Роль штучного інтелекту у вивченні математики
Штучний інтелект може бути використаний в математичній освіті для покращення якості навчання та забезпечення ефективного навчального процесу, а саме:
- системи індивідуального навчання: ШІ можуть бути використані для створення систем індивідуального навчання, які аналізують стиль навчання учня і пропонують персоналізований курс з математики. Ці системи можуть враховувати рівень знань учня, його інтереси та навчальний ритм, щоб забезпечити максимальну ефективність навчання;
- автоматизована перевірка завдань: ШІ можуть перевіряти правильність розв’язання задач на геометрію, алгебру, математичний аналіз тощо;
- створення інтерактивних курсів: можливість створення за допомогою ШІ курсів на основі інтерактивних розв’язувань задач та ігрових елементів робить навчання більш привабливим та ефективним;
- створення нових методів викладання: ШІ можуть бути використані для створення нових методів викладання математики, таких як візуалізація складних математичних концепцій. Наприклад, деякі програми можуть створювати графіки та анімації, щоб допомогти здобувачам освіти зрозуміти абстрактні математичні поняття.
- генерація тестів та завдань: ШІ може створювати різноманітні тестові завдання, щоб допомогти перевірити свої знання та краще підготуватися до підсумкових робіт. Алгоритми можуть також створювати математичні завдання для розвитку креативності та розвитку мислення;
- автоматизовані системи оцінювання: ШІ може допомогти вчителям автоматизувати процес оцінювання тестів та завдань, що звільняє більше часу для інших видів роботи.
У використанні штучного інтелекту є свої недоліки та певні виклики, та все ж, я вважаю, потрібно сконцентруватися на можливостях штучного інтелекту як інструменту розвитку компетентностей учнів, в тому числі і математичних. Кожен з учителів математики, враховуючи поставлені цілі, для розв’язування задач може обрати штучний інтелект на свій смак (Рис.1).
Рис.1 Приклади штучного інтелекту, які можна використовувати для розв’язування задач з математики
Я використовую штучний інтелект ChatGPTна уроках математики в
старших класах та при роботі (груповій чи індивідуальній) з учнями з високим рівнем знань.
ChatGPT насправді є «залежним», його відповіді залежать від коректності і точності формулювання запиту, від наявності підказок та уточнень. Правильна підказка – це «ланцюжкова підказка», тобто у випадку складних завдань варто розбити підказку на кілька проміжних етапів. Та завдяки роботі з даним штучним інтелектом учня розивають здатність критично аналізувати інформацію, уміння бачити логічні порушення у твердженнях, усувати їх та виявляти причини допущених порушень, уміння аргументувати свої думки, наявність розумної долі сумнівів, прагнення до пошуку раціонального способу розв'язування задачі. Тому на уроках алгебри ми зі старшокласниками даємо завдання штучному інтелекту і аналізуємо розв’язання, знаходимо помилки, обговорюємо доцільність використання того чи іншого способу.
Отже, використання штучного інтелекту в математичній освіті може забезпечити ефективний та персоналізований підхід до навчання математики, що сприятиме розвитку математичних здібностей студентів та підготовці їх до викликів сучасного світу.