Як ви думаєте, хто є автором плакатів? Чому?Коли, на вашу думку, були створені плакати? З якою метою?Яке явище характеризують плакати?Чи погоджуєтесь ви із точкою зору автора? Чому?Яка історична цінність плакатів?Яке ваше ставлення до явища висвіт- леного на плакатах?
Яка категорія загиблих переважала? У чому, ви вбачаєте, причини? Чому, на вашу думку, загинула така кількість військовополонених? Що вплинуло на велику кількість бойових втрат? Зробіть висновок про причини демографічних втрат України у роки Другої світової війни, та спрогнозуйте наслідки. У Збройних Силах СРСР воювали 7 млн. українців Полеглих в бою Цивільного населення. Військовополонених Полягли в бою Інваліди. Залишились живі3 млн.3 млн.1,5 млн.2,5 млн.3.9 млн.1,6 млн. У роки війни Україна втратила 13 млн. 584 тис. осіб Розгляньте діаграми, що ілюструють кількість загиблих українців у роки Другої світової війни.
Званням Героя Радянського Союзу Кількість бійців, нагороджених бойовими нагородами Всього бійців Українців116032072 7 млн.2,5 млн. Порівняйте діаграми, що ілюструють кількість нагороджених бійців у роки Другої світової війни. Про що свідчить кількість нагороджених українців?Як ви вважаєте у який період війни українці отримували найчастіше нагороди? Чому?Як ви думаєте, чи належним чином держава оцінила мужність українців у порівнянні із кількістю загиблих?
Пам’ятка аналізу картини Як називається картина? Хто є її автором? Що ви знаєте про його творчість? До якого жанру живопису належить? Опишіть картину за такими запитаннями: - Що на ній зображено? - Які художні засоби і кольори використано художником? Чому саме такі? - Чи є тут зображення людей? Як вони зображені? Як ви думаєте, яка головна ідея цього твору? Що хотів показати автор? Які думки та почуття викликає у вас ця картина?