БАБУСИНА СКРИНЯ
Родинне свято для дітей, батьків, вихователів.
Підготувала вихователь ДНЗ№13” Топольок “
м. Костянтинівка Донецької обл. Добронос А.В.
Мета: Продовжувати знайомити дітей та батьків з традиціями українського народу; сприяти встановленню теплих, дружніх стосунків між батьками, дітьми та вихователями, а також між сім’ями у групах та дитячому садку в цілому.
/Музична зала прикрашена до свята . Посередині стоїть лава, стіл, піч.
Біля печі – скриня. На лаві сидять дідусь та бабуся. Бабуся в’яже, дідусь – готується до рибалки. У залі – столики для батьків та дітей усіх вікових груп. Лунає музика, починають заходити діти та батьки. Дідусь із бабусею вітаються із усіма, запрошують у гості, розсаджують за столики/.
Бабуся: Дорогі гості, любі мами й тата,
Ми вас дуже раді вітати на святі.
Адже ми щасливі тільки у родині,
В батьківській оселі, в злагоді і мирі.
Дідусь: Адже найдорожчим у світі для кожної людини є родина.
Це велике щастя – у родині мати
Дідуся, бабусю і маму, і тата.
Бабуся: Давайте знайомитися – мене звуть Катерина Іванівна.
Дідусь: А мене – дідусь Панас. І ви себе представте, будь ласка.
/Кожна родина по черзі називає себе, адресу, за якою мешкає, групу, яку відвідує дитина/.
Бабуся: /бере зі столу хліб – сіль, звертається до гостей/
Добрий день вам і щирий уклін!
Запрошую вас до своєї господи на хліб, на сіль,
на слово щире, на бесіду мудру, на пісню прекрасну,
на гру квітчасту.
Ой, та що ж це я зовсім забула і рушник не приготувала.
Та де ж він? / бабуся підходить до скрині, кладе на неї долоню/;
Оцей скарб мій найдорожчий, її дарувала мені мати, а моїй матусі
милій – її мати передала, ну а матері матусі – батько в спадщину
привіз. /дістає із скрині рушник, звертається до гостей/
Бабуся: Оце що хочу вам сказати, мої милі, важливе місце у житті українського народу займає рушник. Не було жодної хати без вишитого рушника. Ним прикрашали святі ікони, вкривали хліб, витирали руки.
Дідусь: Так, бабусю. Усякий знає, що хліб-сіль на вишитому рушнику - то ознакам гостинності українців. Без рушника не святкували ні народження дитини, ні весілля. Коли я ще молодим вирушив у дорогу, моя мати, як і всі матері, дала мені рушник на добрі спогади. І так він мене зігрівав у тяжку годину…
Бабуся: А донечок навчали вишивати рушники ще з малечку. У народі казали:” Хата без рушників, як родина без дітей.” Вишиті рушники створюють затишок: ”Де сяє шиття, там злагода і добре життя.”
Нумо, онучата, потіште діда та бабу, пограйте, затанцюйте з рушниками.
/ вихователі роздають дітям рушники, діти стають по парах на гру “Струмочок.” Граючи, співають пісню про рушник/.
Дідусь: Дякуємо вам, малята, потішили стареньких. Зараз я якихось
Гостинців у бабиній скрині пошукаю. /підходить до скрині,
заглядає, дістає великий свиток/.
Бабо, а це що таке?
Бабуся: /бере у діда свиток, розглядає./ Та тож моя племінниця
Зробила і подарувала нам таку красу. Це дерево нашого роду.
Ось, дивіться: коріння – то прабабусі і прадідусі, стовбур – ми
з тобою, гілки – наші діти, листочки – то вже наші онуки.
Росте могутній дуб, міцним корінням тримається, стовбуром
зігрівається. І чим міцніше дерево, тим міцніша наша родина.
Дідусь: Та що ж ти, бабо, все про себе та про себе, у нас же гості в хаті.
Гадаю, кожна родина може багато розповісти про свій родовід.
Дорогенькі наші, поділиться спогадами, секретами, та сімейними
звичаями.
Бабуся: Вибачайте, мої любі, /Звертається до молодої мами/: Які в вас
діточки чепурненькі, а іграшки в них які яскраві, різноманітні.
А в нас…
Матуся: Добрий день всій господі. Мене звуть Наталя/ Матуся розповідає про себе і свою родину/. Бабусю Катерино, дідусю Панасе, я саме хочу всім розповісти які в вашому дитинстві були іграшки. Моя прабабуся розповідала, що в далекі часи дитячих іграшок
не виготовляли, і у магазинах їх не можна було придбати.
А робили іграшки люди самі для своїх діточок. Хто з глини,
Хто дерев’яні, а моя прабабуся навчила мене виготовляти
лялечок – мотанок. Підходьте до нашого столу поближче,
сідайте, зараз я поділюсь із вами прабабусиними секретами.
/дідусь, бабуся та всі гості підсаджуються то приготовлених
столиків з обладнанням, матуся проводить майстер клас для
дорослих по виготовленню ляльок – мотанок. Діти у цей час
сідають на подушки посередині зали і дивляться повчальні
мультики на великому екрані./
Бабуся: Дякуємо вам, шановна. Бачу, не вмирають народні традиції,
Міцна пам'ять та любов тримають їх. Тому і нашому роду не
буде переводу.
Дідусь: Де, скажіть, найкраще місце на землі?
Там, де над колискою мамині пісні,
Де трава шовкова скупана в росі,
Там, де тчуть веселку сонячні дощі.
Де рясна калина під віконцем
Колихає в гронах ясне сонце.
Бабуся, аж он поглянь, які маленькі дівчатка, а вже знають як
колисати дитинку. /Дідусь підходить до групи батьків та діточок
біля яких стоять іграшкові колисочки з лялечками./
Розкажіть, будь ласка, про себе та ваші родинні традиції.
/Молода матуся розповідає про себе і свою родину/.
Хочу з вами поділитись своєю сімейною традицією - співати
Дітям колискової на ніч. Гадаю, кожна матуся вкладає свою дитинку з колисковою. Але нашу колискову співала ще моя прабабуся
Моїй бабусі. От і ми вам зараз заспіваємо /мати і донечки
співають разом колискової, колисаючи лялечок./
Бабуся: Дякуємо вам, наші милі. Гадаю що ваші онуки теж будуть
засинати під цю колискову. Щастя вам, злагоди на довгі
роки.
Дідусь: Бабцю, щось мені на місці не сидиться.
Ой, заграйте музики, маю гарні черевики,
Починайте скоріш грати, бо я хочу танцювати!
Бабуся, поглянь ,яка весела родина. Вони навіть сидячи
танцюють. Ану, шановна молодичка, розкажіть про
себе. /матуся розповідає про себе, свою родину, про
те, що усі в їхньому роді були гарні танцюристи і вона
хоче усіх навчити веселому гопачку./
Матуся: Не соромтесь, ставайте у коло разом із своїми діточками.
Цей таночок прикрасить любе ваше свято, об’єднає усіх
гостей.
Вдача наша отака – ми утнемо гопака.
Гей, завзято в боки руки! Начувайтесь, закаблуки!
І дівчата й хлопчаки йдуть в таночок залюбки!
Навіть смуток утіка, як танцюємо гопака!
/ усі діти і батьки стають у коло і розучують “ Веселий го-
пачок/”
Дідусь: Ох, стомився, ну і молодичка, затанцювала старого. Більш
не можу. Де б присісти відпочити? Чи можна біля вас?
/звертається до групи людей, сідає./ А що це в вас за кни-
га така? Малюнки такі яскраві.
Татусь: Це книга моїх віршів. Спочатку я писав віршики для своїх
діточок. Вони допомагали нам перемагати злодіїв” не можу”,
“не хочу”, “не буду.” А потім я вирішив поділитися своїм
досвідом з іншими батьками, може комусь стане у нагоді.
Хочу вам прочитати де кілька. /батько читає вірші, пропонує
висловити свої думки. Іде обговорення тощо./
Дідусь: Як з вами затишно і спокійно, ви ж любу проблему можете
вирішити з гумором та ласкою. Дякую вам.
Але ж я щось зголоднів. Правду кажуть: “Солов’я байками не
не годують.” Ходімо до моєї бабці Катерини, чимось пола-
суємо. Гей, Катря, що можна попоїсти?
Бабуся: Іди -но сюди -но, Панасе, гості в нас – просто диво! Одна ро-
дина не схожа на другу. Кожна із своєю родзинкою./дідусь
підходить, сідає./ Ой, які всі рум’яні, Розкажіть про себе.
/Гості розповідають, про себе, свою родину ,про те, що в їх-
ньому роді з діда прадіда всі мужчини – кухарі./
Дідусь/з гостей/: І ми сьогодні прийшли не з порожніми руками, а з
гостинцями /знімає серветку у миски лежать вареники/ ось
пригощайтеся, готували усією родиною.
