Мета: спонукати учнів поглянути на глобальну комп'ютерну мережу Internet з різних сторін; повторити і узагальнити знання про комп'ютерні мережі і Internet, про правові аспекти роботи з інформацією; повторення і закріплення основного програмного матеріалу, вираженого в неординарних ситуаціях; пов'язати інформатику з іншими предметами; розвиток алгоритмічного мислення, пам'яті, уважності; розвиток пізнавального інтересу, творчої активності учнів; розвиток у школярів уміння висловлювати думки, моделювати ситуацію; виховати пошану до суперника, уміння гідне вести суперечку, стійкість, волю до перемоги, винахідливість, уміння працювати в команді.
Рольова гра «Суд над Інтернетом. Internet: глобальне добро або зло?»
Мета: спонукати учнів поглянути на глобальну комп'ютерну мережу Internet з різних сторін; повторити і узагальнити знання про комп'ютерні мережі і Internet, про правові аспекти роботи з інформацією; повторення і закріплення основного програмного матеріалу, вираженого в неординарних ситуаціях; пов'язати інформатику з іншими предметами; розвиток алгоритмічного мислення, пам'яті, уважності; розвиток пізнавального інтересу, творчої активності учнів; розвиток у школярів уміння висловлювати думки, моделювати ситуацію; виховати пошану до суперника, уміння гідне вести суперечку, стійкість, волю до перемоги, винахідливість, уміння працювати в команді.
Обладнання: три комплекти роздаткового матеріалу.
Місце проведення: класна кімната
Форма проведення: рольова гра
Вік дітей: учні 10А класу
Дійові особи: Суддя, Прокурор, Адвокат. ІНТЕРНЕТ, свідки захисту, свідки звинувачення, секретар.
План виховного заходу
І. Організаційний етап
ІІ. Мотиваційний етап
Слово вчителя
ІІІ. Реалізаційний етап
1. Вступне слово судді
2. Слово Прокурора.
3. Виступи свідків звинувачення
4. Слово адвоката.
5. Виступи свідків захисту
6. Виступ звинувачуваного
7. Завершальне слово судді
IV. Підсумковий етап
I. Організаційний етап.
II. Мотиваційний етап.
Учитель: Світ змінився з приходом глобальної комп'ютерної мережі Internet. У людства з'явилися фантастичні можливості в області комунікацій. Сьогодні не виходячи з будинку можна познайомитися і поспілкуватися з людьми, що знаходяться далеко за межами Вашої країни, а може бути і взагалі на іншому континенті, придбати різні товари і послуги і багато що інше.
Проте, далеко не все так просто і радісно, як може показатися на перший погляд. Глобальне розповсюдження комп'ютерних мереж несе в собі ряд проблем, про яких ми мало замислюємося, про яких слід знати.
III. Реалізаційний етап.
Секретар суду: Встати, суд йде!
Суддя: Прошу сідати!
Слухається справа по звинуваченню глобальної мережі Internet по Статтям 361, 362 Карного кодексу розділу XVI «Злочини у сфері використання електронно-обчислювальних машин (комп’ютерів), систем та комп’ютерних мереж» та в негативному впливі на підростаюче покоління.
Звинувачення підтримує прокурор _______, захист здійснює адвокат ________.
Давайте спробуємо виявити сильні і слабкі сторони, достоїнства і недоліки глобального розповсюдження комп'ютерної мережі.
Слухання оголошується відкритим.
Слово надається прокурору. ______, прошу вас.
Прокурор: Ваша честь, поважана публіка!
Розповсюдження і розвиток комп'ютерних мереж породило цілий комплекс злочинів нового вигляду.
Internet обвинувачується в розповсюдженні вірусів і шкідливих програм, а також в пропаганді насильства і жорстокості, ще в розповсюдженні спама, порушенні авторських і суміжних прав і спричиненню шкоди етичному і фізичному здоров'ю людини. З боку звинувачення були запрошені свідки, які можуть підтвердити перераховані факти.
Але на початку у мене питання: Людство жило багато років без Internet. Як, коли і навіщо він з'явився на світ?
Адвокат: Ваша честь, дозвольте викликати наших свідків – істориків.
Суддя: Дозволяю викликати для надання свідчень свідків – істориків. Суд нагадує про відповідальність за дачу помилкових свідчень. Відповідайте на питання прокурора. Як, коли і навіщо Internet з'явився на світ?
Виступ свідків-істориків: Присягаємося говорити правду і лише правду.
