УРОК № 3 РОМАНС ТА ЙОГО РІЗНОВИДИ
Мета уроку :
Навчальна: поглибити уявлення учнів про виражальні та зображальні можливості музики; учити учнів висловлювати судження про життєвий зміст музичних образів, зокрема ліричних; закріпити розуміння учнями поняття романс;
Розвивальна: розвивати вокально-хорові навички та вміння спостерігати за інтонаційним розвитком музичних образів;
Виховна: прищеплювати учням глибоке розуміння класичної музики, почуття краси.
Музичний матеріал: романси «Гірські верхівки» А. Рубінштейна, О. Варламова, Г. Свиридова; «Диво-осінь» А. Олейниковой
Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрети А. Рубінштейна, О. Варламова, Г. Свиридова, А. Олейниковой репродукція картини М. Реріха «Гора п'яти скарбів».
Обладнання: ТЗН, фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований урок.
ХІД УРОКУ
Учні входять до класу під музичний супровід («Диво-осінь» А. Олєйникової).
1. ВСТУПНА ЧАСТИНА
Організаційний момент. Повідомлення теми, мети, завдань уроку (теми семестру та уроку написані на дошці)
Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Сьогодні ми розповімо велику історію про один музичний жанр. Він досить довго мандрує сторінками музичного та літературного мистецтва.
Ще в епоху Середньовіччя з'явився пісенний жанр, в основі якого лежить розповідь. Він оповідав про різні історичні події, лицарські подвиги, історії з народного життя. Його твори виконували в супроводі інструмента. Нове життя цей жанр отримав у XIX столітті. І відтоді живе як повноправний родич пісні; крім того, розповідає мовою різних інструментів — тобто став ще й інструментальним жанром.
Ви здогадалися, про що йдеться?
2. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Розповідь учителя
Отже, сьогодні ми поговоримо про романс — основний жанр вокальної камерної музики. Цей термін виник в Іспанії, у Середньовіччі, і спочатку означав побутову пісню романською мовою (як відомо, іспанська належить до романських мов). Романс як світська п'єса для голосу з інструментальним супроводом швидко завоював Європу. Існує багато його різновидів — елегія, балада, серенада, в яких композитори передають свої настрої, думки, враження.
Представники романтичного стилю XIX століття найпочесніше місце поміж усіх видів мистецтва віддавали музиці.
Отже, романс (ісп. romance, від лат.— по-романськи) — це невеликий за обсягом вірш та музичний твір для сольного співу з інструментальним акомпанементом.
Складання асоціативного куща
Які асоціації виникають у нашій уяві, коли ми вимовляємо це слово? Складемо асоціативний кущ до поняття романс.
Поезія російського поета Михайла Юрійовича Лєрмонтова привертала увагу багатьох композиторів.
Лермонтовські вірші поклали на музику 109 композиторів (сьогодні відомо вже про 116), а до вірша «Гірські верхівки» різні композитори створили 104 різноманітних мелодії.
Сприйняття творів мистецтва
Зображувальна виразність цього вірша відбила¬ся в живописних творах О. Васнецова, В. Конашевича, Ф. Константинова, М. Реріха (споглядання репродукції картини М. Реріха «Гора п'яти скарбів»).
Російський композитор А. Рубінштейн також обрав саме цей вірш для того, щоб покласти його на музику. За жанром «Гірські верхівки» — романс. У цьому творі автор милується красою природи Кавказу. Музика підкреслює захват автора.
Слухання музики
Послухайте цей романс та дайте відповідь на запитання,
Слухання романсу «Гірські верхівки» А. Рубінштейна
Розповідь учителя
Форма романсу вільна, слідкує за текстом. Перша частина звучить подібно до теми. Вона одноголосна, має чіткий ритм і короткі фрази, за характером оповідна. Друга частина звучить як варіація, в ритмі з'являється більше довгих нот, фрази стають ширшими, а характер мелодії — більш натхненним і захопливим. Рух мелодії хви-леподібний.
Російський композитор О. Варламов також звернувся до поезії М. Лєрмонтова.
Він створив романтичний пейзаж, не-мовби написаний акварельними фарбами. І знову дивуєшся тій простоті засобів, завдяки яким композитор досягає невимовної виразності. Гармонія дуже проста. Одноманітний ритм надає романсу схожості з колисковою.
Слухання музики
Послухайте романс О. Варламова та дайте відповідь на запитання:
Слухання романсу «Гірські верхівки» О. Варламова
Розповідь учителя
Поміж композиторів, які також звертались до цього вірша М. Лєрмонтова,— Георгій Свиридов.
Георгій Васильович Свиридов (1915— 1998) — російський композитор минулого століття. Він родом з-під Курська, з родини селянина. З дитячих років захоплюючись народними піснями, Свиридов ніколи не залишав поза увагою фольклорні мотиви та образи. Тема Батьківщини пронизує всю його творчість.
Георгій Свиридов зростав у оточенні народних пісень свого краю. Любов до народної пісні композитор проніс крізь усе життя. Головні теми творчості Свиридова — натхненний образ Батьківщини, народу, людини з її багатим, поетичним духовним світом і любов'ю до рідної землі.
Життя композитора було нелегким. Громадянська війна трагічно забрала в чотирирічного хлопчика батька. А потім Велика Вітчизняна війна... Майже всі рукописи талановитого студента Ленінградської консерваторії загинули під час блокади міста. Так невблаганно і жорстоко відбилося на долі майбутнього видатного композитора бурхливе, тривожне XX століття.
Георгій Свиридов складав музику в різноманітних жанрах. Особливо вражає його відчуття краси поетичного слова — більшість творів композитора створені на літературній основі (в основному це вокальні твори). Водночас твори Георгія Свиридова поєднують простоту та ясність думки з новими інтонаціями, майстерним ви-користанням тембрового забарвлення інструментів симфонічного оркестру і народної пісенної творчості. У своїх творах композитор на рівні високої художньої досконалості підкреслює все найкраще та піднесене, що є в людині та природі.
Романси Свиридова — це цілком нові форми втілення поезії в музиці. Проте інтонації вокальної партії в романсі Свиридова — суто російські (як і у вірші Лєрмонтова).
Слухання музики
Учитель. Послухайте романс Г. Свиридова на ті ж вірші та поміркуйте над відповіддю на запитання,
Слухання романсу «Гірські верхівки» Г. Свиридова
Вокально-хорова робота
Учитель. Пейзажну замальовку ми також можемо побачити у багатьох сучасних піснях,
Пейзаж — це жанр образотворчого мистецтва, що відтворює образи природи.
Послухайте пісню «Диво-осінь» А. Олєйникової та дайте відповідь на запитання:
Слухання пісні«Диво-осінь» А. Олєйникової
Розспівування
Розучування пісні «Диво-осінь» А. Олєйникової
3. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Підбиття підсумків уроку
Учитель. Музика — це душа поезії. У романсі вона допомагає краще зрозуміти поетичне слово, але водночас робить його як більш глибоким, так і більш зрозумілим. І я сподіваюсь, що ваші серця розкрились назустріч такій чудовій музиці!
Експрес-тестування
1. Романс — це:
а) вокальний твір для голосу з інструментальним супроводом;
б) великий віртуозний музичний твір для соліста з оркестром;
в) музичний твір для виконання голосом без слів у супроводі му-зичного інструмента.
2. Автор пісні «Диво-осінь» — це:
а) А. Олєйнікова; б) Г. Гладков; в) М. Глінка.
4. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Обрати вірш, в якому оспівується природа, та поміркувати над тим, якою має бути музика до нього.
Учні виходять із класу під музичний супровід («Диво-осінь» А. Олєйникової).