Бабуся: В родині вашій – справжні господині,
Який в нас стіл чудовий нині,
Гора вареників смачних.
А начинка яка у них?
Дідусь/з гостей/: Картопля, вишні, сир, капуста,
Сметанкою поллємо густо,
Ще й додамо смачні шкварки,
Пригостимо вас за любки.
Бабуся: Дякуємо вам, зараз і покуштуємо .Але щоб апетит був
кращим давайте трошки пограємо. /проводять командну гру
“Хто швидше перенесе вареники./ Які молодці. Діду, іди
став самовар.
Дідусь: Почекай, бабо, я тутечки такі дрібнесенькі іграшечки поба-
чив, не можу відірватися. /бабуся підходить, милується
дрібними в’язаними іграшками/. Які чудові, незвичайні,
хто така майстриня, що таке чудо створила?
Матуся: Це – я, звуть мене Оксана/ матуся розповідає про себе, свою
cім’ю, свою родину/. У дитинстві я навчалася в театраль-
ній ляльковій студії, а в'язати мене навчила моя бабуся.
Згодом я вирішила в'язати дрібні іграшки для своїх дітей.
Разом ми розігруємо лялькові вистави для родичів, гостей,
Приходили у групу дитячого садка. І зараз пропонуємо
вашій увазі виставу пальчикового лялькового театру “Тере-
мок.” /сім’я розігрує епізод казки/.
Дідусь: Бабусенько, записуйся скоріш на курси до цієї чарівниці,
будеш онукам в'язати, а я з ними казки буду розігрувати.
Бабуся: Діду, поки я нав’яжу, подивись чому наших онуків у дитя-
чому садочку навчили. /діти розігрують уривок казочки
“Муха – Цокотуха”/
Дідусь: Які розумнички, бабо, мабуть і я до дитячого садка піду
на артиста вчитись.
Бабуся: Діду, аж он дивись, яка симпатична паночка і онука біля
неї сидить усміхнена, рум’яна. Чомусь мені здається ви зна-
єте щось таке, про що ми і не здогадуємося.
Бабуся/ з гостей/: Так, я прийшла на це свято заради своєї улюбленої онуки.
Разом з нею ми робили родинне дерево і під час роботи
Варварочко багато про що дізналася. Я дуже вдячна вихо-
вателям за запрошення. /гостя розповідає про сій рід, пре-
зентує родинне дерево./
Чудове наше свято відбувається на весні, і я хочу розповісти
вам про одну цікаву традицію щодо зустрічі весни.
Я жила у селі, і ще малою із своєю бабусею пекла
пташенят з тіста. Називали цих пташенят – жайворонками.
Узявши випечених пташок, усі дорослі і діти виходили
за село, співали веснянки і закликали пташок. Бо без
наших крилатих друзів важко боротися із гусінню та інши-
ми шкідниками. А ще – нічого не замінить чудового пташи-
ного співу, радісного спостереження за їх невгомонним
життям. Сьогодні, як в дитинстві, я напекла з своєю донькою
та онукою жайворонків. Беріть їх, мої любі, та виходьте у
коло. Будемо пташок закликати та весну зустрічати.
/Діти і дорослі беруть жайворонків, стають у коло. Гостя
розповідає промовлянку, показуючи рухи. Далі усі разам
виконують все під музику./
Пташок викликаю із теплого краю:
Летіть соловейки на нашу земельку,
Спішіть ластівоньки пасти корівоньки,
Жайворонки, жайвороночки,
Летіть у нашу стороночку.
Принесіть нам літо тепле.
Поспішайте, не гайтеся,
Садів, ланів наших не цурайтеся.
Дідусь: Ми вам дуже вдячні, шановна Світлана Іванівно. Гарна, цікава традиція у вашому роді. Тепер і ми з бабусею будемо навесні жайворонків пекти, пташок закликати і весну зустрічати.
Бабуся: Гарне вийшло у нас свято. Великою дружньою родиною
ми сьогодні зустрілися. А скільки нового узнали наші діточки.
Дідусь: Хай гарне свято це родинне
Ще більше здружить нас і всіх зріднить.
Бо щастя має та людина,
Яка дружити вміє і любить.
Батьки дали нам крила, щоб літати,
Тож не забудьмо рідних маму й тата,
І встигнемо їм добрих слів сказати,
Допоки живемо у рідній хаті.
Бабуся: Тож будемо продовжувати зустрічі біля моєї скрині.
Ми не прощаємось, а будемо чекати на нові зустрічі.