Тема Роль бактерій у природі та їхнє значення в житті людини
Мета
Освітня. Закріпити знання учнів про бактерії; розкрити значення бактерій у природі та господарській діяльності людини; звернути увагу на профілактику організму від хвороботворних бактерій.
Розвиваюча. Розвивати вміння, знаходити взаємозв’язки між об’єктами вивчення, аналітично мислити, спостерігати, аналізувати та робити висновки і узагальнення.
Виховна. Виховувати відповідальне ставлення до навколишнього середовища та розуміння важливості існування для нашої планети всіх живих організмів, які на ній існують.
Обладнання та матеріали: слайди презентації із зображенням корисних та хвороботворних бактерій, їхнього середовища існування, приклади продуктів для виробництва яких, застосовують бактерії (йогурт, кефір, закваски, квашена капуста, огірки), підручник.
Тип уроку: Засвоєння нових знань.
Форма уроку: Синтетична
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь, пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, міні-проект, ІКТ.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Візуальний: складання схем.
5.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Біологія
Називає:
- середовище існування бактерій;
- ім’я вченого, який перший побачив одноклітинні організми (А. Левенгук);
- ознаки бактеріальної клітини.
Наводить приклади:
- різноманітності бактерій;
- їх використання людиною.
Описує:
- особливості будови бактеріальної клітини;
- результати власних спостережень.
Характеризує:
- прояви життєдіяльності бактерій;
- пристосування їх до середовища існування;
- значення в екосистемах та житті людини.
Розпізнає:
- морфологію бактерій (на малюнках, слайдах).
Застосовує знання:
- профілактики інфекційних захворювань.
Хід уроку
І. Формування в учнів мотивації до навчання, позитивного ставлення до нього.
Тренінгова вправа «Гарний настрій»
Добрий день! Будь ласка, погляньте на свого сусіда і подаруйте йому посмішку. Ви помітили, як стало світліше у нашому класі? А як ви вважаєте, яким настроєм треба запастися, щоб плідно працювати на нашому уроці? (працьовитим, цілеспрямованим, серйозним.)
1.1. Визначення теми та мети пізнавальної діяльності на уроці.
Є царство, де живуть
мікроби
Найменші жителі Землі,
Не видно нам їх простим
оком,
Такі вони ростуть малі.
Кругом дроб’янки ці живуть
І шкоду й користь нам
несуть.
Заходить «Бактерія» (рольова гра)
Бактерія.
- Ви мене тут пригадували? Моє царство називали? Так, я – Бактерія! Я бачу, ви сьогодні на мене чекали. І тема уроку дуже цікава!
Вчитель.
- Так, тема уроку «Роль бактерій у природі та їхнє значення в житті людини»
Сьогодні на уроці ми:
- пригадаємо отримані знання про бактерії;
- розкриємо значення бактерій у природі та господарській діяльності людини;
- звернемо увагу на важливість профілактики організму людини від хвороботворних бактерій;
- будемо вчитися аналітично мислити, спостерігати, аналізувати та робити висновки і узагальнення;
- з’ясуємо необхідність відповідального ставлення до навколишнього середовища та розуміння важливості існування для нашої планети всіх живих організмів, які на ній існують (читають учні з екрану)
1.2. Відтворення учнями засвоєного матеріалу.
Бактерія.
- А ось і мій портрет. Я така гарна, коли сплю!
Діти підписують назви органел бактерії (вчитель перевіряє правильність виконання завдання).
1.3 Метод «Відгадай, хто я »
Бактерія.
- Мою будову ви знаєте, але у мене є багато подруг, які морфологічно дуже різноманітні. Тож відгадайте загадки!
Вчитель.
- Будь ласка, співставте малюнок на екрані з правильною відповіддю на загадку.
1. Круглий, ніби колобок,
Сам живу я... (Монокок)
2. А у парі коки звуться...
(Диплококи)
3. У ряд вишукуються коки.
Звати їх... (Стрептококи)
4. У гроно винограду
зібралися коки,
Всі їх називають...
(Стафілококи)
5. Придивіться ніби коми,
Нам з граматики відомі.
Небезпечні коми
Звуться... (Вібріони)
6. Два чи три виточки
Природа закрутила.
Звати ці мікроби,
Звичайно... (Спірили)
7. А якщо бактерія спору
утворила,
Тоді називається вона
вже… (Бацила)
1.4. Фронтальна бесіда.
1. Які способи живлення характерні для бактерій? (гетеротрофи, автотрофи-цианобактерії)
2. Як дихають бактерії? (аеробно, анаеробно)
3. Як відбувається розмноження бактерій? (поділом клітини навпіл)
4. Як бактерії переносять несприятливі умови навколишнього середовища? (утворенням цист та спор)
ІІ Вивчення нового матеріалу
Виступи творчих групи.
Вчитель.
- Учні з творчих груп, заздалегідь приготували повідомлення про значення бактерій у природі. Під час доповіді, ви заповнюєте наведену опорну схему.
Звіт І творчої групи. Значення бактерій у природі.
Бактерії викликають гниття органічних речовин (загиблих рослин, тварин) на землі та у воді. Без них земля була б покрита різним мертвим матеріалом.
Переробляючи складні речовини, бактерії розкладають їх на прості, які у свою чергу повертаються в ґрунт, воду і повітря, де використовуються рослинами і тваринами. Таким чином, бактерії мають велике значення в колообігу багатьох хімічних елементів, в тому числі органогенних.
Багато видів бактерій (бульбочкові бактерії) фіксують атмосферний Нітроген і переводять його в органічну форму. Це набагато підвищує родючість ґрунтів.
Завдяки життєдіяльності бактерій ґрунт звільняється від багатьох шкідливих продуктів і насичується цінними поживними речовинами.
Значна кількість бактерій ґрунту та водойм слугують їжею дрібним тваринам.
Вчитель
- З давніх-давен людина використовує здатність деяких бактерій спричиняти бродіння.
Ми пропонуємо вам ознайомитись з міні-проектом «Чому скисає молоко».
Звіт ІІ творчої групи. Міні-проект «Чому скисає молоко?»
Розповідь вчителя.
- Багато видів бактерій використовують у різних галузях промисловості для добування ацетону, спиртів, оцтової кислоти, ферментів, гормонів, вітамінів, антибіотиків, тощо. Завдяки успіхам генної інженерії нині з’явилася можливість широко використовувати кишкову паличку для вироблення інсуліну, інтерферону. Без бактерій неможливі процеси дублення шкіри, сушіння листків тютюну, виготовлення шовку, каучуку, оброблення какао, кави, мочіння конопель, льону та інших лубоволокнистих рослин, квашення капусти, очищення води, вилужування металів тощо.
Але на Землі існують ще й деякі види бактерій, що проникають в організм людини й оселяються там, спричиняючи захворювання. Це — хвороботворні бактерії.
Проникнувши всередину тіла людини, хвороботворні бактерії живляться, швидко розмножуються й отруюють організм продуктами своєї життєдіяльності. Хвороботворні бактерії спричиняють тиф, холеру, дифтерію, правець, туберкульоз, ангіну, сап, сибірку, бруцельоз та інші захворювання.
Звіт ІІІ творчої групи. Міні-проект «Хвороботворні бактерії».
Вчитель.
Спираючись на отриману інформацію про хвороботворні бактерії і використовуючи інформацію підручника § 18 скласти пам’ятку «Як запобігти бактеріальним захворюванням»?
• Дотримуватися правил особистої гігієни.
• Стежити за чистотою класу, квартири, регулярно робити вологе прибирання, провітрювати й впускати сонячні промені.
• Охороняти навколишнє середовище від забруднення.
• Знищувати переносників інфекцій (тарганів, вошей, бліх, комарів, різних гризунів).
• Вчасно звертатися до лікаря, робити щеплення.
• Загартовуватися.
• Ретельно обробляти їжу, тобто кип’ятити молоко, обсмажувати м’ясо й правильно зберігати продукти.
• Не вживати консервацію, яка зберігалася в банках зі здутими кришками.
Вчитель.
Метод «Мозковий штурм»
- Одного разу до Луї Пастера заявилися посланці одного знатного вельможі, який викликав його на дуель - останньому здалося, що вчений чимось образив його. По праву викликаного, Л. Пастер мав право вибрати зброю. І він запропонував: - "Ось дві однакові колби з водою. В одній з них бактерії холери, в іншій - звичайна вода. Нехай вельможа вип'є одну з них на вибір, я вип'ю другу."
Як ви гадаєте, чи відбулася дуель? Як можна назвати такий вид зброї?
(Дуель не відбулася - вельможа забрав свій виклик назад. Біологічна зброя)
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань.
Метод «незакінчене речення»
1. Бактерії, що живляться готовими органічними речовинами,— це: (гетеротрофи)
2. Бактерії, які живляться органічними речовинами живих організмів,— це: (паразити)
3. Паличкоподібні бактерії — це: (бацили)
4. Бактерії, завдяки яким ми маємо кефір, йогурт, сир тощо, - це: (молочнокислі бактерії)
5. Що «подобається» бактеріям у молоці? (лактоза – молочний цукор)
6. Як називається найпоширеніший метод збереження молока? (пастеризація)
3.1 Рефлексія. Метод «Підбиваємо підсумки».
«Закінчи речення»
— Сьогодні на уроці я зрозумів…
— Сьогодні на уроці я навчився…
— На цьому уроці найцікавішим було…
— Від наступного уроку я чекаю…
3.2 Коментування оцінок.
3.3 Надання та пояснення домашнього завдання.