Інтернет – всесвітня система взаємосполучених комп'ютерних мереж, що базуються на комплекті Інтернет-протоколів. Інтернет також називають мережею мереж. Інтернет складається з мільйонів локальних і глобальних приватних, публічних, академічних, ділових і урядових мереж, пов'язаних між собою з використанням різноманітних дротових, оптичних і бездротових технологій. Інтернет становить фізичну основу для розміщення величезної кількості інформаційних ресурсів і послуг, таких як взаємопов'язані гіпертекстові документи Всесвітньої павутини (World Wide Web — WWW) та електронна пошта.
Історія Інтернету сягає досліджень 1960-х років, які проводилися на замовлення уряду США і мали на меті створення надійних розподілених комп'ютерних мереж, стійких до пошкоджень. Попередницею Інтернету стала мережа ARPANET (англ. Advanced Research Projects Agency Network), яка почавши функціонувати наприкінці 1960-х, напочатку 1970-х об'єднувала близько 200 вузлів.
Урядове фінансування магістральної мережі Національного наукового фонду США в 1980-х, а також приватне фінансування для інших комерційних магістральних мереж в усьому світі призвело до участі в розробці нових мережевих технологій і злиття багатьох мереж. Комерціалізація в 1990-х міжнародної мережі привела до її популяризації та впровадження в практично кожен аспект сучасного життя людини. З 2011 року понад 2,1 мільярда людей користуються послугами Інтернету.
Секретар: В зал суду запрошується свідок, який розповість про комп’ютерні мережеві віруси.
Свідок 2: Присягаюся говорити правду і лише правду. Віруси можуть бути різні.
До вірусів відносяться програми, що поширюють свої копії по ресурсах локального комп’ютера з метою:
- подальшого запуску свого коду при яких-небудь діях користувача;
- подальшого впровадження в інші ресурси комп’ютера;
- утаєння коду заражених файлів від антивірусної перевірки (шифрувальники файлів);
- програми, що повідомляють користувачеві свідомо-помилкову інформацію про свої дії в системі.
Вони розповсюджуються по мережі Internet щодня, і доводиться обновляти свої антивірусні бази по кілька разів на день, щоб відчувати себе в безпеці. Але все таки розробка вірусів небезпечна на рівні безпеки країни, а не тільки окремого користувача.
Секретар: В зал суду запрошується свідок член комісії по інформаційній політиці.
Свідок 3: Присягаюся говорити правду і лише правду. Internet обвинувачується в розповсюдженні спама. За останні півтора роки експерти вивчили всі існуючі види і категорії спама і дійшли висновку, що при віднесенні до спаму будь-якого небажаного або рекламного листу, виникає велика небезпека втратити ділову пошту. Але, проте, спам доставляє користувачам багато незручності.
У переважній більшості спам використовується для реклами, іноді для накручування лічильників на сайті, збору інформації, рідше для засилання вірусів. Але є загальна мета – довести свою інформацію до максимально можливого числа адресатів при мінімальних витратах. Причому “авторів” не хвилює склад аудиторії, головне – кількість.
Секретар: В зал суду запрошується свідок, який розповість про піратство в мережі.
Свідок 4. (Виступає із звинуваченням Internet в порушенні авторських і суміжних прав)
Нелегальне копіювання та розповсюдження програмних продуктів на дисках та через комп'ютерні мережі, що включає також зняття (нейтралізацію) різноманітних програмних систем захисту Для цього існує спеціальний клас програмного забезпечення – так звані англ. «cracks» (укр. кряки чи крякалки) – тобто спеціальні патчі, готові серійні номери або їх генератори для продукту, котрі знімають з нього обмеження, пов'язані з вбудованим захистом від нелегального використання. У зв'язку із появою електронних бібліотек, що безкоштовно надають доступ усім бажаючим до текстів літературних творів, їхня діяльність почала розглядатися деякими авторами та видавництвами як піратство. Не зважаючи на те, що інтернет бібліотеки зазвичай йдуть назустріч автору, та прибирають твори з відкритого доступу за їхнім проханням, у деяких випадках все ж таки доходить до судових позовів.
Секретар: В зал суду запрошується свідок представник органів правопорядку.
Свідок 5. (Виступав із звинуваченням Internet в пропаганді насильства і жорстокості)
Веб-сторінки, що пропагують насильство та жорстокість
Жорстоке поводження і шкідливий вплив на дітей і підлітків в Інтернеті включає:
1. Виготовлення, розповсюдження і використання матеріалів, що зображують насилля, включаючи сексуальне;
2. Чіпляння або «залицяння» в мережі, входження в довіру дитини з метою залучення її у ситуацію, де їй може бути заподіяна шкода;
3. Показ і пропаганда матеріалів, можуть завдати психологічну, фізичну або іншу шкоду;
4. Домагання, шантаж або залякування, включаючи переслідування.
Жорстокість у засобах масової інформації та Інтернеті посідає далеко не останнє місце в переліку насильницьких проявів у суспільстві. Одні назви чого варті: телесеріал «Проклятий рай», «Щоденник убивці», «Втеча з пекла»… Є й передачі, які не мають таких жахливих назв, але їх зміст переповнений сюжетами насильства та жорстокості: програма «Щиросердечне зізнання», документальний серіал «Ціна кохання» – цей список можна продовжувати і продовжувати. Усе це «крутиться» на телеканалах, у той час, як психологи, педагоги, представники правозахисних та інших громадських організацій б’ють в усі «дзвони».
Прокурор: Ваша честь! За допомогою Internet орудують багато шахраїв! Прошу вислухати ще свідків звинувачення.
Секретар: В зал суду запрошується свідок.
Свідок 6: Присягаюся говорити правду і лише правду. Однієї з популярних сфер активності Internet - шахраїв стали аукціони, де під «доброчесним» дахом виявилося дуже зручно займатися нелегальною торгівлею – наприклад, збутом викраденого, спекуляцією дефіцитними квитками і т.п. Крім цього, одержали воістину нечувані раніше можливості (з виникненням Internet), так це торговці «липовими» дипломами. Вихід на міжнародні простори додав цьому злочинному бізнесу так масові масштаби, що під загрозою повної компрометації виявилася вся система «дистанційного» навчання.
Секретар: В зал суду запрошується психолог.
Психолог: У даний час Internet представляє величезну загрозу для психічного і фізичного здоров'я людей. Найпоширенішою формою Internet – залежності є геймерство. Переважання цієї форми обумовлено відсутністю необхідності в яких-небудь навиках роботи з персональним комп'ютером.
Ще одна форма Internet – залежності – хакерство. Людину привертає те, що він може когось перехитрити, відчути себе краще, розумніше, сильніше за інших. Діяльність хакерів в основному не носить комерційного характеру, але в той же час завдає величезного збитку інтелектуальної власності і може використовуватися в злочинних цілях.
Ще одна форма Internet – залежності – це спілкування по Internet. Це небезпечно тим, що людина поступово розучується спілкуватися в реальному житті, полюс комунікативної активності переноситься з реальних умов соціуму в мережу.
Секретар: В зал суду запрошується свідок, інтернет-залежний користувач.
Інтернет-залежний користувач: Присягаюся говорити правду і лише правду. Я усвідомлюю, що хворий. Я приходжу додому з школи – і відразу включаю комп'ютер і заходжу в Internet. Мені фізично погано, якщо немає доступу до мережі… Я провожу там весь свій час, я не ходжу на вулицю, не спілкуюся з друзями... Я не сплю ночами, не роблю уроки… І у всьому цьому винуватий Internet! Я практично втрачений для суспільства, але нічого не можу з цим поробити!
Мої типи мережевих захоплень:
Суддя: Слово для захисту надається адвокату. ______, будь ласка.
Адвокат: Слід пам'ятати, що основне призначення Internet – це отримання необхідної інформації в максимальному об'ємі за мінімальну кількість часу. Будь-яка протидія використовуванню Internet сучасним людством є кроком назад в історичному розвитку. Internet дає людям свободу. Він повинен існувати і не бути чиєюсь власністю.
З свого боку ми теж запросили свідків, яким є що сказати про плюси Internet.
Секретар: В зал суду запрошується свідок, якій розповість про безкоштовне програмне забезпечення.
Свідок 7: Присягаюся говорити правду і лише правду. Internet сприяє розвитку вільного Internet ПО. До того ж такі сервіси Internet, як ICQ і багато інших, сприяють спілкуванню людей, які в реальному житті взагалі могли б ніколи не зустрітися. Значить, Internet сприяє новим знайомствам і не дає загаснути старим.
Секретар: В зал суду запрошується свідок бізнесмен.
Бізнесмен: Присягаюся говорити правду і лише правду. Internet - це вікно в діловий світ. В ньому всі рівно. Це єдине місце, де мале підприємство може скласти гідну конкуренцію монстрам великого бізнесу. (розповідь про можливості бізнесу в Internet)
Процес використання Internet-технологій для оптимізації інформаційних і комерційних процедур, що відбуваються в рамках глобальних процесів соціальної комунікації, обумовив появу цілого ряду нових способів отримання прибутку за допомогою мережі Internet. Найпоширеніші з них:
1. Реклама. Багатомільйонна аудиторія мережі Internet дозволяє привернути увагу до продукції, що продається, або послуг.
2. Маркетинг. Розміщення в Internet інформації презентаційного характеру дозволяє компаніям заявити про себе і свою діяльність.
3. Публікація інформації. Internet має незаперечні переваги перед іншими засобами масової інформації, маючи можливість в будь-який час і з будь-якої точки земної кулі надавати новини, огляди, довідкові дані, електронні бібліотеки,аудіо- і відеодані.
4. Спільна розробка проектів. Internet надає можливість спільної розробки програмних продуктів, чим досягається істотне скорочення витрат на організацію робочих груп програмістів.
5. Зв’язок з філіями і мобільними співробітниками. За допомогою Web-вузлів підприємства та організації можуть розширити можливості звичайної електронної пошти Internet, надавши можливість авторизованим користувачам (співробітникам, клієнтам, постачальникам та ін.) права доступу до найсвіжіших корпоративних даних.
6. Електронна комерція. Купівля і продаж різноманітних продуктів і послуг за допомогою глобальної мережі Internet.
Прокурор: А яка користь від INTERNET освіті?
Адвокат: За допомогою INTERNET можна дістати доступ до навчальних програм, до системи дистанційної освіти, особливо цікаво вивчати мистецтво, використовуючи сайти різних музеїв. Ви зможете подорожувати по залах Ермітажу, не виходячи з будинку і не штовхаючись в натовпі туристів. Ви зможете потрапити в Білий дім у Вашингтоні, познайомитися з сім'єю американського президента. Правда, для цього потрібно ще знати англійську мову.
Багато вчителів у школах практикують використання комп'ютерів для навчання. Це і презентації на уроках, і відеоуроки по проведенню хімічних реакцій і фізичних експериментів, і використання комп'ютерів для математичного моделювання і т.д. Але наука не стоїть на місці – і те, що використовувалось сьогодні, вже може бути неактуальне завтра. І, здається, це головна мета користування Internet в школі – отримання свіжої інформації і оновлення програмних продуктів для нашого подальшого навчання.
Є і інші плюси інтернетизації – участь в Internet-конференціях, форумах і т.п., де кожний, будь то учень або вчитель, може дізнатись про щось нове, познайомитись з людьми, які зацікавлені в предметі так само, як і ти сам.
Суддя: Обвинувачений, ваше останнє слово!
Інтернет: Я не визнаю свою провину. Я – лише ресурс, який надає певні можливості. А як мене використовуватимуть – для користі або в шкоду – залежить від конкретних людей. Отже судити треба не мене, а користувачів, які використовують мої ресурси для протизаконних дій!
Суддя: Суд, розглянувши всі обставини справи і вислухавши всіх свідків, вирішив:
Internet – двозначна річ. З одного боку, це простір свободи, з іншою – прозорості і контролю. Internet увібрав в себе не тільки достоїнства глобальності, але і глобальні вади. Технічний прогрес зупинити неможливо, але слід пам'ятати, що у будь-якої новини є свої позитивні і негативні сторони. І чим стане Internet в нашому житті, залежить від людини…
Суд вирішив Internet виправдати. Вирок остаточний і оскарженню не підлягає! Судове засідання оголошується закритим!
Секретар: Встати! Суд йде!
IV. Підсумковий етап.
Учитель. Протягом заняття нам вдалося поглянути на глобальну комп'ютерну мережу Internet з різних сторін. Виявлені як позитивні, так і негативні її якості. Узагальнюючи все вищесказане можна зробити висновок, що Internet є дуже важливим джерелом інформації, користуватися яким поза сумнівом треба, проте при цьому не слід забувати про ті проблеми, які несе в собі глобальна мережа і відноситься до неї з часткою розумного скептицизму.
Позитивні
- Спілкування без меж в реальному масштабі часу.
- Оперативний глобальний пошук інформації.
- Передача файлової інформації без використовування зовнішніх носіїв.
- Інтернет-торгівля і банківські операції.
- Можливість дистанційної освіти.
- Додаткові робочі місця.
- Системи оперативного опитування соціологічного або іншого.
- Розваги.
Негативні
- Підміна реального спілкування віртуальним.
- Погіршення креативної здатності.
- Шкода здоров'ю.
- Розповсюдження комп'ютерних вірусів.
- Розповсюдження нелегальної інформації.
- Можливість невірогідності інформації.
- Порушення авторських прав.
- Електронний спам.
- Вторгнення в особисте життя.
Дякую всім за співпрацю, до побачення!