Тема:
Урок з біології 6 клас
Епіграф уроку: «Людина повинна вірити , що незрозуміле можна зрозуміти, інакше вона не стала б розмірковувати про це»
Гете І.
«Важлива не кількість знань, а якість їх. Можна знати дуже багато чого, не знаючи найпотрібнішого»
(Лев Толстой)
Тема: Роль прокаріотів у природі та житті людини
Мета:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: презентації учнів, проєктор, малюнки, книги, таблиці
Базові поняття й терміни: бактеріози, бактерії гниття, бульбочкові бактерії, молочнокислі бактерії, епідемія, інфекційні захворювання, мікробіологія, пастеризація, стерилізація «цвітіння води»
Методи: словесний: розповідь з елементами бесіди
Прийоми: логічні: навчити доводити, установлення ознак подібності й відмінності бактерій та ціанобактерій, висновки
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
Учитель. Доброго дня, учні! Раджу вам усміхнутися одне одному, адже лише за наявності гарного настрою людина може досягти успіху і своєї мети.
ІІ. Установочо – мотиваційний етап.
Учитель.
Природа - це все те, що нас оточує, з чим ми найчастіше стикаємося. Це – місто, у якому ми живемо. Це –Україна – наша рідна країна, яку, крім нас, населяють ще й інші живі організми: рослини, тварини, лишайники, гриби, мікроскопічні організми. Природа є великою єдиною книгою, кожна сторінка якої неповторна й наповнена глибоким змістом. Тож відкриймо сторінку попереднього уроку.
Пригадайте, про які організми ми говорили на попередньому уроці? (Прокаріоти). Так, ви ознайомилися з систематикою, будовою та процесами життєдіяльності прокаріотів. А сьогодні ми з’ясуємо, яку роль прокаріоти відіграють у природі та житті людини.
«Скільки ж див містять у собі ці крихітні, видимі тільки під мікроскопом, створіння», - так сказав в 1675 році Антон Ван Левенгук.
І це дійсно так. Сьогодні на уроці ви в цьому переконаєтеся. Але перш ніж зануритися в світ досліджень, потрібно знати добре біологічну мову. Отже традиційна біологічна розминка.
Гра «Матрьошка»
Учні отримують конверти з картками назв систематичних категорій, які потрібно розташувати від найнижчої до найвищої таксономічної одиниці. (Робота біля дошки)
Робота з класом «Мозковий штурм»
Питання:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Мікроорганізми відкрив Антоні ван Левенгук у ХVІІ ст. Але на це відкриття мало хто звернув увагу, адже лідером наук тоді була механіка. У ХІХ ст. виник інтерес до вивчення мікробіології. З’явився геній в особі Луї Пастера, якого називають «батьком» мікробіології. Видатний мікробіолог Непман сказав: «Мікроб – це гидке качення перших сортів епідеміології – завдяки успіхам науки й техніки, досягненням людського генія, перетворився на чарівного лебедя генетичної інженерії, індустрії живих клітин». Мікрооргагізми – могутні тварці й рунівники. Вони приносять величезну користь людям, але можуть спричинити й нещастя, нейомовірну шкоду. Спробуємо на нашому уроці зрозуміти, чому мікроорганізми вважають інколи шкідниками, а інколи помічниками людини.
Учитель повідомляє тему та завдання уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
Сьогодні на уроці у нас присутні; еколог, технолог, медик. Вони допоможуть нам розібратися в багатьох питаннях. Я пропоную вам теж сьогодні на уроці стати на деякий час мікробіологами-дослідниками. Для цього вам потрібно слідкувати за їх розповідю. А свої дослідження заносити в зошит за такою схемою:
А) Розповідь еколога
Б) Розповідь технолога
В. Проведення рольової гри.
Рольова гра «На базарі»
Бабуся:
Покупець:
Бабуся:
Покупець:
(На другий день зранку)
Мама:
(У школі на уроці)
Учениця:
Вчителька:
Оксанка:
Вчителька:
–Так, все зрозуміло! Негайно потрібно викликати лікаря.
Г) Розповідь лікаря
V. Узагальнення знань.
Всі Ваші розповіді були цікаві.
Перегляд мультфільму «Супер-бактерія»
VІ.Домашнє завдання.
VІІ. Підсумок уроку.
Давайте з вами дізнаємося, що вам сподобалось на уроці (кожний учень ланцюгом промовляє свою думку).
А тепер давайте з вами дізнаємося чи сподобався вам урок. Якщо так, то плесніть в лодоні.
Додаткова інформація:
Чи знаєте ви, що: