Урок на тему "Роль бактерій в природі та їх значення в житті людини"

Про матеріал
Мета : - освітня: закріпити і удосконалити знання учнів про будову бактеріальної клітини, прояви її життєдіяльності; сформувати знання про значення бактерій та ціанобактерій у природі, їх використання у сільському господарстві, промисловості, медицині, про бактерій – збудників хвороб, засоби запобігання захворюванням, необхідність гігієнічних правил у побуті; - розвивально - соціальна: розвивати вміння працювати з текстом підручника, малюнками, додатковою літературою, схемами, таблицями; - формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, аналізувати, робити висновки.
Перегляд файлу

Тема уроку

                   

Мета :

  •   освітня:

закріпити і удосконалити знання учнів про  будову бактеріальної клітини, прояви її життєдіяльності;

сформувати знання про значення бактерій та ціанобактерій у природі, їх використання у сільському господарстві, промисловості, медицині, про бактерій – збудників хвороб, засоби запобігання захворюванням, необхідність гігієнічних правил у побуті;

  • розвивально - соціальна:
  • розвивати вміння працювати з текстом підручника, малюнками, додатковою літературою, схемами, таблицями;
  • формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, аналізувати, робити висновки.

Тип уроку:  змістово – пошуковий

Основні завдання психосоціального розвитку:

  • сприяти розвиткові довготривалої пам’яті, образної уяви;
  • впливати на розвиток логічного мислення;
  • сприяти розвиткові самостійних пошукових дій;
  • формувати прийоми аналізу й синтезу розумових операцій.

Передбачувані результати уроку:

А) Знати: - значення бактерій та ціанобактерій у природі;

- які зв’язки виникають між бактеріями та іншими організмами;  

- використання бактерій у господарстві людини та якої шкоди бактерії можуть завдавати господарству людини;

- як хвороботворні бактерії потрапляють в організм людини  та як запобігти бактеріальним захворюванням.

Б) Нормувати: - теоретичний матеріал у вигляді усної розповіді та діалогу;

  • вміння виявляти зв’язки між бактеріями та різними організмами;
  • вміння виявляти бактерій – збудників хвороб та  засоби запобігання захворюванням, необхідність гігієнічних правил у побуті.

В) Цінувати: - старанність, ініціативність, працьовитість;

-    переконання у справедливості;

-    особисту точку зору.

Обладнання: мультимедійна презентація, картки із завданнями, пам’ятки, відеосюжети

Організація навчальної діяльності:

  1. Загальні методи навчання:
  • монологічний;
  • діалогічний;
  • частково – пошуковий.
  1. Методи викладання:
  • пояснювальний;
  • стимулюючий.
  1. Методи виявлення знань учнів:
  • усний;
  • письмовий;
  1. Форми організації навчального процесу:
  • групова
  1. Методи роботи учнів:
  • виконавський;
  • частково – пошуковий;
  • творчий
  1. Етапи виявлення знань:
  • попереднє (підготовче) – усне;
  • первинне (фронтальне);
  • індивідуальне.

Хід уроку

І. Рефлексія настрою та готовності до заняття.

Учитель. Добрий день!  Американський психолог так описує одну з емоцій: «Вона нічого не коштує, та багато дає. Вона збагачує тих, хто її отримує, і не робить біднішими тих, хто її дарує. Вона триває мить, а в пам’яті іноді залишається назавжди, її неможливо купити, випросити, позичити чи вкрасти, бо сама по собі вона нічого не варта, поки її не віддали!». Ви здогадалися про щойдеться? Так, це посмішка. Тож давайте усміхнемось один одному  і нехай промінчики тепла прокрадуться у вашу душу, зігріють серце і, розлившись солодким спокоєм, запалять ваші очі.

Створення психологічного настрою           Притча

Один правитель, у якого не було спадкоємців, вирішив обрати собі наступника дивним способом. Він оголосив, що його заступником стане той, хто пройде по стінах міського муру з посудиною на голові, повною води, та при цьому не проллє ані краплини. Зібралося багато охочих, та ніхто не міг виконати його волю. Тоді зголосився раб. «Хай спробує», — сказав правитель. І раб спробував. Він виконав волю правителя. Коли його запитали, як ти це зробив, він відповів: «Я дуже хотів стати правителем».

Ця проста притча доводить, що в житті всього можна досягти, потрібно лише дуже хотіти, старатися й докладати максимум зусиль. Тож давайте й ми сьогодні спробуємо постаратися, щоб досягти бажаних результатів.   А працювати ми   будемо під девізом: «Міркуємо - швидко,  відповідаємо – правильно,              працюємо - плідно».                                                     

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Учитель. Щоб починати щось нове, треба мати основу, те, що буде фундаментом нового. Вашим фундаментом, основою - є знання, одержані на попередніх уроках, те, що ви вчили вдома. Тож, з’ясуймо, як ви підготувалися до уроку. На минулому уроці ми з вами розглянули тему «Бактерії – найменші одноклітинні організми».

У кожного з вас на парті картки із завданнями. Виконуючи кожне  завдання ви отримаєте певну кількість балів, яка вказана в умові завдання.  Після виконання усих завдань, ви підсумуєте набрану кількість балів, які і будуть вашою оцінкою за домашнє завдання.

Завдання 1. Підписати малюнок «Будова клітини  бактерії».  (по 0,5б.)                  На виконання 1 хв. )

Картинки по запросу будова бактерій з підручника біологія 6 клас                         4

 

Картинки по запросу будова бактерій з підручника біологія 6 клас

 

1. Клітинна оболонка; 2. Клітинна мембрана; 3. Цитоплазма; 4. Джгутик.                   5. Ділянка цитоплазми, що містить ДНК.

 

Завдання 2.           Доповнити речення. (по 0,5б.). На виконання 2 хв.                                                                                                                                                   1. Бактерії були відкриті … (Антоні ван Левенгуком).

2. Клітини бактерій називають доядерними, або … (прокаріотами).

3. Бактерії поширені…(скрізь, де тільки можливе життя).

4.Як і клітини рослин і тварин, клітини бактерій оточені …(клітинною мембраною).

5. Замість ядра в клітині бактерій є… (ділянка цитоплазми, що містить ДНК).

6.  За типом дихання бактерії поділяються на … (анаероби та аероби).

7. За несприятливих умов бактерії утворюють товсту оболонку… (цисту).

8. Розмножуються бактерії… (поділом навпіл або брунькуванням).

9. За формою бактерії бувають… (різноманітні: у вигляді прямих або вигнутих паличок, кульок тощо).

10. Як називалися перші бактерії?..(архебактерії)

Завдання 3.   «Знайди пару» (по 1 б.). на виконання 1 хв.

  1.               Бактерії

А) Еукаріоти

  1.               Прокаріоти

Б) Спора

  1.               Аероби

В) Автотрофи

  1.               Гетеротрофи

          Г) Анаероби

  1.               Циста

          Д) Ціанобактерії

Після виконання кожного завдання – перевірка і виставлення балів.

Учитель. Кожен з вас перевірив, виставили відповідну кількість балів, картки здаєте і  я виставлю оцінки за домашнє завдання.

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

    Учитель.   Бактерії – це дивовижна група організмів. Ми вже згадували, що бактерії поширені скрізь, вони здатні існувати навіть у таких умовах, де інші організми не трапляються взагалі. Василь Леонідович Омелянський писав: «Мільярди мікроорганізмів розсіяні у природі,  вони оточують нас усюди. Невидимі, вони постійно  супроводжують людину, втручаючись  в її життя то як вороги, то як друзі.» (перегляд відео - /https://www.youtube.com/watch?v=-0aGkfcJync/)

Є царство, де живуть мікроби -

Найменші жителі Землі,

Не видно нам їх простим  оком,

Такі вони ростуть малі.

Кругом дробянки ці живуть 

І шкоду й користь нам  несуть.

1. Створення проблемної ситуації: Постановка проблемного питання

Учитель. - Учені стверджують, що життя на Землі без бактерій було б неможливе. А як ви вважаєте?

(Учні висловлюють свої припущення.)

2. Організація діяльності  учнів по розв’язуванню проблемної ситуації:

Учитель. У це важко повірити, але існування життя на нашій планеті багато в чому залежить саме від бактерій. Яке ж значення в природі та житті людини відіграють бактерії? Відповідь на дане запитання ми знайдемо опрацювавши тему сьогоднішнього уроку. І в кінці ми спробуємо відповісти на питання чи дійсно існування життя на нашій планеті неможливе без бактерій. 

Відкрийте зошити і запишіть тему  уроку: «Роль бактерій у природі та значення у житті людини».                                                                                                  

Учитель.  Про що б ви хотіли   дізнатися на уроці? (відповіді учнів).

Із ваших очікувань визначимо завдання уроку (на дошці):

          -  сформувати знання про значення бактерій  у природі;

-  розглянути роль  бактерій у господарстві людини;

- зясувати, як хвороботворні бактерії потрапляють в організм людини  та як запобігти бактеріальним захворюванням.

Я бажаю, щоб ваші очікування збулися!

ІV. Розкриття сутності окремих елементів навчального матеріалу

1. Вступна розповідь

На минулому уроці ви об’єдналися у 3  групи, вдома   ви опрацьовували  додаткову літературу та підбирали матеріал до сьогоднішнього уроку про роль бактерій у природі та значення в житті людини.

І група «Біологи» – значення бактерій  у природі

ІІ група «Біотехнологи» – значення  бактерій у господарстві людини.

          ІІІ група «Бактеріологи» – як запобігти бактеріальним захворюванням.

Зараз я вам пропоную опрацювати матеріал підручника, кожна група підзаголовок відповідно до своєї теми, і за матеріалами, які ви підготували вдома, та за матеріалами підручника  прозвітувати. На підготовку 5 хв.

Учитель. У кожного на парті таблиця, яку потрібно заповнити протяг уроку, прослухавши відповіді кожної групи. 

І група «Біологи»(Відповіді учнів)

Учитель. Який ми можемо зробити висновок. Яка роль бактерій у природі? (Відповіді учнів) (перегляд міні відео https://www.youtube.com/watch?v=tpjwnxds3hc)

  • розкладають рештки організмів;
  • виробляють речовини, що зв’язують частки ґрунту;
  • бактерії ґрунту та водойм слугують їжею дрібним тваринам;
  • забезпечують очищення водойм;
  • беруть участь в утворенні нафти, природного газу,  покладів залізних руд.
  • на  коренях деяких рослин (бобових) оселяються  бульбочкові бактерії, утворюючи  бульбочки.  Рослини отримують від бактерій  необхідні їм сполуки Нітрогену, бактерії, у свою чергу, дістають від рослини органічні сполуки.
  • ґрунтові бактерії виробляють сполуки, що  прискорюють ріст рослин;
  • співіснування бактерій і жуйних тварин є взаємовигідним;
  • бактерії можуть спричинювати різноманітні захворювання рослин і тварин;
  • у кишечнику людини також живуть бактерії, наприклад кишкова паличка, які сприяють процесам травлення.

Учитель. Ми розглянули значення бактерій у природі і які взаємозв’язки існують між живими організмами. А як людина використовує бактерії у своєму господарстві і якої шкоди бактерії можуть завдавати господарству людини розповість нам ІІ група «Біотехнологи».

ІІ група «Біотехнологи»

 (Відповіді учнів) (перегляд міні відео https://www.youtube.com/watch?v=xhHnhjr-Aj8)

Учитель. До речі, метод пастеризації про який ви говорили запропонував видатний французький мікробіолог Луї Пастер, тому цей метод носить його ім’я. Отже, який ми можемо зробити висновок. Яка роль бактерій у природі? (Відповіді учнів).

  • молочнокислі бактерії, за участі яких отримують кисломолочні продукти (кефір, сири, домашній сир,  йогурти, кумис);
  • виготовлення та зберігання зелених кормів для тварин;
  • квашення капусти,  дублення шкіри; 
  • боротьба зі шкідниками сільського та лісового господарства;
  • багато бактерій можуть псувати продукти харчування, різноманітні вироби.

ІІІ група «Бактеріологи»

 (Відповіді учнів) (перегляд відеопідказок https://www.youtube.com/watch?v=X_t2fGl-7qo)

А також наша група розробила пам’ятки «Як запобігти бактеріальним захворюванням?» Роздають пам’ятки.

Учитель. Отже, для того, щоб не було ніяких бактеріальних захворювань, обов’язково потрібно дотримуватись всіх правил запобігання хвороб, спричинених хвороботворними бактеріями. Шляхи потрапляння і методи профілактики описані в пам’ятках, з якими ви детально можете ознайомитись.

V.Узагальнення та систематизація знань       Учитель. Ви дізналися багато цікавої інформації про бактерії від кожної групи. Давайте виконаємо завдання.

 5.1. «Третій зайвий»

Завдання:  знайти зайвий об'єкт, пояснити рішення.
Азот, перегній,  бобові рослини.
       Відповідь: зайвий перегній, тому що він утворюється в результаті діяльності  бактерій гниття, бобові рослини засвоюють азот за допомогою бульбочкових бактерій.

Молоко, квашені гриби, ковбаса.
Відповідь: зайва ковбаса, тому що в ній можуть оселитися бактерії гниття, а молоко скисає, гриби квасяться  завдяки бактеріям бродіння.

Сир, компот, квасоля.
         Відповідь: зайва квасоля, тому що на її коренях живуть бульбочкові бактерії, а для виробництва сиру використовують бактерії бродіння, компот може   зіпсуватися завдяки бактеріям бродіння                                                                                   

Сир, сметана, горох.
          Відповідь: зайвий горох, тому що на його коренях живуть бульбочкові бактерії, а сметану і сир роблять бактерії бродіння.

  1.        Проведення гри «Що? Де? Коли?»
    По одному питанню до кожної команди.

А зараз ми трішки пограємо. Я думаю ви чули про таку  інтелектуальну гру як Що? Де? Коли? Наші учні 8 класу, які полюбляють вивчати біологію підготували для кожної групи відеозапитання.      

Увага! Відеозапитання (І групі)

Одного разу до Луї Пастера прийшов  незнайомець і назвався секундантом якось собі графа, котрому здалося, нібито вчений образив його. Пастер спокійно  вислухав секунданта і сказав: «Якщо мене викликають на дуель, я маю право вибрати зброю. Ось дві колби: в одній – збудник холери, у другій – чиста вода. Коли людина, яка прислала вас, погодиться випити вміст однієї з них, я вип’ю з іншої колби».

Як ви гадаєте, чи відбулася дуель? (Дуель не відбулася, тому що зброя – бактеріологічна. Граф побоявся отримати збудника холери). 

Увага! Відеозапитання (ІІ групі)

В Росії дворянські діти йшли до армії в полки, де видавався срібний посуд.

Як ви вважаєте, це були забаганки багатіїв чи заходи порятунку?  (Срібло має властивість знешкоджувати бактерії. Використовуючи срібний посуд, можна було захистити себе від бактеріальних хвороб травної системи).

Увага! Відеозапитання ( ІІІгрупі)

Молоко - сприятливе середовище для розвитку мікроорганізмів. Але якщо в нього додати тисячну частку грама пеніциліну, то воно може стояти вдвічі довше, ніж звичайно, не скисаючи у найспекотніший час. Як ви вважаєте, чому? (Пеніцилін – речовина, яка має антибактеріальні властивості. Тому додавши його у молоко, можна продовжити термін зберігання).

  1.        «Коло ідей»

    Учитель.  Ми з’ясували, яке важливе значення мають бактерії і якої шкоди вони завдають. Тож давайте повернемось до проблемного питання, яке ми поставили на початку уроку. Який ми можемо зробити висновок? Спрогнозуйте можливі наслідки після уявного зникнення всіх бактерій на Землі.

(відповіді учнів).

Повернутися до вислову В.Л.Омелянського.

Як ви можете пояснити вислів?

Учитель. Чи досягли ми очікуваних результатів?  (на дошці очікувані результати, що були на початку уроку)

Бесіда за запитаннями:

            - яке значення  бактерій  у  природі;                                - яка роль  бактерій у господарстві людини та якої шкоди бактерії можуть завдавати господарству людини;

              -  як хвороботворні бактерії потрапляють в організм людини  та як запобігти бактеріальним захворюванням.

VІ. Оцінювання.

VІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати § підручника

Завдання по групам:

І група – підготувати загадки про бактерії.

ІІ група – підготувати цікаві факти про бактерії.

ІІІ група – вірші про бактерії.

Творче випереджувальне завдання: підготувати повідомлення про роль одноклітинних твариноподібних організмів у природі та житті людини.

VІІІ. Загальні висновки.

Отже, бактерії – це дійсно дивовижна група організмів, від яких багато в чому залежить існування життя на нашій планеті. Вони постійно  супроводжують людину, втручаючись  в її життя  як друзі, приносячи їм користь, то як вороги, навпаки, спричиняючи різноманітні захворювання.

 

docx
Додано
27 березня 2020
Переглядів
2115
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку