Роль прокаріотів у природі та житті людини

Про матеріал
Розробка нетрадиційного уроку сприяє розвитку творчих здібностей учнів. Використання різних методів та прийомів
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Тема:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок з біології  6 клас       

Епіграф уроку: «Людина повинна вірити , що незрозуміле можна зрозуміти, інакше вона  не стала б розмірковувати про це»

 Гете І.

«Важлива не кількість знань, а якість їх. Можна знати дуже багато чого, не знаючи найпотрібнішого»

                                 (Лев Толстой)

Тема:  Роль прокаріотів у природі та житті людини

Мета:

  • розкрити роль дробянок у природі, значення бактерій у розкладанні             органічних речовин, показати значення бактерій в медицині, сільському господарстві;
  • розвивати вміння працювати з малюнками, додатковою літературою, схемами, презентаціями;
  • формувати та розвивати артистичні якості учнів;
  • виховувати уважне та бережливе ставлення до навколишнього середовища
  • матеріали уроку використати для гігієнічного виховання учнів.

 

Тип уроку:  комбінований.

Обладнання: презентації учнів, проєктор, малюнки, книги, таблиці

Базові поняття й терміни: бактеріози, бактерії гниття, бульбочкові бактерії, молочнокислі бактерії, епідемія, інфекційні захворювання, мікробіологія, пастеризація, стерилізація «цвітіння води»

Методи: словесний: розповідь з елементами бесіди

Прийоми: логічні: навчити доводити, установлення ознак подібності й відмінності бактерій та ціанобактерій, висновки

     

 

 

 

ХІД  УРОКУ

І. Організаційний етап

 

Учитель. Доброго дня, учні! Раджу вам усміхнутися одне одному, адже лише за наявності гарного настрою людина може досягти успіху і своєї мети.

       ІІ. Установочо – мотиваційний етап.

Учитель.

   Природа - це все те, що нас оточує, з чим ми найчастіше стикаємося. Це – місто, у якому ми живемо. Це –Україна – наша рідна країна, яку, крім нас, населяють ще й інші живі організми: рослини, тварини, лишайники, гриби, мікроскопічні організми. Природа є великою єдиною книгою, кожна сторінка якої неповторна й наповнена глибоким змістом. Тож відкриймо сторінку попереднього уроку.

Пригадайте, про які організми ми говорили на попередньому уроці? (Прокаріоти). Так, ви ознайомилися з систематикою, будовою та процесами життєдіяльності прокаріотів. А сьогодні ми з’ясуємо, яку роль прокаріоти відіграють у природі та житті людини.

      «Скільки ж див містять у собі ці крихітні, видимі тільки під мікроскопом, створіння», - так сказав в 1675 році  Антон Ван Левенгук.

І це дійсно так. Сьогодні на уроці ви в цьому переконаєтеся. Але перш ніж зануритися в світ досліджень, потрібно знати добре біологічну мову. Отже  традиційна біологічна розминка.

Гра «Матрьошка»

 Учні отримують конверти з картками назв систематичних категорій, які потрібно розташувати від найнижчої до найвищої таксономічної одиниці. (Робота біля дошки)

Робота з класом «Мозковий штурм»

Питання:

  1. Бактерії належать до ... (прокаріотів)
  2. Першим відкрив бактерії ... (Антоні ван Левенгук)
  3. Бактеріальна клітина зверху вкрита ... (оболонкою)
  4. Під оболонкою міститься ... (цитоплазма)
  5. Зазвичай, навколо бактеріальної клітини утворюється слизова ... (капсула)
  6. За способом живлення бактерії та ціанобактерії поділяються на ... (автотрофні, геторотрофні)
  7. Бактерії, які живляться речовинами живих організмів, називаються ... (паразитами)
  8. Бактерії, які живляться за рахунок мертвих організмів, - ... (сапротрофи)
  9. органелами рухами бактерій є ... (джгутики)
  10. За несприятливих умов бактерії утворюють ... (цисти)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Мікроорганізми відкрив Антоні ван Левенгук у ХVІІ ст. Але на це відкриття мало хто звернув увагу, адже лідером наук тоді була механіка. У ХІХ ст. виник інтерес до вивчення мікробіології. З’явився геній в особі Луї Пастера, якого називають «батьком» мікробіології. Видатний мікробіолог Непман сказав: «Мікроб – це гидке качення перших сортів епідеміології – завдяки успіхам науки й техніки, досягненням людського генія, перетворився на чарівного лебедя генетичної інженерії, індустрії живих клітин». Мікрооргагізми – могутні тварці й рунівники. Вони приносять величезну користь людям, але можуть спричинити й нещастя, нейомовірну шкоду. Спробуємо на нашому уроці зрозуміти, чому мікроорганізми вважають інколи шкідниками, а інколи помічниками людини.

Учитель повідомляє тему та завдання уроку

ІV. Вивчення нового матеріалу

Сьогодні на уроці у нас присутні; еколог, технолог, медик. Вони допоможуть нам розібратися в багатьох питаннях. Я пропоную вам  теж сьогодні на уроці стати на деякий час мікробіологами-дослідниками. Для цього вам потрібно слідкувати за їх розповідю. А свої дослідження заносити в зошит за такою схемою:

А) Розповідь еколога

Б) Розповідь технолога

В. Проведення рольової гри.

                                  Рольова гра «На базарі»

Бабуся:

  • Не проходьте, купуйте, купуйте консерви із свіженької тушкованої свининки, грибочки. Купуйте, не пожалкуєте!

Покупець:

  • Скільки ж коштує ваша консерва?

Бабуся:

  • Донечко, бери, недорого. Свіженька, смачненька, не пожалкуєш.

Покупець:

  • Ну що ж? Коли так вихваляєте, то давайте.

(На другий день зранку)

Мама:

  • Донечко, іди мерщій снідати, а то до школи спізнишся.

(У школі на уроці)

Учениця:

  • Тетяно Олександрівно, мені дуже погано! Болить голова, нудить, всю трусить.

Вчителька:

  • Оксанко! О, боже, що з тобою? Чим ти снідала сьогодні?

Оксанка:

  • Я їла макарони із консервованим мясом свинини.

Вчителька:

–Так, все зрозуміло! Негайно потрібно викликати лікаря.

 

Г) Розповідь лікаря

V. Узагальнення  знань.

Всі Ваші розповіді були цікаві.

Перегляд мультфільму «Супер-бактерія»

 

VІ.Домашнє завдання. 

VІІ. Підсумок уроку.

Давайте з вами дізнаємося, що вам сподобалось на уроці (кожний учень ланцюгом промовляє свою думку).

А тепер давайте з вами дізнаємося чи сподобався вам урок. Якщо так, то плесніть в лодоні.

Додаткова інформація:

Чи знаєте ви, що:

  •                                   в 1 мг зубного нальоту – до 8 млн. бактерій;
  •                                   в 1 г бруду, що міститься під нігтями людини – до 380 млн. мікробів;
  • У роті людини близько 40000 бактерій;
  • Загальна вага бактерій, що живуть в організмі людини, складає 2 кг;
  • Ірландські учені винайшли новий вид бактерій, що захищають організм людини від стресів та депресії;
  • В організмі людини живе більше 500 видів мікробів;
  • Людина виділяє з випорожненнями більше 17 трильйонів мікробів за добу, а на вагу складають 1/3 частину сухих випорожнень;
  • Дослідники університету Браун винайшли новий вид бактерій, що здатні вбити ВІЛ.

 

 

doc
Додано
27 березня 2020
Переглядів
3094
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку