Мета : розширити знання учнів про історичне минуле нашого народу, культурну спадщину; формувати національну свідомість; розвивати пізнавальний інтерес; виховувати любов до рідного краю.
Обладнання: рушники, хліб-сіль, вишиванки, куточок «селянська хата» з традиційним національним інтер’єром, куточок сільського двору з плотом та глечиками на ньому.
Хід родинного свята
Ведуча
Мамина пісня, батькова хата, дідусева казка, бабусина вишиванка, чиста криниця, з якої пив воду мандрівник- все це родовідна пам’ять, наші символи, історія велика і всестверджуюча.
Ведучий
Сьогодні ми ближче торкнемося цієї історії, в ній корінь роду українського. І де б ми не були, скрізь відчуваємо поклик рідної України, хвилюємося, коли чуємо рідну мову, пісню…
(Звучить пісня на слова І.Франка « Чом, чом, земле моя?»).
Ведуча
Готуючись до свята, учні початкових класів вивчили багато народних пісень, ігор та розваг, чимало цікавого дізнались про традиції та звичаї нашого народу.
1-й учень
Україно, краю милий,
Краю, золотавий,
Поля твої широкополі,
Пісні дзвінкоголосі,
Міста наші рідні
Сади пишноцвітні,
Пшениці ряснії,
Городи багатії.
2-й учень
Українська земле!
Де є краще, де миліше?
Як не на Вкраїні?
Тут городи
Тут яблука і гарбузи
Тут пшениці золоті,
Худоба і птиця,
Всяка пашниця.
3-й учень
Струмок серед гаю, як стрічечка.
На квітці метелик, мов свічечка.
Хвилюють, квітують поля.
Добридень тобі, Україно моя!
4-й учень
Ой весна, весна, днем красна!
Що ти нам, весно, принесла?
Дівчинка-весна
Принесла я вам літечко,
Ще й рожевую квіточку,
Та вроди людям житечко,
Ще й озимую пшениченьку.
1-й учень
Прийшла до нас весна-красна,
Гаївочку нам принесла.
(Діти ходять по колу і співаютьукраїнську народну пісню «Ой є в лісі калина»).
2-й учень
Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,
Красу її вічно живу і нову,
І мову її солов’їну.
3-й учень
Мово рідна, слово рідне,
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
Тільки камінь має.
Ведуча
Бабусина скринька! Скільки цікавих речей ми знайшли в ній! Та краще нам про це розкажуть другокласники.
(Одна з бабусь сидить біля скриньки).
1-й учень
(До дітей) Поглянемо, що ж у бабусиній скриньці? (Розглядають).
2-й учень
Рушник! Український рушник! Скільки він промовляє серцю кожного з нас! (Діти розвішують рушники).
3-й учень
Т.Г.Шевченко писав:
А колись…давно колись-то
Рушники вже ткались
І хустина мережилась…
4-й учень
Рушник можна порівняти з піснею. Без рушника , як і без пісні, не –можливе народження, одруження, зустріч гостей…
1-й учень
Після закінчення жнив, хліборобів зустрічають з хлібом та сіллю на рушникові і одягають обжинковий вінок.
2-й учень
На Україні поширений звичай накривати рушником хліб на столі.
3-й учень
Коли син вирушав з дому в далеку дорогу, мати дарувала йому рушник, як оберіг від лиха. (Батьки, діти, гості виконують «Пісня про рушник»П.Майбороди).
4-й учень
Вишивати рушники , як і сорочки, мати навчала дочок ще змалку. (Дівчата разом з мамами імітують вишивання рушників і співають пісню «Вишиванка» О.Сандлера).
Ведуча
Погляньмо, що знайшли в бабусиній скриньці учні.
1-ша учениця
Добридень вам, люди добрі! Погляньте , яка на мені вишиванка! Я її дістала з бабусиної скриньки. Як вона туди потрапила?...
2-га учениця
Василю, Василю!
Коноплі сію, коноплі сію (Імітація).
Хустиною волочу (Імітація).
Ведучий
Сходять коноплі, але…
1-ша учениця
Занадився журавель, журавель
До бабиних конопель, конопель.
Діти (співають).
Сякий-такий журавель.
Сякий –такий довгоногий,
Сякий –такий довгоносий.
Сякий_такий виступає,
Конопельку все щипає.
Ведуча .
З конопель робили пряжу на прядках.
2-га учениця.
Цілий вечір я пряду.
Бо сорочки я не маю до ладу.
Ведуча
З ниток зробили полотно, пошили сорочку, вишили та попрасували…Потім у скриню поклали. (Звучить пісня «Два кольори» на слова Д.Павличка).
Ведучий
В нашого народу є багато традиційних свят:
вечорниці, Івана Купала, проводи зими, обжинки, веснянки тощо. Всі свята були частиною трудового життя селянина і славили працьовитість. Так починалися жнива….(Третьокласники веселяться, танцюють. Звучить мелодія народного танцю).
Дівчинка
Ой ,подивіться, хто до нас іде.
Діти. Де? Де?
Польова царівна
Я, Польова царівна, володарка полів, сповіщаю вам, що достигли вже жита, гнеться додолу повний колос пшениці. (Бере хліб на вишитому рушнику, несе до учасників свята).
Любі господарі землі, з хлібом і сіллю запрошую в свої володіння.
Хлопчик
Хліб ми приймаємо і допоможемо зібрати урожай, не дамо зерну впасти на землю. (Група хлопців бере «коси». Діти співають народну пісню «Вийшли в поле косарі», а хлопчики в цей час виконують рухи косарів).
Ведуча
Зібрали гарний урожай і довгими осінніми та зимовими вечорами сходилась молодь на вечорниці…Чути гомін, сміх, батьки з учнями підходять до «хати», співають):
Прийшли щедрувати
До вашої хати.
Добрий вечір, щедрий вечір!
Тут живе господар-
Багатства володар.
А його багатство -золотії руки….
(Гості входять до « хати»).
Господиня
Добрий день вам, люди,
В нашій світлій хаті.
Як гостей найкращих,
Раді зустрічати.
Господар
За хороші справи,
За моря пшениці,
Щиро вас вітаєм
В нас на вечорницях.
(Гості розміщуються в «хаті», сідають на лави. Дівчата починають «вишивати»).
Господиня
Скажу вам по секрету, що збиралися ми гуртом у тітки Меланки. До світанку співали пісень.
(Стукіт у двері. Заходять троїсті музики).
Музики
Чи можна до вашої хати?
Господиня
Просимо, просимо.
Музики
І ми завітали, щоб вас привітати.
І музики веселої заграти.
(Танець «Українська полька». Батьки –учасники свята включаються у «Вечорниці» і виконують свої художні номери).
Ведучий
Закінчується наше свято. Хай біда і горе обходить ваш дім. Доброго здоров’я зичим усім. (Звучить пісня «І у вас, і у нас»).
Анотація. Розробка родинного свята « Батьківщину, де живем, Україною зовем» призначена для проведення виховних годин у початкових класах. ЇЇ мета: виховувати любов до Батьківщини, розвивати і нтерес до їїї традицій, обрядів, почуття глибокої поваги до історії нашого народу.