Роль професійної компетентності викладача англійської мови в організації дистанційного навчання. Підготувала: Гнетецька Марина Володимирівна, викладач англійської мови Коростишівського професійного аграрного ліцею. Міністерство освіти і науки України. НМК ПТО в Житомирській областіКоростишівський професійний аграрний ліцей10 грудня 2020 р.
Професійна компетентність передбачає готовність і здатність фахівця приймати ефективні рішення під час здійснення професійної діяльності. Професійна компетентність — це інтегративна якість, яка включає рівень оволодіння професійними знаннями, уміннями та навичками. Важливим є також особистісна варіативність, гнучкість, готовність до постійного саморозвитку. Особистісний компонент професійної компетентності зумовлює здатність спеціаліста до самостійного вибору власної стратегії професійної діяльності в нових умовах праці.
В цьому проєкті є опис основних педагогічних функцій, встановлення єдиних вимог до загальних та фахових компетентностей вчителів закладів загальної середньої освіти, їх допуску до роботи та умов праці. Особливістю професійного стандарту є опис професійних компетентностей педагогічних працівників відповідно до кваліфікаційних категорій: спеціаліст, ІІ категорія, І категорія, вища категорія. Це дозволить вчителям визначати критерії самооцінювання, а також оцінити готовність вчителя до професійної діяльності у рамках певної кваліфікаційної категорії, проходження атестації та сертифікації.
«Застосування сучасних змісту освіти, методик і технологій» Мовно-комунікативна компетентність – це: Здатність до спілкування державною мовою. Здатність до спілкування іноземною мовою (за потреби)Здатність розвивати мовно-комунікативну компетентність в учнів. Предметна компетентність: Здатність до використання предметних знань в освітньому процесіЗдатність до інтеграції предметних знань з різних освітніх галузей. Здатність до добору й застосування доцільних форм, методів, технологій та засобів навчання
Інформаційно-цифрова компетентність: Здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, здійснювати пошук і критично оцінювати інформацію, оперувати нею у професійній діяльностіЗдатність до використання відкритих ресурсів, інформаційно-комунікаційних та цифрових технологій в освітньому процесі. Здатність до формування в учнів позитивного ставлення до інформаційно-комунікаційних та цифрових технологій та відповідального їх використання
Інформаційно-цифрова компетентність: Здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, здійснювати пошук і критично оцінювати інформацію, оперувати нею у професійній діяльностіЗдатність до використання відкритих ресурсів, інформаційно-комунікаційних та цифрових технологій в освітньому процесі. Здатність до формування в учнів позитивного ставлення до інформаційно-комунікаційних та цифрових технологій та відповідального їх використання“Низький поріг, висока стеля, широкі стіни”
«Партнерська взаємодія з учасниками освітнього процесу»Психологічна компетентність: Здатність визначати і враховувати в освітньому процесі вікові особливості учнів. Здатність визначати і враховувати в освітньому процесі індивідуальні особливості учнів. Здатність використовувати стратегії роботи з учнями, які сприяють розвитку їх позитивної самооцінки, «я»-ідентичностіЗдатність до формування мотивації та організації пізнавальної діяльності учнів. Здатність до формування спільноти учнів, в якій кожен відчуває себе її частиною
Емоційно-етична компетентність: Здатність усвідомлювати особисті відчуття й почуття, управляти власними емоційними станами. Здатність до усвідомленої, конструктивної та екологічної взаємодії з учасниками освітнього процесу та в локальних спільнотах. Здатність усвідомлювати та поціновувати взаємозалежність людей і систем у глобальному світіКомпетентність педагогічного партнерства: Здатність до спілкування з батьками, колегами, іншими фахівцями з метою підтримки учнів. Здатність до активного залучення батьків до освітнього процесу на засадах партнерства Здатність до роботи в команді з профільними фахівцями для надання додаткової підтримки особам з особливими освітніми потребами. Здатність до координації взаємодії з іншими учасниками освітнього процесу з метою надання додаткової підтримки учням. Нове – це насторожує;* Немає часу – це тисне;* Немає живого зв’язку учень – викладач, значить немає душевного спокою і морального задоволення від виконуваної роботи.
«Управління освітнім процесом»Здатність до прогнозування результатів освітнього процесу. Здатність до планування освітнього процесу. Організаційна компетентність: Здатність до організації процесу навчання, виховання та розвитку учнів. Здатність до організації різних форм навчальної і пізнавальної діяльності учнів. Оцінювальна компетентність: Здатність до здійснення оцінювання результатів навчання учнів
«Безперервний професійний розвиток»Інноваційна компетентність: Здатність до застосування наукових методів пізнання в освітньому процесіЗдатність до використання освітніх інновацій у професійній діяльностіЗдатність до навчання впродовж життя : Здатність до визначення умов і ресурсів професійного розвитку впродовж життя. Здатність до супроводу та підтримки педагогічних працівників (наставництво, супервізія, інтервізія тощо)Рефлексивна компетентність: Здатність до моніторингу педагогічної діяльності та визначення індивідуальних професійних потреб
Використані джерела:1. Проєкт ПРОФЕСІЙНИЙ СТАНДАРТ «Вчитель закладу загальної середньої освіти»2. М. Г. Прадівлянний1 Н. Д. Бондар ВИКОРИСТАННЯ ЗАСОБІВ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕРЕКЛАДАЧІВfile:///C:/Users/%D0%9 C%D0%B0%D1%80%D0%B8%D0%BD%D0%B0/Downloads/2083-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-2277-1-10-20170911.pdf3. Організація дистанційного навчання в школі. Методичні рекомендаціїhttps://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2020/metodichni%20recomendazii-dustanciyna%20osvita-2020.pdf4. Як організувати дистанційне навчання учнів — покрокова інструкція. Найактуальніші поради від зіркового вчителя, фіналіста Global Teacher Prize Ukraine Юрія Гайдученкаhttps://osvitoria.media/experience/yak-organizuvaty-dystantsijne-navchannya-uchniv-pokrokova-instruktsiya/5. Дистанційне навчання: ефективна взаємодія учителя з учнемhttp://kmbu.com.ua/?p=60696. Як педагогам організувати дистанційне навчанняhttps://boratyn.silrada.org/yak-pedagogam-organizuvaty-dystanczijne-navchannya/7. Як задати домашку на карантин щоб її зробилиhttps://osvitoria.media/experience/yak-zadaty-domashku-na-karantyn-shhob-yiyi-zrobyly/8. На якого вчителя іноземної мови чекає сучасна школа?https://ru.osvita.ua/school/method/technol/1148/