РОМАНС ТА ЙОГО РІЗНОВИДИ (БАЛАДА)

Про матеріал
Мета уроку : Навчальна: ознайомити учнів із твором, що належить до стилю музичного романтизму — баладою Ф. Шуберта «Лісовий цар»; сформувати в учнів загальне уявлення про стиль музичного романтизму; закріпити розуміння учнями понять музичний стиль, балада; Розвивальна: розвивати вміння характеризувати особливості музичних образів у їх інтонаційному становленні та розвитку як відображення життєвих явищ; розвивати навички втілення емоційно-образного змісту музичного твору у процесі його виконання; Виховна: формувати вдумливе ставлення до музичного мистецтва, виховувати естетичний смак. 
Перегляд файлу

УРОК № 5 РОМАНС ТА ЙОГО РІЗНОВИДИ (БАЛАДА)

Мета уроку :

Навчальна: ознайомити учнів із твором, що належить до стилю музичного романтизму — баладою Ф. Шуберта «Лісовий цар»; сформувати в учнів загальне уявлення про стиль музичного романтизму; закріпити розуміння учнями понять музичний стиль, балада;

Розвивальна: розвивати вміння характеризувати особливості музичних образів у їх інтонаційному становленні та розвитку як відображення життєвих явищ; розвивати навички втілення емоційно-образного змісту музичного твору у процесі його виконання;

Виховна: формувати вдумливе ставлення до музичного мистецтва, виховувати естетичний смак.

Музичний матеріал: балада «Лісовий цар» Ф. Шуберта, «Балада про солдата» В. Соловйова-Седого. Літературний матеріал: балада «Лісовий цар» В. Жуковського. Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрети Ф. Шуберта, В. Соловйова-Седого; репродукція картини М. Швінда «Шубертіада у Й. Шпауна».

Обладнання: ТЗН, фонохрестоматія.

Тип уроку: комбінований урок.

ХІД УРОКУ

Учні входять до класу під музичний супровід («Балада про солдата» В. Соловйова-Седого).

1. ВСТУПНА ЧАСТИНА Організаційний момент Повідомлення теми, мети, завдань уроку  (теми семестру та уроку написані на дошці)

Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Сьогодні ми дізнаємося велику історію одного музичного жанру. Він досить довго мандрує сторінками музичного та літературного мистецтва.

Ще в епоху Середньовіччя з'явився пісенний жанр, основою якого є розповідь. Він оповідав про різні історичні події, лицарські подвиги, історії з народного життя. Його твори виконували в супроводі інструмента. Нове життя цей жанр отримав у XIX столітті. І відтоді живе як повноправний родич пісні та романсу. Ви здогадалися, про що йдеться?

 

Актуалізація опорних знань.  Розв'язання кроссворда

  •     Пригадайте: які жанри пісень ви знаєте? (Романс, гімн, дума, щедрівка, веснянка, колядка)

Методичний коментар. Учні отримують кросворд, в якому немає виділених кольором клітинок.

А

н

т

Р

С

р

0

к

щ

Л

Д

А

0

А

г

Л

д

Е

У

т

П

м

0

І

щ

У

Д

М

н

ц

А

0

м

г

м

р

В

Е

с

Н

Я

н

к

А

І

А

В

А

С

Ю

м

н

т

в

0

0

І

ї

С

и

ю

Л

к

м

л

К

0

л

я

д

к

А

 

 

 

 

 

 

 

 

2.ОСНОВНА ЧАСТИНА Розповідь учителя

 Отже, сьогодні на нас очікує зустріч з іще одним вокальним жанром — баладою.

Балада — музичний жанр, що має довгу і насичену історію. У середні віки баладою називали народну пісеньку, що супроводжувала танець. Невипадково її назва походить від латинського Ьаllо — танцюю.

Потім жанр балади прийшов до літератури як лірико-епічний, драматичний твір, основу змісту якого складають історичні події, старовинні легенди і перекази. У такому ж значенні в епоху романтизму балада повернулася до музики — вокальної та інструментальної.

Музика балади розгортається послідовно, відображаючи розвиток сюжету поетичного тексту або програмного задуму інструментального твору. У музичних баладах оживають легендарні, інколи фантастичні персонажі сивої давнини та реальні особи й історичні події різних часів.

Однією з найяскравіших балад у музичній скарбниці є балада «Лісовий цар» Ф. Шуберта.

  •     Пригадайте: що ви пам'ятаєте про творчий шлях Ф. Шуберта?

Творчий шлях Ф. П. Шуберта є типовим для композитора-романтика. У його житті були щасливі й гіркі дні. Палке бажання творити музику примусило композитора відмовитися від служби та присвятити себе мистецтву. «Я з'явився на світ, щоб створювати музику»,— писав Ф. П. Шуберт. Створювати цю красу було для нього так само природно, як і дихати. Впродовж декількох років Шуберту доводилося жити у своїх друзів — серед них теж були композитори, художники, поети, співаки. Утворився тісний круг близьких один одному людей — душею його став Шуберт. Був він невеликого зросту, щільний, коренастий, короткозорий, соромливий і відрізнявся надзвичайною чарівливістю. До цього часу належать знамениті «шубертіади» — вечори, що були присвячені виключно музиці Шуберта, коли він не відходив від фортепіано, тут-таки, на ходу, створюючи музику...

Сприйняття творів мистецтва

Учитель. Погляньте на репродукцію картини «Шубертіада у Й. Шпауна» австрійського художника Моріца фон Швінда. Зверніть увагу на розташування слухачів, на те, з яким захопленням слухають вони гру музиканта.

Шуберт високо підніс жанр пісні, в невелику музичну форму він зумів вкласти глибокий і багатий зміст. Пісні Ф. П. Шуберта за своїм складом близькі до народнопісенної творчості й призначені для домашнього музикування. Але яскравий образний зміст і художня досконалість, що були їй невідомі в XVIII столітті, зробили пісню рівноправною серед інших жанрів музичного мистецтва. Із великим теплом і проникливістю Шуберт розкриває перед нами внутрішній світ людини з її почуттями радості, смутку, любові. Велике місце в його піснях займає зображення природи, головний же зміст його пісень — це життя людини, життя почуттів.

Навіть не знаючи назву пісні та її тексту, ми відчуваємо характер музичних образів, які втілює Шуберт у свій твір.

1815 року він написав баладу, яка відкрила нову сторінку не лише в історії пісенного жанру, айв історії музичного мистецтва. На той час композитору було всього 17 років.

Слухання музики

Учитель. Послухайте баладу Ф. Шуберта у виконанні німецькою мовою і дайте відповідь на запитання,

  • Які образи можна уявити в цій баладі?

Слухання балади «Лісовий цар» Ф. Шуберта

  •     Яку картину, на вашу думку, змальовано в цій баладі?

Розповідь учителя

Ви відчули драматичне напруження, стрімкий рух музики, хвилювання, тривогу і навіть погрозу. Назва цієї балади — «Лісовий цар» на вірші німецького поета Й. В. Ґете, найулюбленішого німецького поета композитора.

«Лісовий цар» — це пісня-балада, глибоко драматична за змістом. Послухайте цю баладу у перекладі російською В. Жуковського.

Кто скачет, кто мчится под хладною мглой?

Ездок запоздалый, с ним сын молодой.

К отцу, весь издрогнув, малютка приник;

Обняв, его держит и греет старик.

«Дитя, что ко мне ты так робко прильнул?»

 

— «Родимый, лесной царь в глаза мне сверкнул:

Он в тёмной короне, с густой бородой».

— «О нет, то белеет туман над водой».

«Дитя, оглянися; младенец, ко мне;

Весёлого много в моей стороне:

Цветы бирюзовы, жемчужны струи;

Из золота слиты чертоги мои».

 

«Родимый, лесной царь со мной говорит:

Он золото, перлы и радость сулит».

— «О нет, мой младенец, ослышался ты:

То ветер, проснувшись, колыхнул листы».

 

«Ко мне, мой младенец; в дуброве моей

Узнаешь прекрасных моих дочерей:

При месяце будут играть и летать,

Играя, летая, тебя усыплять».

 

«Родимый, лесной царь созвал дочерей:

Мне, вижу, кивают из тёмных ветвей».

— «О нет, всё спокойно в ночной глубине:

То ветлы седые стоят в стороне».

 

«Дитя, я пленился твоей красотой:

Неволей иль волей, а будешь ты мой».

— «Родимый, лесной царь нас хочет догнать;

Уж вот он: мне душно, мне тяжко дышать».

 

Ездок оробелый не скачет, летит;

Младенец тоскует, младенец кричит;

Ездок погоняет, ездок доскакал...

В руках его мёртвый младенец лежал.

 

  •     Як ви зрозуміли зміст цього поетичного твору?
  •     Як можна охарактеризувати емоційний стан кожного з трьохперсонажів балади: батька, дитини та лісового царя?
  •     Послухайте баладу Ф. Шуберта ще раз. Яку роль відіграє фортепіанний супровід у створенні єдиного драматичного образу?

Слухання музики

Повторне слухання балади «Лісовий цар» Ф. Шуберта

Учитель. Характеристики дійових осіб у цій музичній баладі дуже контрастні: звабливе звернення лісового царя передається м'якою і вкрадливою мелодією; спокійні, стримані інтонації батька і схвильований плач дитини передаються речитативними інтонаціями, а фортепіанна партія допомагає розкрити характер образу, створює враження напруженої скачки та тривоги.

Балада «Лісовий цар» проникнута глибоким інтересом до світу людської душі. Саме з народних казок і переказів виник сюжет (розповідь про нічного мандрівника) і форма віршів (балада-оповідь).

Вокально-хорова робота

Учитель. Балада продовжує життя і в сучасному музичному мистецтві.

Сьогодні ми розучимо пісню В. Соловйова-Сєдого на слова М. Матусовського «Балада про солдата».

 Послухайте і дайте відповідь на запитання:

  • Про які історичні події йдеться у цій баладі?

Слухання «Балади про солдата» В. Соловйова-Сєдого

  •     Як ви вважаєте, йдеться про якогоськонкретного солдата або образ солдата збірний?
  •     Як відбувається динамічний та емоційний розвиток пісні?

 Розспівування

Розучування «Балади про солдата» В. Соловйова-Сєдого

3. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

Підбиття підсумків уроку

Учитель. Жанр балади є популярним і досі, адже в різні епохи, в різних стилях композитори зверталися до нього. Наприклад, у романтичній баладі «Лісовий цар» Франца Шуберта представлені образи батька, сина та лісового царя на фоні стрімкого бігу коня; у більш сучасній «Баладі про солдата» В. Соловйова-Сєдого — образ захисника Вітчизни. Способи вираження життєвого змісту в музичних образах різноманітні,

  •     Що спільного можна відзначити у баладі «Лісовий цар» Ф. Шуберта та «Баладі про солдата» В. Соловйова-Сєдого?

4. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Придумати власний сюжет літературної чи музичної балади.

Учні виходять із класу під музичний супровід («Балада про солдата» В. Соловйова-Сєдого).

 

 

 

doc
Додано
29 березня 2020
Переглядів
3092
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку